Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-23@15:13:10 GMT

ویروس کرونا از طریق هوا منتقل نمی‌شود

تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۶۲۰۰۷۰

ویروس کرونا از طریق هوا منتقل نمی‌شود

 اولین مطالعه در ایران و یکی از پنج مطالعه در دنیا با عنوان «بررسی حضور SARS-CoV-۲ (عامل بیماری کووید ۱۹) در هوای اتاق‌های ICU بیمارستان امام خمینی شهر تهران» به‌منظور پاسخ به شبهات وجود ویروس کرونا در هوا انجام و نتیجه آن منتشر شده است.

دکتر محمد صادق حسنوند در گفتگو با ایرنا افزود: با رعایت حفظ فاصله دو متری از بیماران، نباید نگران انتقال ویروس از طریق تنفس باشیم و به عبارتی به احتمال فراوان از این طریق مبتلا به بیماری نخواهیم شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



حسنوند همچنین پیشتر به روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفته بود که به‌منظور ارائه شواهد علمی در خصوص انتقال کرونا ویروس جدید در هوا محققان پژوهشکده محیط زیست و دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران مطالعه‌ای را با عنوان «بررسی حضور SARS-CoV-۲ (عامل بیماری کووید ۱۹) در هوای اتاق‌های ICU مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) تهران» اسفند ماه ۱۳۹۸ در اتاق‌های بستری بیماران مبتلا به کووید ۱۹ مجتمع بیمارستانی امام خمینی تهران انجام دادند که مقاله آن به چاپ رسید.

وی افزود: با توجه به همه‌گیری کووید ۱۹ در دنیا یکی از اصلی‌ترین سؤال‌هایی که ذهن محققان را درگیر کرده این است که روش‌های انتقال این ویروس کدامند؟ در حقیقت با توجه به شواهد موجود، برخی از محققین معتقدند که SARS-CoV-۲ (ویروس عامل کووید ۱۹) هوا برد (airborne) است و برخی دیگر با این بحث مخالف هستند.

این عضو هیات علمی دانشگاه ادامه داد: مراحل نمونه‌برداری از هوای داخل اتاق‌های بستری بیماران کرونایی و انجام آزمایش‌های مربوطه در اواخر اسفندماه ۱۳۹۸ صورت گرفت و مقاله این مطالعه در فرودین ماه در مجله Science of the Total Environment به چاپ رسیده است. در حقیقت این تحقیق جزء اولین مطالعات در دنیا در خصوص بررسی انتقال کووید ۱۹ از طریق هوا بوده است.

حسنوند تصریح کرد: در این مطالعه به منظور بررسی انتقال این ویروس از طریق هوا، تجهیزات استاندارد نمونه‌برداری هوا در فاصله حداقل ۲ تا ۵ متری از تخت بیماران مبتلا به کووید ۱۹و در ارتفاع حدود یک و نیم متری از کف نصب شدند. همچنین پارامتر‌های جانبی دیگری ازجمله تعداد ذرات معلق هوا، درجه رطوبت و دی‌اکسید کربن هم سنجش شد.

مجری طرح و نویسنده مسئول مقاله و رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوا پژوهشکده محیط زیست دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد کرد: براساس نتایج این تحقیق، در هیچ‌کدام از نمونه‌های هوای اتاق‌های بیماران کرونایی، SARS-CoV-۲ (ویروس عامل کووید ۱۹) مشاهده نشد و یافته‌های این مطالعه همانند نتایج مطالعات انجام‌شده در سنگاپور، هنگ کنگ و ... بوده است.

حسنوند گفت: گرچه در این مطالعه ویروس عامل کووید ۱۹ در هیچکدام از نمونه‌های هوای داخل اتاق‌های بستری بیماران کووید ۱۹ مشاهده نشد؛ اما با توجه به اینکه تاکنون شواهد محدودی در دنیا در این زمینه منتشر شده است، انجام مطالعات بیشتر به صورت experimental و در نظر گرفتن شرایط مختلف بسیار ضروری است.

توضیح اینکه با توجه به شواهد «موجود» سازمان‌های معتبر دنیا نظیر سازمان جهانی بهداشت (WHO) و مرکز پیشگیری و کنترل بیماری امریکا (US. CDC) تاکنون بحث هوابرد بودن این ویروس را تائید نکرده‌اند.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: ویروس کرونا هوا پارسی خبر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۲۰۰۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار دانشمندان: همه‌گیری بعدی احتمالا از ویروس آنفلوانزا ایجاد می‌شود

ایتنا - دانشمندان هشدار دادند «آنفلوانزا» عامل بیماری‌زایی است که به احتمال زیاد در آینده نزدیک باعث ایجاد یک بیماری همه‌گیر جدید خواهد شد.
یک نظرسنجی بین‌المللی که قرار است آخر هفته آینده منتشر شود، نشان می‌دهد ۵۷ درصد از متخصصان احتمال می‌دهند یک سویه از ویروس آنفلوانزا علت شیوع بعدی بیماری‌های عفونی مرگبار در سطح جهان خواهد بود.

جان سلمانتون گارسیا از دانشگاه کلن که این مطالعه را انجام داده است، تاکید کرد:‌ «این باور که آنفلوانزا بزرگترین تهدید همه‌گیری در سطح جهان است بر اساس تحقیقات طولانی‌مدتی به دست آمده که نشان می‌دهد این ویروس به طور مداوم در حال تکامل و جهش است.»

این کارشناس افزود: «اگرچه هربار تلاش می‌شود با سویه‌های مختلف آنفلوانزا به اندازه کافی مقابله شود و آنها فعلا در حد خطرناک ارزیابی نمی‌شوند،‌ این موضوع لزوما برای همیشه صادق نخواهد بود.»

جزئیات این نظرسنجی شامل ارزیابی نظر ۱۸۷ دانشمند جهانی قرار است در کنگره میکروبیولوژی بالینی و بیماری‌های عفونی (ESCMID)  فاش شود که آخر هفته آینده در بارسلونا برگزار می‌شود.

بنا بر اطلاعات منتشرشده از این پژوهش،‌ ۲۱ درصد از کارشناسانی که در این مطالعه شرکت کردند،‌ اعتقاد دارند که محتمل‌ترین عامل بعدی همه‌گیری، پس از آنفولانزا، احتمالا ویروسی است به نام بیماری ایکس X که هنوز برای علم ناشناخته است.

 آنها درباره بیماری ایکس بر این باورند که همه‌گیری بعدی ممکن است از سوی میکروارگانیسمی که هنوز شناسایی نشده است ایجاد شود درست همانطور که ویروس عامل کووید-۱۹ پیدا شد و در سال ۲۰۱۹ همه‌گیری جهانی را شکل داد. در واقع، برخی از دانشمندان هنوز بر این باورند که سارس کوو-۲ Sars-CoV-2 (عامل کووید – ۱۹) همچنان یک تهدید محسوب می‌شود به طوری که ۱۵ درصد از دانشمندان این مطالعه، آن را محتمل‌ترین علت همه‌گیری در آینده نزدیک ارزیابی می‌کنند.

سایر میکروارگانیسم‌های کشنده - مانند ویروس‌های لاسا، نیپا، ابولا و زیکا – تنها از سوی یک تا دو درصد از پاسخ‌دهندگان به‌عنوان تهدیدهای جدی جهانی ارزیابی شدند.

به گفته جان سلمانتون گارسیا، مسئول این مطالعه جهانی، «آنفلوانزا تا حد زیادی تهدید شماره یک از نظر احتمال همه‌گیری از سوی بیشتر دانشمندان جهان معرفی می‌شود.»

این نتایج در حالی ارائه خواهد شد که هفته گذشته نیز سازمان جهانی بهداشت نسبت به شیوع آنفلوانزای پرندگان ( سویه اچ۵ان۱ H5N1) که باعث میلیون‌ها مورد ابتلا در سراسر جهان شده است، ابراز نگرانی کرد. شیوع این بیماری در سال ۲۰۲۰ آغاز و تاکنون منجر به مرگ یا تلف شدن ده‌ها میلیون طیور و نابودی میلیون‌ها پرنده وحشی شده است.

این ویروس به تازگی به گونه‌های پستانداران نیز گسترش یافته است به طوری که گزارش شده گاوهای اهلی در ۱۲ ایالت آمریکا آلوده شده‌اند و نگرانی‌ها در مورد خطرات این بیماری برای انسان بیش از پیش افزایش یافته است.

دانیل گلدهیل، از کالج سلطنتی دامپزشکی در هتفیلد، هفته گذشته به مجله علمی نیچر گفت که «هر چه این ویروس پستانداران بیشتری را آلوده کند، امکان بیشتری برای تبدیل آن به سویه‌ای خطرناک برای انسان وجود دارد.»

اد هاچینسون، ویروس‌شناس دانشگاه گلاسکو نیز در این زمینه گفته است که ظهور ویروس آنفلوانزای پرندگان در گاوها تعجب‌آور است زیرا خوک‌ها تاکنون به این ویروس مبتلا شده‌ بودند اما تا همین اواخر گزارشی از ابتلای گاوها نبود و این موضوع را نباید دست‌کم گرفت.

به گفته او،‌ ابتلای گاوها به ویروس آنفلوانزای پرندگان به این معنا است که خطر ورود ویروس به حیوانات مزرعه بیشتر شده و نگرانی درباره انتقال از حیوانات مزرعه به انسان نیز افزایش می‌یابد.

با توجه به گزارش‌ها درباره شیوع آنفلوانزای پرندگان، دانشمندان نسبت به چشم‌انداز یک بیماری همه‌گیر آنفلوانزا هشدار می‌دهند. اگرچه آنها همچنین خاطرنشان می‌کنند که واکسن‌هایی علیه بسیاری از گونه‌های آنفلوانزا از جمله آنفلوانزای پرندگان قبلا ساخته شده است و می‌توان امیدوار بود که غافلگیری کووید-۱۹ رخ ندهد.

در عین حال کارشناس دانشگاه کلن و انجام‌دهنده این مطالعه جدید، نسبت به فراموش کردن رعایت نکات بهداشتی تذکر داده و گفت: «مردم به سرفه کردن در دستانشان و سپس دست دادن با افراد دیگر بازگشته‌اند. ماسک زدن کنار گذاشته شده و به بسیاری از عادت‌های خطرناک قبلی برگشته‌ایم؛ اینها ممکن است ما را پشیمان کنند.»

دیگر خبرها

  • مطالعه وزارت بهداشت درباره واکسن گارداسیل / الزامی به تزریق همگانی نیست
  • بیماری ایکس ؛ همه گیری بعدی جهانی در راه است؟
  • بیماری ایکس؛ همه‌گیری بعدی جهانی در راه است
  • سندروم پس از کرونا چیست؟
  • آنفلوآنزا عامل یک بیماری همه‌گیر جدید در آینده!
  • هشدار متخصصان درباره همه‌گیریِ بعدی جهانی
  • کووید باعث تحریک آسم در کودکان نمی‌شود
  • همه‌گیری بعدی احتمالا از ویروس آنفلوانزا ایجاد می‌شود
  • هشدار دانشمندان: همه‌گیری بعدی احتمالا از ویروس آنفلوانزا ایجاد می‌شود
  • جان دوباره پدر به ۳ بیمار