Web Analytics Made Easy - Statcounter

بازیگر سریال «خاطرات سیاه، سفید، خاکستری» از تجربه حضور خود در این مجموعه به کارگردانی زنده‌یاد شایقی گفت.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما و تئاتر گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، سیامک شایقی کارگردان و منتقد سینما و تلویزیون صبح امروز درگذشت.

وی متولد سال 1333 در آبادان بود و علاوه بر فعالیت به عنوان فیلمنامه‌نویس و کارگردان به عنوان یک منتقد سینمایی نیز شناخته می‌شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زنده‌یاد شایقی  مدت‌ها بود که  از بیماری سرطان رنج می‌برد و از 23 فروردین هم به کما رفت.

«جهیزیه‌ای برای رباب»، « باغ فردوس پنج بعدازظهر»، «خواب زمستانی»، «شراره»، «مادرم گیس» و سریال «سیاه سفید، خاکستری» از آثار این فیلمنامه‌نویس و کارگردان فقید است.

«بهار نوحیان» بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون که سال گذشته فیلم سینمایی «منطقه پرواز ممنوع» با بازی او روی پرده رفت از جمله بازیگرانی است که در اولین تجربه بازیگری خود در  سریال «سیاه سفید، خاکستری» جلوی دوربین سیامک شایقی رفت. سریالی که با بازیگرانی همچون عنایت بخشی، مهتاج نجومی، علی طالب‌لو، بهناز نازی، نعمت‌الله گرجی، غلامحسین لطفی،هایده حائری و... در سال ۱۳۷۶ از تلویزیون پخش شد.

نوحیان متولد سال ۱۳۵۶ و فارغ‌التحصیل رشته تئاتر (گرایش طراحی صحنه) از دانشگاه هنر و معماری است.

وی پس از این سریال بیشتر روی بازی در تئاتر متمرکز شده  و در چند جشنواره معتبر هم برنده جایزه شد. نوحیان در  سال ۱۳۸۰ برای بازی در نقش ژاندارک در نمایشی به کارگردانی عباس اقسامی جایزه هیئت بازبینی جشنواره تئاتر فجر را گرفت؛  اثری که هرچند در بخش اصلی این جشنواره ارائه نشده بود، اما نظر هیئت بازبینی را به خود جلب کرد و در حد بازیگر برگزیده جشنواره از آن تقدیر شد. او در سال ۲۰۱۸ برای بازی در فیلم «آوا» به کارگردانی صدف فروغی، جایزه بهترین بازیگر مکمل زن را از آکادمى «اسکرین اوارد» دریافت کرد.

بهار نوحیان با تسلیت به خانواده مرحوم شایقی و جامعه هنری کشور دراین‌باره به خبرنگار خبرگزاری آنا گفت: سال 1375 بود و من هنوز دیپلمم را نگرفته بودم و منتظر دریافت نمراتم بودم که به این مجموعه پیوستم. در  سریال «سیاه سفید خاکستری» نقش دختری نوجوان به نام «شادی» را بازی می‌کردم. علی طالب‌لو، مهتاج نجومی و عمار تفتی هم به ترتیب نقش پدر، مادر و برادر من را داشتند.

وی اظهار کرد: من در آن موقع هیچ تجربهای در بازیگری نداشتم و آموزشی هم در این زمینه ندیده بودم.از طریق یکی همسایه‌ها به نام آقای فرهاد ثریا که فیلمبردار سریال بودند معرفی شدم. اتفاقاً آقای شایقی در صحبت‌های اولیه‌ای که با من داشتند گفتند که ما تو را همین‌گونه و بدون پیش‌زمینه قبلی می‌خواهیم.

نوحیان عنوان کرد: الان که فکر می‌کنم، می‌بینم کار کردن با یک بازیگر نوجوان که هیچ تجربه قبلی ندارد باید کار سختی باشد و حتماً آقای شایقی با بزرگواری در جاهایی من را تحمل کرده‌اند. همیشه رفتاری مهربانانه داشتند؛ خیلی با آرامش و بدون شتابزدگی کارها را جلو می‌بردند. خوش‌تیپ و خوش‌لباس بودند به‌طوری‌که وقتی در خیابان فیلمبرداری داشتیم اگر کسی می‌پرسید کارگردان کیست؟ می‌گفتیم همان که از همه خوش‌لباس‌تر است.

وی افزود: واقعاً درگذشت آقای شایقی ضایعه بزرگی است چراکه  از آن دسته فیلمسازانی بودند که سواد این کار را داشتند. دست به قلم   و اهل نقد بودند.

این بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون اظهار کرد: خاطرم هست من قرار بود سکانس سختی را بازی کنم. توضیح سکانس هم این بود که یکی از دوستان من که بیماری صرع داشت در خیابان حالش بد شده بود و من باید وضعیت او را برای پدر و مادرم تعریف می‌کردم. آقای شایقی به من گفت باید موقع دیالوگ‌گفتن به شدت ناراحت و مضطرب باشی، اما نباید گریه کنی یعنی حال تو از موقع گریه‌کردن هم بدتر باشد، اما گریه نکن. خُب، برای من خیلی سخت بود و  در آن سریال همیشه از سکانس‌هایی که در آنها گریه بود ترس داشتم.

نوحیان افزود: زنده‌یاد شایقی متوجه شدند و با مهربانی به من گفتند فقط کافی است که تمرکز داشته باشی و به حال دوستت که این بیماری را داشته و جلوی تو تشنج کرده و... عمیقاً فکر کنی. آن فضا را دوباره برای خودت تداعی کن. مطمئن باش این حس به تو دست می‌دهد.

وی عنوان کرد: با همین راهنمایی ساده ایشان من آن سکانس را بازی کردم و همان اتفاقی هم که می‌خواستند افتاد؛ به‌گونه‌ای که وقتی کات دادند تمام عوامل برای من دست زدند.

بازیگر سریال «سیاه سفید، خاکستری» تصریح کرد: می‌توانم بگویم همین اتفاق و راهنمایی آقای شایقی کلید ورود من به عرصه بازیگری بود. جملات ساده‌ای که بعدها فهمیدم همان «باور لحظه» در بازیگری است؛ این‌که یک بازیگر نباید برای ایفای نقش ادا دربیاورد و اغراق کند، بلکه فقط باید آن موقعیت را تصور کند و به آن بیندیشد. واقعاً در هدایت بازیگران خیلی تبحر داشتند.

نوحیان گفت: پریروز که فهمیدم حال آقای شایقی بد است خیلی ناراحت شدم و دیروز صبح هم که خبر فوت ایشان راشنیدم، واقعاً خاطرات آن سال‌ها مرور شد. بعد از سریال «سیاه سفید، خاکستری» دیگر تجربه همکاری با  آقای شایقی را نداشتم اما یاد و خاطره ایشان همیشه برای من زنده است.

انتهای پیام/4104/

منبع: آنا

کلیدواژه: سیامک شایقی هنرمندان فقید سیاه سفید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۲۱۲۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازیگرم، نه مأمور امنیتی

  از جمله بازی در سریال‌های سیر و سرکه، در حاشیه، روزهای بهتر، دخترم نرگس، سرجوخه و صبح آخرین روز. او این اواخر هم تئاتری را روی صحنه داشت و مشغول بازی در چند سریال تلویزیونی هم هست که در گفت‌وگو با جام‌جم در خصوص فعالیت‌های اخیرش توضیح می‌دهد: من بیشتر از این‌که تئاتر کار کنم، در تلویزیون بازی می‌کنم اما از من برای نمایشی دعوت شده بود که متن بسیار خوبی داشت. 
   
ایفای نقش در «خانه روشنا»
این روزها مشغول بازی در سریال «خانه روشنا» به کارگردانی مهدی زنگنه هستم که از شبکه دو پخش خواهد شد. البته قرار بود نقش اصلی سریال را بازی کنم که دو روز مانده به شروع فیلمبرداری اتفاقی برایم افتاد، دستم شکست و به همین خاطر انصراف دادم و بازیگر دیگری جایگزینم شد. البته به خاطر لطفی که آقای زنگنه به من داشت، اصرار کرد در این سریال نقشی را بازی کنم؛ بنابراین یکی از کاراکترهای مکمل سریال را بازی کردم.وی درباره نقشی که دراین سریال بازی می‌کند هم می‌گوید: قصه این سریال درباره اوقاف و اتفاقاتی است که در این زمینه در جامعه رخ می‌دهد. یعنی قصه بر پایه این اتفاق اما در قالب درام و پیرامون بزرگ خانواده‌ای است که می‌خواهد خانه‌اش را وقف کند ولی یکی از نوه‌ها راضی به این اتفاق نیست و سنگ‌اندازی می‌کند. من هم در این سریال نقش فردی به نام مرادی را بازی می‌کنم که نماینده اوقاف است.علیپور همچنین می‌افزاید: در کنار این سریال، خودم هم سریالی را برای فضای مجازی بهتر بگویم شبکه‌های اجتماعی به نام «هپکو» می‌سازم که مخفف «هست، پس کجاست؟» است. تقریبا هشت ماه نگارش قصه این کار طول کشید که با یک تیم درجه‌یک تئاتری کار می‌کنم. در این کار دغدغه‌های مردم را از زبان هفت دیوانه در یک تیمارستان روایت می‌کنیم که تا‌به‌امروز بازخورد خوبی هم گرفتیم.بازیگر سریال «آسپرین» در ادامه درباره بازپخش سریال‌های قدیمی از شبکه آی‌فیلم و استقبال مخاطبان از بازپخش سریال‌ها بیان می‌کند: چند وقتی به خاطر کار به برخی شهرها می‌رفتم و متوجه شدم مردم سریال‌های قدیمی راخیلی دوست دارند وبه همین خاطر به بازیگران کارها هم لطف دارند.قطعا اگر یک بازیگر حمایت مردم رانداشته باشد،بازیگرنیست؛ بنابراین وقتی مردم سریال‌های ما را تماشا می‌کنند و لطف‌شان هم شامل حال ما می‌شود، خیلی حس خوشایندی است.ضمن این‌که خوشحال می‌شوم وقتی می‌بینم سریال‌های قدیمی همچنان مخاطب دارد و مردم با علاقه به تماشای آنها می‌نشینند.
   
گیله‌مردی متفاوت 
وی درباره سریال‌هایی که در نوبت پخش هم دارد، عنوان می‌کند:سال گذشته فرصت بازی در چند کار با نقش‌های متفاوت را داشتم. سریال «مادر سوجان» به کارگردانی حسین تبریزی است. در این مجموعه نقشی را بازی کرده‌ام که شاید با کاراکترهایی که تا به امروز بازی کردم خیلی فاصله دارد. من نقش یک گیله‌مرد را با گویش و گریم متفاوتی در این سریال ایفا کرده‌ام که داستان به سال ۱۳۱۰ برمی‌گردد. من ریش بلندی در این کار دارم.  شبیه به استایل مردان آن دوران و با گویش گیلکی هم بازی کردم که برایم خیلی جذاب و متفاوت بود. در سریال «جنس جور» هم نقش متفاوتی را بازی کرده‌ام که یک کار کمدی است و نقش سه کاراکتر با سه گریم را در این سریال بازی کرده‌ام. همچنین سریال «رخنه» را آماده پخش دارم که سه کارگردان در این سریال عوض شد و به تهیه‌کنندگی مهدی شفیعی است. رخنه موضوعی امنیتی ــ اطلاعاتی دارد که من نقش مهندسی را بازی کرده‌ام که درگیر یک قصه عاشقانه قدیمی است.

خروج از کلیشه پلیس سریال‌ها
مهدی علیپور که مدتی است در نقش ماموران امنیتی در سریال‌ها حضور دارد، در پایان درباره تجربه بازی در سریال‌های امنیتی می‌گوید: تقریبا در بیشتر سریال‌ها درنقش‌های امنیتی حضور داشته‌ام و معمولا چنین نقش‌هایی به من پیشنهاد می‌شود؛ اما این بار در رخنه چنین نقشی پیشنهاد نشدوتجربه متفاوتی دارم. با‌این‌حال بازی در چنین سریال‌ها و نقش‌هایی باعث شده این تصور برای آشنایان خودم پیش بیاید که خودم هم عضوی از یک تیم امنیتی هستم! البته شاید به این خاطر است که بازیگر در ابتدا انتخاب می‌شود، وگرنه من هم دوست دارم فرصت حضور در نقش‌های مختلف ومتفاوت راداشته باشم. البته نقش‌های پلیسی و امنیتی هم جذابیت‌های خودش را دارد و من هم سعی کردم درهرکاری با توجه به قصه و مشورت با کارگردان، همان نقش‌ها را به‌گونه دیگری بازی کنم. البته خودم هم این نقش‌ها را دوست دارم.بر این باور هستم که یک‌سری افراد در مرزها و مکان‌های مختلف و دورافتاده کشورمان با تمام وجود برای امنیت کشورمان درتلاش هستند که آنها برای من قابل ستایش هستند.شاید کوچک‌ترین کاری که ازدستم برمی‌آید، همین باشد که تلاش آنها را در رسانه تلویزیون و در قالب نقشی که به من سپرده می‌شود نشان دهم.

دیگر خبرها

  • اولین مرد سیاه‌پوستی که اسکار گرفت/ عکس
  • شمس لنگرودی: هرگز تصور نمی‌کردم روزی بازیگر تئاتر شوم!
  • هرگز تصور نمی‌کردم روزی بازیگر تئاتر شوم!
  • علی مشهدی بازیگر: در گوش اسرائیل یک چک افسری خواباندیم و گفتیم ما زده‌ایم، حالا چی؟
  • بازگشت مروارید سیاه به وضعیت سفید
  • بازیگرم، نه مأمور امنیتی
  • حمید معصومی‌نژاد بازیگر سینمای ایران شد
  • حمید معصومی‌نژاد بازیگر سینمای ایران شد | درآمد بازیگری بیشتر از خبرنگاری است | می‌آیم تهران و در سینما با مردم فیلم می‌بینم...| عکس
  • نظر پیمان معادی از تجربه همکاری با مریلا زارعی
  • مو‌های سفید را با این روغن سیاه کنید