Web Analytics Made Easy - Statcounter

هرچند کشورمان درگیر بیماری کرونا شده، اما دانشجویان همچنان درباره فساد و عدم شفافیت در نهاد‌های اقتصادی، مطالبه گری می‌کنند.

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو- عرفان توانا؛ * یک هفته گذشته، با اینکه همچنان حضور ویروس کرونا در کشورمان، یکی از مشکلات اساسی است، اما تشکل‌های دانشجویی موضوعاتی را که باعث مشکلات بزرگتری برای کشورمان شده و در چند ماه گذشته پیگیر آن بوده اند، فراموش نکردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
  بلاتکلیفی کارگران کنتورسازی ایران  به عنوان نمونه در یک هفته گذشته موضوع وضعیت شرکت کنتورسازی ایران قزوین دوباره به سرخط خبر‌ها تبدیل شد. شرکتی که بیش از پنج دهه سابقه تولید کنتور‌های مکانیکی و برقی دارد و حدود ۱۱ سال پیش، بنا بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی، به فردی به نام علی عاملی واگذار شد و این آغازی بود برای پیدا شدن مشکلات برای این شرکت و کارگرانش. وضعیت کنتورسازی قزوین به اینجا رسیده که اکنون بدهی حدود ۱۰۰ میلیون تومانی به هریک از کارگران خود دارد. کارگران می‌گویند قرار است شرکت را در مزایده‌ای بفروشند تا مابقی معوقات کارگران پرداخت شود!   از طرفی مسئولان شرکت به کارگران گفته اند که باید برای بیمه بیکاری خود اقدام کنند و این در حالی است که اگر کارگران بخواهند از مزایای بیمه کارگری بهره‌مند شوند، لازم است شرکت بدهی خود به بیمه را که شامل حدود ۵ ماه هزینه بیمه کارگران است، تسویه کند. آنچه اکنون در حال رخ دادن است اینکه سازمان تأمین اجتماعی با پرداخت بیمه بیکاری کارگران موافقت نکرده، چون شرکت هنوز می‌تواند به تولیدات خود ادامه دهد، اما از سوی دیگر مسئولان استانداری قزوین معتقدند که کنتورسازی ایران ورشکسته است و کارگران می‌توانند از تسهیلات بیمه بیکاری بهره‌مند شوند.   بیشتر بخوانید: کرونای بزرگتر کارگران کنتورسازی ایران / معوقات چند ماهه و اتمام قراردادها!   دانشجویان پیگیر شفافیت مالی مس سرچشمه در کرمان نیز کارگران و دانشجویان مطالبه گر در خصوص شفافیت مالی کارخانه مس سرچشمه همچنان دنبال پاسخ مسئولان هستند. این کارخانه که به عنوان یکی از قطب‌های استخراج مس در کشور شناخته می‌شود، اما پشت پرده‌هایی عجیب دارد؛ از اشتغال زایی برای افراد غیربومی کرمان گرفته تا نبود شفافیت مالی در آن.   دانشجویان بسیجی دانشگاه، ولی عصر (عج) رفسنجان در پیگیری‌های خود به نبود شفافیت مالی این شرکت در اقداماتی مانند برگزاری کنسرت‌های گوناگون که معلوم نیست با چه رانتی به عمل می‌آیند رسیدند.   این دانشجویان متعقدند که شرکت مس سرچشمه با توجه به ورودی‌هایی که دارد، خروجی‌های درخور توجهی ندارد و از طرف دیگر به اشتغال اهالی کرمان نیز بی توجه است.   بیشتر بخوانید: سوالات بی‌جواب از شفافیت مالی کارخانه مس سرچشمه / جوانان بومی رفسنجان جایی در کارخانه ندارند! بیداد آلودگی در عسلویه

دانشجویان مطالبه گر در عسلویه پیگیر وضعیت آلودگی هوا و مشکلات تنفسی که آلودگی پالایشگاه‌ها برای مردم ایجاد کرده، بوده اند.

 

پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در تحقیقات خود متوجه شده اند که خطر ابتلا به سرطان ریه در عسلویه ۰۳/۱ درصد بیشتر از سایر مناطق بوده و حتی شیوع انواع سرطان‌ها بین افرادی که در فاصله یک کیلومتری صنایع پتروشیمی ساکن هستند یا کار می‌کنند، ۱ درصد است و سرطان حنجره نیز ۲۳ درصد بوده است.

این آمار نشان دهنده مرگبار بودن آلایندگی‌های عسلویه برای ساکنان منطقه است که جدای از سایر مشکلات پوستی و محیط زیستی که برای آنان پیش آمده، فقط از طریق سرطان این مقدار تلفات می‌دهند. اما نکته جالب آنکه مسئولان منطقه ویژه اقتصادی پارس معتقدند آلودگی هوای عسلویه، مثل تهران است!

  دانشجویان مطالبه گر تاکنون بیانیه‌هایی درباره وضعیت آلودگی این منطقه منتشر کرده و نامه‌هایی به مسئولان استانی و کشوری ارسال کرده اند، با این حال به نظر می‌رسد برای حل این مشکل راه حلی ریشه‌ای نیاز دارد، هرچند این راه حل ممکن است به تعطیلی پالایشگاه‌های این منطقه بیانجامد.   اینکه منطقه عسلویه آلایندگی‌های زیست محیطی بسیاری تولید می‌کند، واقعیتی غیرقابل انکار است که اعتراضات مردمی را نیز در پی داشته است. با این حال مسئولان به این مسئله ورود جدی نداشتند و فقط به موضع گیری‌های خود در این زمینه ادامه می‌دهند تا اینکه راهی برای رفع این مشکل پیدا و فضایی ایجاد کنند که بوشهری‌ها در آن، نفسی تازه کنند.

بیشتر بخوانید: پالایشگاه‌ها؛ متهم ردیف اول آلودگی عسلویه / چرا کسی به داد ساکنان این منطقه نمی‌رسد؟ بیمارستان راز و جرگلان کی ساخته می‌شود؟ کشورمان هنوز درگیر ویروس کرونا است و به تبع آن، نیاز به وجود مراکز درمانی مجهز و بیمارستان‌ها در همه نقاط شهری بیش از گذشته است و در زمان چنین بحران هایی، کم کاری مسئولان بیشتر به چشم می‌آید.   فرض کنید در شهرستان راز و جرگلان که در شمالی‌ترین نقطه خراسان شمالی قرار دارد و جمعیتی بالغ بر ۶۰ هزار نفر را در خود جای داده است، بیمارستانی وجود ندارد!   البته ماجرای ساخت بیمارستان در راز و جرگلان از سال ۹۲ آغاز شده و قرار بوده یک بیمارستان کوچک با ۱۰ تختخواب در این منطقه ساخته شود. اما این پروژه هنوز آغاز هم نشده است. کش و قوس‌های ساخت این بیمارستان اکنون به اینجا رسیده که سپاه پای کار آمده و حالا قرار است یک بیمارستان ۶۴ تختخوابی در این شهرستان ساخته شود.   بیشتر بخوانید: پیچ و خم‌های بهداشت در مرز ایران و ترکمنستان / «راز و جرگلان» همچنان بی‌بهره از بیمارستان   مجادلات شیرین عسل با کشت و صنعت مغان هفته گذشته گزارشی در خبرگزاری دانشجو منتشر شد و در آن درد دل مردم اردبیل را نوشتیم که سرمایه داری در این استان آمده و سرمایه‌های این سرزمین سرسبز را به غارت می‌برد. در آن گزارش به اعلام جرم رئیس سازمان دیده بان شفافیت و عدالت نسبت به مدیرعامل شرکت کشت و صنعت مغان نوشتیم. حالا احمد توکلی، رئیس این سازمان به دادستان تهران نامه نوشته و درخواست کرده که معاملات سهام مالکان و سهامداران شرکت شیرین عسل تا زمانی که وضعیت واگذاری کشت و صنعت مغان نهایی شود. مشکل این است که بسیاری از مردم دغدغه‌مند اردبیل و دانشجویان مطالبه گر این استان معتقدند که شرکت شیرین عسل که سهامدار اصلی کشت و صنعت مغان است، منابع این شرکت را حیف و میل می‌کند.   بیشتر بخوانید: درخواست احمد توکلی برای توقف معاملات سهام مالکان و سهامداران شیرین عسل   زخم سرمایه داری روی کمربند جنوبی مشهد از موضوعات دیگری که این هفته که از سوی مطالبه گران و در مبارزه با سودجویی برخی مسئولان یا سرمایه داران مطرح شد، مساله ارتفاعات جنوبی مشهد بود.     پروژه پول ساز و عظیم کمربند جنوبی مشهد که مهم‌ترین ویژگی آن تخریب ارتفاعات جنوبی مشهد است، همچنان ادامه دارد؛ در حالیکه شهردار مشهد وعده داده بود: «این کوه تخریب نخواهد شد».   نصرالله پژمان فر، نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی که از سال‌های گذشته پیگیر وضعیت این منطقه از مشهد است، وقتی بی توجهی مسئولان را به این ارتفاعات دید، نامه‌ای به رهبر انقلاب نوشت و از سینه شرحه شرحه این ارتفاعات گفت.   بیشتر بخوانید: قطع دستگاه تنفسی مشهد / «کمربندی» که «کوه» را به باد کتک گرفته است!   هرچند کرونا مسائل زیادی را در کشور به حاشیه برده است و درصد بالایی از ظرفیت‌ها و امکانات نهاد‌های مختلف دولتی به مقابله با این ویروس اختصاص یافته است، اما دانشجویان مطالبه گر همچنان به مسائل کارگران، موارد فساد و همچنین مسائلی که مردم با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، غافل نشده اند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: مطالبه گری دانشجویان کشت و صنعت مغان مس سرچشمه آلودگی هوا پالایشگاه عسلویه دانشجویان مطالبه گر کنتورسازی ایران کشت و صنعت مغان بیشتر بخوانید راز و جرگلان شفافیت مالی جنوبی مشهد شیرین عسل مس سرچشمه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۲۸۱۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی موانع پیش روی پژوهشگران برای انجام پژوهش

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، به نقل از ایسنا، فریدون اسماعیل زاده دانشمند دو درصد برترجهان گفت: یکی از مشکلاتی که می‌تواند باعث کاهش انگیزه در اساتید برای انجام پژوهش شود، موانع اقتصادی است؛ از این رو، بودجه‌های تحقیقاتی به میزان کافی برای انجام یک پژوهش تزریق نمی‌شود. شرکت‌های خصوصی و دولتی برای انعقاد قرارداد بودجه مکفی در اختیار پژوهشگران قرار نمی‌دهند؛ بنابراین با توجه به تغییر نرخ ها، اساتید هنگام خرید محصول دچار مشکل می‌شوند. این مشکل باعث می‌شود تا پژوهشگران برای انعقاد قرارداد مسئله محور عصا به دست حرکت کنند. اگر مانع اقتصادی حل شود، تعداد قرارداد‌های مسئله محور به  منظور حل مشکلات کشور نیز افزایش خواهد یافت.

اسماعیل زاده ادامه داد: برای نمونه یک استاد، قرارداد پژوهشی دوساله منعقد می‌کند، در این بازه زمانی تغییر نرخ‌ها وجود دارد، برای استاد به صرفه نیست که این قرارداد را انجام دهد؛ چون نرخی که در ابتدای قرارداد اعلام کرده است، با نرخی که در میانه قرارداد یا اتمام قرارداد با آن رو به رو می‌شود، بسیار متفاوت است. از این رو دیگر تمایلی برای کار پژوهشی ندارد.

* در مصائب کار پژوهشی

وی با اشاره به حمایت از نیروی انسانی کارآمد در انجام پژوهش افزود: اساتید هنگامی که قرارداد منعقد می‌کنند، نیروی انسانی برای انجام تحقیق این قرارداد را دانشجویان در نظر می‌گیرند. ولی یکی از مشکلات پیش روی آن ها، مهاجرت دانشجو نخبه است. دانشجویان مستعدی وجود دارند که برای ادامه تحصیل به کشور‌های دیگر مهاجرت می‌کرد. باید با اتخاذ سیاست‌های انگیزشی، تشویقی، ایجاد اشتغال پایدار و حمایت‌های مالی مانع از مهاجرت دانشجویان نخبه شد. هنگامی که نیروی انسانی کارآمد داشته باشیم، انجام پژوهش‌های مسئله محور نیز افزایش پیدا می‌کند.

باید با اتخاذ سیاست‌های انگیزشی، تشویقی، ایجاد اشتغال پایدار و حمایت‌های مالی مانع از مهاجرت دانشجویان نخبه شد. هنگامی که نیروی انسانی کارآمد داشته باشیم، انجام پژوهش‌های مسئله محور نیز افزایش پیدا می‌کند

رئیس گروه مهندسی شیمی دانشگاه شیراز با بیان اینکه یکی دیگر از مشکلات تغییر سیاست‌ها بخش صنعت است، گفت: بنده بیشتر با صنعت نفت، پتروشیمی و پالایشگاه‌ها در ارتباط هستم، یکی از مشکلات این صنعت تغییر سیاست هاست. در یک زمان تحقیقات را بر عهده دانشگاهیان قرارمی دهند و در زمانی دیگر سیاست را تغییر و از شرکت‌های دانش بنیان کمک می‌گیرند. این سیاست‌ها باید سلیقه‌ای صورت نگیرد و با تغییر آدم ها، قابل تغییر نباشد تا پژوهش‌ها بهتر انجام شود.

وی افزود: یکی دیگر از مشکلات در انجام پژوهش ها، بحث هزینه‌های ایاب و اذهاب و اسکان پژوهشگران جوان است. برخی از بخش‌های صنعتی این هزینه‌ها را تقبل نمی‌کنند و این هزینه‌ها را یک استاد جوان با توجه به حقوقی که دریافت می‌کند، نمی‌تواند پرداخت کند، بنابراین انگیزه انجام پژوهش‌های مسئله محور در او کاهش می‌یابد.

همچنین، بروکراسی‌های دانشگاه‌ها نیز باید اصلاح شود و با حمایت از دانشگاه‌ها آن‌ها بتوانند، وسیله ایاب و اذهاب اساتید را برای انجام پژوهش تامین کنند.

اسماعیل زاده در بخش دیگر از سخنان خود، یکی از دلایل رکود مقالات در پایگاه‌های استنادی را  کاهش سطح کیفی دانشجویان دانست و گفت: هنگامی که دانشجویان ارشد و دکتری را نسبت به سال‌های گذشته مقایسه می‌کنیم، متوجه کاهش سطح سواد آن‌ها می‌شویم که انگیزه‌ای برای نگاشتن مقاله ندارند. یکی دیگر از دلایل هم نبود حمایت‌های مالی از پژوهشگران است. اکثر دانشجویان مشغول به کار هستند. این افراد هم دانشجو و هم شاغل هستند، چون حقوق آن‌های تامین نیست، مجبورهستند به جای انجام پژوهش، کار کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سایه درگیری‌های جهانی بر سر نشست اقتصادی اروپا
  • سایه روشن‌های بازار سرمایه پس از یک هفته پرالتهاب
  • تضمین رشد اقتصاد در سایه سرمایه‌گذاری شرکت‌های جوان دانش‌ محور
  • سايه دانشگاه فرهنگيان بر سر آموزش و پرورش
  • حجم سنگین برف گردنه تته کردستان در بهار ۱۴۰۳ + فیلم
  • استقبال سانچو از بازگشت به منچستریونایتد در سایه حمایت ویلکاکس؛ شرط بازگشت: خروج تن هاخ
  • تماس با کپک کشنده است؟
  • تماس با کپک چه خطراتی برای سلامتی دارد؟
  • بررسی موانع پیش روی پژوهشگران برای انجام پژوهش
  • برج‌های دو قلوی شهرکرد؛ همچنان بلاتکلیف