Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-24@02:26:15 GMT

کرونا و گل‌هایی که روی دست گل‌فروشان ماند

تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۶۲۸۲۶۳

کرونا و گل‌هایی که روی دست گل‌فروشان ماند

کاهش خرید گل برای تولیدکنندگان و فروشندگان گل به دلیل شیوع ویروس کرونا و همزمانی آن با نوروز موجب شد تا گل‌ها و گلدان‌های بسیاری روی دست باغداران و گلخانه داران بماند.

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، طی سال‌های اخیر با تغییر رویکرد از کشت سنتی به کشت گلخانه‌ای در ایران و استان اصفهان از یک سو و تغییر در سبک زندگی و اقبال مردم به استفاده گل و گیاه در مراسمات و منازل از سوی دیگر، کاشت گل در گلخانه از جذابیت بالایی برخوردار شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از نشانه‌های تغییر رویکرد شهروندان اصفهانی به گل و گیاه بازار تخصصی گل و گیاه همدانیان است، به گفته مسؤولان سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری اصفهان با راه‌اندازی این بازار سرانه مصرف گل در اصفهان از یک شاخه به 9 شاخه افزایش یافته است.

استقبال از این بازار به گونه‌ای بود که طی چند سال منجر به ترافیک در خیابان همدانیان شد غرفه‌های آن به چند برابر افزایش یافت و ظرفیت آن گنجایش متقاضیان جدید را نداشت به همین دلیل از اواخر سال 96 ایده یک بازار جدید در فضایی بزرگ‌تر مطرح شد.

مدیرعامل وقت سازمان میادین و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری اصفهان در بهمن 96 از احداث بازار گل و گیاه بزرگ اصفهان در سه فاز با اعتبار ۱۳۷ میلیارد ریال بر اساس آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا خبر داد و افزود:  فاز یک آن دارای چهار بخش همچون سالن گل‌های سرشاخه، گیاهان آپارتمانی، زیرسازی و محوطه‌سازی‌ها، سالن تخصصی کاکتوس، باغ و باغچه و فاز دوم بازار شامل شربت خانه، آزمایشگاه، ساختمان اداری، مجموعه خدماتی و محوطه‌سازی‌ها سال آینده آغاز می‌شود همچنین در فاز سوم بازار گل و گیاه شرق اصفهان نیز سالن‌های پرندگان و ماهی‌های زینتی احداث می‌شود.

حسین امیری معاون خدمات شهری شهردار اصفهان 26 فروردین ماه در مورد آخرین وضعیت این بازار اظهار کرد: بازار بین‌المللی گل و گیاه ارغوان با مساحت ۱۴ هکتار و ۴۰ هزار مترمربع زیربنا در حال احداث است و فاز نخست آن تا چند ماه آینده مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد که اعتبار در نظر گرفته شده برای آن بالغ بر ۱۶۰ میلیارد تومان است.

در حال حاضر سالانه بیش از ۱۳۰ میلیون از انواع گل‌های زینتی در استان اصفهان تولید می‌شود و به گفته احمدرضا رئیس زاده مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان اصفهان از مجموع ۲ هزار هکتار گلخانه در استان اصفهان ۱۴۰ هکتار مربوط به کاشت گل‌های زینتی است.

رئیس زاده پیرامون تولید گل در اصفهان به خبرنگار فارس گفت: در 140 هکتار گلخانه در سطح استان اصفهان 4 دسته از انواع گل‌های زینتی کشت می‌شود، این گل‌ها در اصفهان و سایر استان‌ها به فروش می‌رسد و حتی شهرداری‌های خارج از استان هم مشتری این گل‌ها هستند.

وی توضیح داد: بیشتری گل زینتی تولید شده مربوط به شاخه بریده‌های همچون مانند رز آنتریوم، لیلیوم ، لیسیانتوس و ... که حدود 40 درصد از کاشت گل استان را شامل می‌شود، در طول یک سال 70 میلیون شاخه از انواع گل‌های شاخه بریده از گلخانه‌های اصفهان برداشت می‌شود.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان اصفهان ادامه داد: در رابطه با گیاهان آپارتمانی مانند کاکتوس، پوتوس، آگلونما و ... که در حدود 11 هکتار از گلخانه‌های اصفهان کشت شده و سالیانه به 2.4 میلیون عدد می‌رسد.

وی اضافه کرد: درختچه‌های زینتی سالیانه 600 هزار اصله تولید شده که معمولاً شهرداری‌ها مشتری‌شان هستند و گل‌های نشاء یا فصلی که به 50 میلیون گلدان شامل شب بو، اطلسی، شمعدانی و ... می‌رسد.

هرچند بازار گل با شیب صعودی در این سال‌ها رشد داشته و هم تولید و هم مصرف آن نسبت به گذشته قابل مقایسه نیست و دیگر به گل به دید یک کالای لوکس نگاه نمی‌شود اما این حوزه از آسیب‌پذیرترین بخش‌ها در مواجهه با ویروس کرونا بود، ویروسی که از ابتدای سال میلادی در چین شیوع پیدا کرد و پس از آن به تمامی کشورهای جهان رفت.

۳۰ بهمن نخستین خبر از ابتلای چند نفر در ایران مبتلا شود و تا به امروز تعداد مبتلایان از ۷۰ هزار نفر عبور کرده و نگرانی‌ها از بابت ادامه شیوع آن و تأثیر بر اقتصاد ایران و جهان بیشتر شده است، در این میان همزمانی این ویروس با عید نوروز در ایران ضربات این بحران را برای تولیدکنندگان و فروشندگان گل شدیدتر کرد.

محسن جانی‌پور نایب رئیس اتحادیه گل‌فروشان اصفهان در خصوص زیان وارده به گل‌فروشان به خبرنگار فارس گفت: به دلیل شیوع ویروس کرونا در اصفهان و کاهش خرید شهروندان اصلاً شرایط گل‌فروشان مناسب نیست.

جانی‌پور با بیان این که در سطح شهر اصفهان ۳۸۰ گل‌فروشی مجوز فعالیت دارند، خاطرنشان کرد: این مغازه‌های معمولاً در محرم، صفر و رمضان افت فروش دارند و شب عید رونق می‌گیرند، اما امسال فروششان به صفر نزدیک شده و  شرایطشان مناسب نیست.

کاهش خرید به دلیل شیوع بیماری در حالی منجر به کاهش شدید فروش گل شده که پیش‌تر نیز مسؤولان اتحادیه گل‌فروشان از پایین آمدن فروش گلایه کرده بودند، جعفر دلال‌باشی رئیس اتحادیه گل‌فروشان اصفهان آذر ۹۸ در گفت‌وگو با رسانه‌ها از کاهش ۴۰ درصدی خرید گل در اصفهان خبر داده و گفته بود: تورم و گرانی اجناس در سال‌های اخیر قدرت خرید مردم برای گل و گیاه را کاهش داده است و سبد خرید خانوارها کفاف خرید گل را نمی‌دهد.

با توجه به اینکه بذر بیشتر گل‌ها از خارج وارد می‌شود قیمت تمام شده هر شاخه گل در یک سال اخیر  بین ۳۰ تا ۵۰ درصد افزایش داشته‌، همچنین ابزارهای تزیین و زینت گل از خود گل گران‌تر شده برای مثال هزینه یک توپ ربان از ۲ هزار و ۵۰۰ تومان به ۱۲ هزار تومان و اسفنج از ۲۵ هزار تومان به ۱۸۰ هزار تومان افزایش یافته است.

کاهش خرید گل برای تولیدکنندگان نیز شرایط را سخت کرد و نوروز امسال قراردادهای بسیاری لغو شد تا گل‌ها و گلدان‌های بسیاری روی دست باغداران و گلخانه داران بماند.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به تعطیلی مراسمات جشن و عزا در دو ماه گذشته عنوان کرد: گل‌های زینتی و شاخه‌ای گل‌فروش‌ها روی دستشان مانده و قیمت‌ها در بازار گل و گیاه ارزان شده به طوری که بعضاً زیر قیمت تمام شده به فروش می‌رسد.

با بیان این که عید امسال بسیاری از گل‌های فصلی مانند شب بو فروش نرفت، اذعان داشت: تعدادی از شهرداری‌هایی که از خارج استان پیش از اسفند سفارش داده و قرارداد داشتند خرید خود را لغو کردند.

به نظر می‌رسد تولیدکنندگان و فروشندگان گل و گیاه از جمله کسب و کارهای زیان ده در ایام کرونا بوده‌اند که بیشترین نیاز را به حمایت‌های دولتی دارند.

انتهای پیام/۶۳۰۶۴/ج۲۰/

منبع: فارس

کلیدواژه: اصفهان نوروز ویروس کرونا تولید استان اصفهان گل های زینتی کاهش خرید گل فروشان گل و گیاه بازار گل خرید گل گل فروش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۲۸۲۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توافق آمریکا و چین برای خرید نفت از ایران

محسن قمصری کارشناس انرژی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه ممکن است اوپک ظرفیت تولید خود را افزایش دهد تا بازار نفت آرام شود و قیمت کاهش یابد گفت: تلاش بر این است که اوپک ظرفیت فروش خود را افزایش دهد و در حد محدود مشکلی را به وجود نمی آورد و قابل انجام است.

به گفته این کارشناس انرژی نظر بر همین است که به صورت محدود عرضه را افزایش دهند و بازار را کنترل کنند و مشتریان نفت به دنبال این هستند که قیمت نفت افزایش پیدا نکند و هماهنگی‌هایی وجود دارد که افزایش قیمت اتفاق نیفتد.

این کارشناس انرژی در ادامه با اشاره به اینکه تحریم‌های جدید نفتی که آمریکا در از آنها صحبت می‌کند هم اکنون نیز وجود دارد، خاطر نشان کرد: هم اکنون تقریباً هیچ پالایشگاه خارجی نفت ایران را خریداری نمی‌کند و تنها چین مشتری نفت ایران است.

وی ادامه داد: چین هم با توجه به روابطی که با ایران دارد و مصالح ملی که دارند به نظر نمی‌رسد نفت ایران را کنار بگذارد؛ زیرا نفت خوب و مناسبی دریافت می‌کنند.

این کارشناس انرژی با اشاره به اخبار منتشر شده مبنی بر تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران خاطر نشان کرد: این خبرها بیشتر جنگ رسانه‌ای هستند تا بتوانند بازار را متشنج کنند و مساله خرید نفت ایران توسط چین موضوعی تثبیت شده است که ظاهراً توافق کلی بین چین و آمریکا نیز وجود دارد.

کد خبر 6084417 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • ◄ شکایت آهن فروشان از انجمن کامیونداران + سند
  • پشمینه رستنی شفابخش دشت‌های اصفهان
  • سال سخت خانه‌به‌دوشان
  • نرخ خرید بازار مسکن در تهران؛ خرید مسکن در زمزم با ۲.۵ میلیارد
  • توافق آمریکا و چین برای خرید نفت از ایران
  • بازار پرنده فروشان کابل
  • بازار پرنده فروشان کابل (عکس)
  • سپاه پاسداران در عرصه سلامت گره‌گشا است/ دوران شیوع کرونا جلوه‌ای از خدمت‌رسانی به مردم
  • سپاه پاسداران در عرصه سلامت گره‌گشا است / دوران کرونا جلوه‌ای از خدمت‌رسانی به مردم
  • (تصاویر) بازار پرنده فروشان کابل