Web Analytics Made Easy - Statcounter

پس از ورود امام خمینی(ره) به ایران در ۱۲ بهمن ۱۳۵۷ خورشیدی، ۱۹ بهمن همان سال همافران نیروی هوایی ارتش با رهبر انقلاب بیعت کردند که عکس تاریخی این مراسم از مهمترین و اصلی ترین عکس ها و تصاویر پیروزی این حرکت بزرگ به شمار می رود. در ادامه این روند، ارتش برای نخستین ماموریت خود پس از سرنگونی رژیم پهلوی، یگانی را به منطقه ترکمن صحرا و در نزدیکی مرزهای شوروی اعزام کرد تا با گروهک های چپی که در تلاش برای خودمختاری این منطقه بودند، مبارزه کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

تقابل ارتش با منافقین و گروهک های برانداز در کردستان و آذربایجان و سرکوب این شورش ها باعث شد تا دشمنان برای تضعیف توان دفاعی کشور و انقلاب، موضوع انحلال ارتش را به بهانه مختلف طرح کنند. این جنگ روانی و تاکید بر ایجاد ارتش خلقی و بی طبقه توحیدی سبب شد تا شهید سپهبد ولی الله قرنی نخستین رییس ستاد مشترک ارتش در نامه ای استعفای خود در نخستین روزهای فروردین ۱۳۵۸ را به امام خمینی (ره) تقدیم کند. کمتر از یک ماه بعد، سپهبد قرنی به وسیله گروهک فرقان ترور شد و به شهادت رسید تا علاوه بر آثار جنگ روانی سنگینی که بطور مستقیم و غیر مستقیم توسط دشمنان خارجی، طیف ضدانقلاب، منافقین، حزب توده و عناصر ناآگاه در ارتش جریان داشت، بی انضباطی، سستی و عدم تمکین از فرماندهان نیز به مشکلات ارتش افزوده شود.

در این شرایط فرماندهان وقت ارتش جمهوری اسلامی ایران از امام (ره) خواستند، ایشان فرماندهی خود بر کل نیروهای مسلح را دوباره اعلام کند تا با استفاده از این حکم حکومتی قوام و انضباط بر ارتش بازگردد. امام خمینی (ره) نیز با صدور پیامی تاریخی در ۲۹ فروردین ۱۳۵۸ خورشیدی خطاب به ملت،  سنگ بنای روز ارتش را گذاشتند و از فرماندهان ارتشی خواستند در این روز در شهرستان‌های بزرگ با ساز و برگ به رژه بپردازند و پشتیبانی خود را از جمهوری اسلامی و ملت بزرگ ایران و حضور خود را برای فداکاری در راه استقلال و حفظ مرزهای کشور اعلام کنند.

بیعت همافران با امام، شکافی عمیق در بنیان رژیم پهلوی

نقش ارتش در پیروزی انقلاب 

رژیم ستمشاهی در حقیقت حکومتی نظامی بود که در آن، نیروی مسلح همه کاره مملکت به شمار می آمدند. سران مملکتی نیز به طور معمول از میان امیران ارتش انتخاب می شدند و محمدرضا پهلوی نیز بالاترین مقام نظامی مملکت را برعهده داشت. مستشاران نظامی، سلطه کاملی بر ارتش داشتند و بدون وجود آنها هیچ کاری انجام نمی شد. افسران، درجه داران و سربازان تحت تعلیم و تربیت نظامی قرار می گرفتند تا در خدمت سردمداران رژیم باشند. البته محمدرضا پهلوی به این مطلب توجه نداشت که به دلیل رشته های ناگسستنی فرهنگی، خانوادگی و مذهبی، این ارتش بیشتر از نظام با جامعه پیوند خورده و بدنه آن، همان بدنه جامعه است و در روزهای حساس به او پشت خواهد کرد.

با شروع نهضت انقلابی مردم ایران، رژیم گذشته که بر استواری ارتش تربیت یافته، بسیار اعتماد داشت، معتقد بود با وجود چنین ارتشی، پیروزی انقلاب بعید است. البته بدنه این ارتش از آحاد جامعه ای تشکیل شده بود که با فهم و درک بالای خود، رأی به سقوط نظام پوسیده شاهنشاهی داده و خواستار تشکیل جمهوری اسلامی بودند. از این رو، برخورد ارتش با مردم انقلابی، برخوردی همراه گرایانه و غیرمنتظره برای مردم بود. در واقع تعامل ارتش و همراه شدن با جریان انقلاب، جریان شکل گیری و پیروزی انقلاب را سرعت بخشید و بزرگ ترین مانع را از میان برداشت و در این میان ارتش و به ویژه نیروی زمینی با توجه به بافت مردمی خود و حس وطن پرستی و برپایه هدایت هوشمندانه امام خمینی(ره) به رفتار خشونت آمیز با انقلابیون نپرداخت و سبب پیروزی سریع انقلاب شد.

نقش ارتش در دفاع مقدس هشت ساله

با شروع جنگ تحمیلی در ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ خورشیدی، نیروی ارتش جمهوری اسلامی ایران به سرعت به نواحی مرزی جنوب اعزام شدند و امکانات و تجهیزات خود را در آن نواحی به کار گرفتند و دلاورانه به مقابله با نیروهای متجاوز شتافتند.

مقاومت و دفاع غیورمردان ارتش و ایستادگی نیروهای نوپای سپاه و بسیج که به فرمان تاریخی امام خمینی(ره) شکل گرفته بود، سبب شد که نه تنها سودای فتح سه روزه کشور به دست صدامیان به یأس بدل شود، بلکه با گذشت چندماه از آغاز جنگ، بعثی ها در موضع انفعالی قرار گرفتند. آنها با توسل به حربه های سیاسی، خواهان نشستن بر سر میز مذاکره و گفت وگو شدند؛ اما دولت مردان ما با آگاهی از توان نیروی های مسلح، اعم از ارتش، سپاه و نیروهای مردمی، گفت وگو برای صلح را به بازگشت نیروهای بعثی به مرزهای بین المللی مشروط کردند. در واقع اتکا بر توان رزمی نیروهای مسلح بود که قدرت چانه زنی بر سر میز مذاکره را از رژیم بعث می گرفت.

دستاوردهای ارتش بعد از انقلاب اسلامی

نیروی هوایی
نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در طول این سال ها، علاوه بر آنکه جنگنده‌های «آذرخش» و  «صاعقه»  را ساخته و عملیاتی کرده است، جنگنده «قاهر ۳۱۳» را که توانایی حمل و شلیک ۶ موشک هوا به هوا دارد نیز به ناوگان هوایی کشور افزود؛ جنگنده‌ای که این روزها مشغول انجام تمرین‌های نهایی و تست‌های زمینی و هوایی است.
راه‌اندازی سیستم تصویری بومی  «شبیه‌ساز فانتوم»، بازآماد یک جنگنده  «سوخو ۲۴» و یک هواپیمای  «ایلوشین»، تولید جک هواپیمای ایلوشین، سوخت‌گیری سوخو از سوخو در ارتفاع پست برای نخستین بار، تجهیز جنگنده‌های F-۷ به موشک و تسلیحات جدید و همچنین افتتاح چندین باند پروازی در سراسر کشور، از جمله اقدامات و دستاوردهای نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی در چهاردهه پس  از پیروزی انقلاب اسلامی ایران بوده است.
نیروی دریایی
ناوشکن‌ «جماران» یکی از مهمترین دستاوردهای دفاعی ایران در عرصه دریایی محسوب می‌شود؛ شناوری مدرن و پیشرفته که سبب اقتدار جمهوری اسلامی ایران در آب‌های منطقه‌ای و بین المللی شده و این در حالی است که طراحی و تولید ناوشکن‌های  «سهند»  و  «سینا»  که نمونه پیشرفته‌تر ناوشکن است از دیگر ابتکارات ارتش جمهوری اسلامی به شمار می رود. همه این دستاوردهای دفاع دریایی وقتی در کنار بومی کردن صنایع دفاعی غیرایرانی قرار می‌گیرد (نظیر آنچه برای ناو «خارک» و زیردریایی «طارق» رخ داد)، محاسبه قدرت دفاعی جمهوری اسلامی ایران را برای دشمنان، دوچندان سخت‌تر خواهد کرد.
عملیاتی کردن ناو موشک‌انداز  «سپر»  در آب‌های شمالی کشور، نصب رادار کنترل آتش  «ثامن»  بر روی ناوهای موشک‌انداز، اعزام ناوگروه‌های ۴۷، ۴۸، ۴۹ و ۵۰ به آب‌های آزاد و اسکورت بیش از ۴ هزار و ۲۰۰ کشتی ایرانی و غیرایرانی، عملیاتی کردن موشک قدیر، الحاق یک فروند F-۲۷ و یک بالگرد به یگان هوادریای منطقه دوم دریایی جاسک و همچنین راه‌اندازی سامانه‌های  «مرصاد»، «اتوپایلوت دیجیتال»، «سوخت بومی موتور احتراقی اژدرها»، «پروژه دماوند»، «ناو آموزشی خلیج فارس»، «پوشش‌های نانویی»، «آزمایشگر موشک رعد»، «پروژه نقش» و خودروی تاکتیکی مکران ۹۲۱ از جمله اقدامات و دستاوردهای دفاعی نیروی دریایی ارتش در سال های پس از انقلاب محسوب می شود.
نیروی زمینی
طراحی و ساخت تانک‌های  «ذوالفقار ۱ و ۳»، «مبارز»، «سفیر»، «صمصام»، «تیام»، «کرار»، اسلحه‌های تک‌تیرانداز  «شاهر»، «باهر» و «حیدر»، نصب سامانه دید در شب بر روی اغلب بالگردهای هوانیروز و همچنین به‌روزرسانی گسترده ادوات رزمی و زرهی، از جمله اقدامات و دستاوردهای ارزشمند نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی پس از پیروزی انقلاب اسلامی به حساب می‌آید.
رونمایی از سامانه‌های حیدر ۷، حیدر ۴۴، حیدر ۴۱ و خودکفایی کامل در صنعت قطعه‌سازی نیز از دیگر اقدامات و دستاوردهای نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی است.

برچسب‌ها منافقین جنگ تحمیلی انقلاب اسلامی ایران نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران ارتش جمهوری اسلامی ایران دولت سازمان بسیج مستضعفان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: منافقین جنگ تحمیلی انقلاب اسلامی ایران نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران ارتش جمهوری اسلامی ایران دولت سازمان بسیج مستضعفان منافقین جنگ تحمیلی انقلاب اسلامی ایران نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران ارتش جمهوری اسلامی ایران دولت سازمان بسیج مستضعفان ارتش جمهوری اسلامی ایران اقدامات و دستاوردهای پیروزی انقلاب انقلاب اسلامی نیروی زمینی نیروی هوایی امام خمینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۲۹۲۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراسم روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در ترکیه

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛  در این مراسم شخصیت‌های سیاسی ترکیه به بیان نقطه نظراتشان درباره عملیات وعده صادق پرداختند.
دوغو پرینچک رهبر حزب وطن ترکیه گفت: ما با نقشه‌های شوم آمریکا و اسرائیل روبرو هستیم، آنها به روی مردم منطقه سلاح کشیدند و جوابش را از ایران دریافت کردند، ما از عزم راسخ ایران از صمیم قلب حمایت و قدردانی میکنیم.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی


تمل کاراملااوغلو رهبر حزب سعادت ترکیه گفت:ایران پاسخ خوبی به گستاخی رژیم صهیونسیتی داد و این پاسخ، حساب شده و در چهارچوب قوانین بین المللی بود، اقدام ایران قابل ستایش است و می‌تواند گام موثری در راستای شکست رژیم صهیونسیتی و آزادی مردم فلسطین باشد.
محمت سعید باز نماینده مجلس از حزب حاکم ترکیه با تشبیه رژیم صهیونسیتی به سپاه ابرهه و موشک‌های ایران به ابابیل آهنین طبق سوره فیل قرآن کریم گفت:رژیم صهیونسیتی بسان اصحاب فیل توسط ابابیل آهنین ایران به شکلی بی سابقه و در مسافتی ۱۱۰۰ کیلومتری مورد هدف قرار داده شد.
میبینم که این عملیات قابل تحسین و ستایش، ترس بر دل صهیونیست‌ها انداخته و راه فراری ندارند.
محمد حسن حبیب الله زاده سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکیه در این مراسم با اشاره به خویشتنداری و پاسخ متناسب ایران در برابر حمله تروریستی رژیم صهیونسیتی به بخش کنسولی سفارت کشورمان در سوریه گفت: جمهوری اسلامی ایران بر عزم تزلزل ناپذیر خود برای جلوگیری از تعدی نسبت به حاکمیت، تمامیت ارضی، امنیت و دفاع از مردم و مقابله با اقدامات تجاوزکارانه و پاسخگویی قاطعانه منطبق بر قوانین بین المللی تصریح می‌کند.
ارتشبد ضیا جمال کادی اوغلو، فرمانده نیروی هوایی ارتش ترکیه ضمن تشکر از یاری رسانی نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران در بحران‌های طبیعی ترکیه گفت: ایران و ترکیه دو کشور دوست و برادر با روابط دیرینه و نیرو‌های مسلح دو کشور نیز در برابر تهدید‌ها همواره در کنار هم بوده و همکاری و روابط خوبی دارند.
سرهنگ خلبان تورج زین الدین رایزن نظامی ایران در ترکیه با اشاره به رویکرد و نقطه نظرات مستشاران نظامی مامور در کشور میزبان درباره عملیات تنبیهی جمهوری اسلامی ایران علیه رژیم صهیونسیتی گفت: عملیاتی که به نام وعده صادق انجام شد امروزه باعث افتخار ایران و کشور‌های مستقل دنیا است.
وی افزود: از گفته‌های نمایندگان نظامی می‌توان دریافت که عملیات وعده صادق چقدر موجب حیرت و خوشحالی کشور‌های مستقل شده است.......
مصاحبه ها:
یک - دوغو پرینچک: رهبر حزب وطن ترکیه
دو - تمل کارا ملا اوغو: رهبر حزب سعادت ترکیه
سه - محمت سعید یاز: نماینده مجلس از حزب حاکم ترکیه
چهار: تورج زین الدین: رایزن نظامی ایران در ترکیه

دیگر خبرها

  • برنامه دشمن برای خواص، جلوگیری از نقش شتاب‌دهندگی آنان در جامعه است
  • مهم‌ترین برنامه دشمن برای خواص، جلوگیری از نقش شتاب‌دهندگی آنان در جامعه است
  • عملیات وعده صادق برگ زرینی بر تاریخ ایران اسلامی است
  • گل‌های ماندگار و فراموش نشدنی مسی و رونالدو در لیگ قهرمانان اروپا (فیلم)
  • مراسم روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در دهلی نو
  • مراسم روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در ترکیه
  • داشتن عزم راسخ برای دفاع از آرمان‌ها ویژگی نیروهای مسلح است
  • «خاستگاه خود» و «آرمان‌های نظام اسلامی» را نباید فراموش کنیم
  • هم‌افزایی سپاه و ارتش در عملیات «وعده صادق»
  • آنچلوتی: در بهترین حالت، بارسا مستحق ۱ امتیاز بود