Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-20@04:29:14 GMT

موزه شعر و ادب آذربایجان در تبریز فعال می‌شود

تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۶۳۲۰۲۸

موزه شعر و ادب آذربایجان در تبریز فعال می‌شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان از صدور مجوز فعالیت موزه شعر و ادب آذربایجان در محل مجموعه فرهنگی - تاریخی مقبره الشعرای تبریز خبر داد.

«محمد محمدپور» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز با اشاره به اقدامات انجام شده برای ایجاد این موزه مهم اظهار داشت: با ارائه طرح توجیهی جامع و پیگیری‌ها و هماهنگی‌های انجام شده با اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان، مجوز ایجاد و بهره‌برداری از موزه شعر و ادب آذربایجان در محل مقبره الشعراء تبریز از طرف اداره کل موزه‌های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی صادر شده و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در حال انجام تمهیدات لازم برای تجهیز و آماده‌سازی این موزه می‌باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خاطرنشان کرد: آذربایجان‌شرقی و تبریز با گستره‌ی وسیع ظرفیت‌های فرهنگی و هنری و پیشینه درخشان خود در این حوزه‌ها، زمینه لازم برای ایجاد موزه های تخصصی در حوزه‌های مختلف از جمله چاپ و نشر، خط و کتابت، موسیقی، تئاتر، هنرهای تجسمی، مطبوعات و... را دارد و با جدیت ایجاد موزه‌های تخصصی را در تبریز و برخی شهرستان‌ها دنبال می‌کنیم.

وی اضافه کرد: برای تحقق این هدف مهم که می‌تواند تحول شگرفی در حوزه گردشگری فرهنگی در استان ایجاد کند، همه بخش‌ها از جمله میراث فرهنگی و گردشگری، شهرداری‌ها و سایر بخش‌ها باید کمک و همراهی کنند.

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان آذربایجان‌شرقی؛ تبریز را با توجه به وجود شخصیت‌های برجسته هنری و ادبی و آثار گسترده خلق شده توسط این قشر فرهیخته، مستعد ایجاد خانه موزه‌های تخصصی دانست و خاطرنشان کرد: هماهنگی مدیریت استان و دستگاههای مرتبط برای رسیدن به این هدف که می‌تواند متضمن حفظ و صیانت از آثار فاخر هنری فراوان در اختیار خانواده‌ها نیز باشد لازم و ضروری است.

محمدپور ادامه داد: در موزه شعر و ادب آذربایجان اشیایی منتسب به شعرا، ادیبان و عرفا شامل  کتب خطی، قطعاتی از خطاطان معروف، دیوان شعرا، نقاشی و مجسمه ها، تمبرهای منتشر شده در حوزه شعر و ادب و آثار شاخص منتسب به شعرا و ادبای آذربایجان و در حیطه کارکرد تعریف شده موزه به نمایش در خواهد آمد.

وی با اشاره به جایگاه و اهمیت ادبیات افزود: ادبیات یکی از اجزای مهم میراث فرهنگی یک کشور است که از عناصر قوام دهنده هویت ملی و تاریخی یک کشور به شمار می آید و این حقیقتی است که تبریز همواره در ذهن تاریخی این مرز و بوم به مهد شعر و ادب معروف بوده است و قبله اهل ادب بوده و چون صدفی، شاعران، ادیبان و هنرمندان خویش و اقصی نقاط اقلیم بزرگ فرهنگی ایران را در آغوش گرفته است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، در ادامه با اشاره به مقوله‌ی گردشگری ادبی گفت: گردشگری ادبی شاخه ای از گردشگری فرهنگی به حساب می آید که در این نوع گردشگری، انگیزه محوری گردشگران، بازدید از مکان ها و آثاری است که به زندگی و کار شاعران، ادبا و نویسندگان مرتبط است. گردشگری ادبی علاوه بر اینکه ساعات مفرحی را برای گردشگران فراهم می کند، بر دانش و اطلاعات آنان از ذخایر و داشته‌های فرهنگی و ادبی نیز می‌افزاید.

وی افزود: گردشگران ادبی علاقمندند مکان هایی را ببینند که الهام بخش اشعار و آثار و نوشته های نویسندگان و شعرای مورد علاقه شان بوده است. هزاران شاعر و نویسنده و ادیب در این سرزمین زیسته اند که خانه ها و مقبره هایشان می تواند میعادگاه علاقمندان به ادبیات و گردشگری باشد. مقبره الشعرای تبریز، به خاطر حضور چهارصد شاعر نامدار ایرانی، از جمله اسدی طوسی، خاقانی شروانی، قطران تبریزی، همام تبریزی، استاد سید محمدحسین شهریار و... که هرکدام وزنه ای در ادبیات کشور به شمار می روند، خاستگاه و بستر گردشگری ادبی تبریز قلمداد می‌شود.

گفتنی است، مجموعه تاریخی و فرهنگی مقبرةالشعرا تبریز در بستر قبرستان وسیع و تاریخی سرخاب در تقاطع خیابان‌های ثقةالاسلام و عارف و در ضلع شرقی بقعه سید حمزه قرار دارد.

مجموعه تاریخی فرهنگی مقبره‌الشعرا در  تبریز با بیش از هزار سال قدمت، 400 شاعر و ادیب برجسته این سرزمین را در خود جای داده است که در سطح دنیا بی نظیر است. بنای مقبره الشعرا که کار ساخت آن از سال 1350 هجری شمسی و با همت انجمن آثار ملی ایران شروع شده بود در تاریخ  ۱۸ اسفند ۱۳۸۷ با شماره ثبت ۲۵۱۹۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. 

پایان پیام/699

منبع: شبستان

کلیدواژه: محمد محمدپور تبریز فرهنگ و ارشاد اسلامی گردشگری ادبی میراث فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۳۲۰۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماجرای انفجار در تبریز فعال شدن پدافندها بود

صدای شنیده شده در بامداد امروز جمعه ۳۱ فروردین در تبریز به دلیل فعال شدن سامانه پدافند هوایی بوده است.

به گزارش ایسنا، وضعیت تبریز عادی است و صدایی که بامداد امروز در این شهر شنیده شد به دلیل فعال شدن سامانه پدافند هوایی بوده است. در حال حاضر هیچ مشکلی در تبریز وجود ندارد.

 

بامداد امروز چندین ریزپرنده در اصفهان توسط پدافند هوایی مورد اصابت قرار گرفته و نابود شدند.

دیگر خبرها

  • چرا پدافند هوایی در تبریز فعال شده بود؟
  • موزه تخصصی تخت جمشید توسعه می‌یابد
  • ماجرای انفجار در تبریز فعال شدن پدافندها بود
  • فعال شدن پدافند هوایی در تبریز +جزئیات
  • توجه بیشتر به مشاهیر ادبی در نمایشگاه کتاب به گردشگری ادبی کمک می‌کند
  • بنا‌های تاریخی قوت گردشگری گیلان است
  • بازدید رایگان از محوطه‌های تاریخی و موزه‌ها
  • نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران فرصت مناسبی برای آشنایی با جامعه ادبی ایران و هند است
  • خروج ایران از شورای بین‌المللی موزه‌ها تکذیب شد
  • نمایشگاه کتاب فرصتی برای آشنایی با جامعه ادبی ایران و هند