Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-28@14:35:17 GMT

نوستالژی طبخ غذای محلی با گیاه کوهی 

تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۶۳۵۶۶۳

نوستالژی طبخ غذای محلی با گیاه کوهی 

به ویژه مردمانی که به دلیل شیوع کرونا از این گیاهان دوری کردند یا خارج‌نشینانی که امسال همچون گذشته گیاهان کوهی خشک‌شده یا تر برایشان ارسال نمی‌شود، نگاهی همراه با حسرت نسبت به سفره‌های بهاری مادربرزگ‌ها دارند.

به گفته یکی از شهروندان مسیحی در ارومیه این گیاهان کوهی به دلیل همین نوستالژی طبخ غذا به خارج از مرزهای ایران ریشه دوانده است و در بسیاری از کشورها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


کارولین ابراهیمی می‌گوید فرزندانش که در کانادا و آمریکا زندگی می‌کنند سال‌ها پیش بذر این گیاهان را با خود به آنجا برده‌اند و هرساله از آنها برداشت و استفاده می‌کنند. 
وی همچنین به ارسال گیاهان خشک‌شده یا تر به برخی دیگر از خویشاوندان و بستگانش که مقیم کشورهای دیگر هستند، اشاره دارد و می‌گوید: آنان با فرا رسیدن فصل بهار و رویش گیاهان طبیعت بارها و بارها تاکید می‌کنند که گیاهان کوهی برایشان بفرستم.
اما عده دیگری هم در آذربایجان‌غربی با وجود همزمانی فصل رویش این گیاهان با شیوع بیماری کووید – ۱۹ از مصرف غذایی و دارویی این گیاهان عقب نماندند و به نظر می‌رسد عرق‌گیری با همان شورو حال سال‌های گذشته جریان دارد و تنها دورهمی‌های زنان روستایی برای عرق‌گیری از هم پاشیده است.
توجه بیشتر به عرق‌گیری
گیاهان کوهی نه تنها سفره‌های بهاری مردم آذربایجان‌غربی را زینت می‌دهند بلکه عرق‌گیری از آنها منبع درآمدی مناسبی نیز برای برخی از مردم روستاها و شهرها به شمار می‌رود و به نظر می‌رسد امسال این جنبه مصرف بیشتر مورد توجه قرار گرفت زیرا این تصور در بین برخی از مردم وجود دارد که عرق این گیاهان به دلیل حرارت بالا در روند استحصال موجب از بین رفتن احتمالی ویروس می‌شود. 
به گفته مردم محلی برخی از این گیاهان دارای خواص دارویی بوده و به ظاهر نسخه‌های شفابخشی با استفاده از آنها در میان مردم کاربرد دارد؛ مردم این استان برای نمونه از شربت «ریواس» برای دفع باکتری‌های مضر از دستگاه گوارش و از گیاه «بولاغ اوتی» برای کاهش قند خون و تسکین دردهای عصبی استفاده می‌کنند.
گویا امسال و در پی شیوع بیماری کووید – ۱۹، جمع‌آوری گیاهانی چون «پونه وحشی» و «بولاغ اوتی» هم بیشتر مورد توجه است زیرا به عقیده مردم محلی، عرق آنها در کنترل عفونت‌های ریوی و تسکین سرفه و ذات‌الریه موثر می‌باشد.
زنگ خطر انقراض گیاهان کوهی
کارشناس گیاهان دارویی در ارومیه می‌گوید: برداشت بی‌رویه و غیراصولی گیاهان کوهی زنگ خطر انقراض بعضی از آنها را به صدا درآورده است و بیم آن می‌رود که در آینده مردم برای همیشه با نوستالژی استفاده از این گیاهان زندگی کنند. 
علی عیسی‌زاده اظهار داشت: هجوم اقشار مختلف مردم به طبیعت و کوهپایه‌ها و کندن گیاهان کوهی از ریشه، مجالی برای رشد مجدد آنها در سال‌های بعد باقی نمی‌گذارد چنانکه در حال حاضر برخی از گیاهان کوهی کمیاب شده است.
وی آموزش صحیح برداشت گیاهان کوهی و تلاش برای حفظ این گیاهان را ضروری خواند و افزود: باید برای جلوگیری از نابودی گیاهان کوهی آموزش و همچنین پرورش انواع این گیاهان در محوطه‌های مخصوص مورد توجه قرار گیرد. 
اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از انقراض  
رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان‌غربی نیز با اشاره به در حال انقراض بودن برخی از گونه‌های پرمصرف، اظهار کرد: مطالعه بر روی ۱۲۰ گونه برای تعیین نوع پراکنش و مقدار موجود از آن در طبیعت انجام شده که ۷۵ مورد از آنها به اتمام رسیده‌ است.
 محمد رضایی افزود: بیش از یکهزار و ۴۰۰ گونه از گیاهان موجود کشور در این استان می‌روید که ظرفیت مناسبی برای انجام مطالعات تحقیقاتی در زمینه گیاهان به شمار می‌رود.
وی ادامه داد: هرچند آمار دقیقی از میزان برداشت گیاهان خوراکی در این استان وجود ندارد اما هرساله و به هنگام فصل بهار هزاران کیلوگرم از انواع گیاهان خوراکی استان به بازارهای محلی و استان‌های همجوار عرضه می‌شود؛ این گیاهان اغلب نیاز کمتری به آب و مراقبت دارد ولی باید فرهنگ استفاده از آنها در جامعه نهادینه شود.

کشت برخی از گیاهان دارویی همچون رزماری، اسطوخودوس، انواع زنبق، انواع آویشن و نسترن در فضاهای سبز شهری را می‌توان با هدف فرهنگ‌سازی در زمینه استفاده اصولی از این گونه‌ها را در دستور کار قرار داد

«رضایی» با تاکید بر اینکه رویشگاه برخی از گیاهان به طور خاص شناسایی شده است، ادامه داد: کشت گیاهان دارویی در فضاهای سبز شهری را می‌توان برای فرهنگ‌سازی در استفاده صحیح از این گونه‌ها در دستور کار قرار داد؛ رزماری، اسطوخودوس، انواع زنبق، انواع آویشن و نسترن از جمله گیاهانی است که قابلیت کشت دارد.

به گزارش ایرنا آذربایجان‌غربی یکی از مهمترین رویشگاه‌های گیاهان دارویی در کشور بوده و این استان از نظر تنوع گیاهان دارویی رتبه‌های نخست کشور را به خود اختصاص داده است.
 آمار دقیقی از میزان برداشت گیاهان کوهی این استان وجود ندارد ولی هر ساله هزاران کیلوگرم از آنها علاوه بر بازارهای محلی به استان‌های همجوار نیز راه می‌یابد.
به دلیل چیدن گیاهان خوراکی قبل از گل‌دهی توسط مردم منطقه، گونه‌های گیاهی نظیر پیاز کوهی، کنگر، مندی، گل‌آقا، ریزک، تره‌کوهی و موسیر در معرض انقراض قرار گرفته است.
بیش از ۸۰۰ گونه از گیاهان دارویی از جمله کاسنی، شب‌بو، نعناع، بولاغ‌اوتی، ختمی، چوبان‌کبریتی، بادرنجبویه، شیرین‌بیان، ثعلب، مرزه، اله‌گز، نسترن و گندله در آذربایجان‌غربی شناسایی شده است.
داغ جعفری‌سی، داغ‌قارپیزی، دوه‌دابانی، قوش اوزومی، داغ‌سقزی، یمیشان، چریش، هویچ‌وحشی، غازآیاغی، یارپیز، کنگر، شوید، کهلیک‌اوتی و ریواس نیز از دیگر گیاهان دارویی و کوهی این استان به شمار می‌رود.

گیاهان کوهی این استان کوهستانی با نام‌های مختلف محلی خوانده می‌شود و نام بسیاری از آنها همچون «دوه‌دابانی به فارسی پاشنه شتر» یا «غازآیاغی به فارسی پای غاز» از طبیعت و حیوانات منطقه گرفته شده است.

برچسب‌ها آذربایجان غربی ارومیه گیاهان پروندهٔ خبری کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آذربایجان غربی ارومیه گیاهان آذربایجان غربی ارومیه گیاهان آذربایجان غربی گیاهان دارویی گیاهان کوهی عرق گیری گونه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۳۵۶۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«چک چک» زیارتگاهی به سبک معابد آناهیتا

ایسنا/یزد «پیر سبز» یا «چک چک» یکی از زیارتگاه‌های مشهور زرتشتیان در نزدیکی اردکان یزد است که با توجه به معماری ویژه و موقعیت جغرافیایی خاص خود، هر ساله پذیرای گردشگرانی زیادی است که به دنبال تجربه‌ای تازه هستند.

زیارتگاه چک چک که در زبان محلی نیز به دلیل چکه کردن آب از کوهی که در دامنه آن واقع شده، «چک چکو» هم نامیده می‌شود، یکی از مهم‌ترین زیارتگاه‌های زرتشتیان است که به عنوان نمادی از اتحاد جامعه زرتشت از آن یاد می‌شود.

این مکان به جهت رازآلود بودن، نوع معماری و موقعیت مکانی‌اش که در دل کوهی در دل بیابان قرار دارد و نیز ذهن جستجوگر علاقمندان به آشنایی با ادیان مختلف، مورد توجه گردشگران قرار دارد و به ویژه در این ایام نوروزی بسیاری از مسافران از آن بازدید می‌کنند.

از ویژگی‌های عجیب این زیارتگاه علاوه بر افسانه‌هایی که در خصوص آن وجود دارد، می‌توان به چکه کردن آب از سقف آن اشاره کرد که باعث شده یک چنار کهنسال و گیاهانی چون مورد، پرسیاوشان و انجیر کوهی بر صخره‌های آن رشد کنند.

زیارتگاه چک چک یزد علاوه بر این که از جهت دینی، اهمیت زیادی برای زرتشتیان دارد، به خاطر وجود آب و فضای سبز طبیعی، از سایر زیارتگاه‌های زرتشتیان متمایز است.

زیارتگاه پیر سبز به عنوان یک قطب‌ مذهبی برای زرتشتیان به شمار می‌آید و از این رو پیروان زرتشت از داخل و خارج کشورمان، طی برخی ایام سال در آن گردهم آمده و آیین‌های مذهبی خود را برپا می‌کنند.

علاوه بر برگزاری مراسم‌هایی مانند جشن مهرگان در این مکان، گاهاً زوجهای جوان پیروی این اقلیت دینی نیز با حضور در این زیارتگاه، زندگی جدیدشان را آغاز و متبرک می‌کنند.

براساس اطلاعات موجود، شکل‌گیری زیارتگاه چک چک به بعد از مرگ «یزدگرد سوم» آخرین پادشاه ساسانی برمی‌گردد و گفته می‌شود که در آن زمان به واسطه ناپدید شدن دختر یزدگرد، داستان‌هایی به وقوع می‌پیوندد که در پی آنها، چوپانی به همراهی بزرگان زرتشتی اقدام به ساخت این بنا می‌کند.

بر اساس آن‌ چه در تاریخ ذکر شده، زیارتگاه چک چک یزد شباهت زیادی به معابد آناهیتا دارد؛ معابد آناهیتا معمولا بر بالای بلندی ساخته می‌شدند و در آن‌ها، آبی در جریان بوده که زیارتگاه چک چک هم دارای  اینچنین ویژگی‌هایی است.

البته نکته دیگری که به این فرضیه قوت می‌دهد، ساخت این بنا به سمت شرق است که باعث شده مهرپرستان بتوانند در لحظه طلوع خورشید به نیایش مشغول شوند.

این زیارتگاه در ۹۶ کیلومتری یزد و ۴۳ کیلومتری اردکان واقع شده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • این گیاه زیبا یک مسکن طبیعی ، تقویت کننده حافظه است و سرشاز از ویتامین C، مس و منگنز میباشد
  • فرآیند پخت یک غذای محلی با قارچ کوهی و گوجه توسط یک بانوی عشایر افغان (فیلم)
  • رونمایی از تقویم جشنواره های زرند همزمان با عید فطر
  • راهکار‌های ساده خانگی درمان مشکلات روده در طب سنتی + فیلم
  • برترین مقاصد گردشگردوست از سراسر جهان
  • گرسنگی در غزه ؛ مردم علف می خورند (+ عکس)
  • آیین «رمضونیکه» سیستانی‌های گلستان
  • معرفی محبوب‌ترین غذای محلی لرستان/ چشمک «چزنک رغو» به گردشگران نوروزی
  • «چک چک» زیارتگاهی به سبک معابد آناهیتا
  • رنگین‌شدن سفره مردم مهاباد با گیاهان خوراکی بهاری