Web Analytics Made Easy - Statcounter

مریم بخشی زاده گفت: در سال جهش تولید اهمیت اقتصاد هنر بیش از پیش حس می شود هنرمندان بسیاری در زمینه های مختلف هنری در استان البرز فعال هستند که مهمترین دغدغه آنها بازار فروش محصولاتشان است و سالهاست درخواست نمایشگاه دایمی صنایع دستی را از مسئولان تقاضا دارند که این مهم محقق نشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ یکی از هنرمندان قالیبافی استان البرز در گفتگو با "تیتریک" گفت: ایجاد تعامل پویا در بخش های کلیدی جامعه یکی از مسئولیت های اصلی سیاستگزارن فرهنگی برای توسعه همه جانبه است، لذا رسیدگی به وضعیت اقتصادی فرهنگ و هنر و چگونگی به گشت آن نیز در زمره وظایف آنان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مریم بخشی زاده ادامه داد: مهمترین مشکلی که در این سال ها هنر با آن دست و پنجه نرم می کند، مشکل اقتصادی است که در حقیقت به مشکل زیربنایی تبدیل شده است گرچه از نیمه قرن بیستم تاکنون بسیاری از دولت ها به دلیل اتخاذ تدابیر مدیریتی بر حوزه هنر و اجرای طرح هایی در جامعه به منظور رونق بخشیدن به اقتصاد آن موفق به کسب درآمدهای چشمگیری از فروش خدمات شاخه هایی مختف هنری شده اند اما در ایران اقتصاد هنر همچنان تا رسیدن به سطح جهانی فاصله زیادی دارد.

وی افزود: مطمئن هستیم از اینکه یک اثر هنری اگر بازار فروش ندارد به این دلیل است که آن اثر بر اساس نیاز فرد یا جامعه خلق نشده است بنابران کسی حاضر نیست بابت چیزی که به درد نیاز روحی یا جسمی او نمی خورد بپردازد در واقع اصلا این کار خلاقانه به نظر نمی رسد و هنرمند باید نیاز روحی و اجتماعی جامعه خود را مطالعه کند و شناخت کامل و یا لااقل شناخت نسبی نسبت به جامعه خود و یا جامعه ای که در آن زندگی می کند و یا می خواهد در آن جامعه کار ارایه دهد، داشته باشد تا محصولات او بر اساس نیاز اجتماع باشد وگرنه مورد استقبال قرار نخواهد گرفت.

این هنرمند تصریح کرد: اما ایران همیشه ثایت کرده هنرو تولیدات هنری اش به قدری با ظرافت تولید می شود که در سراسر ایران برای آن تقاضا وجود دارد ولی امروز به قدری ملزومات تولید آثاری هنری در کشور به دلیل تحریم ها بالا رفته است که این نیز دغدغه ای برای هنرمند شده است.

وی ادامه داد: توسعه اقتصاد هنر دو هدف اصلی دارد؛ اول، افزایش ثروت و رفاه هنرمندان و دوم ایجاد اشتغال از طریق هنر، که هر دو این اهداف در راستای عدالت اجتماعی است.

بخشی زاده گفت: پتانسیل نیروی کار در بخش هنر زیاد است و از طرف دیگر اغلب هنرمندان درگیر مسایل معیشتی هستند و سرمایه گذاری دولتی در بخش هنر هم به شدت اندک است. نبود تسهیلات کافی، پراکندگی جمعیت و محدودیت بازار خود دایره های تو در تویی می سازد که گریز از آن ممکن به نظر نمی رسد، باید پذیرفت که تجربیات این چند دهه نشان داده است که دستیابی به توسعه اقتصادی هنر برای کشورهای توسعه نیافته بسیار دشوار بوده است.

این هنرمند افزود: در سال جهش تولید اهمیت اقتصاد هنر بیش از پیش حس می شود هنرمندان بسیاری در زمینه های مختلف هنری در استان البرز فعال هستند که مهمترین دغدغه آنها بازار فروش محصولاتشان است و سالهاست درخواست نمایشگاه دایمی صنایع دستی را از مسئولان تقاضا دارند که این مهم محقق نشد.

وی بیان کرد: هنرمندی که از طریق هنر خود امرار معاش می کند در این کشور دغدغه فروش اثر را دارد زیرا از یک طرف هنرمند برای خلق یک اثر هنری ماه ها وقت می گذارد و باید میلیونی این اثر را بفروشد و از طرفی مردم توان خرید این اثر را با این قیمت ندارد لذا هنرمند مجبور است برای امرار معاش هنر را خود را به زیر قیمت اصلی بخورد لذا این مهم آسیب زننده است.

بخشی زاده تاکید کرد: باید در سال جهش تولید در بازار اقتصاد هنر تکانی خورده شود و برای فروش آثار هنری یک گام جدی ای در بازار برداشته شود تا هنرمند بتواند با فراغ بال اثر تولید کند زیرا دغدغه فروش خلاقیت را از هنرمند می گیرد.

این هنرمند در خاتمه خاطر نشان کرد: یک هنرمند اگر دغدغه فروش نداشته باشد به راحتی می تواند برای چندین نفر اشتغالزایی کند و از طرفی مسئولین استانی باید در مرکزی ترین نقطه استان مکانی را برای فروش آثار هنری استان اختصاص دهند تا کمی از دغدغه هنرمندان استان کاسته شود.

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: دغدغه فروش اقتصاد هنر بخشی زاده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۳۷۰۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تأکید امام جمعه اردبیل بر افزایش تولیدات هنری برای رفع نیازهای روز جامعه

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اردبیل؛ نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل در دیدار جمعی از هنرمندان به مناسبت هفته هنر انقلاب اسلامی گفت: برای کاهش آسیب‌های اجتماعی و تحکیم بنیان خانواده و اقتدار کشور، نیاز است آثار نابی در قالب هنر تولید شود.
آیت الله عاملی تصریح کرد: استان اردبیل آداب و رسوم و آیین‌ها و فرهنگ خاصی دارد که باید در قالب هنر برای همگان تداعی شود و گذشت و احساسات و حس همدردی و هم نوعی خیران و انسان‌های بزرگ در قالب هنر معرفی شود.
در این دیار که با تجلیل از تعدادی از هنرمندان همراه بود، سپهری رئیس حوزه هنری استان اردبیل هم از تولید پویانماییِ ۹۰ دقیقه‌ای شاه اسماعیل صفوی با همت هنرمندانِ استان خبر داد.

دیگر خبرها

  • «آرامش در سکوت» هنرمند ناشنوا برپا می‌شود
  • برگزاری نمایشگاه گل و گیاه در اصفهان
  • راه اندازی نخستین بازارچه صنایع دستی دربنای تاریخی ملک زاهدان بزودی
  • ارزش صادرات صنایع‌دستی از آذربایجان‌غربی ۲۲ درصد افزایش یافت
  • نشست تخصصی «اقلیم، طبیعت و بیان هنری» برگزار می‌شود
  • ثبت ۴۱ میراث در فهرست آثار ملی البرز
  • افزایش 22 درصدی ارزش صادرات صنایع دستی از آذربایجان‌غربی
  • تحول در گردشگری اشتهارد با پیشبرد پروژه‌های این حوزه در شهرستان
  • ایجاد تشکل‌های تخصصی صنایع‌دستی در کردستان/ هنرمندان صنعتگر حمایت می‌شوند
  • تأکید امام جمعه اردبیل بر افزایش تولیدات هنری برای رفع نیازهای روز جامعه