Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی گفت: آیین ۲ هزار ساله بیل‌گردانی نیم‌ور محلات امسال به‌دلیل شیوع ویروس کرونا برگزار نشد.

 علیرضا ایزدی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار کرد:آیین بیل‌گرانی، جشن شکرانه آب و باروری طبیعت است که هرسال در عصر آخرین جمعه فروردین ماه  با حضور مردم و مسئولان در شهر تاریخی نیم ور محلات برگزار می‌شد اما، به‌منظور حفظ سلامت مردم و مبارزه با ویروس کرونا، برپایی این آیین لغو شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی بیان کرد: برگزاری پنجمین جشنواره کاچی و باسلوق و آیین بیل‌گرانی تا  شکست کامل کرونا   به تعویق خواهد افتاد. 
مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی در ادامه افزود:  جشن بیل‌گردانی نمادی از تشکر الهه آب است و ریشه در فرهنگ آب و آبیاری مردم این خطه حاصلخیز دارد و به اعتقاد مردم منطقه نیم‌ور این آیین، به برکت و زیادی آب در فصل بهار کمک می‌کند. 
وی افزود: «مردم شهر تاریخی نیم ور برای حفظ این رسم معنوی هر سال طی مراسم و آئینی خاص ،با اعلام بزرگان شهر، با مشارکت و یاری یکدیگر به پاکسازی حریم جوی می‌پردازند. 
  ایزدی گفت:  در این آیین، پس ازلایروبی جوی‌های آب، بیل‌گردانان شامل ورزشکاران منطقه به نوبت، هفت بیل مخصوص که به تعبیری برای اسبار باغ‌های انگور به کار می‌رفته است را در دو دسته چهار و سه تایی به یکدیگر بسته و بیل گردانان این بیل ها را با مهارت و قدرت در دو جهت مخالف به‌صورت ضربدری بالای سر می‌چرخانند. 
وی افزود : بیل گردانان باید دو دسته بیل به وزن ۳۲ کیلوگرمی را بین پنج تا ۳۰ بار بالای سر خود بچرخانند و در این هنگام با دعا و نیت به حرکت در آمدن هفت آسمان و نزول رحمت الهی قدرتمندی خود را برای مردم این منطقه به نمایش بگذارند.»

 ایزدی گفت:  این آیین زیبا و سنتی که همه‌ساله در نیم‌ور محلات برگزار می‌شود امسال به سبب شیوع ویروس کرونا و به منظور جلوگیری از گسترش شیوع این ویروس و رعایت پروتکل‌های بهداشتی  برگزار نشد. 
 بیل گردانی در سال ۱۳۸۹ به عنوان یک جشن آیینی و ورزش پهلوانی و نمادی از همدلی و تعاون در فهرست میراث معنوی ایران به ثبت رسیده است.
 

منبع: فارس

کلیدواژه: میراث فرهنگی گردشگری استان مرکزی گرانی نیم ور محلات بیل گردانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۳۷۷۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیین نکوداشت حکمت الله ملاصالحی برگزار می شود

به گزارش خبرنگار مهر، آئین نکوداشت حکمت الله ملاصالحی به همت خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار می‌شود.

در این نشست ژاله آموزگار، ابراهیم اسماعیلی جلودار، مهدی اصل زعیم، محمدرضا حسینی بهشتی، اصغر دادبه، انشاءالله رحمتی، کامیار عبدی، منوچهر صدوقی سها، مهرداد ملکزاده و حمیدرضا ولیپور به ایراد سخنرانی خواهند پرداخت.

زمان برگزاری سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۷ به صورت حضوری در سالن فردوسی خانه اندیشمندان علوم انسانی است.

کد خبر 6078592 فاطمه علی آبادی

دیگر خبرها

  • برگزاری نشست فصلی ترجمان دانش در دانشگاه علوم پزشکی اهواز
  • برگزاری آیین بزرگداشت عطار نیشابوری در مشهد
  • آیین نکوداشت حکمت الله ملاصالحی برگزار می شود
  • پیام مردم زنجان به سپاه؛ دست مریزاد با‌بت انتقام + فیلم
  • آیین سنتی بیل‌گردانی محلات در اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود
  • این بیماری هنوز دنیا را تهدید می‌کند؟
  • آیین سنتی جارو زنی حرم مطهر رضوی 
  • آبله یک تهید برای جهان؟
  • آیا آبله هنوز برای دنیا یک تهدید محسوب می‌شود؟
  • برگزاری دو آیین بزرگداشت برای دو سینماگر فقید