Web Analytics Made Easy - Statcounter

سید عباس علویون عضو سازمان نظام روان شناسی و دارای پروانه تخصصی و اشتغال از این سازمان در خصوص نقش مشاوره های روانشناسی در دوران شیوع ویروس کرونا در کشور گفت : ایجاد سامانه ی مشاوره ی تلفنی پزشکی و روانشناسی کرونایی در کشور در این ایام اهمیت پرداختن به بحث مشاوره در دوران بحران را بیش از پیش نشان داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش خبرگزاری برنا از گیلان ؛ سید عباس علویون کارشناس ارشد روان شناسی ، عضو مشاور سامانه 4030 خدمات مشاوره پزشکی و روان شناسی کرونایی در کشور و موسس مرکز نیلوفر آبی  در گفتگویی با برنا در خصوص موضوع شیوع کرونا و نیاز بیماران و خانواده های آنان به بحث های مشاوره و روانشناسی گفت : مدیریت جدید سازمان نظام روان شناسی کشور در بدو ورود در سال گذشته تحولات زیادی در مجموعه سازمان و فعالیت روان شناسی ایجاد کرد و متعاقب آن با آغاز بحث شیوع کرونا در همان بدو امر فعالیت بسیار چشمگیر ،عملیاتی و گسترده داشته است و توانست از بیشترین ظرفیت های جامعه روان شناسی چه دارای پروانه نظام و چه عضو در این امر استفاده کند.

وی افزود : بطور مثال مشارکت در سامانه 4030 برای ارائه خدمات مشاوره ای رایگان در سطح کشور و به صورت شبانه روزی و یا فعال کردن ستادها در استان و خدمات مشاوره ای اعضاء بر بالین بیماران یا در بخش آگاه سازی و سازگاری با سبک جدید زندگی قرنطینه ای و یا راه های مقابله ای با استرس و تقویت سیستم دفاعی بدن و یا استفاده از رسانه ها و صدا و سیما در این مقوله از اقدامات موثر بوده است.

این عضو سازمان نظام روان شناسی در خصوص پروتکل های تدوین شده اضافه کرد : پروتکل های موضوعات روان شناسی متعدد است و چون بعد از بحران پزشکی و بیماری کرونا جامعه خودبخود دچار بحران های روانی می شود نیاز به روش های کاهش استرس ، موضوع سوگ و از دست دادن عزیزان تا سازگاری با تغییر سبک زندگی و استفاده بهینه از اوقات فراغت از موضوعات این پروتکل هاست.

علویون در خصوص عمده مشکلات تماس های تلفنی برای مشاوره گفت :مشکلات در تماس های تلفنی متعدد بوده است ، بیشترین موارد سوال در مورد علائم بیماری و اینکه فرد هم اکنون تا چه حد دارای علائم است که البته جنبه پزشکی داشته اند و اما در باب روان شناختی بیشتر ترس از بیمار شدن و مشکوک بودن به علائم مورد پرسش قرار می گرفت.

وی تاکید کرد : همچنین مشکلات کسانیکه یک عضو از خانواده ی آنها بیمار بود و دیگر اعضاء در قرنطینه دچار مشکلات نگهداری یا ترس از بیماری بودند.همچنین افسردگی پس از شرایط کرونایی ، زندگی و ناامیدی و ترس و گاهی تفکر خودکشی از جمله تماس های پرشمار بود.

وی در خصوص تماسهایی با موضوعات اختلاف زوجین و آسیب های اجتماعی و خانوادگی عنوان کرد : درگیری در زوجین و اختلافات نیز جز تماسهای نیازمند مشاوره ای بود و نگهداری کودکان و خصوصا نوجوانان به مدت طولانی و باهم در منزل نیز دلیل برخی از تنش ها در خانواده محسوب می شد.

وی در خصوص عمده مشکلات روحی در دوران قرنطینه خانگی اظهار داشت : افسردگی و اضطراب از علل شایع تماس های تلفنی است و خودبیمار پنداری و ترس از بیماری در رتبه ی بعدی قرار دارد.

علویون در زمینه ی پاندمی کرونا و لزوم وجود الگوهای از پیش تعیین شده ی روانشناختی  برای مواجهه با این پدیده گفت : یک روان شناس همواره با پدیده های بحرانی ، بحران های اجتماعی و روانی آشناست چون دروس زیادی را در این زمینه می خواند و برخورد با این چالش ها وابسته به توانایی و اطلاعات یک روان شناس دارد.ممکن است یک ویروس در پزشکی جدید و درمان آن نیز نیازمند روشهای نو باشد اما تنش های روانی عموما شناخته شده هستند  و راهکارها از پیش معلوم است وبیشترین مداخله روانی در حین اینگونه بحران‌ ها روش های معروف به حمایتی است.

وی ادامه داد :روان شناس سعی می کند ترس ، اضطراب، نگرانی افراد و جامعه را با پدیده بحرانی مدیریت کند و روش های مختلف ذهنی و عملی را در اختیار دارد.

این کارشناس ارشد روانشناسی گفت : کرونا موجب شد جامعه، استفاده از تکنولوژی و شبکه های اجتماعی و مشاوره غیر حضوری را بیشتر یاد بگیرد و اتفاقا از نظر من این روش کارکرد بسیار موثر و مفیدتری دارد و در آینده بی شک مردم گرایش بیشتری به مشاوره ها و آموزش های غیر حضوری خواهند داشت.

وی در پایان ضمن توصیه به مردم در خصوص بهره گیری از روش های علمی و مشاوره گفت :در  پدیده کرونا ،تمامی مردم جهان نقش علم و حل چالش ها به کمک علم را بیش از گذشته دریافتند و در این میان نقش پزشکی و روان شناسی پر رنگ تر گردید و زمانی عنوان می شد هر جامعه ای بطور مثال از یکصد هزار نفر نیازمند یک میزان پزشک ، پرستار و  روانپزشک و روان شناس است و امروز همه ی ما داشتن چنین استانداردی را در حوزه بهداشت تن و روان می فهمیم و درک می کنیم.

امیدوارم‌ نقش مهم و حیاتی روان شناسی و روان شناس در جامعه ما بیشتر درک شده باشد و مراجعه به مشاور تبدیل به یک فرهنگ و عادت خوب شود.

 

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: عضو سازمان نظام روانشناسی روان شناس روان شناسی مشاوره ای ی مشاوره ی تلفنی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۴۲۳۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این بیماری هنوز دنیا را تهدید می‌کند؟

آبله، بیماری که تنها در قرن بیستم باعث مرگ ۵۰۰ میلیون نفر در جهان شد، تنها بیماری انسانی است که ریشه‌کن شده است.

به گزارش ایسنا، با این حال، یک گزارش جدید با عنوان «وضعیت مقابله با آبله در آینده» از آکادمی ملی علوم، مهندسی و پزشکی (NASEM) استدلال می‌کند که ایالات متحده و جامعه جهانی باید برای بازگشت آبله آماده شوند.

بر اساس داده‌های این گزارش، آبله ممکن است از راه‌های مختلف به جامعه جهانی بازگردد و شیوع یابد. این گزارش همچنین بیان می‌کند آماده‌سازی در برابر بازگشت آبله و به منظور جلوگیری از گسترش سایر بیماری‌های ناشی از ویروس‌ها در یک خانواده مانند ویروس ام پاکس (آبله میمونی) که در سال ۲۰۲۲ شیوع جهانی پیدا کرد و همچنان نیز یک نگرانی بهداشتی است، کلیدی است.

به گفته متخصصان، واکسن‌ها و دارو‌های آبله نیز اثربخشی و پتانسیل‌هایی را برای پیشگیری و درمان آبله میمونی و سایر ویروس‌ها در خانواده ویروس آبله دارند و این نیز به نوبه خود دلیل مهم دیگری است که ما باید به تحقیق در مورد ویروس‌های آبله ادامه دهیم و اقدامات متقابل پزشکی از جمله راه‌های تشخیص و واکسن‌ها را توسعه دهیم.

حتی یک مورد شیوع آبله یک مسئله جهانی بزرگ خواهد بود، بنابراین ما باید هوشیار باشیم. دانشمندان و متخصصان پزشکی همچنین باید بدانند که علائم آبله بسیار شبیه به بیماری‌هایی مانند آبله میمونی است که اخیراً شایع شده است. اگر شیوع آبله وجود داشته باشد، باید سریعاً آن را تشخیص دهیم.

آخرین نمونه طبیعی ویروس آبله در اکتبر ۱۹۷۷ تشخیص داده شد و سازمان جهانی بهداشت ریشه‌کن کردن بیماری را با انجام عمل پیشگیری آبله‌کوبی «از سطح زمین» در ۱۹۸۰ تأیید و آن را به تنها بیماری انسانی ریشه کن شده تبدیل کرد.

دیگر خبرها

  • اجرای طرح ملی واکسیناسیون رایگان طیور بومی در خمینی‌شهر
  • افسردگی شایع‌ترین اختلال روان/ تدوین پیش نویس سند سلامت روان
  • ساختار مراکز مشاوره دانشگاه‌ها تغییر کرد
  • حقیقت جالب درباره تاثیر کار کردن بر سلامت روان که احتمالاً نمی‌دانید
  • شیوع بیماری پوستی در پکتیکا
  • احتمال شیوع بیماری آنتروتوکسمی در دام‌های سبک
  • توصیه‌هایی برای پیشگیری از بیماری‌های شایع در فصل بهار/ از آلرژی فصلی تا ابتلا به آنفلوآنزا و کرونا
  • این بیماری هنوز دنیا را تهدید می‌کند؟
  • آبله یک تهید برای جهان؟
  • پارک ها و جنگل ها سلامت روان کودکان را تقویت می کنند