Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، برگزاری آنلاین کلاس‌های درس در ایران یکی از تجربیات جدید و شاید مورد نیازی است که این روزها در شرایط بحرانی کرونا مورد استفاده قرار گرفته است. آموزشی که در سال‌های تحصیلی آینده و در تعطیلات ناخواسته‌ای که پیش می‌آید، به کار خواهد آمد و از ایجاد وقفه در یادگیری و آموزش پیشگیری می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هم اکنون وزارت آموزش و پرورش با راه اندازی شبکه ای همه گیر و سراسری در کشور به این سیستم جدید آموزشی، ساختاری منطقی و یک‌شکل داد و همه دانش آموزان سراسر کشور با معلمان و مدیران مدرسه در ارتباط هستند و آموزش‌های درسی را بی وقفه دریافت می‌کنند.

از این رو ستاد توسعه فناوری های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز اعلام کرد که به دنبال توسعه زیرساخت‌های فناوری ارتباطات و اطلاعات در کشور، این روزها دست به کار شده تا با حمایت از زیرساخت‌های آموزش آنلاین و شرکت های دانش‌بنیان‌ توانمند، به توسعه آموزش مجازی در کشور شتاب دهد.

آموزش آنلاین چیست؟

در یک تعریف ساده می‌توان یادگیری یا آموزش آنلاین را یک آموزش برنامه‌ریزی شده دانست که افراد در محیط‌هایی جدا از هم اما زیر یک سقف متحد آموزشی مبتنی بر فناوری‌ اطلاعات و ارتباطات، آموزش می‌بینند. به همین دلیل آموزش آنلاین، به فناوری‌های ارتباطی و نهادی برای طراحی و برنامه‌ریزی آموزش نیازمند است. آموزش آنلاین باید شامل دو طرف ارتباط، یعنی مدرس و یاد گیرنده باشد. 

قرن بیست و یک که دیگر اینترنت و ابزار ارتباطی به یک وسیله ضروری برای همه تبدیل شده و در دورترین نقاط کشور هم رخنه کرده، شرایط توسعه خدمات آنلاین هم فراهم شده است که باید از این فرصت ناب در کنار خانه‌نشینی دانش‌آموزان و دانشجویان برای توسعه این خدمات بهره برد.

سیستم پیاده‌سازی یادگیری مجازی با کمک مجموعه‌ای از نرم‌افزارهای آموزشی امکاندپذیر است. سامانه مدیریت آموزشگاه که بنا به اهداف مدیریت آموزشی در آموزشگاه های حضوری پیاده‌سازی می‌شود و سایر ابزارهای مدیریت آموزش الکترونیکی بنا به نوع درخواست مخاطبان،  به صورت جداگانه و یا همگی با هم می توانند مورد استفاده قرار گیرند.

توسعه زیرساخت‌های آموزش آنلاین

در شرایط فعلی بحران کرونا، پویش «کرونا پلاس» نیز توسط ستاد توسعه فناوری های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش بنیان در کشور ایجاد شده است و تلاش دارد با کمک به تسریع مجوزها و اقدامات در خلاق یا دانش بنیان شدن استارت‌آپ‌ها، ارائه حمایت‌های مالی، کمک به رفع موانع قانونی برای اخذ مجوز، کمک به تبلیغ و معرفی آنها و تامین زیرساخت‌ها، شبکه سازی بین استارت‌آپ‌های مختلف، از خدمات آنلاین مورد نیاز مردم در روزهای قرنطینه حمایت کند.

با راه اندازی این پویش، حوزه‌های تاثیرگذار در فضای مجازی تقویت می شود و از طریق آن ظرفیت‌های استارت‌آپی آنلاین شناسایی و مورد حمایت قرار می گیرد. پس از ارزیابی ظرفیت‌های آنلاین، ارتقای آنها و پایدار سازی و کمک به ارائه خدمات بهتر و با کیفیت تر انجام می‌شود.

آموزش آنلاین، حمل و نقل آنلاین، سلامت آنلاین، ورزش آنلاین، سرگرمی و توریسم آنلاین، تولید محتوای آنلاین، نوآوری اجتماعی، فروشگاه‌های آنلاین و ایده و ابتکارات از جمله حوزه‌های مدنظر در این پویش است.

کد خبر 4903404 معصومه بخشی پور

منبع: مهر

کلیدواژه: آموزش مجازی اقتصاد دیجیتالی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری کسب و کارهای نوپا ویروس کرونا ویروس کرونا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تحقیقات علمی فناوری نانو شرکت دانش بنیان نوآوری فناوری فضایی تولید ناسا پارک علم و فناوری اینترنت گوگل واکسن هوش مصنوعی آموزش آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۴۲۳۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه علمی، سکوی جهش تولید

  با توجه به اهمیت روز افزون پژوهش‌های کاربردی و فناوری‌های نوین درعصر اقتصاد دانش‌بنیان، ضروری‌است که در راستای تحقق اهداف سند چشم انداز ۲۰ساله، نقشه جامع علمی و همچنین اجرای برنامه‌های توسعه کشور، ضمن بهره‌مندی از ظرفیت‌های بالقوه پژوهشگران بر‌جسته و نگهداشت سرمایه‌های انسانی، پژوهشی و جذب پژوهشگران فرهیخته ایرانی مقیم خارج از کشور به داخل، از پژوهش‌های کاربردی که منجر به تولید محصول، ثبت پتنت یا دانش فنی می‌شوند و همچنین از پژوهش‌های پایه که در مرز‌های علم هستند، منطبق با اولویت‌های ملی مورد حمایت قرار بگیرند. در گفت‌وگو با دکتر علی‌محمد سلطانی، رئیس بنیاد ملی علم ایران و عضو هیأت علمی پژوهشکده مطالعات فناوری به مهم‌ترین برنامه‌های راهبردی این بنیاد در جهت حمایت از توسعه علم در کشور در سال جدید پرداخته‌ایم. 
ترویج علم وتولید دانش و فناوری درکشورنیازبه سرمایه‌گذاری بر پژوهش و زیرساخت‌های مرتبط با آن به‌خصوص زیرساخت‌های انسانی پژوهش دارد. امروزه توسعه پایدار، پیشرفت و رفاه مردم در گرو کشف، پرورش، حفظ و نگهداری نخبگان و سرمایه‌های علمی این مرز و بوم است، زیرا نخبگان و پژوهشگران با تولید علم و دانش و ترویج علم و فناوری باعث توسعه علمی و فناوری، توسعه متوازن، پایدار و همه‌جانبه و ترقی و تعالی کشور می‌شوند. ازاین‌رو کشف، شناسایی، برقراری ارتباط و حمایت از این قشر نخبه، تقویت انگیزه آنها، جلب مشارکت و همکاری‌های آنان درزمینه‌های گوناگون به منظور تولیدعلم و توسعه علمی و فناوری کشور از اهمیت زیادی برخوردار است. در حال حاضر فراهم ساختن زمینه‌ای مناسب برای بالندگی استعداد و توانمندی این افراد و نیل به این هدف متعالی از مهم‌ترین دغدغه‌های بنیاد ملی علم ایران محسوب می‌شود. این بنیاد در راستای مأموریت‌های خود برای کمک به توسعه زیرساخت‌های پژوهش و ترویج آن در کشور، برنامه‌های حمایتی ویژه‌ای برای اعضای هیأت علمی تعریف کرده است تا طرح‌های تحقیقاتی منجر به تولید علم و گسترش مرز‌های دانش شود و همچنین با استفاده از ظرفیت‌های پژوهشی دانشگاه‌ها، ترویج و عمومی‌سازی علم در کشور به بخش جدایی‌ناپذیر پژوهش تبدیل گردد. 
 
افزایش ۲۵درصدی سقف حمایتی بنیاد ملی علم
بنیاد ملی علم طی دو دهه فعالیت خود اقدامات مؤثری برای حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور انجام داده است. این بنیاد امسال نیز مطابق سال‌های گذشته درراستای اجرایی‌سازی اولویت‌های نقشه جامع علمی و کمک به حل مسائل اساسی کشور و توسعه فعالیت‌های پژوهشی، برنامه‌های متعددی در حال اجرا دارد. دکترعلی ‌محمد سلطانی دراین باره می‌گوید: هر ساله اساتید دانشگاه و اعضای هیأت علمی پژوهشگاه‌ها طرح‌های پژوهشی‌شان را اعم از رساله دکتری، پسا دکتری و کرسی پژوهشی به بنیاد ملی علم ارسال می‌کنند و بنیاد نیز این طرح‌ها را پس از بررسی مورد پذیرش و حمایت قرار می‌دهد.خوشبختانه سقف حمایت ما امسال نسبت به سال گذشته ۲۵درصد افزایش یافته و می‌توانیم طرح‌های بیشتری راموردحمایت قرار دهیم. سال گذشته سقف حمایت بنیاد ملی علم از طرح‌های معمولی و مستمر۲۴۰میلیون تومان بود.امسال این مبلغ به ۳۵۰ میلیون تومان افزایش یافته است. وی می‌افزاید: علاوه بر آن درماه‌های مختلف سال نیزفراخوان‌هایی باموضوعات ویژه وموردنیاز کشورکه از سوی سازمان‌های تخصصی دریافت شده، اعلام می‌کنیم. طبیعتا حمایت مالی از پژوهشگران دراین نوع فراخوان‌های خاص از نظر عددی نسبت به طرح‌های پژوهشی مستمر بالاتر است. برای مثال اخیرا ما در حوزه ایمنی، ‌درمانی و موضوع جمعیت و پیشرفت فراخوان‌هایی به اعضای هیأت عملی دانشگاه‌ها اعلام کرده‌ایم. به گفته رئیس بنیاد ملی علم ایران، این فراخوان‌ها معمولا براساس اسناد بالادستی وراهبرد‌های ملی ازسوی معاونت علمی، فناوری واقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری یا شورای عالی انقلاب فرهنگی یا شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری(عتف) اعلام می‌شوند.سقف حمایتی بنیاد ملی علم از این فراخوان‌ها نیز متفاوت است. سال گذشته ۴.۵میلیارد تومان حمایت در قالب فراخوان داشتیم.
 
تفاهم با ۳۰ دانشگاه برای اجرای برنامه‌های مأموریت‌گرا
همچنین بنیاد ملی علم درراستای حمایت وبهره‌برداری مؤثر ازظرفیت‌های بالقوه پژوهشگران برجسته کشور وحمایت از پژوهش‌های کاربردی و پایه، تفاهم‌نامه‌های مختلفی با سازمان‌های علم و فناوری کشور منعقد کرده و انجام پژوهش‌های علمی اولویت‌دار و مأموریت‌گرا را در دستورکار خود قرار داده است. دکتر سلطانی دراین خصوص به جام‌جم می‌گوید: در حال حاضر بنیاد ملی علم با برخی سازمان‌های علم و فناوری کشور مانندستاد‌های توسعه فناوری معاونت علمی وفناوری یا برخی وزارتخانه‌ها به‌منظور حمایت مشترک از طرح‌های پژوهشی تفاهم‌نامه‌ای را منعقد کرده است. درقالب این تفاهم‌نامه‌ها به صورت مشترک از طرح‌های پژوهشی حمایت می‌کنیم‌؛ درصدی از حمایت‌ها از سوی بنیاد ملی علم ودرصد دیگری از سوی نهاد‌ها و سازمان‌های طرف قرارداد انجام می‌شود.وی می‌افزاید: تفاهم‌نامه‌هایی رانیز برای حمایت ازموسسات دارای مأموریت بادانشگاه‌هاو پژوهشگاه‌ها منعقد کرده‌ایم‌. سال گذشته با ۳۰دانشگاه تفاهم‌نامه امضا کردیم. هرکدام از این دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها براساس سازمان بالادست، محور‌های مأموریت خودراانتخاب واعلام کرده‌اند ودرقالب این طرح‌ها تا ۱.۵برابرسقف بنیادملی علم از دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها حمایت کرده‌ایم. همچنین برنامه دیگری باعنوان حمایت از پژوهش‌های عمیق شرکت‌های دانش‌بنیان را اجرا می‌کنیم. در این برنامه شرکت‌های دانش‌بنیان نیاز‌های خود را اعلام می‌کنند. سپس بنیاد ملی علم این نیاز‌ها را ارزیابی کرده و با اعلام فراخوان پژوهشی از اعضای هیأت علمی برای شرکت و اجرای این طرح‌ها دعوت به عمل می‌آورد. رئیس بنیاد ملی علم ایران تصریح می‌کند: «هم‌اکنون براساس آیین‌نامه‌های بنیاد فقط از اعضای هیأت علمی موسسات پژوهشی و دانشگاه‌های داخلی و حوزوی برای اجرای طرح‌های تحقیقاتی استفاده می‌کنیم اما در برنامه‌های آینده، بنیاد ملی در نظر دارد از اعضای هیأت علمی ایرانی مقیم دانشگاه‌های مطرح دنیا نیز حمایت کند و از توانمندی‌های بالقوه این افراد نیز بهره‌مند شود.

جهش تولید با حمایت از پژوهش‌های عمیق 
بنیاد ملی علم همسو با دیگر ارگان‌ها و سازمان‌ها در سالی که جهش تولید با مشارکت مردم نام‌گذاری شده، برنامه‌های متنوعی برای ترویج علم و افزایش مشارکت مردم در نظر گرفته است. عضو هیأت علمی پژوهشکده مطالعات فناوری در این باره اظهار می‌کند: هرچند گروه هدف و مخاطبان اصلی بنیاد ملی علم، اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی‌اند و کار تولید در شرکت‌های دانش بنیان انجام می‌شود و اجرای این شعار در حیطه وظایف سازمان‌ها و مؤسسات تولید‌کننده محصول محسوب می‌شود اما این مرکز نیز سعی دارد برای تحقق شعار سال، نقشی را ایفا کند‌ از این‌رو برنامه حمایت از پژوهش‌های عمیق شرکت‌های دانش بنیان را در دستور کار خود دارد.  براساس این برنامه شرکت‌هایی که تولید‌کننده هستند، می‌توانند درخواست نسل بعدی محصول‌شان را به‌صورت تقاضانامه به بنیاد ملی علم اعلام کنند.  ما نیز در قالب فراخوان آن نیاز را اعلام و کار پژوهشی‌اش را شروع می‌کنیم. برای تحقق بخش مشارکت مردمی هم بنیاد ملی علم امسال برنامه ترویج علم را در نظر دارد و شب‌های علم را در کشور برگزار خواهد کرد.   

دیگر خبرها

  • شناسایی و توسعه فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان در سطوح علمی و اقتصادی 
  • توسعه علمی، سکوی جهش تولید
  • شناسایی و توسعه فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان در سطوح علمی و اقتصادی
  • زیرساخت‌های حمل‌ونقل کشور در مسیر پیشرفت
  • تعداد شرکت های فناوری و نوآوری کشاورزی به ۱۰۰۰ خواهد رسید
  • دهکده‌های فناوری و نوآوری کشاورزی به عدد ۱۰۰۰ خواهد رسید
  • تائید فنی ۶۰ پروژه توسعه فناوری زیستی جهت استفاده از ظرفیت اعتبار مالیاتی
  • طرح های دانش بنیان حمایت می شوند
  • ضرورت به کارگیری هرچه بیشتر از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان
  • لزوم شناسایی ظرفیت‌های فعالان اقتصادی اصفهان در سن‌پترزبورگ