Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاونت غذا و دارو استان ایلام گفت: با توجه به شروع فصل بهار و ایجاد شرایط مناسب برای رشد قارچ‌های خودرو، متاسفانه شاهد مصرف و مسمومیت همشهریان عزیز ناشی از مصرف قارچ‌های سمی هستیم که تقاضا می‌شود مردم از قارچ‌های مورد تایید و دارای مجوز مصرف کنند.

مهتاب شاهماری معاونت غذا و دارو استان ایلام عصر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ایلام گفت: با شروع فصل بهار و بروز شرایط مساعد در رشد قارچ‌های خودرو، همه ساله در ابتدای سال متاسفانه با موجی از مسمومیت‌های اتفاقی ناشی از مصرف خوراکی قارچ‌های خودرو سمی روبرو هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: طبق آمار به دست آمده از دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در در نیمه نخست سال گذشته بالغ بر ۳۹۸ مورد مراجعه به بیمارستان در اثر مسمومیت با قارچ‌های خودرو و سمی بوده است که نشان دهنده تعداد بالای قربانیان و شایع بودن این مسمومیت در کشور ما است و متاسفانه مصرف خوراکی قارچ‌های خودرو و سمی، منجر به فوت، نارسایی کبد و بستری شدن بسیاری از هموطنانمان شده است.

معاونت غذا و دارو استان بیان داشت: مردم این استان با رعایت توصیه‌های عمومی مردم از بروز مسمومیت و مرگ ناشی از قارچ‌های سمی پیشگیری کنند.

وی ادامه داد: همچنین همشهریان از مصرف قارچ‌های خودرو مخصوصا قارچ‌هایی که در کنار تنه درختان (علی الخصوص درختان خشک شده) می‌رویند و یا قارچ‌های فله‌ای جمع آوری شده توسط افراد بومی خودداری کنید.

شاهماری تاکید کرد: برای حفظ سلامت خود و خانواده‌تان تنها قارچ‌هایی را که توسط مراکز مجاز و در بسته بندی‌های دارای مجوز هستند، خریداری و مصرف کنید.

برخی توصیه‌های واحد اطلاع رسانی داروها و سموم معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایلام جهت پیشگیری از مسمومیت ناشی از مصرف قارچ سمی

۱_ شناسایی انواع خوراکی قارچ از انواع سمی تنها بر اساس خصوصیات ظاهری مانند شکل، رنگ، بو، قوام و مزه مشکل بوده و تنها توسط متخصصان و کارشناسان مجرب قارچ شناسی و گیاه شناسی امکان پذیر است. بنابراین به توصیه‌های برخی از افراد در تشخیص انواع سمی از انواع خوراکی قارچ توجه نکنید.

۲_ مصرف قارچ‌ها توسط پرندگان و سایر جانوران اهلی و وحشی، نشان دهنده غیرسمی بودن قارچ برای انسان نیست. 

۳_ برخی از روش‌ها و معیارهای سنتی مانند: تغییر رنگ قاشق نقره در اثر تماس با قارچ، یا وجود حشرات در اطراف قارچ و محل رویش قارچ، معیار علمی و صحیحی برای تشخیص عدم سمیت قارچ در همه موارد نیست.

۴_ برخی از سموم موجود در قارچ‌های سمی، مقاوم به گرما بوده و فرایندهای آماده سازی غذا مانند: کباب کردن، آب پز کردن، سرخ کردن، بخارپز کردن قادر به تخریب کامل مواد سمی موجود در آن نخواهد بود.

۵_ در صورت بروز علائم و نشانه‌های گوارشی (تهوع، استفراغ و اسهال) به صورت تاخیری (۱۲-۵ ساعت پس از مصرف خوراکی قارچ‌های خودرو) هرچه سریعتر بیمار را به مرکز درمانی تخصصی مسمومیت‌ها منتقل کنید. در مواردی که علائم گوارشی به صورت تاخیری (با فاصله بیش از ۶ ساعت از مصرف قارچ خودرو) رخ دهد این دسته از قارچ‌ها سمیت به مراتب بیشتری دارند و در سال‌های گذشته منجر به نارسایی حاد کبدی و مرگ تعدادی از هموطنانمان شده است.

۶_ انتقال سریع بیمار مسموم به یک مرکز درمانی تخصصی مسمومیت‌ها امکان درمان موفقیت آمیز را افزایش می‌دهد و هرگونه تاخیر در این امر سبب افزایش احتمال شکست درمان و حتی مرگ بیمار می‌شود. بنابراین با مشاهده علایم و نشانه‌های بالینی اولیه به ویژه از نوع تاخیری در فردی با سابقه مصرف خوراکی قارچ خودرو، از هرگونه خوددرمانی و درمان علامتی پرهیز کرده و بیمار را در اسرع وقت به بیمارستان منتقل کنید.

۷_ در صورت امکان، نمونه باقی مانده قارچ مصرف شده توسط بیمار را برای شناسایی کادر پزشکی در بیمارستان به همراه داشته باشید.

 

انتهای پیام /970821

منبع: فارس

کلیدواژه: قارچ ایلام مصرف خودرو معاونت غذا و دارو مصرف خوراکی قارچ قارچ های خودرو مصرف قارچ قارچ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۴۵۹۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رویش گیاه ریواس در دشت‌های زیرکوه

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، این روزها رویش گیاه ریواس جلوه ی خاصی به دشت هتای زیرکوه داده است. 

 ریواس یک گیاه خوراکی است که در فصل بهار در برخی مناطق شهرستان زیرکوه از جمله دشت‌های محمدآباد، دارج، آهنگران، استند رشد می‌کند.

 این گیاه همچنین مصرف خوراکی و  هم مصرف دارویی دارد و در صنعت رنگ سازی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.


دیگر خبرها

  • مسمومیت تعدادی از مردم به دلیل مصرف قارچ‌های سمی در لرستان
  • افزایش ‌مسمومیت ناشی از مصرف قارچ‌های سمی در لرستان طی هفته گذشته
  • چهار عارضه جانبی مصرف بیش از حد ویتامین D
  • واکسیناسیون فلج اطفال در مناطق عشایری کرمانشاه
  • خواص درمانی رازیانه
  • قارچ خودرو نخورید
  • تولید سالانه هزار تن قارچ در شهرستان بستان آباد
  • قارچ سمی ، خانواده ای را در شیراز راهی بیمارستان کرد
  • مسمومیت اعضای یک خانواده با قارچ در شیراز
  • رویش گیاه ریواس در دشت‌های زیرکوه