Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-20@01:17:23 GMT

تهران در قرنطینه؛ از کودتا تا کرونا

تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۶۵۲۳۹۵

تهران در قرنطینه؛ از کودتا تا کرونا

فرید قاسمی، روزنامه‌نگار پیشکسوت که این روزها در قرنطینه خانگی به سر می‌برد از سرگذشت تهران در آغاز و پایان سده چهاردهم خورشیدی می‌گوید و یاد روزنامه‌نگارانی را که در این مدت به دیار باقی شتافتند گرامی‌ می‌دارد.  

فرید قاسمی که از او با عنوان حافظه گویای مطبوعات ایران یاد می‌شود در گفت‌وگویی با ایسنا، یادآور می‌شود: تهران آغازین و پسین نوروز سده چهاردهم خورشیدی را با فرمان قرنطینه به تماشا نشست؛ از کودتا تا کرونا.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در آستانه نوروز  ۱۳۰۰ خورشیدی در اعلامیه «حکم می‌کنم» (۱۴ جمادی الثانی ۱۳۳۹ قمری) آورده‌اند که «اجتماعات در منازل و نقاط مختلفه به کلی موقوف و در معابر هم اگر بیش از سه نفر گرد هم باشند با قوه قهریه متفرق خواهند شد ... تمام ادارات و دوایر دولتی غیر از اداره ارزاق تعطیل خواهند بود. پستخانه، تلفنخانه و تلگرافخانه هم مطیع این حکم خواهند بود».

او ادامه می‌دهد: اعلام این ماده یادشده برای آگاهی عموم شهروندان دیوارکوب شد تا قرنطینه امنیت برقرار شود. تهرانی‌ها با اطلاعیه رئیس قزاق‌ها خانه‌نشین شدند و «سال کهنه» را در کنج منزل به «سال نو» رساندند. دست سرنوشت این‌چنین رقم خورد که نوروز پایانی قرن نیز قرنطینه سلامت و قیامت دنیوی را با گریز از همدیگر ببینیم و ندانیم که «این چه رازی‌ست که بهار هر بار با عزای دل ما می‌آید». 

این پژوهشگر مطبوعات می‌گوید: در این چله‌نشینی خانگی مدام رخدادهای ناخوشایند به گوش می‌رسد و خبرها حکایت از درگذشت انسان‌های تاثیرگذار معاصر دارد؛ از کارگشاها تا ثمربخش‌ها و اثرآفرین‌ها. لحظه لحظه آرزو می‌کنیم که زندگی و کارنامه مشاهیر کرونا و ایام کووید ۱۹ کتاب قطوری نشود. در عرصه مطبوعات خبر درگذشت سیدهادی خسروشاهی، فریبرز رئیس‌دانا، علی بهزاد و شماری دیگر از مجله‌نگارها و روزنامه‌نویس‌ها و به طور کلی مطبوعاتی‌ها بازتاب رسانه‌ای یافت و خبر بعضی از جوان‌ترها را در کانال باشگاه روزنامه‌نگاران ایران خواندم. بسیاری هم از قلم و نشر، بی‌انعکاس و غریبانه‌تر از دیگران به دیار خاموشان رفتند.

قاسمی یادآور می‌شود: مهدی فشنگچی از آن زمره است که خبر درگذشتش را در تهران آقای فرید کاردان، خواهرزاده‌اش از کانادا اطلاع داد. مهدی فشنگچی متولد ۱۳۱۰ که از سال ۱۳۳۳، مرد شماره دو مجله «امید ایران» بود و بیشتر عمرش را با مطبعه و مطبوعات گذراند. او دلبسته کاغذ و چاپ بود. از کتابفروشی/ بنگاه مطبوعاتی شهپر خرم آباد و جانشینی مدیریت نشریه فروغ لرستان شروع کرد و پله پله در نظام استاد شاگردی پیشین با طی طریق، مدیر داخلی مجله «امید ایران» شد و اندک زمانی به سردبیری رسید. روزگاری که دیگر نتوانست در تحریریه تنفس کند، به نشر روی آورد و در سازمان انتشارات هفته آثار پرشمارگانی منتشر کرد. 

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سید فرید قاسمی کروناویروس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۵۲۳۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قصد جمهوری اسلامی در عملیات «وعده صادق» پیام قدرت بازدارندگی بود

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا قاسمی‌فرزاد عصر امروز در دیدار با جانبازان سرافراز ۷۰ درصد شهرستان همدان، گفت: جانبازان سرافراز سلامتی خود را برای اعتلای ارزش‌های قرآنی و دینی و مانایی این سرزمین هدیه کردند و سال‌ها در معرکه‌های سخت حضور پیدا کردند تا عزت ایران‌اسلامی حفظ شود.

وی افزود: سختی‌ها و مشکلات زندگی، جانبازان سرافراز را از مسیر خود منحرف نکرده و همچنان پایبند به اصول اعتقادی خود هستند.

قاسمی‌فرزاد گفت: اجر و پاداش الهی خانواده‌های جانبازان کمتر از خود ایثارگران نیست چرا که سختی‌ها برای رضای خدا تحمل کردند.

استاندار همدان تصریح کرد: بحمدالله پیروزی بزرگی در مقابل صهیونیست جنایتکار به دست آوردیم و اقدام دلاورمردان نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران بی‌سابقه بود.

وی افزود: رژیم جعلی صهیونیستی و جنایتکار انسان‌های بی‌گناه را به خاک و خون می‌کشد و پاسخگو نیست اما بزرگ مردان جبهه مقاومت این هیمنه‌ی پوشالی را شکستند.

قاسمی‌فرزاد اضافه کرد: جمهوری اسلامی در عملیات «وعده صادق» قصد کشتار مردم و تخریب خانه‌ها را نداشت و فقط قصد انتقال پیام قدرت بازدارندگی به استکبار جهانی را داشت.

کد خبر 6081486

دیگر خبرها

  • معروف‌ترین خواننده جهان و نامزدش به تهران آمدند/ عکس
  • حوزه نشر و مطبوعات از مالیات معاف هستند
  • برای استادی ادیب و فرزانه: پزشکی که عاشق نوزادان بود و ایران
  • رصد مطبوعات و خبرگزاری‌های فارس، ۳۰ فروردین
  • پیشنهاد پوتین برای میانجیگری میان ایران - اسرائیل / 3 شرط تهران / روزنامه کویتی: روسیه قطعات حساس جنگنده سوخو35 را به ایران نداده
  • توانایی واکسن سازی ایران را جهانی کردیم
  • قصد جمهوری اسلامی در عملیات «وعده صادق» پیام قدرت بازدارندگی بود
  • رصد مطبوعات و خبرگزاری‌های فارس، ۲۹ فروردین
  • ایران سر دفاع از کشور با هیچ کسی تعارف ندارد
  • امام خمینی (ره) روح تازه‌ای به کالبد ارتش دمید