Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@22:41:37 GMT

اعضای جدید هیات منصفه مطبوعات استان اردبیل معرفی شدند

تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۶۵۴۸۶۶

اعضای جدید هیات منصفه مطبوعات استان اردبیل معرفی شدند

به گزارش ایرنا، در این آیین که در محل دادگستری کل استان اردبیل برگزار شد، رسول ناصرآزاد، مهدی نوروزی، ایرج احمدی حصار، جاوید رخشانی، شهاب الدین شاهبازی، علی نورعلی‌پور، سیمین جوهری، مرتضی ابراهیمی، شاپور نوجوان، جواد انصاری، علی حسین زاده نیاری، امیر رجبی، مصطفی کافی، مرتضی مقدم به عنوان ۱۴ عضو جدید هیات منصفه مطبوعات استان اردبیل برای مدت دو سال انتخاب و معرفی شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس کل دادگستری استان اردبیل در آیین معرفی اعضای جدید هیات منصفه مطبوعات استان اردبیل با تاکید بر ضرورت پیشگیری از وقوع جرم در همه عرصه‌ها گفت: هدف همه فعالان مطبوعاتی و مراجع قضایی باید این باشد که پرونده‌ای کیفری در عرصه مطبوعات تشکیل نشود و نگاه همه در این عرصه باید پیشگیرانه باشد.

ناصر عتباتی افزود: رسیدگی به جرائم مطبوعاتی در اصل ۱۶۸ قانون اساسی ایران به عنوان میثاق ملی ما در محاکم علنی و با حضور هیات منصفه پیش بینی شده و این امر مبنای حقوقی، منطقی و قانونی قوی دارد.

وی با اشاره به کم بودن تعداد پرونده‌های جرائم مطبوعاتی تشکیل شده در مراجع قضایی استان اردبیل بیان کرد: در تشکیل هیات منصفه جدید تلاش شده که صبغه فرهنگی اعضا بیشتر مد نظر قرار گیرد.

رئیس کل دادگستری کل استان اردبیل همچنین قاطبه فعالان مطبوعاتی استان را افرادی سالم، قانون‌مدار و طرفدار حق و عدالت خواند و اضافه کرد: با ایجاد هیات منصفه مطبوعات تلاش بر این است که در فرایند رسیدگی نیز قانون و انصاف رعایت شده و مصالح عمومی در چارچوب قانون مد نظر قضات در صدور رای باشد.

وی با اشاره به فراهم شدن مقدمات تشکیل شورای حل اختلاف دعاوی مطبوعاتی در دادگستری کل استان اردبیل گفت: با تشکیل این شورا پرونده‌های تشکیل شده در این زمینه در داخل خود صنف و با فعال سازی ظرفیت‌های فرهنگی و اجتماعی حل و فصل شده و باری از روی دوش دستگاه قضایی برداشته خواهد شد.

وی جایگاه برخی از اصناف و مشاغل از جمله فعالان مطبوعاتی و رسانه‌ای را در جامعه مهم و حساس خواند و ادامه داد: افکار عمومی جرم و هیچ نوع کار خلاف قانون را از این قشر نمی پذیرد و فعالان این عرصه همواره باید این موضوع مهم را مد نظر داشته باشند.

عتباتی همچنین بر فعالیت صاحبان قلم بر مدار انصاف، اصلاح، قانون، آزادی و آگاهی و عدالت تاکید و اظهار کرد: دستگاه قضایی در کنار اقدامات قانونی اصحاب مطبوعات و رسانه قرار دارد.

به گزارش ایرنا، در اصل‏ یکصد و شصت و هشتم قانون اساسی در رابطه با هیات منصفه مطبوعات آمده است: "رسیدگی‏ به‏ جرایم سیاسی و مطبوعاتی، علنی‏ است‏ و با حضور هیات‏ منصفه‏ در محاکم‏ دادگستری‏ انجام می‌شود."

بر اساس ماده ۳۶ قانون مطبوعات نیز، اعضای هیات منصفه هر ۲ سال یکبار انتخاب می‌شوند و این هیات در تهران ۲۱ عضو و در سایر مراکز استان‌ها ۱۴ عضو دارد و اعضای آن از بین افراد مورد اعتماد عمومی و از میان گروه‌های مختلف اجتماعی نظیر ‌روحانیون، اساتید دانشگاه، پزشکان، مهندسان، نویسندگان و روزنامه‌نگاران، وکلای دادگستری، دبیران و آموزگاران، اصناف، کارمندان، کارگران، کشاورزان، هنرمندان و بسیجیان انتخاب می‌شوند.

اعضای هیات منصفه بر اساس ماده ۱۳ قانون هیأت منصفه مصوب سال ۱۳۸۲ در فرایند رسیدگی به جرائم مطبوعاتی، پس از اعلام ختم رسیدگی بلافاصله به شور پرداخته و نظر کتبی خود را در دو شکل "متهم بزهکار است یا خیر؟" و "در صورت بزهکاری، آیا مستحق تخفیف است یا خیر؟" اعلام می کنند.

برچسب‌ها قانون مطبوعات دادگستری کل استان اردبیل هیات منصفه مطبوعات

منبع: ایرنا

کلیدواژه: قانون مطبوعات دادگستری کل استان اردبیل هیات منصفه مطبوعات قانون مطبوعات دادگستری کل استان اردبیل هیات منصفه مطبوعات دادگستری کل استان اردبیل هیات منصفه مطبوعات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۵۴۸۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معاون قوه قضاییه منصوب شد | معرفی جانشین محمد مصدق از سوی اژه‌ای

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مرکز رسانه قوه قضاییه، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضاییه، در حکمی حجت‌الاسلام والمسلمین حمزه خلیلی را به عنوان معاون اول قوه قضاییه منصوب کرد.

حجت الاسلام والمسلمین خلیلی متولد سال ۱۳۴۲ دارای مدرک فوق لیسانس جزا و جرم شناسی از دانشگاه تهران است.

سوابق قضایی:

شروع به کار حجت الاسلام و المسلمین خلیلی در دستگاه قضایی از آذرماه سال ۱۳۷۴ به عنوان قاضی تحقیق در استان تهران بود و مسئولیت دادیار تهران و دادرس تهران نیز برعهده داشت.

رئیس کل دادگستری کرج (۱۳۸۲/۹/۱۶)

رئیس کل دادگستری استان گلستان (۱۳۸۴/۵/۱۹)

رئیس کل دادگستری استان قم (۱۳۸۵/۵/۱۵)

رئیس دادگستری استان گیلان (۱۳۹۸/۵/۲۶)

رئیس دادگستری خراسان استان رضوی (۱۴۰۲/۴/۳۱)

براساس این گزارش، حجت الاسلام والمسلمین خلیلی در زمان ریاست مرحوم آیت الله یزدی نیز در قوه قضاییه به مدت ۱۰ سال در دفتر نظارت و پیگیری قوه قضاییه فعالیت و عملکرد موثری را بر عهده داشت.

وی همچنین کتب مختلفی را تألیف کرده است.



کد خبر 845341 برچسب‌ها خبر ویژه قوه قضائیه

دیگر خبرها

  • محاکمه ترامپ وارد چهارمین روز شد
  • حوزه نشر و مطبوعات از مالیات معاف هستند
  • ۱۳۵۰ گواهی سلامت ورزشکاران در اردبیل صادر شده است
  • معاون قوه قضاییه منصوب شد | معرفی جانشین محمد مصدق از سوی اژه‌ای
  • معرفی اعضای جدید انجمن تهیه کنندگان فیلم بلند مشهد
  • مدیرعامل جدید خبرگزاری دانشجو معرفی شد
  • ابراز رضایت رئیس هیئت مدیره استقلال از واگذاری به هلدینگ خلیج فارس
  • رئیس هیات مدیره استقلال: انتقال مالکیت به هلدینگ خلیج فارس، اتفاقی عالی است
  • انتقال مالکیت استقلال به هلدینگ خلیج فارس، عالی است
  • شورای تحقیق جذب هیات علمی تشکیل می‌شود