Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو گفت: در حال حاضر بحران ناشی از کمبود اقلام محافظتی برای نیروهای بهداشتی و درمانی را پشت سر گذاشته ایم و امروز می توانیم امیدوار باشیم که علاوه بر تامین نیازهای کشور، در زمینه صادرات نیز فعال باشیم.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ محمد رضا شانه ساز در نشست خبری با اصحاب رسانه که به صورت ویدیوکنفرانس در کمیته اطلاع رسانی قرارگاه مقابله با کرونا در وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار داشت: تا قبل از شیوع کرونا، تولید ماسک در کشور پایین و در حد تولید 150 هزار ماسک سه لایه در روز بود اما امروز به حدود سه میلیون عدد در روز افزایش یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: تولید ماسک های N95 یا فیلتردار مخصوص که مورد استفاده نیروهای درمانی باید قرار گیرد، کمتر از 5 هزار عدد در روز بود اما امروز تولید این نمونه ماسک در کشور به روزانه 170 هزار عدد افزایش یافته است. همچنین در زمینه تولید الکل و ژل ها و محلول های ضدعفونی کننده، ظرفیت تولید در کشور بسیار محدود و روزانه حدود 180 هزار لیتر بود اما امروز روزانه بیش از 400 هزار لیتر الکل استحصال می شود و در زمینه تولید محلول و ژل های ضدعفونی کننده مورد استفاده قرار می گیرد.

معاون وزیر و رییس سازمان غذا و دارو گفت: خوشبختانه در زمینه تولید محلول و ژل های ضدعفونی کننده در کشور، مشکل و کمبودی نداریم بلکه بسیاری از صنایع و کارخانه ها، این محصولات را به مقدار کافی تولید و ذخیره کرده اند و برخی از آنها مجوز صادرات می خواهند که تا این لحظه موافقت نکرده ایم و منتظر هستیم تا به مقدار کافی در کشور ذخیره شود.

شانه ساز خاطرنشان کرد: در مورد لباس های ایزوله که در بخش های ویژه بیمارستانی مورد استفاده قرار می گیرد، ظرفیت تولید ما در شرایط معمول، کمتر از دو هزار عدد در روز بود و پارچه مورد نیاز آن نیز وارداتی بود اما در این زمینه با همکاری وزارت صمت، صنایع، بسیج اصناف به نقطه ای رسیده ایم که قادر هستیم روزانه 100 هزار متر پارچه و 40 هزار دست لباس های ایزوله را تولید کنیم و کیفیت پارچه مورد استفاده در این لباس ها، به مراتب بهتر از نمونه های وارداتی از کشورهای صاحب نام است که قیمت آن یک چهارم تا یک پنجم، نمونه های وارداتی است.

وی افزود: خوشبختانه همکاری های بین بخشی در شرایط مقابله با کرونا، بسیار تقویت شده و هر روز با همکاران مان در وزارت صمت، سازمان حمایت، تعزیرات جکومتی، قوه قضاییه، صدا و سیما جلسات بسیار خوبی داریم. همچنین فرایندهای صدور مجوز، کنترل و سایر فرایندها از جمله واردات که در دوران گذشته، چندین ماه به طول می انجامید، در کمتر از 24 ساعت انجام می شود و به معاونت های غذا و دارو دانشگاه های علوم پزشکی کشور تفویض اختیار کردیم که برای تولید محصولات مختلف، اختیار صدور مجوز به واحدهای تولیدی را داشته باشند.

معاون وزیر و رییس سازمان غذا و دارو اظهار داشت: سازمان غذا و دارو و وزارت صمت از ابتدای شیوع کرونا تا امروز، هر روز فعالیت داشته اند و هر روز شاهد صدور مجوز برای بخش های مختلف هستیم. در زمینه تولید لباس های محافظتی برای کادر درمانی، قرارداد ساخت و دوخت 600 هزار دست لباس را منعقد کرده ایم و به دنبال ذخیره سه میلیون عددی لباس محافظتی در کشور هستیم.

دکتر شانه ساز خاطرنشان کرد: یکی از برنامه ها و سیاست های اصلی سازمان غذا و دارو در سال گذشته و امسال، توجه و تاکید بر رونق تولید است و در حالیکه خیلی از کشورها سرگرم تحریم ایران بودند و تصور می کردند که می توانستند برای کشور ما مشکل ایجاد کنند، امروز شاهد هستند که با تکیه بر مردم و تولید کنندگان داخلی، نیازهای کشور را برطرف کرده ایم.

وی یادآور شد: در حال حاضر هنوز هیچ دارویی در دنیا تولید نشده که برای درمان قطعی بیماری کووید19 مورد استفاده قرار گرفته باشد اما همه داروهایی که کاندیدای اثربخشی درمانی هستند، در ایران تولید می شوند و از این بابت، نگرانی نداریم.

معاون وزیر و رییس سازمان غذا و دارو در خصوص تاثیرگذاری داروی "رم دسیویر" برای درمان بیماران کووید19، گفت: این دارو یکی از کاندیداهایی است که احتمال می دهند می تواند در درمان بیماران کووید19 موثر باشد و خوشبختانه در خصوص این دارو صرف نظر از اثربخشی یا عدم اثربخشی آن، بخشی از طریق واردات تامین شده و در مرحله مطالعات بالینی قرار گرفته است.

شانه ساز اظهار داشت: یکی از شرکت های تولید کننده دانش بنیان در کشور برای تولید این دارو، اعلام آمادگی کرده و عنوان کرده که اگر دارو از ما پیش خرید شود، می توانیم ظرف یکی دو ماه، دارو را تحویل می دهد اما منتظر هستیم تا کمیته علمی کرونا، اثربخشی و ایمنی این دارو را پس از انجام مطالعات بالینی، تایید کند.

وی در خصوص تاییدیه سازمان غذا و دارو برای برخی تجهیزات و ویروس یاب که در روزهای اخیر رونمایی شد، گفت: در این زمینه، مدارک و اطلاعاتی به ما ارائه شده اما باید بررسی کنیم و با توجه به مستندات و نتایج آزمایشگاهی و مطالعات بالینی که انجام می شود، اگر مورد تایید باشد، مجوزهای لازم را صادر خواهیم کرد.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: سازمان غذا و دارو ماسک وزارت بهداشت کرونا ویروس کرونا کرونا در ایران ماسک سه لایه سازمان غذا و دارو زمینه تولید مورد استفاده معاون وزیر عدد در روز تولید ما هزار عدد شانه ساز لباس ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۵۵۷۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ابتکار دانشمند ایرانی در استفاده از نانوذرات طلا برای از بین بردن باکتری‌ دهان و دندان

دانشمندان «دانشگاه استنفورد» و «دانشگاه پنسیلوانیا» به سرپرستی دکتر «مریم حاج فتحعلیان»، از نانوذرات طلا برای از بین بردن باکتری‌های دهان و دندان استفاده کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، هنگامی که باکتری‌های مضر روی دندان‌ها یا زخم‌ها جمع می‌شوند، اغلب یک سد سفت و لزج را ایجاد می‌کنند که «زیست‌لایه»(Biofilm) نام دارد و آنها را به یک حریف سرسخت در برابر درمان‌های مرسوم تبدیل می‌کند.

به نقل از نانو مگزین، زیست‌لایه‌ها مانند قلعه‌های میکروسکوپی عمل می‌کنند، به محافظت از باکتری‌ها در برابر اثرات آنتی‌بیوتیک‌ها می‌پردازند و از بین بردن عفونت را به چالش می‌کشند.

یک روش پیشگامانه که توسط دانشمندان «دانشگاه استنفورد»(Stanford University) و «دانشگاه پنسیلوانیا»(UPenn) ابداع شده، نویدبخش مقابله با این مشکل بدون نیاز به آنتی‌بیوتیک است.

در این روش نوآورانه از نانوذرات طلا استفاده می‌شود که ذرات ریز طلا هستند و برای حمله موثر به زیست‌لایه‌ها مهندسی شده‌اند. پژوهشگران، روشی را برای پوشاندن این نانوذرات با شکر ابداع کرده‌اند که توانایی آنها را برای هدف‌گیری و چسبیدن به زیست‌لایه‌ها افزایش می‌دهد.

هنگامی که نانوذرات در جای خود قرار بگیرند، می‌توان آنها را برای تولید گرما و تخریب ساختار زیست‌لایه‌ فعال کرد و در نتیجه، باکتری‌های محصور در آن را از بین برد. این روش نه تنها به تجزیه زیست‌لایه‌ کمک می‌کند، بلکه راهی را برای ردیابی بصری فرآیند با استفاده از یک روش تصویربرداری منحصربه‌فرد ارائه می‌دهد.

دکتر «لویزا راسل»(Luisa Russell) یک چهره پیشرو در تحقیقات بخش علوم و فناوری اکتشافی «موسسه ملی تصویربرداری زیست‌پزشکی و مهندسی زیستی»(NIBIB)، اهمیت این راهبرد بدون آنتی‌بیوتیک را برجسته کرد.

راسل توضیح داد: با استفاده از این پلتفرم می‌توانید زیست‌لایه‌ها را بدون جراحی جدا کنید. همچنین، این روش می‌تواند بیماران را در صورت حساسیت داشتن به آنتی‌بیوتیک‌ها یا ابتلا به سویه‌های مقاوم به دارو درمان کند.

همچنین، راسل بر اهمیت یافتن درمان‌های جایگزین تأکید کرد که به آنتی‌بیوتیک‌ها متکی نیستند. این نگرانی با توجه به افزایش مقاومت آنتی‌بیوتیکی و آلرژی‌ها تشدید می‌شود.

مشکل زیست‌لایه‌ها فراتر از مقاومت آنها در برابر آنتی‌بیوتیک‌هاست. شناسایی و ریشه‌کن کردن آنها بسیار دشوار است و یک چالش مهم در مراقبت‌های پزشکی و دندان‌پزشکی به شمار می‌رود. پژوهشگران به دنبال راه حلی بودند که بتواند به طور موثر به شناسایی و حذف زیست‌لایه‌ها بپردازد. آنها پاسخ خود را در نانوذرات طلا یافتند که به دلیل زیست‌سازگاری و توانایی ژ در تبدیل کردن موثر نور به گرما شناخته شده‌اند. از این ویژگی می‌توان برای اهداف درمانی استفاده کرد.

دکتر «مریم حاج فتحعلیان» پژوهشگر دانشکده پزشکی دانشگاه استنفورد، استاد مهندسی پزشکی در «موسسه فناوری نیوجرسی»(NJIT) و پژوهشگر ارشد این پروژه ضمن صحبت کردن در مورد سرعت و کارآیی درمان، به ویژه برای عفونت‌های دهانی خاطرنشان کرد: این روش درمان به ویژه برای عفونت دهان سریع است. ما لیزر را به مدت یک دقیقه اعمال کردیم اما در حدود ۳۰ ثانیه می‌توانیم همه باکتری‌ها را از بین ببریم.

این پژوهش در «Journal of Clinical Investigation» به چاپ رسید.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اختراع طلایی دانشمند ایرانی در آمریکا
  • ابتکار دانشمند ایرانی در استفاده از نانوذرات طلا برای از بین بردن باکتری‌ دهان و دندان
  • تأمین قابل توجه برند اصلی داروی بیماران تالاسمی در سال ۱۴۰۲
  • فعالیت ۵ مرکز درمان بیماران مبتلا به کرونا در نوروز
  • سازندگان واکسن برکت از قهرمانان ملی هستند/ روایتی متفاوت از یک دستاورد علمی
  • با مشاهده قیمت این داروها مغزتان سوت می‌کشد؛ از ژن درمانی و پیری زودرس تا سرطان چشم
  • انجام ۲۴۵ بازرسی از سوی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی 
  • پاک مهر: تورم در حوزه دارو و درمان نباید بر گرده مردم قرار گیرد + فیلم
  • توزیع ۲۰ میلیون داروی وارفارین طی ۴ ماه
  • مصرف داروی میگرن احتمال ابتلا به اتیسم را در نوزاد افزایش نمی دهد