Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-25@11:15:36 GMT

بهبود ساختار صنعت چای در سال جاری هدف گذاری شود

تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۶۵۷۵۳۵

بهبود ساختار صنعت چای در سال جاری هدف گذاری شود

زارع با بیان اینکه افزایش ۲۷ درصدی نرخ خرید تضمینی، برای فعالان صنعت چای امیدآفرین بوده است گفت: بهبود ساختار صنعت چای در سال جاری هدف گذاری شود

به گزارش خبرگزاری شبستان از رشت و به نقل از روابط عمومی استانداری گیلان، «ارسلان زارع» در جلسه بررسی مسائل مرتبط با صنعت چای استان با قدردانی از تمامی تولیدکنندگان بخش‌های مختلف کشاورزی که علیرغم شیوع بیماری کرونا در دوماه گذشته با تلاش‌های موثر آنان خللی در فرآیند تولیدات آنان ایجاد نشد، افزود: چای بخشی از شناسنامه گیلان بوده و هویت بخش بزرگی از تولیدکنندگان و باغداران استان با نام چای عجین شده و این موضوع بسیار ارزشمند همواره برای دولت مهم بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

استاندار گیلان به تولید بیش از ۹۰ درصد چای داخلی در استان گیلان و وابستگی اشتغال و معیشت تعداد قابل توجهی از مردم استان به صنعت چای اشاره و خاطرنشان کرد: در استان گیلان طی دولت‌های یازدهم و دوازدهم، شاهد احیاء باغات متروکه چای و نیز افزایش کمیت و کیفیت این محصول بودیم.

 

وی رشد ۴۰ درصدی قیمت برگ سبز چای در سال ۹۸نسبت به سال ۹۷ و رشد ۱۱ درصدی تولید در این سال زراعی را منجر به رونق نسبی صنعت چای عنوان و اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب در نامگذاری امسال تحت عنوان «جهش تولید» متناسب با اقتصاد جامعه سیاست راهبردی پیش‌روی ما گذاشتند که باید فعالیت‌ها را گسترش دهیم و مضاعف کنیم.

 

زارع با بیان اینکه برای جهش در تولید صرفاً امید داشتن به درصدهای رشد گذشته کفایت نمی‌کند، گفت: در موضوع تحقیقات، بهره‌وری، آبیاری نوین و استفاده بیشتر از تکنولوژی و مکانیزاسیون صنعت چای در فرآیند کاشت، داشت و برداشت تا فرآوری در کارخانه و بسته بندی، باید توانمان را تقویت کنیم تا با کشورهای دنیا قابل رقابت باشد.

 

استاندار گیلان با اشاره به وجود تقاضا برای تولیداتمان در بازار داخلی، بر ضرورت کیفیت بخشی به محصول به نحوی مطلوب تأکید کرد تا در بازارهای دنیا مشتری پسند باشد و منجر به افزایش درآمد کشور شود.

 

وی به احساس مسئولیت دولت برای حمایت از صنعت چای، افزایش سطح زیرکشت و ماندگاری این شغل و محصول اشاره و خاطرنشان کرد: همچنین ارتقاء کیفیت، بازگشت به چرخه تولید، ارائه سهم بیشتری از تولید به بازار و کاهش وابستگی به واردات همواره مورد توجه دولت بوده و امسال نیز با پیگیری‌های موثر نسبت به سال گذشته کمک شایان توجهی کرده است.

 

زارع تعیین تکلیف زودتر قیمت خرید تضمینی برگ سبز چای در سال جاری را ناشی از پیگیری‌های مستمر و مکاتبات صورت گرفته عنوان و اضافه کرد: افزایش نرخ تضمینی برگ سبز چای به یقین در ارتقاء میزان کمیت و کیفیت محصول و انگیزه کشاورزان به صورت مستقیم اثرگذار است.

 

وی با اشاره به اینکه گیلان در میزان درآمد سرانه در قیاس با متوسط کشور پایین‌تر است، گفت: صنعت چای در مجموع حدود ۷۰ هزار نفر اعم از چایکار، کارخانه‌دار، بازرگان و پرسنل کارخانجات را دربر می‌گیرد که به طور قطع ارتقاء سطح درآمدی آنان منجر به افزایش سطح معیشتی این قشر و مرتبطین با آنان می‌شود که باید روز به روز تقویت شود.

 

نماینده عالی دولت در گیلان افزود: افزایش بیش از ۲۷ درصدی نرخ خرید تضمینی برگ سبز درجه یک (چهار هزار و ۶۰۰تومان) و ۵۰ درصدی برگ سبز درجه دو (سه هزار و ۳۰۰ تومان) طی سال زراعی جاری امیدآفرینی در چایکاران، کارگران، بازرگانان و مجموعه فعالان صنعت چای را به دنبال داشته است.

 

وی افزود: در کارگروه‌های کشاورزی طرح مسائل مرتبط با آبیاری نوین، کشت‌های استراتژیک ما همچون برنج و چای را نیز دربر می‌گیرد.

 

استاندار گیلان از تبلیغ چای خارجی با عناوین داخلی در رسانه ملی انتقاد و خاطرنشان کرد: وقتی می‌گوییم که در ادارات گیلان به هیچ وجه چای خارجی مصرف نمی‌شود یعنی نگاه‌ها باید بر مصرف چای داخلی متمرکز شود.

 

وی با اشاره به اینکه برگ سبز چای در درجه حرارت بالای ۹۵ خشک می‌شود، گفت: موضوع کرونا در فرآیند تولید به هیچ وجه اثرگذار نیست و بر رعایت جدی مسائل بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی نیز تأکید شده است.

 

زارع با بیان اینکه در راستای کیفیت بخشی محصول چای، افزایش قیمت و درآمد چایکاران و امکان رقابت با کشورهای دیگر باید برنامه‌ای کاملاً علمی داشته باشیم، بر ضرورت فعال کردن مرکز تحقیقات چای تأکید و تصریح کرد: همانگونه که در به روز کردن فرآیند تولید محصول برنج، سهم مشخصی تعیین کرده و به آن دست یافتیم، باید نوآوری صنعت چای را نیز هدفگذاری کنیم.

 

وی درخصوص تقویت ذخیره ریالی صندوق حمایت از توسعه صنعت چای کشور نیز گفت: باید پیگیری صورت گیرد تا از محل صرفه جویی یارانه اختصاصی دولت، به صندوق توسعه چای کمک شود.

 

نماینده عالی دولت در گیلان اظهار داشت: انتظارم از خانواده بزرگ صنعت چای این است که با درک متقابل و همدلی که نسبت به یکدیگر در سال گذشته داشتند و شاهد ارائه کیفی برگ سبز چای و رشد کمیت بودیم؛ امسال نیز تداوم داشته باشد و چایکاران و کارخانه داران از وضعیت درآمدی راضی باشند.

 

در این جلسه حبیب جهانساز رییس سازمان چای کشور گزارشی از وضعیت تولید این محصول در ارائه کرد. همچنین ذبیح اله نیکفر رییس مجمع نمایندگان (نماینده لاهیجان و سیاهکل)، محمدحسین قربانی نماینده آستانه اشرفیه، اسدالله عباسی نماینده رودسر و املش و جبار کوچکی نژاد نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه دغدغه های فعالان صنعت چای را بیان کردند.

 

پایان پیام/84

منبع: شبستان

کلیدواژه: افزایش قیمت چای استاندار گیلان صنعت چای برگ سبز چای چای در سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۵۷۵۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعالیت هنرستان انرژی اتمی هرمزگان از مهر ماه سال جاری آغاز می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی دوستی روز چهارشنبه پنجم اردیبهشت ماه در نشست با معاونان و مدیران سازمان انرژی اتمی کشور، اظهار داشت: به کار گیری از انرژی اتمی و هسته‌ای در موضوعات مختلف کشور می‌تواند منشأ اثرات نیک بسیاری شود و در حل مسائل به کمک کشور بیاید.

وی با اشاره به کلنگ‌زنی نیروگاه اتمی سیریک در شرق هرمزگان افزود: تلاش ما بر این است که توسعه صنعت هسته‌ای در استان را متوازن با توسعه منابع انسانی منطقه پیش ببریم از این رو همزمان با آغاز عملیات اجرایی نیروگاه اتمی سیریک مقدمات تأسیس هنرستان مرتبط با این صنعت نیز در استان فراهم شده است.

دوستی همزمانی توسعه انرژی اتمی در استان و تربیت جوانان متخصص را مصداق پیشرفت پایدار دانست و گفت: پس از شهرهای تهران، اصفهان و مشهد چهارمین مدرسه انرژی اتمی کشور در هرمزگان تأسیس می‌شود و از مهر ماه سال جاری دانش‌آموزان مستعد استان هرمزگان می‌توانند تحصیل خود در این مدرسه آغاز کنند.

وی بیان کرد: در راستای تحقق عدالت آموزشی دانش آموزان مستعد جامعه مددجویی می‌توانند در این هنرستان تخصصی تحصیل رایگان داشته باشند.

استاندار هرمزگان، عنوان‌کرد: با احداث این هنرستان تعداد هنرستان‌های تخصصی استان به ۲۹ عدد خواهد رسید که بر اساس امر رهبری برای مهارت‌محور کردن آموزش‌ها شکل گرفته است.

نماینده عالی دولت در هرمزگان گسترش انرژی اتمی در استان را از مصادیق توسعه زیربنایی و پایدار دانست و تاکید کرد: استفاده از این صنعت می‌تواند بسیاری از چالش‌های استان را در حوزه‌های مرتبط با انرژی به خصوص برق و شیرین‌سازی آب دریا مرتفع کند.


کد خبر 6088020

دیگر خبرها

  • افزایش غیر منطقی تعرفه برق با شعار سال هم‌ خوانی ندارد
  • صادرات مرغ با هدف تعادل بازار و ایجاد درآمد ارزی
  • نکوداشت کاشف السلطنه فردا در لاهیجان
  • افزایش تخصیص ارز به واحدهای تولیدی اردبیل
  • فعالیت هنرستان انرژی اتمی هرمزگان از مهر ماه سال جاری آغاز می‌شود
  • بهبود شبکه‌های مخابراتی با مدیریت هوشمند ممکن شد
  • بهبود شبکه‌های مخابراتی با مدیریت هوشمند
  • راهکارهای بهبود شرایط صنایع دارویی؛ وزیر صنعت از دخالت‌های غیرقانونی در پارلمان بخش خصوصی دست بردارد
  • افزایش ۸درصدی تولید محصولات پتروشیمی در شستان/سهم ۱۱درصدی از کل صادرات صنعت پتروشیمی
  • ۱.۵ میلیارد دلار صادرات واحد‌های صنعتی استان تهران در سال گذشته