Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-04-23@17:48:06 GMT

نرخ سود بانکی کاهش یافت

تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۶۵۹۳۸۳

نرخ سود بانکی کاهش یافت

شب گذشته برگه‌ای بدون سربرگ و امضا و دارای تاریخ اشتباه در فضای مجازی به سرعت دست به دست شد که خبر از یک اتفاق مهم اقتصادی و یک تصمیم شتاب‌زده بانکی که کاهش نرخ سود بانکی بود می‌داد.

به گزارش پول نیوز، اینکه این خبر مورد تایید قرار گرفته یا نه، تاکنون پاسخی از سوی بانک مرکزی داده نشده است.

 

 

در متن این اطلاعیه آمده:

«در پی جلسه مشترک مورخ ۱۳۹۹/۱/۹ رئیس کل بانک مرکزی ج.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ا.ا و تعدادی از مدیران بانکی و مباحث مطرح شده در خصوص اجرای مصوبه شورای پول و اعتبار درباره سپرده‌ها در بانک و به منظور جلوگیری از افزایش هزینه‌های مالیاتی و مشکلات ایجاد شده در خصوص افزایش هزینه‌های مالیاتی بانک ناشی از اضافه سود پرداختی، مقرر شد جلسه مشترکی فی مابین بانک مرکزی و نمایندگان شورای هماهنگی بانک‌های دولتی و کانون بانک‌های خصوصی ۱۳۹۹/۱/۱۷ برگزار گردد. جلسه مشترک برگزار و حسب این جلسه مقرر شد:

۱. حساب‌های پشتیبان به طور کامل همچنان ممنوع بوده و هیچ بانکی مجاز به داشتن حساب پشتیبان نیست.

۲. کماکان پرداخت سود سپرده روزشمار ممنوع است.

۳. نرخ ابلاغی بانک مرکزی برای سپرده‌های بلندمدت یکساله به میزان ۱۵ درصد رعایت شود.

به دلیل جلوگیری از جابجایی سپرده‌ها مقرر شد:

الف) نرخ سود سپرده‌های بلند مدت یکساله اشخاص حقیقی در گام اول از تاریخ ۱۳۹۹/۲/۱ از ۱۷٫۵ درصد تجاوز نکند و بانک‌ها طی سال ۹۹ ترتیبی اتخاذ کنند تا نرخ این دسته از سپرده‌ها با نرخ بانک مرکزی تطبیق داده شود.

ب) نرخ سود سپرده‌های بلندمدت یکساله اشخاص حقوقی از تاریخ ۱۳۹۹/۲/۱، ۱۵ درصد تعیین و اعمال شود.

۴. نرخ سود سپرده های بانک ها به ترتیب جدول ذیل و همچنان ماه شمار خواهد بود.»

بر اساس این اطلاعیه، نرخ سود سپرده‌های بلندمدت یک‌ساله بانک‌ها برای اشخاص حقیقی از ابتدای اردیبهشت ماه امسال ۱۵ الی ۱۷٫۵ درصد و برای حقوقی‌ها ۱۵درصد اعمال خواهد شد.

همچنین نرخ سود کوتاه‌مدت یک ماهه حداکثر هفت درصد خواهد بود.

این‌اقدام یک سیاست پولی انبساطی بوده که می‌توان آن را یک عامل مهم برای رونق بازار سرمایه دانست.

این خبر تاکنون تایید نشده، اما در صورت تایید اقتصاد کلان، بازار سرمایه و همچنین سهام‌های بانکی بازار سهام را تحت تاثیر خواهد گذاشت.

شاید اگر این خبر تایید شود باید منتظر کاهش نرخ بهره وام‌های بانکی نیز بود.

اما سوالی که مطرح می‌شود این است که در صورت تایید این خبر، آیا اکنون زمان انجام این سیاست بود؟ آیا کاهش نرخ سود سپرده در سالی که اقتصاددانان تورم ۳۰ الی ۴۰ درصدی برای آن متصور هستند تصمیم درستی است؟ آیا این سیاست باعث هجوم نقدینگی به دلار و سکه و گرانی اجناس و تورم بیشتر نمی‌شود؟

این اطلاعیه دچار اشکالاتی نیز بوده که صحت آن را زیر سوال می‌برد، از جمله تاریخ ذکر شده در آن که مربوط به امروز بوده اما اطلاعات مندرج در آن شب گذشته منتشر شده است.

همچنین در همین مورد مهر گزارش داده که بر اساس اطلاعات دریافتی از مدیران بانکی، در جلساتی که از سوی عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی با مدیران عامل نظام بانکی برگزار شده، موضوع کاهش نرخ سود بانکی مطرح و تا حدود زیادی مورد توافق واقع شده است. بر اساس اطلاعات دریافتی نرخ سود سپرده‌های بلندمدت یکساله اشخاص حقوقی از اول اردیبهشت ماه ۱۵ درصد تعیین و اعمال می‌شود.

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: سود بانکی نرخ سود بانکی بانک مرکزی سود سپرده پول نیوز سپرده های بلندمدت یک نرخ سود سپرده بانک مرکزی کاهش نرخ بانک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۵۹۳۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرداخت مالیات بر ارث، الکترونیکی شد

سازمان امور مالیاتی کشور در یک اطلاعیه اعلام کرد:  در راستای تسهیل و تسریع بهره مندی مؤدیان مالیات بر ارث از سپرده‌های متوفیان نزد بانک‌ها و مؤسسات اعتباری، از تاریخ ۱۴۰۳.۱.۱ وراث متوفیان ۱۳۹۵.۱.۱ و بعد از آن می‌توانند بدون مراجعه به ادارات امور مالیاتی ذیربط و صرفاً با مراجعه مستقیم به شعبه بانک ذیربط نسبت به پرداخت مالیات سپرده‌های متوفی و دریافت مابقی سپرده، اقدام کنند.

این اطلاعیه افزود: بر این اساس پس از درخواست وراث با ارائه اسناد و مدارک مربوطه از جمله اسناد هویتی و گواهی حصر وراثت، بانک ذیربط مالیات مربوط به سپرده متوفی و سود متعلق به آن (تا تاریخ پرداخت سپرده به وراث) را محاسبه و از مبلغ سپرده و سود آن کسر کرده و مابقی را به وراث پرداخت می‌کند.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی

دیگر خبرها

  • مدیریت تمام نوسانات ارزی در اختیار بانک مرکزی نیست
  • سقف برداشت از حساب‌های بانکی کاهش یافت؟ | ابلاغیه جدید بانک مرکزی
  • رونمایی از پست بانک متحول شده
  • انتشار اوراق سپرده خاص به کنترل انتظارات تورمی منجر شد
  • سه وام قرض الحسنه از ۱۵۰ تا ۳۰۰ میلیون تومن بدون نیاز به سپرده و ضامن!
  • جزئیات و شرایط وام فوری بانک ها در سال 1403 | کدام بانک‌ها وام فوری می‌دهند؟
  • پرداخت مالیات بر ارث الکترونیکی شد
  • پرداخت مالیات بر ارث، الكترونیكی شد
  • شرایط پرداخت مالیات بر ارث و قوانین جدید
  • پرداخت مالیات بر ارث، الکترونیکی شد