Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-03-28@17:03:55 GMT

فواید فیزیوتراپی برای دیسک کمر

تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۶۶۰۰۸۶

پزشکان عقیده دارند که محل بروز دیسک کمر با افزایش سن تغییر پیدا می‌‌ کند. اغلب در جوانان ناحیه پایین کمر، بیشترین قسمتی است که دچار دیسک کمر می شود اما با افزایش سن نقاط بالاتر ستون فقرات آسیب خواهند دید. ناطقان: یکی از کاربران سیناپرس نوشته است: شرایط سخت کاری ام باعث شده تا اخیرا مبتلا به دیسک کمر شوم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پزشک متخصصم به علت اینکه سنم کمتر از چهل سال است، انجام طب فیزیکی و فیزیوتراپی را برای درمان پیشنهاد داده است. با انجام این روش درمانی چه میزان می توانم از عمل جراحی در سنین بالاتر جلوگیری کنم؟ در صورت عمل جراحی، انجام فیزیوتراپی چقدر می تواند روند بهبودی ام را تسریع دهد؟


پاسخ:

معمولا دیسک کمر به علت یک اتفاق خاص مانند ضربه یا آسیب دیدگی به وجود نمی ‌‌آید بلکه به دنبال فعالیت‌ های روزمره در طول روز ایجاد می ‌‌شود. در حال حاضر« استعمال دخانیات»، «چاقی و اضافه وزن»، «نامناسب بودن حالت بدن» و « نداشتن فعالیت جسمانی» یا «انجام دادن حرکات تکراری ستون فقرات در برخی از مشاغل» از جمله فاکتورهایی هستند که ریسک ابتلا به دیسک کمر در افراد را افزایش می دهند.

«چرخش کمر»، « چرخش ناگهانی و آسیب کمر» از مهمترین علت بروز دیسک کمر به دلیل آسیب دیدگی محسوب می شوند. سن نیز نقش مهمی در بروز دیسک کمر ایفا می ‌‌کند؛ با افزایش سن تغییرات تحلیل برنده متعددی در ساختارهای ستون فقرات به وجود می ‌‌آید که باعث فتق دیسک یا پارگی دیسک می‌شود.

پزشکان عقیده دارند که محل بروز دیسک کمر با افزایش سن تغییر پیدا می‌‌ کند. اغلب در جوانان ناحیه پایین کمر، بیشترین قسمتی است که دچار دیسک کمر می شود اما با افزایش سن نقاط بالاتر ستون فقرات آسیب خواهند دید.

همچنین با افزایش سن، دیسک بین مهره‌ ها خشک می ‌‌شود. این امر بدین معنا است که ماده نرم و ژله مانند درون هسته دیسک در افراد مسن بسیار کم است و آنها به راحتی دچار دیسک کمر می ‌شوند.

از سوی دیگر، جنسیت نیز در بروز دیسک کمر تاثیر دارد؛ مردان در مقایسه با زنان بیشتر دچار آسیب دیدگی کمر می شوند. به غیر از این دلایل، مشکلات قبلی ستون فقرات مانند فتق دیسک نیز ریسک بروز دیسک کمر را افزایش می دهد.

هم اکنون روش ‌های متعددی برای تسکین درد کمر ناشی از دیسک کمر وجود دارد. فیزیوتراپی نخستین خط درمانی برای بهبود محسوب می ‌‌شود؛ هدف از درمان دیسک کمر با مصرف دارو و فیزیوتراپی، کاهش میزان درد بیمار است. همچنین فیزیوتراپی باعث افزایش توانایی عملکرد بیمار و جلوگیری از بروز آسیب دیدگی بیشتر می شود.

معمولا برنامه فیزیوتراپی همانند انجام تمرینات ورزشی توصیه شده توسط پزشک در منزل به بیمار برای کسب نتایج دلخواه کمک می کند، به عبارتی استفاده از روش‌ های درمانی ترکیبی به جای یک روش می‌ تواند فرایند بهبود را تسریع بخشد. این روش برای برخی از افراد موثر است زیرا مواد نرم داخل هسته دیسک که از دیسک خارج شده ‌اند با گذر زمان توسط بدن جذب می‌ شوند.

همچنین طب فیزیکی و فیزیوتراپی نقش مهمی در بهبودی کامل بعد از جراحی دیسک کمر دارد. متخصص فیزیوتراپی تمرین‌ های نرمشی و کششی را برای مدیریت درد بعد از جراحی به بیمار آموزش می ‌دهد تا بیمار فعالیت‌ های روزمره‌ اش را هر چه سریع‌ تر از سر بگیرد و مجددا دچار آسیب ستون فقرات نشود.

در حال حاضر بسیاری از بیماران می ‌توانند از همان روز جراحی با انجام تمرینات ورزشی بایستند یا راه بروند، اما شرایط برای همه بیماران یکسان نیست. متخصص توانبخشی بیمار را چند ساعت بعد از جراحی ویزیت کرده و درباره وضعیتش و تواناییش برای انجام فعالیت‌ های بدنی با او صحبت می‌ کند.

متخصص طب فیزیکی به موازات بهبود یافتن بیمار، به او کمک می‌ کند تا توانایی حرکتیش را در هفته‌ های بعد از عمل افزایش دهد و حرکاتی را برای افزایش قدرت عضلات شکم، ران و باسن به بیمار آموزش می‌ دهد؛ عضلات مرکزی بدن ستون فقرات را نگه می‌ دارند و مانند یک بریس داخلی عمل می‌ کنند. هرچقدر این عضلات قوی‌ تر باشند، فشار کمتری به مهره‌ ها و مفصل‌ های آسیب دیده در اثر فتق دیسک وارد می ‌شود.


برچسب ها: فواید ، فیزیوتراپی ، دیسک کمر

منبع: ناطقان

کلیدواژه: فواید فیزیوتراپی دیسک کمر بروز دیسک کمر افزایش سن آسیب دیدگی ستون فقرات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۶۰۰۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشتی خط لوله ۴۰۰ میلیمتری انتقال آب شرب اصفهان به علت نشست زمین

منصور شیشه فروش در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: خط لوله ۴۰۰ میلیمتری آب شرب اصفهان در خیابان میر دچار آسیب‌دیدگی شد.

وی افزود: علت این حادثه فرونشست زمین بوده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان تصریح کرد: عوامل شرکت آب و فاضلاب با اعزام تیم عملیاتی و تجهیزات در حال گود برداری و بازسازی و تعویض خط لوله در مقطع آسیب دیده هستند.

وی گفت: پلیس راهور نیز نسبت به اجرای طرح ترافیکی در محل اقدام کردند. قرار است تا اوایل شب خط ترمیم شود.

کد خبر 6064370

دیگر خبرها

  • نشتی خط لوله ۴۰۰ میلیمتری انتقال آب شرب اصفهان به علت نشست زمین
  • با این ورزش‌های ساده عمر طولانی‌تری داشته باشید
  • فواید گرسنگی و روزه در ماه رمضان
  • اینگونه افطاری بخورید تا فواید روزه را حفظ کنید + فیلم
  • افزایش میزان پانسمان تخصصی بیماران پروانه‌ای
  • سال گذشته چند نفر مورد همسرآزاری قرار گرفتند؟
  • جوانی پوست شما با این خوراکی‌ها حفظ می‌شود
  • اولین آزمون دکتری حرفه‌ای فیزیوتراپی مرداد ۱۴۰۳ برگزار می‌شود
  • 8 مورد از مهم ترین فواید روزه داری
  • فواید مصرف تخم شربتی در ماه رمضان (فیلم)