Web Analytics Made Easy - Statcounter

صدای خُرد شدن استخوان تولیدکنندگان صنایع‌دستی مدت‌هاست بلند شده اما گویا وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، گوشی برای شنیدن صدای هنرمندان این عرصه ندارد.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث فرهنگی گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سه بخش تحت پوشش وزارتخانه تازه تأسیسی است که امسال، سال بسیار سختی را آغاز کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هرچند در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی، به گفته علی‌اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی حمایت‌هایی صورت گرفته است اما هنوز فعالان صنایع‌دستی منتظرند تا قدمی برای شرایط سخت این روزهای این صنعت از طرف دولت برداشته شود. انتظاری که به نظر می‌رسد بیش‌ازاندازه به طول انجامیده است.

صنایع‌دستی به ورشکستگی کامل رسیده است؟

یک هنرمند تولیدکننده صنایع‌دستی چوب و فلز در گفتگو با خبرنگار حوزه میراث فرهنگی گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، گفت: مشکلات متعددی که هم‌زمان برای فعالان این عرصه اتفاق افتاد عملاً بسیاری از همکاران من در حوزه‌های مختلف را به ورشکستگی کامل کشانده است و با شرایط فعلی امیدی نیست که صنایع‌دستی تا مدت‌ها بتواند زیر بار این فشار کمر راست کند.

فصل فروش محصولات صنایع‌دستی نوروز بود که گذشت

هنرمندان این حوزه از هنر و صنعت غالباً فروش فصلی را مبنای سرمایه‌گذاری خود قرار می‌دهند و فصل بهار و عید نوروز که اوج رونق گردشگری کشور کم‌کم آغاز می‌شود، فرصتی است که تولیدات این صنعتگران به فروش برسد اما در نوروز سال 99 کرونا، این فرصت را از آن‌ها گرفته است.

یکی از تولیدکنندگان صنایع‌دستی می‌گوید: تقریباً تمام سرمایه‌گذاری ما در طول سال به همین دو سه ماه اول سال که گردشگری رونق می‌گیرد معطوف می‌شود و با این تعطیلی اضطراری که شیوع کرونا کشور را در آن فرو برد متأسفانه محصولات بسیاری از همکاران من روی دستشان ماند و حالا آن‌ها مانده‌اند و سال سختی که هنوز چشم‌انداز روشنی از آن ندارند.

وی می‌افزاید: موضوع این است که عدم فروش بهاره محصولات صنایع‌دستی را در آینده هم نمی‌توان جبران کرد، چراکه عملاً محصولات تولیدشده فعلی از چرخه مد خارج می‌شود و خریداری در طول سال آینده نخواهد داشت.

عدم وجود امکان فروش صنایع‌دستی کمر تولیدکنندگان را شکست

آمادگی برای شرایط خاصی که در آن امکان فروش حضوری محصولات صنایع‌دستی فراهم نیست، کاری بود که باید بسیار زمانی پیش‌تر از این‌ها شرایط آن فراهم می‌شد تا در اوضاعی مثل شرایط کنونی که تولیدکنندگان امکان فروش گرم محصولات خود  در بازار را ندارند، فضای مجازی و فروش از راه دور به داد بخشی از این تولیدکنندگان برسد. وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و کسانی که در راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات تعلل می‌کنند و بدنه سازمان و وزارتخانه میراث فرهنگی که از ایجاد این فرصت غفلت کرده حالا موجب ضرری هستند که به هنرمندان صنایع‌دستی وارد شده است که نتوانسته‌اند به‌موقع به مشتری‌های متعدد فعال در فضای مجازی دسترسی پیدا کنند.

البته یک هنرمند دیگر تولیدکننده صنایع‌دستی گفت: فروش مجازی برای فروش بسیاری از محصولاتی که به‌صورت دستی تولید می‌شوند جایگزین فروش گرم نمی‌شود و این موضوع که مشتری بدون لمس و برقراری ارتباط با محصول غالباً برای خرید آن ترغیب نمی‌شود، باعث شد تا بسیاری از تولیدکنندگان عملاً تعطیل شوند و ضررهای کمرشکنی به کارگاه‌ها وارد شود.

نبود اولویت تهیه صنایع‌دستی در شرایط فعلی برای مردم

این هنرمند تولیدکننده صنایع‌دستی با اشاره به وضعیت اقتصادی نامساعد مردم گفت: صنایع‌دستی به‌واسطه اینکه تجاری‌سازی نشده و مصرف این‌گونه محصولات در زندگی مردم جایگاهش تعریف‌نشده متأسفانه در اولویت خرید و توجه مردم قرار نمی‌گیرد و به همین دلیل در شرایط پر افت‌وخیز اقتصادی می‌تواند به‌کل از سبد خرید خانوارها خارج شود.

تولیدکنندگان صنایع‌دستی «بیمه بیکاری» ندارند

تولیدکنندگان صنایع‌دستی علیرغم اینکه برای ایجاد و تمدید امکان دریافت بیمه‌ای هزار و یک مشکل‌دارند درصورتی‌که تحت پوشش بیمه هم قرار بگیرند از خدمات بیمه بیکاری بی‌بهره‌اند و در شرایط فعلی اوضاع این افراد به‌شدت به هم ریخته است.

یکی از هنرمندان باسابقه تولیدکننده صنایع‌دستی معرق گفت: من به‌عنوان تولیدکننده صنایع‌دستی که اگر پشت میز کارم نباشم نمی‌توانم تولید و درامد داشته باشم و زمانی که کارگاهم تعطیل‌شده و فروش محصولات تولیدشده و خدماتی که ارائه می‌دهم تعطیل‌شده نیاز به بیمه بیکاری دارم و متأسفانه بیمه بیکاری در فهرست خدمات بیمه‌ای فعالان حوزه صنایع‌دستی منظور نشده و به‌شدت در مضیقه قرارگرفته‌ایم.

تأمین مواد اولیه تولیدکنندگان صنایع‌دستی با مشکل جدی مواجه شده است

با تعطیلی تردد بین استانی و بسیاری از مشاغل تأمین‌کننده مواد اولیه تولیدکنندگان صنایع‌دستی آن‌ها در این حوزه هم دچار مشکل شده‌اند.

یکی دیگر از تولیدکنندگان این صنایع گفت: از ابتدای توقف واردات و صادرات شرایط روزبه‌روز سخت‌تر شد. ازیک‌طرف مواد اولیه لحظه‌به‌لحظه  گران‌تر شد و حالا دیگر عملاً تأمین آن به‌سختی انجام می‌شود و از طرف دیگر صادرات صنایع‌دستی که باوجود تحریم‌ها به‌خودی‌خود مسئله‌های متعددی داشت دیگر با شیوع کرونا کاملاً از بین رفت.

صدای خرد شدن استخوان تولیدکنندگان صنایع‌دستی مدت‌هاست بلند شده اما گویا وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گوش‌هایش را بر روی این صدا بسته است.

همین را بدانیدکه ایران جزء 10 کشور برتر تولیدکننده صنایع‌دستی است و باوجوداین جایگاه ، تولید ثروت از این منبع درآمدی در کشورمان حدود 600 میلیون دلار است و این در مقایسه  با درآمد 25 میلیارد دلاری برخی کشورها مثل چین به‌وضوح نشان می‌دهد حکایت پر غصه تولید صنایع‌دستی در کشور چه قصه‌ای دارد.

انتهای پیام/4145

منبع: آنا

کلیدواژه: صنایع دستی کرونا بیمه بیکاری وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی تولیدکنندگان صنایع دستی تولیدکننده صنایع دستی گردشگری و صنایع دستی میراث فرهنگی بیمه بیکاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۶۰۹۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حفاران غیرمجاز در شهرستان سنندج دستگیر شدند

به گزارش خبرنگار مهر، سرهنگ محمدرضا زارعی پیش از ظهر چهارشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: برابر گزارش واصله به اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سنندج مبنی بر حفاری غیرمجاز در زمین‌های زراعی یکی از روستاهای اطراف شهرستان، بررسی‌ها و تحقیقات در دستور کار قرار گرفت.

فرمانده یگان‌حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان اظهار کرد: با همراهی یگان حفاظت شهرستان و کارشناس باستان‌شناسی و همکاری پاسگاه انتظامی بخش سیروان دو نفر در محدوده حفاری غیرمجاز با هویت بومی شناسایی و به مراجع قضائی معرفی شدند.

وی با بیان اینکه از متهمان یک دستگاه موتور برق و سه عدد میله فلزی کشف و ضبط شد، افزود: متهمان اقدام به حفر یک چاله به عرض ۱.۵ متر و عمق ۵ متر به قصد کشف اشیای تاریخی کرده بودند.

سرهنگ زارعی عنوان کرد: پرونده قضائی عوامل دستگیر شده تشکیل و این موضوع از طریق مراجع قانونی در حال پیگیری است.

فرمانده یگان‌حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان یادآور شد: شهروندان در صورت اطلاع از فعالیت‌های غیرمجاز افراد سودجو و سوداگران آثار تاریخی، مراتب را در اسرع وقت به اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان فرماندهی یگان حفاظت شماره تلفن ۰۸۷۳۳۱۷۸۸۵۵ گزارش و ما را در حفاظت از این سرمایه ملی یاری نمایند.

کد خبر 6087468

دیگر خبرها

  • حفاران غیرمجاز در شهرستان سنندج دستگیر شدند
  • تقدیر وزیر میراث فرهنگی از سریال «نون خ»
  • ضرغامی: موزه ملی فرقی با موزه لوور ندارد
  • تشکر از صداوسیما برای سریال «نون‌خ» / موزه ملی فرقی با موزه لوور ندارد
  • ضرغامی: آخرین آمار حکایت از رشد قابل توجه گردشگری است/ حال مردم خوب است
  • ثبت ۴۱ میراث در فهرست آثار ملی البرز
  • تحول در گردشگری اشتهارد با پیشبرد پروژه‌های این حوزه در شهرستان
  • هنرمندان صنعتگر کردستان حمایت می‌شوند
  • انتصاب مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان
  • اصفهان شناسنامه کشور در بخش میراث فرهنگی است