Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@19:46:48 GMT

روشن سازی ابرها برای محافظت از صخره‌های مرجانی

تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۶۶۲۷۵۹

روشن سازی ابرها برای محافظت از صخره‌های مرجانی

یک آزمایش بلندپروازانه موسوم به "روشن کننده ابر" روی منطقه سد بزرگ مرجانی استرالیا انجام شده است که دانشمندان امیدوارند بتوانند با این روش آینده‌نگرانه به محافظت از مرجان‌ها در برابر گرم شدن کره زمین بپردازند.

به گزارش ایسنا و به نقل از فیز، محققان در تلاش برای خنک کردن آب‌های اطراف صخره‌های مرجانی به دنبال ایجاد ابرهایی هستند که نور خورشید را به خوبی منعکس کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین از یک پنکه نصب شده روی قایق سواری استفاده کرده‌اند تا کریستال‌های نمک را به هوا بپاشد و موجب تابیدن نور بیشتری بر آب شود.

"دنیل هریسون" دانشمند ارشد این پروژه گفت که نتایج این آزمایش واقعاً بسیار دلگرم کننده بوده است.

وی گفت: همه تحقیقات ما نظری است. بنابراین این یک جهان جدید است که ابتدا باید سعی کنید آب دریا را بگیرید و آن را به این هسته‌های میعانات ابری تبدیل کنید.

هریسون تأکید کرد که با وجود موفقیت در این آزمایش، حداقل چهار سال برای انجام تحقیقات بعدی و اثبات این تئوری نیاز است.

گرم شدن آب دریاها ناشی از تغییرات آب و هوایی باعث آسیب به سد بزرگ مرجانی استرالیا که بزرگترین سامانه مرجانی جهان است، شده است.

سد بزرگ مرجانی(به انگلیسی: Great Barrier Reef) به مجموعه‌ی بسیار بزرگی از آبسنگ‌های مرجانی گفته می‌شود که در شرق کشور استرالیا و در اقیانوس آرام قرار گرفته‌اند. «دیواره بزرگ مرجانی» بزرگ‌ترین مجموعه‌ی صخره‌های مرجانی در دنیا به شمار می‌آید.

این آزمایش در اواخر ماه گذشته توسط دانشگاه و انستیتوی علوم دریایی سیدنی، درست قبل از اینکه یک بررسی جامع علمی نشان دهد که صخره‌های مرجانی متحمل بیشترین آسیب گسترده و سفید شدن شده‌اند، انجام شد.

سفید شدن وقتی اتفاق می‌افتد که مرجان‌های سالم با تغییر دمای اقیانوس دچار استرس و باعث بیرون راندن جلبک‌ها می‌شوند که آنها را از رنگ‌های پر جنب و جوش خود تخلیه می‌کند.

این سومین رویداد سفید شدن انبوه در پنج سال گذشته است و این نگرانی را ایجاد کرده است که بیشتر مرجان‌ها می‌توانند به طور دائمی آسیب ببیند.

"هریسون" گفت: برای اینکه تدبیر ما تأثیر مهمی بر صخره‌ها بگذارد، یک آزمایش ۱۰ برابر بزرگتر باید انجام شود که شامل استفاده از چندین توربین بزرگ قابل حمل خواهد بود.

وی افزود: اگر روش ما به خوبی عمل کند، ممکن است بتوانیم استرس و سفید شدن مرجان‌ها را تا ۷۰ درصد کاهش دهیم و به طور بالقوه تقریباً تمام مرگ و میر آنها را متوقف کنیم.

دانشمند ارشد این پروژه همچنین گفت که با گرم شدن بیشتر اقیانوس، اثربخشی روش روشن سازی ابر کاهش چشمگیری خواهد یافت.

وی هشدار داد: اگر به همین منوال به انتشار آلاینده ها و گرم کردن کره زمین ادامه دهیم، با این فناوری حداکثر می‌توانیم قبل از اینکه شاهد نابودی کامل صخره های مرجانی باشیم، فقط چند دهه دیگر زمان بخریم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: ابر صخره های مرجانی صخره های مرجانی بزرگ مرجانی مرجان ها سفید شدن صخره ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۶۲۷۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شبه قمر زمین از ماه کنده شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپیس، یک شی نزدیک زمین به نام Kamo oalewa با قطر ۴۰تا ۱۰۰متر است که در نتیجه برخورد سیارکی با ماه حدود یک تا ۱۰ میلیون سال قبل به وجود آمده است. طی این برخورد دهانه ای با عرض ۲۲ کیلومتر به نام جیوردانو برونو روی ماه به وجود آمده است.

Kamo oalewa یا ۴۶۹۲۱۹ Kamoʻoalewa در سال ۲۰۱۶ میلادی به وسیله تلسکوپ تحقیق سیارکی Pan-STARRS۱ کشف شد که در هاوایی قرار دارد. این بخشی از دفاع سیاره ای ناسا برای کشف صخره های فضایی با احتمال برخورد با زمین بود.

بعدا مشخص شد Kamo oalewa همگام با زمین دور خورشید مدار می زند اما سرعت آن برای یک سیارک بسیار سریع است. این ویژگی های سردرگم کننده سبب شد محققان درباره منشا شبه قمر تحقیقاتی انجام دهند. تحقیقی در سال ۲۰۲۱ نشان داد ترکیبات این جسم آسمانی مشابه صخره هایی است که از ماه به دست آمده است و همین امر نشان می داد منشا آن همین سیاره بوده است.

پاتریک میشل محقق ارشد مرکز CNRS ، آژانس دولتی تحقیقاتی فرانسه در این باره می گوید: یافته های ما نشان می دهد منشا این صخره از ماه است و به کمربند سیارکی تعلق دارد، ما مانند کارآگاهان از تمام اطلاعات موجود درباره آن و همچنین سطح ماه استفاده کردیم تا سناریویی برای منشا این شی بسازیم و نقطه آغاز تحقیقات ما برخوردی بود که دهانه جیوردانو برونور را به وجود آورد.

محققان با استفاده از مدل های رایانشی جهت تقلید نوع برخوردی که صخره فضایی مشابه این شبه قمر را به وجود آمده، Kamo oalewa را به دهانه جیوردانو برونو مرتبط کردند. میشل در این باره می گوید: نتایج تحقیق ما نشان دادKamo oalewa احتمال بخشی از سطح ماه باشد که ارتباط مستقیم با دهانه مورد نظرمان دارد.

او در ادامه توضیح داد: مدار Kamo oalewa با ثبات نیست و همین امر سبب شد محققان آن را به دهانه ای که چندان قدیمی نیست و احتمالا بین یک تا ۱۰ میلیون سال قبل به وحود آمده است.

کد خبر 6087259 شیوا سعیدی قوی اندام

دیگر خبرها

  • ثانیه شمار اخطار اصلاح آگهی های مسکن دیوار و شیپور روشن شد!
  • شکست بزرگ اسرائیل در آزمایش دفاعی ایران
  • ناسا ۲ ماموریت رصد زمین را پس از ۱۸ سال متوقف کرد
  • فناوری شبیه سازی Voice Engine چه خطراتی دارد؟
  • انجام بیش از ۳۳۱ هزار آزمایش کلرسنجی از شبکه‌های توزیع آب استان یزد
  • انجام بیش از ۳۰۰ آزمایش کلرسنجی از شبکه‌های توزیع آب
  • شبه قمر زمین از ماه کنده شد
  • ماهواره نوا رویداد تلخ سفید شدن مرجان‌ها را ثبت کرد
  • شغل نان و آب‌دار چراغ‌روشن‌کنی را چه کسانی عهده‌دار بودند؟
  • نظارت رهبر کره‌شمالی بر اولین مانور تاکتیکی شبیه‌سازی ضدحمله هسته‌ای