Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-25@14:19:29 GMT

کسبه پرخطر خراسان شمالی در تب کرونا

تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۶۶۷۰۳۶

کسبه پرخطر خراسان شمالی در تب کرونا

بازاریان خراسان شمالی از تصمیم بسته بودن مغازه ها در پاساژها برای همه شهرها بدون توجه به میزان جمعیت آنها، گلایه‌مند بوده و معتقدند: نباید پاساژهای این شهرها، جزو اصناف پرخطر تلقی شود.  

اصناف مختلف، که کم خطر شناخته شده اند، از هفته پیش، مجاز به بازگشایی واحد خود شدند اما سایر صنوف که همچنان باید تعطیل باشند، در آستانه ورشکستگی قرار گرفته اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این شرایط، درآمد و اقتصاد کسبه بشدت تحت تاثیر قرار گرفته است، بازاریان می گویند در این وضعیت اگر کمک و حمایت دولت نباشد، بزودی ورشکست می شوند.  

رونق کار بازاریان در زمستان سال گذشته هم خوب نبود و در آستانه سال نو و در زمان اوج خرید مردم، باز هم دستشان از فروش محصولات خود کوتاه ماند.

بیش از ۸۰ درصد از کسبه مرکز خراسان شمالی مستاجر هستند و در این هیاهوی مشکلات در پرداخت اجاره بهای مغازه مانده اند، بازاریان استان پیش بینی می کنند با ادامه این روند، بیش از ۶۰ درصد کسبه ورشکست خواهند شد.

بیش از ۸۰ درصد از کسبه مرکز خراسان شمالی مستاجر هستند و در این هیاهوی مشکلات در پرداخت اجاره بهای مغازه مانده اند، پیش بینی می شود با ادامه روند، بیش از ۶۰ درصد کسبه ورشکست شوند

فعالیت زمان اصنافی هم مجاز به بازگشایی واحد صنفی خود شده اند، محدود است و نمی توانند در این چند ساعت، معامله و کسب درآمد داشته باشند.

شهرهای کوچک نباید با کلان شهرها قیاس شود 

یکی از پوشاک فروشان شهر اسفراین در این باره گفت: مغازه من در یکی از پاساژهای شهر است و تنها به این دلیل که در فضای مسقف است، اجازه بازگشایی ندارم، آخر این چه تصمیمی است، پاساژهای تهران را با پاساژهای ما مقایسه کرده اند، تمام شهر اسفراین به اندازه پاساژهای کلان شهرها جمعیت ندارند، چرا نباید فعالیت را آغاز کنم؟

مینا رستگار اظهار داشت: جمعیت پاساژها در اسفراین بسیار اندک است، و به نظر می رسد نباید مشمول مشاغل پر خطر قلمداد می شدیم، اکنون در این شرایط که دچار ضرر شده ایم، انتظار می رود مسوولان در تصمیم گیری ها، شرایط بیشتر را بررسی کنند تا مطابق استان باشد.  

تطعیلی طولانی در آرایشگران 

یکی از آرایشگران بانوان بجنورد گفت: از اوایل اسفند ماه پارسال کار را نیمه تعطیل و تعطیل کرده ایم، البته مشتریان هم، با وجود اینکه آستانه سال نو بود، به شدت کم شدند.

مونا عزیزی اظهار داشت: صنف آرایشگران بیشترین تعطیلی را در میان کسبه داشته و بیشترین ضرر را متحمل شده است، در این شرایط مانده ایم با اجاره مکان چه کنیم؟

صنف آرایشگران بیشترین تعطیلی را در میان کسبه داشته و بیشترین ضرر را متحمل شده است

وی افزود: مشتریان با وجود اینکه برای سال نو وقت گرفته بودند و متقاضی بودند، اما تقریبا همه منصرف شدند و بازار ما به کلی کساد شد، در دو ماه اخیر هیچ درآمدی نداشته ام، ماه مبارک رمضان هم در پیش است و در عمل، مشتری در این یک ماه، نخواهیم داشت و این یعنی سه ماه رکود و بیکاری و بی پولی.

این آرایشگر خاطرنشان کرد: برخی از اصناف با رعایت پروتکل‌ها، فعالیت را آغاز کرده اند اما،   در صنف آرایشگران، نمی توان خیلی از موارد را رعایت کرد، مگر می شود مشتریان را یک نفر، یک نفر قبول کرد، بالاخره شاگرد  و وردست باید باشند، در محیط بسته، شمار افراد به هفت، هشت نفر می رسد.

بیش از ۸۰ درصد از آرایشگران بانوان در مرکز استان، مستاجر هستند

رییس اتحادیه آرایشگران بانوان در بجنورد هم گفت: آرایشگران، برای تعطیلی واحد صنفی خود، به خوبی همراهی کرده اند، اما در این مدت، دچار مشکل شده اند و اکنون نیاز به همراهی و حمایت دولتی دارند.

آرایشگران، برای تعطیلی واحد صنفی خود، به خوبی همراهی کرده اند، اما در این مدت، دچار مشکل شده اند و اکنون نیاز به همراهی و حمایت دولتی دارند

قمرتاج رستگار اظهار داشت: البته کرونا، مشکل جهانی است و درخواست برای بازگشایی آرایشگاه ها، شاید بی جا باشد اما این صنف، انتظار دارند که مسوولان در این وضعیت، از آنان حمایت کنند.

وی افزود: بیش از ۸۰ درصد از آرایشگران بانوان در مرکز استان، مستاجر هستند، بسیاری از آنان سرپرست خانوار هستند که بار زندگی را بر دوش می کشند، باید در این شرایط که بشدت دچار مشکل شده اند، فکری برای آنان بشود.

رستگار اظهار داشت: نداشتن درآمد برای تامین معیشت، از طرف و پرداخت کرایه مغازه، از طرفی دیگر آنان را به دلهره انداخته است، خیلی از آرایشگران، در تامین کرایه محل کار خود مانده اند.

وی با بیان اینکه آرایشگران، بیشترین تعطیلی را در روزهای کرونایی داشته است افزود: آرایشگران در خانه، دلهره  مشکلات اقتصادی را دارند، بیشتر مالکان، اعلام کرده اند که کاری به کرونا ندارند و تنها، اجاره مکان را می خواهند، برخی از آرایشگران برای تامین اجاره بها، زیر بار قرض رفته اند.

رییس اتحادیه آرایشگران بانوان در بجنورد تصریح کرد: بیشتر آرایشگران، از ناچاری و برای تامین معیشت، دست به کار شده اند تا گوشه ای از مشکلات زندگی شان را حل کنند اما اکنون گریبان گیر کرونا شده اند.  

گلایه اصناف از رفتار دوگانه در بازگشایی مغازه ها 

رییس اتاق اصناف اسفراین هم در این باره گفت: پاساژهای شهرهای کوچک همچون بجنورد، شیروان و یا اسفراین، بسیار کم جمعیت هستند و نباید با پاساژهای کلان شهرها قیاس شود، درست است که این مکان ها مسقف است، اما جمیعت بسیار اندک است، از این رو انتظار می رفت که این مغازه هم همچون سایر مشاغل کم خطر بازگشایی شوند.  

حسین نامجو اظهار داشت: بسیاری از کسبه از جمله موبایل فروشان و پوشاک فروشان، از این دوگانگی در رفتار با بازاریان در بازگشایی واحدهای صنفی، گلایه مند هستند و در کار من در یک هفته اخیر، این بوده است که به آنان پاسخ دهم که تصمیم کشوری است و نمی توان کاری کرد.

وی افزود: البته همین اصناف هم که مجاز به بازگشایی شده اند، بازار خوبی ندارند، مردم هنوز از کرونا دلهره دارند و کمتر نسبت به خرید اقدام می کنند.  

آرایشگران متضرر از تطعیلی ها

نایب رییس اول اتاق اصناف مرکز خراسان شمالی هم گفت: برخی از اصناف بویژه آرایشگران، از اینکه تعطیلی آنان طولانی شده،  بشدت نگران و گلایه مند هستند.

علیرضا بابایی زاده اظهار داشت: کسبه در تعطیلی دو ماهه، متضرر شده اند و از آنجا که بیش از ۸۵ درصد از این فعالان اقتصادی، مستاجر هستند، در تامین کرایه مغازه با مشکل روبه رو شده اند.

کسبه در تعطیلی دو ماهه، متضرر شده اند و از آنجا که بیش از ۸۵ درصد از این فعالان اقتصادی، مستاجر هستند، در تامین کرایه مغازه با مشکل روبه رو شده اند

وی افزود: برخی از اصناف همچون آرایشگران و نیز کسبه پاساژهای مسقف، خواستار بازگشایی واحد صنفی و یا حمایت های دولتی هستند.

نایب رییس اول اتاق اصناف مرکز خراسان شمالی خاطرنشان کرد: قریب به اتفاق اصناف کم خطر در مرکز استان نسبت به ثبت نام در سامانه سلامت اقدام کرده و فعالیت خود را آغاز کرده اند، البته این کسبه هم نسبت به محدود بودن زمان فعالیت خود، گلایه دارند.

ثبت نام اصناف در سامانه سلامت 

رییس اتاق اصناف خراسان شمالی گفت: قریب به اتفاق اصناف کم خطر این استان، برای بازگشایی واحد صنفی خود، در سامانه سلامت ثبت نام کرده اند.

مهدی امیدوار اظهار داشت: با اجرایی شدن طرح فاصله گذاری هوشند، اصناف کم خطر مجاز به بازگشایی واحد صنفی خود هستند و در این زمینه باید در سامانه سلامت ثبت نام کرده و برای اجرای دستورالعمل بهداشتی مقابله با کرونا تعهد دهند.

وی اظهار داشت: طرح فاصله گذاری هوشمند، از ۲۳ فروردین ماه جاری آغاز شد، و در آن، ۷۸ درصد از اصناف، کم خطر شناسایی شده و مجاز به بازگشایی واحدهای صنفی شدند.

وی افزود: البته این اصناف، با ساعت کاری محدود، ۱۰ تا ۱۳ در نوبت صبح و عصرها ساعت ۱۸ تا ۲۱ مجاز به فعالیت هستند، از این رو ساعت کاری بسیار محدود و در حد چند ساعت است و نمی توانند فعالیت اقتصادی سابق را داشته باشند.  

امیدوار اظهار داشت: اصناف باید با ثبت نام در سامانه سلامت،   برچسب سلامت دریافت کنند و آن را در معرض روئیت مشتریان قرار دهند.

وی خاطرنشان کرد: اصناف بدون ثبت‌نام در سامانه سلامت اجازه فعالیت دوباره ندارند، و ثبت‌نام نکردن در این سامانه، منجر به صادرنشدن مجوز فعالیت می شود و در صورت فعالیت، موجب توقف فعالیت واحد کاری اصناف خواهد شد.

اصناف بدون ثبت‌نام در سامانه سلامت اجازه فعالیت دوباره ندارند، و ثبت‌نام نکردن در این سامانه، منجر به صادرنشدن مجوز فعالیت می شود و در صورت فعالیت، موجب توقف فعالیت واحد کاری اصناف خواهد شد

رییس اتاق اصناف خراسان شمالی افزود: ۴۳ اتحادیه در خراسان شمالی، مکلف شده اند، در این زمینه به اعضا، اطلاع رسانی کرده و برای ثبت نام در سامانه سلامت، پیگیری های لازم را انجام دهند تا کار ثبت نام سرعت یابد.

براساس اعلام وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، فعالیت‌های پرخطر برای شیوع کرونا در حوزه اصناف شامل آرایشگاه‌های مردانه و زنانه، رستوران‌ها، تالار پذیرایی و سالن مراسم، مراکز بازی، تفریحی، گیم نت، قهوه‌خانه‌ها، چایخانه‌ها و تریا، اماکن  اقامتی، هتل‌ها، استخر، سونا و ماساژ و باشگاه‌های بدنسازی و ورزشی،   سینماها،   جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های هنری و فرهنگی می‌شوند.

منبع: جماران

کلیدواژه: بودجه 99 ویروس کرونا بیکاری خراسان شمالی زمستان موبایل وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی ثبت نام در سامانه سلامت آرایشگران بانوان بازگشایی واحد صنفی مرکز خراسان شمالی بیش از ۸۰ درصد واحد صنفی خود مستاجر هستند اتاق اصناف شده اند کم خطر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۶۷۰۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۴ هکتار به محدوده شهر گرمه الحاق شد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان شمالی؛ سعید میرکریمی روز در کارگروه زیربنایی، توسعه شهری و آمایش سرزمین و محیط زیست خراسان شمالی گفت: هشت پرونده الحاق زمین در شهرستان‌های بجنورد، شیروان، گرمه، مانه و راز و جرگلان بررسی و پس از تبادل نظر مدیران دستگاه‌های اجرایی، تصمیمات لازم در این خصوص گرفته شد.
وی افزود: موافقت با الحاق ۳۴ هکتار به محدوده شهر گرمه در راستای طرح نهضت ملی مسکن بود که در ادامه الحاق ۴۰ هکتار به محدوده این شهر در دستورکار این اداره کل جهت طی سایر مراحل قانونی قرار گرفت و انتظار می‌رود گام موثری در راستای تامین زمین مورد نیاز این شهر باشد.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی گفت: موافقت با جانمایی اراضی ملی با کاربری اداری در حریم شهر راز جهت واگذاری به اداره کل حفاظت محیط زیست استان نیز ازدیگر مصوبات این جلسه بود که پس از توضیحات لازم و تبادل نظر اعضای کارگروه مورد موافقت قرار گرفت.

دیگر خبرها

  • بازگشایی جاده تربت جام -صالح آباد
  • جاده تربت جام -صالح آباد خراسان رضوی بازگشایی شد
  • بازگشایی جاده تربت جام -صالح آباد خراسان رضوی
  • خلیل آباد کمترین واحد صنفی بدون پروانه را دارد
  • ‍ بازدید مدیر کل از نحوه فعالیت مراکز نیکوکاری درخدمت رسانی به نیازمندان خراسان شمالی
  • دختر موتورسوار اهل خراسان شمالی به مسابقات جهانی اعزام می‌شود
  • شدت بارش‌ها همچنان ادامه دارند
  • ۵ رویداد بزرگ فرهنگی توسط سپاه خراسان شمالی اجرا شد
  • ادامه اجرای طرح «زیست شبانه» و نظارت بر فعالیت‌های اصناف در قم
  • ۳۴ هکتار به محدوده شهر گرمه الحاق شد