Web Analytics Made Easy - Statcounter

هوشمندسازی مدارس که شعار مطبوع دولت‌های قبل در مورد ارتقا کیفی یادگیری مطابق استانداردهای جهانی بود، در دوران کرونا ضعف خود را در مدارس اردبیل نشان داد. ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۲ استانها اردبیل نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، نخستین نشست خبری اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل در سال 99 روی خط کرونا قرار گرفت تا شبکه آموزشی دانش آموزان(شاد) طرحی که ملی است و نه استانی، از تریبون مدیرکل استانی مطرح شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بعد از شیوع بیماری کرونا مدارس تقریبا از هفته نخست اسفندماه به تعطیلی کشیده شده است و به مدت دو ماه است که دانش آموزان در خانه درس می‌خوانند.

معاون وزیر آموزش و پرورش: 50 هزار بخاری نفتی از مدارس جمع‌آوری شد / وظیفه‌ای برای ‌هوشمندسازی مدارس نداریمدانش آموزان در مناطق محروم امکان تحصیل از طریق فضای مجازی را ندارندپای حرف مردم| چون و چرای آموزش مجازی و آنلاین به دانش آموزان؛ از «روبیکا» تا «شاد»

فرایند آموزش و پرورش دانش آموزان به دلیل اینکه چیزی به نام مدیریت بحران در آموزش، فعلا تعریف نشده است در زمان شیوع کرونا موجب شد تا نظام آموزشی گرفتار کاغذبازی عظیمی شده و با طرح برنامه‌های متعدد آنلاین و ویدیوکنفرانس های مکرر، اگر تا دیروز منتقد استفاده بی‌رویه دانش آموز از شبکه‌های اجتماعی بود، این بار خود شبکه اجتماعی با نام شبکه آموزشی دانش آموزان تدوین کند.

اما پشت ماجرای درس خواندن با بهره‌گیری از اینترنت طرح هوشمندسازی مدارس بود که در صحبت‌های مدیرکل آموزش و پرورش استان مشخص شد، نگاه به این طرح تاکنون جنبه تشریفاتی داشته و هر چند در اساس مطلوب و ضروری است اما بی‌توجهی به آن در مرحله اجرا باعث شده، حداقل در زمان شیوع یک بیماری و خانه نشینی دانش آموزان، دردسرهای آموزش و پرورش چندین برابر شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل بعد از اشاره به ارتقا سرانه بهداشتی مدارس، ارائه آموزش‌های بهداشتی به معلم، دانش آموز و خانواده‌ها، ارائه خدمات آموزشی و تربیتی، ارائه برنامه‌های ورزشی و آموزش دروس از شبکه ملی که از قضا همگی در فضای مجازی و آنلاین و یا از طریق تلویزیون برگزار می‌شود، به طراحی شبکه عظیم آموزشی اشاره کرد.

احمد ناصری که خود قبل از دوران مدیریت تجربه کار معلمی را داشته و خوب به ضرورت‌های حضور در کلاس درس مسلط است، معتقد است در چنین شرایطی نباید آموزش را تعطیل کرد و به هر طریقی که شده آموزش مدارس ادامه می‌یابد.

وی با ذکر مثالی به 207 مدرسه با کمتر از 5 دانش آموز اشاره کرد که معلمان این مدارس در محل سکونت یا مدرسه حاضر شده‌اند و با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی نسبت به انتقال آموزه‌ها اقدام کرده‌اند تا احدی از درس خواندن باز نماند.

اما در عین حال که وضعیت تدریس آنلاین به اذعان آموزش و پرورش معلمان را ملزم به عملکرد شبانه روزی ساخته و به ندرت معلمی تنها نیمی از روز فعالیت آموزشی دارد، کیفیت آموزش پذیری دانش آموزان با افت همراه است.

شاید کلاس‌های جبرانی برگزار کنیم

به طوری که مدیرکل آموزش و پرورش استان با اشاره به اینکه سامانه کیفیت آموزشی با محتوای غنی راه اندازی شده است، گفت: به دلیل طولانی شدن تعطیلات، تمامی مطالب ارائه شده لازم بود ساماندهی شود و امنیت حقوق معنوی آثار تولیدی معلمان نیز حفظ شود.

ناصری اظهار کرد: در اردیبهشت ماه قرار است دروس باقی مانده مدارس از طریق شبکه شاد آموزش داده شود و اگر بعد از آغاز سال تحصیلی مشاهده شد که بخش‌هایی از کتاب درسی با ضعف یادگیری همراه بوده و لازم است، مجددا تدریس شود، حتما اقدام می‌کنیم.

وی تصریح کرد: در شبکه شاد اردبیل، تمامی مدیران، 98.90 درصد معلمان ابتدایی، 80.93 درصد دانش آموزان ابتدایی و 99.48 درصد کلاس‌ها پوشش داده شده است؛ در فاز نخست ابتدایی تحت پوشش است و با توجه به اینکه از 250 هزار دانش آموز استان، 140 هزار نفر دانش آموز ابتدایی است، پوشش مطلوبی داریم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم که وضعیت ارزیابی دانش آموز به چه شکل خواهد بود و آیا چشم پوشی‌های تعمدی به دلیل تعطیلات خواهیم داشت یا نه، گفت: خود ما این دغدغه را داریم و طرحی برای نحوه ارزیابی پایان سال تهیه کردیم اما فعلا مصوب نشده است.

ناصری اظهار کرد: آزمون‌ها معلم محور است و غیر از پایه 12 که نهایی است، احتمالا معلم با والدین مشاوره تحصیلی داشته باشد.اما مسئله این است که کتاب‌ها تا پایان سال تحصیلی به اتمام می‌رسد و نصفه باقی نمی‌ماند.

وی در مورد اثرات هوشمند سازی نیز به خبرنگار تسنیم گفت: هوشمند سازی اینطور تعریف می‌شود که هر کلاس درسی برخوردار از پرده مناسب، پروژکتور، اینترنت و تابلوهای هوشمند باشد که در کشور 19.5 درصد مدارس هوشمند هستند و در عین حال در اردبیل 24 درصد مدارس هوشمند شده‌اند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان که به ضرورت هوشمندسازی واقف است ادامه داد: در قالب قرارداد همکاری با فن آوری اطلاعات و مخابرات استان قرار است تلفن ثابت و اینترنت در 1100 مدرسه روستایی تعریف شود و فاز اول و دوم آن تا 27 اردیبهشت با پوشش بیش از 600 مدرسه خاتمه خواهد یافت.

وی افزود: در مورد برخورداری دانش آموز از گوشی هوشمند نیز دو مسئله داریم. یکی محل سکونت که تحت پوشش آنتن است و دیگری توان مالی دانش آموز برای تامین گوشی هوشمند؛ با اعتبارات دولتی نمی‌توانیم این طرح را پیش ببریم و لازم است خیرین مداخله کنند.

این اظهارات در حالی است که اگر طرح هوشمندسازی مدارس در زمان خود به شکل مطلوب و نه تشریفاتی اجرا می‌شد بسیاری از دردسرهای امروز آموزشی حل و فصل شده بود.

در عین حال نباید از این نکته غافل شد که بخش عمده‌ای از دانش آموزان اردبیلی در مناطق روستایی و عشایر سکونت دارند و در وضعیتی که آموزش و پرورش روی آموزش آنلاین دست نهاده است حتی به یک خط تلفن هم دسترسی ندارند.

در کودک آزاری سیستم تعاملی موفقی ایجاد نکردیم

دغدغه تربیتی دیگری که در زمان کرونا به بحران پشت پرده تبدیل شده موضوع کودک آزاری است که مدیرکل آموزش و پرورش استان در پاسخ به خبرنگار تسنیم که برای رفع این بحران چه کرده اید؟ گفت: قبل از شیوع بیماری ما سیستم قوی برای مشاوره دانش آموز داشتیم و در تمامی مدارس معاون پرورشی و یا مربی تربیتی مستقر بود.

ناصری تصریح کرد: اما در این دو ماه تعطیلی اینکه سیستمی ایجاد کنیم که با خانواده‌ها تعامل داشته باشیم، نداشتیم و استان اردبیل هم از این معضل مصون نیست.

وی بار دیگر با یادآوری شبکه شاد به تعریف کانال‌های تربیتی در آن اشاره کرد و گفت: سه کانال انجمن اولیا و مربیان، تربیت بدنی و سلامت و فعالیت‌های فرهنگی و پرورشی تعریف شده است و برنامه هفتگی ساعت پرورشی هم خواهیم داشت.

مدیرکل آموزش و پرورش استان همچنین دریافت شهریه در زمان تعطیلی را منوط به نوع و عنوان هزینه کرد آن دانست و گفت: ممکن است مدارس برای شهریه مصوب، فوق برنامه درسی و فوق برنامه غیردرسی شهریه دریافت کنند که اگر تخلفی صورت گیرد و والدین انعکاس دهند با مدرسه خاطی برخورد می‌شود.

به گفته آموزش و پرورش استان آماری در رابه با ابتلای دانش آموزی از این استان به بیماری کرونا از سوی علوم پزشکی اعلام نشده اما در بین کارکنان فرهنگی ابتلا به بیماری دیده شده و تاکنون دو فرهنگی نیز به دلیل این بیماری جان خود را از دست دادند.

گزارش از ونوس بهنود

انتهای پیام/136/ح

R41374/P/S6,49/CT7

منبع: تسنیم

کلیدواژه: مدیرکل آموزش و پرورش استان هوشمندسازی مدارس دانش آموزان دانش آموز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۶۸۳۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روایان پیشرفت در مدارس آذربایجان شرقی راه اندازی شود

به گزارش خبرنگار مهر، مالک رحمتی صبح پنج شنبه در جلسه شورای آموزش و پرورش استان افزود: در نظام آموزشی ما آنچه که مورد هدف است، آموزش در مسیر معارف دینی و اسلامی است.

وی با بیان اینکه مسائل تربیتی خیلی زود بازده نبوده و باید برای انجام آن برنامه ریزی کرد، گفت: نظام تربیتی، روندی تدریجی است و برای نتیجه گرفتن در این راستا باید استمرار و استقامت داشت.

رحمتی با اشاره به فرا رسیدن هفته معلم تاکید کرد: فرهنگ تکریم و تجلیل از معلمان و دبیران به افزایش کیفیت آموزش و پرورش کمک خواهد کرد؛ بنابراین برنامه ریزی های لازم برای این منظور در هفته معلم انجام گیرد.

وی تاکید کرد: معلمانی که در مناطق محروم و کم برخوردار فعالیت می‌کنند، فراموش نشوند و مورد توجه ویژه قرار گیرند.

استاندار آذربایجان شرقی به اهمیت نیروی انسانی اشاره و بیان کرد: محور اصلی همه تغییر و تحولاتی که در کشور باید اتفاق بیفتد، نیروی انسانی می‌باشد، زیرا این نیروی انسانی است که تکنولوژی و پیشرفت را به وجود می‌آورد.

وی ادامه داد: تربیت نیروی انسانی کارآمد و اثربخش، بزرگترین کاری است که در آموزش و پرورش اتفاق می‌افتد و در این زمینه هر چقدر هزینه انجام شود، سرمایه گذاری برای توسعه و پیشرفت کشور است و مفید ترین و اثربخش ترین زمانی که یک فرد مورد تربیت قرار می‌گیرد، در دست آموزش و پرورش است.

رحمتی به اهمیت جایگاه معلم تاکید کرد و افزود: اگر معلم به این دیدگاه برسد دانش آموزان وی تمام پیشرفت‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در جامعه را رقم خواهند زد، قطعاً نگاهش تغییر خواهد یافت.

استاندار آذربایجان شرقی از معلمان درخواست کرد در ابتدای هر کلاس در کنار مطالب آموزشی، از آموزه‌های دینی و اخلاقی اهل بیت (ع) برای دانش آموزان بازگو کنید.

وی افزود: معلمان در مدارس، استعدادیابی و راهنمایی دانش آموزان برای رسیدن به موفقیت را در اولویت کاری خودشان قرار دهند.

رحمتی با اشاره به حدیث یک ساعت تفکر بهتر از ۷۰ سال عبادت است، گفت: چیزی که در نظام آموزشی به آن نیاز اساسی داریم، مهارت آموزی و در کنار آن نحوه اندیشه کردن است و این معلمان هستند که می‌توانند این آموزش را به دانش آموزان ارائه دهند و آنها را مستعد به بار بیاورند.

استاندار آذربایجان شرقی تاکید کرد: اگر کلاس‌های درس دارای استرس باشند، آموزش و یادگیری ممکن نخواهد بود و اگر در کلاسی آرامش حاکم شود، دانش آموز از لحاظ روحی شاداب‌تر و یادگیری برای وی جذاب‌تر خواهد بود.

رحمتی در پایان تاکید کرد: در کنار آموزش‌های انجام یافته در مدارس، بازدید دانش آموزان از پیشرفت حوزه‌های مختلف اقتصادی، صنعتی، فرهنگی کشور در اولویت قرار گیرند تا دانش آموزان در جریان این خدمات و پیشرفت‌ها قرار گیرند.

کد خبر 6081694

دیگر خبرها

  • سرانه وخیم آموزش و پرورش اردبیل جبران شود
  • امکان افشای سوالات آزمون‌های آموزش و پرورش غیرممکن شد
  • پرورش نیروهای انقلابی در برنامه‌ریزی‌های کلان مدنظر قرار بگیرد
  • روایان پیشرفت در مدارس آذربایجان شرقی راه اندازی شود
  • اجرای آموزش «حداقل یک رشته ورزشی برای هر دانش آموز» در مدارس
  • افزایش ۳ درصدی ظرفیت رشته‌های فنی و حرفه‌ای و ریاضی فیزیک در مدارس کهگیلویه و بویراحمد
  • آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی سالتحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴
  • بیش از ۵۰ درصد از دانش آموزان شیر دریافت می‌کنند
  • مجوز راه‌اندازی مدارس سمپاد عشایری در سه استان کشور صادر شد
  • آغاز طرح ملی مهارت آموزی رشته‌های ورزشی در مدارس شهرستان گناوه