Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-24@17:11:04 GMT

اهمیت حقوق حیوانات در سیرۀ اهل‌بیت(ع)

تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۶۶۸۶۸۴

به گزارش تسنیم، در روزهای اخیر تصاویر و کلیپ‌هایی در شبکه‌های مجازی مبنی بر معدوم‌سازی هزاران قطعه جوجه یک روزه توسط تولیدکنندگان منتشر و موجب واکنش‌های تندی از سوی مردم شد. این اقدام از لحاظ دینی کاملاً محکوم است؛ زیرا در مکتب اسلام، هر جانداری احترام دارد و جانش محترم است. در روایت داریم که: امیرالمومنین علیه‌السلام به عُمال خود نسبت به احترام به درختان و حیوانات هنگام حضور در شهرها برای اخذ مالیات و خراج تذکر می‌داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایشان به آنان می‌فرمود زمانی که برای اخذ زکات می‌روید، مراقب باشید شاخه درختی نشکند و حیوانی که در حال آب نوشیدن است، نترسد تا فرار کند و اگر گوسفندی به عنوان زکات دریافت کردید، آرام به مقصد برگردید تا حیوان دچار ترس نشود.

پیامبر اکرم(ص) نیز در بیانی فرمود: «ما مِن دابَّةٍ طائرٍ و لا غَیرِهِ یُقتَلُ بغَیرِ الحقِّ إلاّ ستُخاصِمُهُ یَومَ القِیامَةِ؛ هر حیوانی - پرنده یا جز آن - کـه بـه ناحـقّ کشته شود در روز قیامت از قاتل خود شکایت خواهد کرد.» (منتخب میزان الحکم،  ص 170)

امام علی علیه‌السلام در حدیثی اینگونه به ضرورت آگاهی از فقه در تجارت تأکید فرموده است: «مَن اتّجَرَ بِغَیر فِقهٍ ارتَطمَ فِی الرِبا؛ کسی که بدون آشنایی با فقه تجارت کند، در باتلاق ربا فرو می‌رود.» (بحارالانوار، ج 100، ص 100 و 118)

این فقط بخشی بیانات اهل‌بیت(ع) درباره لزوم احترام به جانداران و حفظ جان آنها است، خوب است مسئولان ذی‌ربط یکبار هم که شده مسائل فقهی مربوط به کارشان را دقیق مطالعه کنند، با آن انس بگیرند و حتی در صورت ضرر مالی، ذرّه‌ای از تقید به مسائل فقهی و حقوقی کوتاهی نکنند.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۶۸۶۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تأکید ایران و پاکستان بر اهمیت همکاری در حوزه انرژی ازجمله خط لوله گازی آی‌پی

ایران و پاکستان، با صدور بیانیه مشترک، بر لزوم تلاش برای گسترش بیشتر همکاری‌های تجاری و اقتصادی، همچنین اهمیت همکاری در حوزه انرژی ازجمله تجارت برق، خطوط انتقال نیرو و پروژه خط لوله گازی آی‌پی تأکید کردند.

به گزارش شانا به‌نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، ایران و پاکستان در پایان سفر سیدابراهیم رئیسی به این کشور، در بیانیه‌ای مشترک، با تأکید بر روابط تاریخی، فرهنگی، مذهبی و تمدنی دو کشور همسایه و مسلمان، بر تعهد خود برای تحکیم بیشتر این پیوندها، گسترش بیشتر همکاری‌های تجاری و اقتصادی، ‌تسریع در نهایی‌سازی توافق‌نامه تجارت آزاد، ‌تقویت همکاری در بخش‌های اتصال، توسعه زیرساخت‌ها و انرژی، ‌همکاری دو کشور در تمامی سازوکارهای سازمان‌های منطقه‌ای ازجمله اکو و شانگهای، ‌محکومیت جنایات و تجاوزات مستمر رژیم صهیونیستی در غزه و درنهایت لزوم آتش‌بس فوری و دسترسی بلامانع مردم این منطقه به کمک‌های بشردوستانه تأکید کردند.

در یکی از بندهای این بیانه مشترک آمده است: دو طرف بر گسترش بیشتر همکاری‌های تجاری و اقتصادی توافق کردند و بر تعهد خود برای تبدیل مرز مشترک از مرز صلح به مرز شکوفایی از طریق پروژه‌های اقتصادی مشترک توسعه‌محور ازجمله ایجاد بازارچه‌های مرزی مشترک، مناطق آزاد اقتصادی و گشایش مرزهای جدید تأکید کردند.

آن‌ها همچنین اهمیت همکاری در حوزه انرژی ازجمله تجارت برق، خطوط انتقال نیرو و پروژه خط لوله گاز آی‌پی را مورد تأکید قرار دادند.

دو طرف توافق کردند تجارت دوجانبه خود را طی پنج سال آینده به ۱۰ میلیارد دلار افزایش دهند.

همچنین، هر دو طرف مشارکت اقتصادی بلندمدت بادوام و الگوی اقتصادی و ارتباطی مشترک منطقه‌ای، به‌ویژه برای توسعه اجتماعی - اقتصادی را در استان سیستان‌وبلوچستان ایران و استان بلوچستان پاکستان ضروری دانستند.

دیگر خبرها

  • موج واگذاری حیوانات خانگی در شبکه‌های اجتماعی/پت‌های خانگی در فضای مجازی دست به دست می‌شوند
  • جهان در خطر: تنها راه جلوگیری از همه‌گیری‌های حیوانی چیست؟
  • تأکید ایران و پاکستان بر اهمیت همکاری در حوزه انرژی ازجمله خط لوله گازی آی‌پی
  • استقبال ایران از توافق مرزی آذربایجان و ارمنستان
  • کنعانی: به توافقات انجام شده میان آذربایجان و ارمنستان احترام می‌گذاریم
  • ایران به توافقات انجام شده بین آذربایجان و جمهوری ارمنستان احترام می‌گذارد
  • به توافقات بین آذربایجان و ارمنستان احترام می‌گذاریم
  • به توافقات انجام شده میان آذربایجان و ارمنستان احترام می‌گذاریم
  • کنعانی: به توافق ارمنستان و آذربایجان احترام می‌گذاریم
  • کنعانی: به توافقات بین آذربایجان و ارمنستان احترام می‌گذاریم