Web Analytics Made Easy - Statcounter

نتایج یک پژوهش که با همکاری پژوهشگاه رویان، دانشگاه تربیت مدرس و دانشگاه صنعتی شریف انجام شده نشان می‌دهد، استفاده هم‌زمان از تزریق سلول‌های بنیادی عصبی و لیتیم‌کلراید برای درمان ضایعات نخاعی در حیوان مدل آزمایشگاهی مؤثر است.

به گزارش ایسنا، روش‌های درمانی متعددی برای بهبود ضایعات نخاعی مورد استفاده قرار گرفته و از آن میان، استفاده از سلول‌های بنیادی امیدوار کننده‌تر بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای پاسخ به این سؤال که آیا استفاده از سلول‌های بنیادی عصبی در کنار "لیتیم کلراید" می‌تواند زنده‌مانی، تقسیم و تمایز سلول‌ها را در حیوان مدل آسیب نخاعی تسهیل کند یا خیر، دکتر سحر کیانی، آتیه محمد شیرازی، هدی صدرالسادات، زهرا نقد آبادی و همکارانشان در پژوهشگاه رویان، دانشگاه تربیت مدرس و دانشگاه صنعتی شریف، پژوهشی را طراحی کردند که طی آن نخست آسیب نخاعی در حیوانات مدل آزمایشگاهی ایجاد شد و به دنبال آن سه گروه آزمایشی شامل: گروه کنترل (بدون دریافت درمان)، گروه دریافت کننده لیتیم کلراید و گروه دریافت کننده لیتیم کلراید و سلول‌های بنیادی، در نظر گرفته شد.

در تمام گروه‌ها توان حرکتی حیوانات مدل مورد ارزیابی قرار گرفت تا از میزان بهبود حرکتی در کنار ارزیابی‌های بافت شناسی برای محاسبه میزان موثر بودن درمان، استفاده شود.

نتایج این پژوهش که در مجله بین‌المللی Cellular Physiology به چاپ رسیده است، نشان داد، در گروه دریافت‌کننده سلول‌های بنیادی و لیتیم‌کلراید و همچنین در گروه دریافت کننده لیتیم‌کلراید به تنهایی، بهبود توان حرکتی به شکل معنی‌داری روی داده بود.

علاوه بر این، بررسی‌های بافت‌شناسی نشان داد، سلول‌های بنیادی پیوندشده به نخاع، قادر به تمایز و مهاجرت در طول نخاع هستند. همچنین ارزیابی‌ها نشان داد، سلول‌های بیان‌کننده نستین در گروه دریافت‌کننده لیتیم‌کلراید به تنهایی، به شکل معنی‌داری بیشتر از دو گروه دیگر تقسیم شده بودند.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه رویان، نتایج این پژوهش نشان داد استفاده هم‌زمان از سلول‌های بنیادی عصبی و لیتیم‌کلراید، یا لیتیم‌کلراید به تنهایی می‌تواند باعث بهبود در آسیب نخاعی شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: پژوهشگاه رویان دانشگاه صنعتی شریف دانشگاه تربيت مدرس حیوانات آزمایشگاهی ضایعات نخاعی سلول های بنیادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۶۹۸۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امسال ۲۷ هزار کادر درمان و ۷۰ هزار معلم جذب خواهند شد/ از صاحبخانه‌های بی‌انصاف مالیات دریافت می‌شود

به گزارش تابناک، نشست خبری سخنگوی اقتصادی دولت امروز سه‌شنبه ۲۸ فروردین ماه ۱۴۰۳ با حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه برگزار شد و داوود منظور با اشاره به لزوم کاهش تکیه بر درآمد‌های ناپایدار که در نوسان و عامل کسری بودجه نیز هستند، بیان کرد: دولت افزایش درآمد پایدار را در بودجه ۱۴۰۳ در نظر گرفته است و این درآمد‌ها از ۴۵ درصد در سال ۱۴۰۱ به ۵۲ درصد در سال ۱۴۰۲ رسیده و برنامه برای رسیدن به ۶۰ درصد در سال ۱۴۰۳ است.

وی ادامه داد: امیدواریم هرچه سریعتر قانون برنامه هفتم توسعه را دریافت کنیم، چون ظرفیت ها و رویکردهای جدیدی در این برنامه در نظر گرفته شده است. در اولین جلسه مجلس در سال جدید بخش دوم بودجه تحویل داده شد و مجلس هم فورا بررسی را آغاز کرد.

منظور گفت: یکی از مطالبات مهم مردم، اعطای اعتبارات بیشتر به بخش فرهنگ، گردشگری، ورزش و جوانان است. در بودجه امسال، شاهد افزایش ۴۵ درصدی بودجه این بخش بوده‌ایم و بخش ورزش افزایش ۱۰۰ درصدی بودجه داشته است. همچنین در بخش سلامت، شاهد افزایش ۳۰ درصدی بودجه بوده ایم و امسال ۲۵ هزار کادر درمان و ۱۸۰۰ عضو هیات علمی در دانشگاه های علوم پزشکی جذب خواهد شد.

وی افزود: همچنین ۳۳۰ هزار میلیارد تومان در قالب یارانه نقدی، ۲۰۰ هزار میلیارد تومان در قالب یارانه نان، ۸۵ هزار میلیارد تومان یارانه دارو و ۶ هزار میلیارد تومان یارانه بذر و کود، ۴ هزار میلیارد تومان یارانه آبخیزداری پرداخت می‌شود و امیدواریم این اقدامات منجر به افزایش رفاه بویژه در ۵ دهک اول باشیم.

نوسانات ارز اثری بر کاهش و افزایش درآمد بودجه‌ ندارد

در ادامه خاندوزی گفت: نرخ ارزی که برای دولت در بودجه حائز اهمیت است و درآمدهای نفتی هم بر آن اساس محاسبه می‌شود، ثابت است و نوسانات ارز اثری بر کاهش و افزایش درآمد بودجه‌ای ندارد.

سخنگوی اقتصادی دولت همچنین تصریح کرد که در دهه ۹۰ با توجه به غیبت دولت در بخش تنظیم گری مسکن نوسانات سایر بازار ها خیلی سریع بر حوزه مسکن اثر می‌گذاشت اما در دولت سیزدهم تلاش بر تغییر این رویکرد شد و مهمترین اقدام ارائه لایحه ساماندهی اجاره بها بوده است و موجرانی که از بیش از حد مشخصی اجاره را افزایش دهند مشمول مالیات خواهند شد.

دیگر خبرها

  • انجام ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تست آزمایشگاهی در کردستان
  • نتیجه تلاش جامعه آزمایشگاهی تحقق خطوط درمان و شفای بیماران است
  • «تشخیص طبی» پیش شرط خدمات درمانی است
  • آخرین مهلت ارسال مقاله به کنگره بین‌المللی پژوهشگاه رویان اعلام شد
  • درمان MS با کمک نانومواد ممکن شد
  • مکمل آنتی اکسیدانی ترکیبی در تقویت حافظه و شناخت موثر است
  • امسال ۲۷ هزار کادر درمان و ۷۰ هزار معلم جذب خواهند شد/ از صاحبخانه‌های بی‌انصاف مالیات دریافت می‌شود
  • درمان با سلول‌های بنیادی برای آسیب نخاعی با نتایج مثبت فاز اول
  • درمان بیماران مبتلا به MS ساده‌تر می‌شود
  • پرداخت تسهیلات درمان به بیماران خاص و صعب العلاج