Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@01:24:42 GMT

تهدید کرونایی تهران با چاشنی ترافیک

تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۶۷۵۵۰۷

تهدید کرونایی تهران با چاشنی ترافیک

کلانشهر تهران با ترافیک بیگانه نیست و در بیشتر ایام سال، خیابان ها به ویژه در مناطق مرکزی پایتخت مملو از خودروهاست؛ در این آشفته بازار اما اجرای طرح های ترافیکی، مُسکنی برای این معضل بزرگ تهران بود.

مُسکنی که چند روزی است قطع، ‌تردد و تجمع خودروها در خیابان های شهر بیشتر شده اما انگار فراموش شده که ترافیک این روزها فارغ از عوارض همیشگی خود، یعنی کمک به شیوع روز افزون کرونا.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مشاهدات خبرنگاران ایرنا از سطح شهر تهران نیز حاکی از پر شدن خیابان ها از ماشین های رنگ و وارنگ است و در این بین، ‌ پیداکردن جای پارک خودرو در محدوده طرح های ترافیکی پایتخت خوش شانسی تلقی می شود.

همه مواردی که بیان شد اما، منطبق بر تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا نیست چراکه این ستاد با استناد به این موضوع که حمل و نقل عمومی محیطی مناسب برای شیوع ویروس کروناست، طرح های ترافیکی تهران را از ۲۳ فروردین لغو کرد نه اینکه خیابان ها پر شود از خودروها.

رییس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ نیز بر بیشتر شدن بار ترافیکی این روزهای شهر تاکید کرده و به خبرنگار ایرنا می گوید: این هفته بدلیل فعالیت دوسوم از کارمندان در ساعات صبحگاهی شاهد بار ترافیک سنگین در مسیرهای بزرگراهی به سمت نقاط مرکزی پایتخت هستیم.

سرهنگ «محمد رازقی» معتقد است: بدلیل لغو محدودیت طرح های ترافیکی و حضور کارمندان به محل کار میزان سفر با خودروهای شخصی به شدت افزایش یافته است.

وی می افزاید:  این ترافیک بدلیل رفت و آمد کارمندان است چرا که با تعطیلی مراکز آموزشی و تفریحی، می توان گفت سفرهای شهری صرفا کاری است.

مسافران تاکسی نصف شد

اما در این شرایط کرونایی مسافران تاکسی در پایتخت با کاهش قابل توجهی مواجه شدند و طبق اعلام مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران مسافران این ناوگان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۶ درصد کاهش یافتند.

«علیرضا قنادان» معتقد است: لغو طرح ترافیک و فاصله گذاری هوشمند ۵۶ درصد آمار مسافران تاکسی را در روزهای گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داده است.

به گفته وی، بر اساس بررسی‌های انجام شده در پایانه‌های هوشمند به طور کلی در هفته چهارم فروردین میزان سفر با تاکسی متوسط ۶۴ درصد کمتر شده است.

یکی از تاکسیرانان شهر تهران که بیش از ۲۰ سال است در این شغل فعالیت می کند گلایه کرد: از روزی که طرح ترافیک لغو شده میزان مسافران کاهش چشمگیری داشته است.

این راننده تاکسی که از خط فلکه دوم صادقیه تا میدان ولیعصر (عج) فعالیت دارد، افزود: بدلیل تعدد وجود ادارات در خیابان ولیعصر (عج) حجم مسافران در این خط پس از شیوع ویروس کرونا زیاد تفاوتی نکرد اما تردد کارمندان با وسایل شخصی، مسافران ما را کاهش داده است.

به گفته وی، وقتی که در تلویزیون و رادیو و حتی فضای مجازی مدام از مردم می خواهند که از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده نکنند داستان اینگونه می شود که مردم از وسایل شخصی استفاده کنند و خیابان ها مملو از خودروهای شخصی شود.

همچنین یکی از شهروندان که خود را کارمند اداره ای در تهران معرفی می کند پس از مدت ها تلاش برای پارک کردن خودرو خود به خبرنگار ایرنا می گوید: اینکه طرح های ترافیکی لغو و تردد آزاد شده خوب است اما ترافیک بیشتر شده و جای پارک ماشین هم پیدا نمی شود.

وی ادامه داد: طی هفته گذشته هر روز حداقل نیم ساعت در ترافیک و ۱۵  دقیقه برای یافتن جای پارک در خیابان های فرعی ولیعصر (عج) زمانم تلف می شود و تقریبا هر روز با تاخیر به  محل کار می روم.

در مسیرهای ورودی تهران نیز سریال ترافیک شروع شد

ترافیک تهران تنها مختص به مناطق مرکزی تهران نیست، این نکته ای است که معاون راهداری و حمل و نقل جاده ای استان تهران نیز به آن اذعان کرده و به خبرنگار ایرنا می گوید: حجم تردد خودروهای ورودی به شهر تهران نسبت به روزهای گذشته ۳۰ تا ۵۰ درصد افزایش یافته است.

«عادل مصدقی» افزود: از ساعات اولیه امروز- سه شنبه ترافیک در آزاد راه های کرج و پردیس به سمت تهران سنگین است.

به گفته وی، تردد خودروها در آزاد راه های ساوه، قم و امام رضا (ع) نیز بصورت پرحجم تا نیمه سنگین در جریان است.

معاون راهداری و حمل و نقل جاده ای استان تهران خاطرنشان کرد: با توجه به لغو تردد خودروهای بین استانی- امروز- شاهد حجم زیاد ترافیک در کلیه مسیرهای منتهی به تهران هستیم.

بنا برآنچه گفته شد پس از لغو طرح های ترافیک تهران بسیاری از کارمندان و کارکنانی که در شهرهای اقماری پایتخت ساکن هستند ترجیح می دهند با خودرو شخصی تردد کنند و این بار ترافیکی تهران را نسبت به گذشته دوچندان کرده است.

 رییس شورای شهر: عوارض گرفته شود

پس از لغو طرح های ترافیکی تهران همچنان که گفته شد حجم خودروهای شخصی در مناطق مرکزی تهران افزایش یافت چرا که دیگر خبری از جریمه ورود به طرح ترافیک نیست.

بطورکلی ورود غیرمجاز به محدوده طرح های ترافیکی پایتخت علاوه بر جریمه، مشمول پرداخت عوارض به شهرداری تهران می شود و با این استدلال محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران تاکید کرد: تردد در محدوده طرح ترافیک بدون پرداخت عوارض قانونی نیست و این موضوع باید در شورا به تصویب می رسید.

وی ادامه داد: معتقدم زمانی که در ستاد کرونا موضوع لغو طرح ترافیک مطرح بود، حناچی (شهردار تهران) باید لایحه دو فوریتی درباره این مسأله به شورای شهر ارسال می‌کرد.

به گفته هاشمی، پرداخت عوارض طرح ترافیک پروسه قانونی است و برای احترام به تصمیمات شورا این موضوع باید به اعضای شورای شهر ارائه می‌شد.

وی تاکید کرد: شهرداری باید سریع‌تر اقداماتی انجام دهد تا پرداخت نکردن عوارض توسط شهروندان قانونی باشد و باید توجه داشت هدف ما گرفتن عوارض نیست بلکه بحث اجازه مطرح است.

البته بیان این موضوع تنها به محسن هاشمی ختم نشد و برخی اعضای شورای شهر نیز نسبت به اجرا نشدن طرح ترافیکی به شخص شهردار تذکر دادند.

پس از این صحبت های اعضای شورا، معاون فنی و عمرانی استانداری تهران اعلام موضع کرد و گفت:‌ محدوده طرح ترافیک تا اطلاع ثانوی در تهران اجرایی نخواهد شد که قرار باشد از آن عوارضی دریافت شود.

«محمد تقی‌زاده» تاکید کرد: در شورای ترافیک تهران و شورای عالی ترافیک کشور مصوب شده بود که محدوده طرح ترافیک لغو شود و ستاد ملی مقابله با کرونا نیز تصمیم شورای عالی ترافیک کشور را تصویب و ابلاغ کرد.

وی افزود: هنگامی که محدوده طرح ترافیک لغو یعنی شده یعنی محدوده غیرمجاز برای تردد در شهر نداریم؛ بنابراین مدیریت شهری از چه چیز می خواهد عوارض بگیرد.

معاون عمرانی استانداری تهران خاطرنشان کرد: تصمیمات اتخاذ شده در شورای ملی مقابله با کرونا لازم‌الاجرا برای تمامی دستگاه‌ها است و در حال حاضر هیچ محدودیتی در تهران اجرایی نمی‌شود.

پیشنهاد اجرای دوباره طرح زوج یا فرد در پایتخت

آخرین پیشنهاد مطرح شده در خصوص حل مشکل ترافیک این روزهای پایتخت را رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران مطرح کرد.

«محمد علیخانی» با استناد به شرایط اضطراری ترافیک این روزهای پایتخت پیشنهاد داد:  طرح تردد خودروها با توجه به پلاک (زوج یا فرد) در شرایط اضطرار اجرا شود.

وی یادآور شد: به طور حتم با اجرای طرح زوج یا فرد در پایتخت شهروندان می‌توانند هم از وسیله شخصی خود استفاده کنند و هم از بار تردد در روزهای هفته کاسته شود.

برچسب‌ها معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ویروس کرونا شهرداری تهران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ویروس کرونا شهرداری تهران معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ویروس کرونا شهرداری تهران محدوده طرح ترافیک طرح های ترافیکی طرح های ترافیک تردد خودروها خیابان ها شورای شهر شهر تهران حمل و نقل لغو طرح

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۷۵۵۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح « زوج و فرد » حذف شد؟

معاون حمل‌ونقل شهرداری تهران اعلام کرد: «موضوع به‌روزرسانی طرح ترافیک در نیمه اول سال ۱۴۰۳ نهایی می‌شود.»   به گزارش ایسنا، محسن هرمزی، معاون حمل‌ونقل شهرداری تهران، در مورد سرانجام مطالعات تغییر در اجرای طرح ترافیک در شهر تهران با تأکید بر اینکه ما در معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران میراث‌دار کم‌وکاستی‌هایی هستیم، گفت: «حوزه طرح ترافیک در سال‌های اخیر با توجه به مقتضیات زمانی به‌روزرسانی نشده است.» به‌روزرسانی طرح ترافیک در نیمه اول سال ۱۴۰۳ نهایی می‌شود وی با بیان اینکه در به‌روزرسانی طرح ترافیک قواعد را در سال جدید در دستور کار قرار دادیم؛ به‌گونه‌ای که موضوع به‌روز رسانی طرح ترافیک در نیمه اول سال ۱۴۰۳ نهایی می‌شود، افزود: بعد از نهایی شدن تغییرات، طرح اصلاحی باید در نهاد‌های بالادستی مورد بررسی و تصویب قرار گیرد و بعد از آن نسبت به ابلاغ و اجرایی کردن طرح جدید اقدام می‌کنیم. در طرح ترافیک جدید چیزی به نام طرح «زوج‌وفرد» نخواهیم داشت هرمزی با تأکید بر اینکه جزئیات تغییرات بعد از نهایی شدن به اطلاع شهروندان می‌رسد، اظهار کرد: اما باید بگویم که بر اساس مطالعات جدید یک طرح ترافیک خواهیم داشت و چیزی به نام طرح «زوج و فرد» نخواهیم داشت و همچنین قواعدی مبتنی بر حوزه برقی سازی را وضع می‌کنیم؛ یعنی خودرو‌ها و موتورسیکلت‌های برقی قابلیت تردد بدون محدودیت خواهند داشت. در محدوده بازار و منطقه ۱۲ نیز محدودیت‌هایی برای تردد موتورسیکلت‌های بنزینی ایجاد خواهد شد. طرح جدید ترافیکی کمکی به شب‌مردگی خیابان‌های پایتخت معاون حمل‌ونقل شهرداری تهران تصریح کرد: طرح جدید ترافیکی را به نحوی مدیریت خواهیم کرد که از شب‌مردگی خیابان‌ها کم کنیم؛ زیرا طرح ترافیک سال‌ها باعث شده که به شب مردگی خیابان‌ها کمک کند. کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: دعوت شهرداری از پژوهشگران برای بازنگری محدوده‌های ترافیکی تهران دوربین های طرح ترافیک در تهران روشن شد

دیگر خبرها

  • ببینید | اعتراف عجیب مجری زن جنجالی صدا و سیما با چاشنی آشپزی
  • طرح زوج و فرد در تهران حذف می شود | محدودیت جدید برای موتورسیکلت‌ها در اطراف بازار
  • حذف «زوج و فرد» در طرح جدید ترافیک پایتخت؟
  • زوج و فرد از طرح ترافیک پایتخت حذف شد
  • حذف زوج و فرد در طرح جدید ترافیک پایتخت
  • طرح « زوج و فرد » حذف شد؟
  • زمان اجرای تغییرات در طرح ترافیک تهران
  • هراز بازگشایی شد/ ترافیک در محور کندوان
  • معابر پایتخت لغزنده است،مراقب باشید/ معابر تهران پر تردد
  • ترافیک در محور هراز سنگین است