Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-24@11:29:09 GMT

انفاق نقش بزرگی در ساختن روح و روان انسان دارد

تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۶۷۶۴۱۳

انفاق نقش بزرگی در ساختن روح و روان انسان دارد

به گزارش خبرنگار مهر، متن زیر یادداشتی از حجت الاسلام والمسلمین محمد باقر پورامینی عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی است که در ادامه از نظر شما می‌گذرد:

دستگیری و کمک به رنج کشیدگان ضلعی از رابطه مردم خوب ما به خصوص جوانان برومند با بدنه جامعه است، آنکه در برابر روزی‌هایی که خداوند به آنان عطا کرده است، انفاق کند و واسطه انفاق دیگران به نیازمندان باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با دو توصیف قرآنی از «ابرار» و «متقین» بهتر می‌توان از اهمیت انفاق و دستگیری از مردم پی برد؛ قرآن وقتی که از «ابرار» یاد می‌کند به زندگی زوج جوان حضرت امیرمومنان (ع) و حضرت فاطمه (ع) اشاره کرده، پس از بیان ویژگی این دو در «ایمان به خدا» و «ایمان به روز جزا»، از انفاقشان در راه خدا یاد می‌کند: وَ یُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلی‏ حُبِّهِ مِسْکِیناً وَ یَتِیماً وَ أَسِیراً. إِنَّما نُطْعِمُکُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ، لا نُرِیدُ مِنْکُمْ جَزاءً وَ لا شُکُوراً [۱]؛ و بر دوستی خدا به فقیر و اسیر و طفل یتیم طعام می‌دهند. و (گویند) ما فقط برای رضای خدا به شما طعام می‌دهیم و از شما هیچ پاداش و سپاسی هم نمی‌طلبیم.

قرآن در آیه‌ای دیگر وقتی «متقین» را توصیف می‌نماید، پس از بیان «ایمان به غیب» و «اقامه نماز»، از رابطه نزدیک و مستمر آنان با خلق خدا یاد می‌کند، وَ مِمّا رَزَقْناهُمْ یُنْفِقُونَ؛ [۲] و از تمام مواهبی که به آنها روزی داده‏ایم انفاق می‌کنند.

بی شک، «روزی» معنای عامی است که به روزی‌های معنوی و مادی معنا می‌شود؛ از این رو پرهیزگاران آنهایند که نه تنها از اموال خود، بلکه از عقل، دانش، نیروهای جسمانی، مقام و موقعیت اجتماعی خود و خلاصه از تمام سرمایه‌های خویش به آنها که نیاز دارند می‌بخشند، بی آنکه انتظار پاداشی داشته باشند. [۳]

«فلسفه انفاق» تنها پرشدن خلأهای اجتماعی نیست، بلکه رابطه‬ ‏ای با ساخته شدن دارد؛ اینکه انسان چیزی داشته باشد و از خود جدا کند و مظهر رحمانیت خدا شود این امر نقش بزرگی در ساختن روح و روان آدمی دارد. [۴]

شب آید شمع هم گردیم و بهر یکدیگر سوزیم

شود چون روز دست و پای هم در کار هم باشیم

دوای هم شفای هم برای هم فدای هم

دل هم جان هم جانان هم دلدار هم باشیم [۵]

سیره مستمر معصومان (ع) انس با رنج کشیده و تلاش برای کم کردن غم معیشت و حتی رفع سختی زندگی بود؛ آن هم بی خفا با حفظ آبرو آن رنج کشیدگان. گروهی از مردم مدینه در حالی زندگی می‌کردند که نمی‌دانستند معیشت آنان از کجا تأمین می‌شود و زمانی که علی بن الحسین (ع) رحلت رد، آنان کمک‌های شبانه ای را که به ایشان می‌رسید، از دست دادند. این سیره پسندیده در دعایشان نیز تبلور داشت و از خدا توفیق این دستگیری و تعاون را خواستار بودند؛ آن گونه که در دعای ۲۶ صحیفه سجادیه تلألو دارد.

وَ وَفِّقْهُمْ لِإِقَامَةِ سُنَّتِکَ، وَ الْأَخْذِ بِمَحَاسِنِ أَدَبِکَ فِی إِرْفَاقِ ضَعِیفِهِمْ، وَ سَدِّ خَلَّتِهِمْ، وَ عِیَادَةِ مَرِیضِهِمْ، وَ هِدَایَةِ مُسْتَرْشِدِهِمْ، وَ مُنَاصَحَةِ مُسْتَشِیرِهِمْ، وَ تَعَهُّدِ قَادِمِهِمْ، وَ کِتْمَانِ أَسْرَارِهِمْ، وَ سَتْرِ عَوْرَاتِهِمْ، وَ نُصْرَةِ مَظْلُومِهِمْ، وَ حُسْنِ مُوَاسَاتِهِمْ بِالْمَاعُونِ، وَ الْعَوْدِ عَلَیْهِمْ بِالْجِدَةِ وَ الْإِفْضَالِ، وَ إِعْطَاءِ مَا یَجِبُ لَهُمْ قَبْلَ السُّؤَالِ

بار خدایا، همسایگان و دوستان مرا یاری ده که سنت تو بر پای دارند و رهنمودهای نیکوی تو را فرا گیرند: در یاری ناتوانانشان و رفع نیاز از نیازمندانشان و عیادت بیمارانشان و راهنمایی رهجویانشان و اندرز به مشورت کنندگانشان و دیدار مسافرانشان به هنگامی که باز می‌گردند و نهان داشتن اسرارشان و پوشیدن عیب‌هایشان و یاری ستمدیدگانشان و دستگیری از ایشان به اطعام و سود رسانیدن به ایشان به عطایا و بخشش‌ها و بر آوردن نیازهایشان زان پیش که لب به سوال بگشایند.

در این روزهای کرونایی، گره مادی و معیشتی، زندگی بسیاری از مردم عزیزمان را سخت کرده است؛ هنر همگان در راستای تاسی به معصومان و لبیک به پیشوای انقلاب «مواسات و همدلی» با نیازمندان است؛ بی شک این کمک مؤمنانه به فقرا، توشه‌ای قیمتی برای جلب رحمت الهی است؛ آن رحمتی که در آستان رمضان کریم بدان نیازمندیم.

پی نوشت:

[۱] انسان، آیه ۸ و ۹.

[۲]. بقره، آیه ۳.

[۳]. قابل توجه اینکه قرآن نمی‌گوید: من اموالهم ینفقون از اموالشان انفاق می‌کنند بلکه می‌گوید" مِمّا رَزَقْناهُمْ" (از آنچه به آنها روزی دادیم) و به این ترتیب مساله" انفاق" را آن چنان تعمیم می‌دهد که تمام مواهب مادی و معنوی را در بر می‌گیرد.

تفسیر نمونه، ج ۱، ص: ۷۴

[۴]. آشنایی باقرآن، ج ۱و۲، ص ۱۳۴ و ۱۳۵.

[۵]. فیض کاشانی

کد خبر 4901928

منبع: مهر

کلیدواژه: ویروس کرونا پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی انفاق ویروس کرونا شیوع کرونا کنفرانس بین المللی مهدویت امام زمان حضرت مهدی عج ماه مبارك رمضان نیمه شعبان معرفی کتاب سازمان اوقاف و امور خیریه شبکه چهار سیما مسلمانان فضای مجازی پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات رسول جعفریان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۷۶۴۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایمان در همه ابعاد زندگی انسان نقش مهمی دارد

حجت‌الاسلام کریم اسدی در نشست اخلاق مدرسه علمیه الزهرا(س) خلخال با اشاره به اهمیت ایمان و دینداری در آیات و روایات، گفت: در فلسفه آفرینش، انسان هرگز به سرمنزل آرامش، اطمینان و رضایت‌مندی نمی‌رسد مگر اینکه از قرآن این کتاب آسمانی استمداد و یاری بطلبد.

وی افزود: ایمان وسیله‌ای برای اتصال موجودی ناتوان به اصل وجودی است که همه هستی و قدرت و نیرو از اوست؛ بنابراین ایمان و دینداری بایستی به عنوان یک اصل، همیشه در روحیه انسان پدیدار باشد.

امام جمعه خلخال اظهار داشت: ایمان امید به زندگی را در فرد افزایش می‌دهد و در همه حوزه‌های زندگی بشر نقش مهم و تاثیر مستقیمی به جا می‌گذارد.

حجت‌الاسلام اسدی با اشاره به اینکه غلبه بر هوای نفس، یکی از ویژگی‌های ایمان می‌باشد، تصریح کرد: بالاترین دشمن انسان، نفس اماره و احساسات سرکش است که بایستی با توسل به خداوند متعال و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) بر آن غلبه کند.

دیگر خبرها

  • منشی درمانگاه روزی ۳۰ میلیون تومان سرقت می‌کرد
  • تمدن اسلامی به همه مردم دنیا خدمت خواهد کرد
  • آیا رفع بی‌نظمی‌های زندگی در بهبود سلامت روان موثر است؟
  • منشاء بسیاری از بیماری‌های جسمی را در روان خود پیدا کنید
  • ابعاد معنوی شخصیت شهید قرنی باید برای مردم تبیین شود
  • روزی جهانی برای پاسداشت محیط زیست
  • چگونه در دنیا و آخرت عاقبت به خیر شویم؟
  • مشاوره؛ حریمی امن برای بازیابی، تقویت و پیشرفت
  • ایمان در همه ابعاد زندگی انسان نقش مهمی دارد
  • روز روانشناس ۱۴۰۳ + تاریخ و تعریف رشته مشاوره و انواع Psychology