Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-19@04:30:08 GMT

دوم اردیبهشت، روز جهانی زمین پاک

تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۶۷۶۴۹۸

دوم اردیبهشت، روز جهانی زمین پاک

روز جهانی زمین پاک هر ساله در تاریخ ۲۲ آوریل، مصادف با دوم اردیبهشت ماه در سراسر جهان برگزار می‌شود؛ این روز با هدف افزایش آگاهی و تجلیل از محیط زیست نامگذاری شده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، زمین سیاره‌ای است که زندگی را برای ساکنانش ممکن کرده و محیطی امن برای آن‌ها به وجود آورده است؛ بنابراین لازم است انسان‌ها به حفظ این کره خاکی کمک کرده و از مواهب، منابع و ذخایر طبیعی آن به درستی استفاده کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اهمیت سیاره زمین و نقش آن در سرنوشت ما باعث شده است تا روز ۲۲ آوریل، مصادف با ۲ اردیبهشت را در تقویم بین المللی به آن اختصاص دهیم و به همه یادآوری کنیم که نباید سیاره زمین را فراموش کنند.

تاریخچه روز زمین پاک

در سال ۱۹۶۹ فرزند یک مبلغ دینی، برای اولین بار ایده اختصاص یافتن یک روز جهانی به نام روز زمین پاک را در همایش یونسکو مطرح کرد و در همان سال نیز پرچم زمین پاک را طراحی کرد. دبیر کل سازمان ملل از ایده "مک کونل" استقبال کرد و در نتیجه این روز به به عنوان روز جهانی در تقویم‌های سراسر دنیا ثبت شد. در ایران نیز همزمان با دیگر کشورهای جهان هفته زمین پاک از روز دوم اردیبهشت ماه به مدت یک هفته در سراسر کشور برپا می‌شود؛ نخستین روز این هفته به نام روز زمین پاک نامگذاری شده است.

فلسفه نامگذاری روز زمین پاک

زندگی کردن در محیط‌های آلوده به انواع زباله‌ها، پسماندهای صنعتی و خانگی، در کنار آلودگی‌های صوتی، همگی تهدیدی جدی برای محیط زیست شهری محسوب می‌شود؛ جوامع مدرن همگی به این نتیجه رسیده‌اند که به منظور دستیابی به رشد و توسعه، به محیط زیست پاک نیاز داریم. فلسفه برگزاری روز زمین پاک، حفظ کردن زمین از آلودگی و پاکسازی آن از آلاینده‌ها است. با وجود این که در حال حاضر گروه‌های فعال محیط زیست در ایام خاصی از سال اقدام به فرهنگ سازی، به منظور دوستی با این سیاره می‌کنند، اما به دلیل اینکه روز جهانی زمین پاک در تقویم جهانی ثبت شده، همه انسان‌های کره زمین را مخاطب قرار داده است.

راهکارهای حفاظت از محیط زیست

درختان یکی از مهمترین و بزرگ‌ترین اجزای زمین هستند. بنابراین به منظور حفاظت از محیط زیست نباید درختان را قطع نکنیم، بلکه باید در مناسبت‌های مختلف درخت بکاریم. وسایل دورریختنی زیادی نیز مانند بطری‌های پلاستیکی وجود دارد که قابل بازیافت و مصرف دوباره است، بهترین کار این است که افراد از این ظروف استفاده کرده و زباله‌ها را از هم تفکیک کنند. همچنین توصیه می‌شود آن‌ها مصرف کاغذ را کاهش دهند، زیرا هر ساله تعداد زیادی درخت برای تولید انوع کاغذها قطع شده و از این طریق آسیب زیادی به کره زمین وارد می‌شود. علاوه بر این، با مصرف کمتر کاغذ، زباله کمتری تولید می‌شود و دی اکسید کربن کمتری نیز وارد محیط زیست می‌شود. زیاده‌روی در مصرف آب نیز می‌تواند به ضرر کره زمین باشد؛ بنابراین باید در مصرف آن نهایت صرفه جویی را بکنیم. در نهایت بهتر است افراد کره زمین را همانند خانه خود دانسته و بیشترین تلاش را برای حفظ سلامت، بقا و پاکیزگی آن به کار گیرند.

کد خبر 419835

منبع: ایمنا

کلیدواژه: روز جهانی زمین پاک محيط زيست کره زمین اردیبهشت زمین پاک شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق روز زمین پاک روز جهانی محیط زیست کره زمین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۷۶۴۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روزانه در استان ایلام ۷۷۴ تن زباله تولید می‌شود

علیرضا محمدی در گفت و گو با خبرنگار مهر افزود: روزانه در استان ایلام ۷۷۴ تن زباله تولید می‌شود که حدود ۱۰ درصد از این میزان را زباله‌های پلاستیکی تشکیل می‌دهد.

وی ادامه داد: جهت کاهش ورود زباله‌های پلاستیکی به محیط زیست استان، دو واحد بازیافت زباله‌های پلاستیکی فعال است که کار بازیافت این موارد را انجام می‌دهند.

محمدی با بیان اینکه حفظ طبیعت زیبای استان، نیازمند مشارکت مردم است بیان داشت: اداره کل حفاظت محیط زیست ایلام برای هفته زمین پاک، برنامه‌های گوناگونی پیش بینی و در این هفته اجرا می‌کند.

کد خبر 6082249

دیگر خبرها

  • روزانه ۷۷۴ تن زباله در استان ایلام تولید می‌شود
  • روزانه در استان ایلام ۷۷۴ تن زباله تولید می‌شود
  • راه اندازی پویش حفاظت از محیط زیست
  • کارگاه آموزشی مبانی محیط زیست درمدارس رشت
  • اجرای ویژه برنامه‌های روز جهانی زمین پاک در اراک
  • ساختمان‌های تهران سبز می‌شوند
  • اجرای ۲۰ برنامه در هفته زمین پاک استان
  • ۲۰ درصد پسماندهای خانگی پلاستیک‌ است
  • اولین همایش ملی دانش سنتی محیط زیست در چهارمحال و بختیاری
  • شلوار جین برای محیط زیست مضر است؟