Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-19@12:28:29 GMT

داستان سیاره فراخورشیدی فم‌الحوت بی به کجا ختم شد؟

تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۶۷۷۰۲۹

داستان سیاره فراخورشیدی فم‌الحوت بی به کجا ختم شد؟

دانشمندان "رصدخانه استیوارد دانشگاه آریزونا"(University of Arizona’s Steward Observatory) در مطالعه اخیرشان به بررسی سیاره فراخورشیدی "فم‌الحوت بی"(Fomalhaut b) پرداخته‌اند چرا که تلکسوپ فضایی هابل به صورت دقیقی این سیاره فراخورشیدی را رصد کرده است.

به گزارش ایسنا و به نقل از تک اکسپلوریست، آنچه اخترشناسان پیشتر تصور می‌کردند این بود که "فم‌الحوت بی" سیاره‌ای خارج از منظومه شمسی ما است اما اکنون به نظر می‌رسد این سیاره فراخورشیدی ناپدید شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اخترشناسان اکنون اظهار کرده‌اند که در آن زمان که تلسکوپ فضایی هابل آن را رصد کرد، این سیاره وجود نداشته است بلکه در آن زمان هابل تنها یک ابری از ذرات گرد و غبار که بر اثر برخورد دو سیارک یخی که در مدار ستاره درخشان "فم‌الحوت"(در فاصله حدود ۲۵ سال نوری از زمین) به وجود آمده بود، رصد کرده است.

فم‌الحوت بی یک سیاره فراخورشیدی با فاصله ۲۵ سال نوری از زمین است که به دور ستاره فم الحوت در حال گردش است(این ستاره در صورت فلکی ماهی جنوبی قرار دارد).

"جرج ریک"(George Rieke) از رصدخانه "استیوارد دانشگاه آریزونا" گفت: سیستم فم الحوت آزمایش نهایی برای همه ایده‌های ما در مورد چگونگی تکامل سیارات و ستاره‌ها است. ما شواهدی از چنین برخورد هایی در سیستم‌های دیگر داریم، اما هیچ یک از آنها به بزرگی این سیاره فراخورشیدی نبودند. این سیاره نقشه ساخت اینکه سیارات چگونه یکدیگر را نابود می‌کنند، است.

پیشتر تصور می‌شد که فم الحوت بی یک سیاره است و این خبر برای اولین بار در سال ۲۰۰۸ براساس داده‌های ثبت شده توسط هابل در سال‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۶ اعلام شد. بر خلاف سایر سیارات فراخورشیدی، فم الحوت بی در نور مرئی به طرز غیرمعمولی درخشان بود اما هیچ علامت حرارتی مادون قرمز قابل ردیابی نداشت. ستاره شناسان اظهار داشتند که روشنایی بیش از اندازه این سیاره فراخورشیدی از یک پوسته بزرگ یا حلقه‌ای از گرد و غبار که سیاره را محاصره کرده‌اند و ممکن است مربوط به برخورد باشد حاصل شده است. همچنین، مشاهدات اولیه هابل نشان داد که این سیاره فراخورشیدی ممکن است مانند دیگر سیارات دارای مدار بیضوی نباشد.

مدار بیضی یا مدار بیضوی(Elliptic orbit) در اخترپویاشناسی یا مکانیک مداری یک مدار کپلری با خروج از مرکز مداری کمتر از یک است. این شامل حالت خاصی از مدارهای دایره‌ای، با خروج از مرکز مداری برابر صفر نیز می‌گردد.

"آندراس گسپار"(András Gáspár) ار دانشگاه آریزونا گفت: این برخوردها بسیار نادر است و بنابراین این اتفاق بزرگی است که ما موفق به رصد یکی از آنها شده‌ایم. ما بر این باوریم که در زمان مناسب در مکان مناسب بودیم و به کمک داده‌های تلسکوپ فضایی هابل شاهد چنین رویداد نادری بودیم.

ما در این مطالعه تمام داده‌هایی که هابل توسط این سیاره در اختیار ما قرار داده بود مورد تجزیه و تحلیل قرار دادیم و دریافتیم این سیاره فراخورشیدی در ابتدا در مکانی که اکنون قرار دارد، نبوده است. بر خلاف باور اخترشناسان تصاویر هابل در سال ۲۰۱۴ نشان داد که این سیاره فراخورشیدی ناپدید شده است. اما با بررسی تصاویر بیشتری که ثبت شده، محققان مشاهده کردند که سیاره مذکور به مرور و در طی زمان محو شده است.

تفسیر اخترشناسان این است که فم‌الحوت بی یک سیاره نیست، اما ابر آن که در اثر برخورد بین دو جسم بزرگ در فضا ایجاد شده است به آرامی در حال گسترش است. محققان معتقدند که این برخورد خیلی زودتر از اولین مشاهدات صورت گرفته در سال ۲۰۰۴ رخ داده است. در حال حاضر ابر باقی مانده، متشکل از ذرات گرد و غبار در حدود یک میکرون(یک پنجاهم قطر موهای انسان) است که هابل قادر به تشخیص آن نیست. تخمین زده می‌شود که در حال حاضر ابر غبار به اندازه‌ای بزرگتر از مدار زمین در اطراف خورشید ما گسترش یافته باشد. محققان این مطالعه اکنون منتظرند تا پس از پرتاب تلسکوپ فضایی جیمزوب در سال ۲۰۲۱ اطلاعات بیشتر و دقیق‌تری از سیستم فم‌الحوت  به دست آورند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سیاره فراخورشیدی تلسکوپ فضایی هابل سیاره فراخورشیدی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۷۷۰۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

غیرقابل دسترس ترین مکان عبادت روی سیاره زمین! (+عکس)

عصر ایران - ابونا یماتا گو (Abuna Yemata Guh) کلیسایی واقع در هاوزن وردا (Hawzen woreda) در منطقه تیگرای، اتیوپی است. این کلیسا در ارتفاع حدود 2580 متری قرار دارد و برای رسیدن به آن باید با پای پیاده از کوه بالا رفت. از این رو، ابونا یماتا گو را می توان غیرقابل دسترس ترین مکان عبادت روی سیاره زمین عنوان کرد.

کلیسایی زیبا در دل کوه

این کلیسا به دلیل معماری و نقاشی های دیواری زیبای خود که قدمت آنها به قرن پنجم باز می گردد، مشهور است.

کلیسا در قسمت کناری یک صخره در دل کوه کنده شده است و بازدیدکنندگان و عبادت کنندگان برای دسترسی به آن باید از یک پل سنگی طبیعی، و سپس یک پل عابر چوبی باریک مشرف به دره هایی عمیق عبور کرده و در نهایت از یک دیواره سنگی عمودی بالا بروند.

کلیسای ابونا یماتا گو توسط سنت ابونا یماتا، یکی از نه قدیسی که از سوریه، قسطنطنیه یا روم خارج شدند تا مسیحیت را در اواخر قرن پنجم در اتیوپی رواج دهند، ساخته شد.

این کلیسا میزبان برخی از قدیمی ترین آثار هنری مسیحی جهان است. در داخل کلیسا، دیوارها با پرتره هایی از قهرمانان کتاب مقدس و همچنین تصاویری از تمثیل های آن تزیین شده اند.

هوای خشک و فقدان رطوبت موجب شده تا این آثار هنری به خوبی حفظ شوند.

 

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: بزرگ‌ترین کلیسای کاتولیک ناتمام در جهان/ پروژه ای که 140 سال است تمام نشده! (+عکس)

دیگر خبرها

  • ناسا به مأموریت پهپاد سنجاقک در قمر سیاره زحل چراغ سبز نشان داد
  • غیرقابل دسترس ترین مکان عبادت روی سیاره زمین! (+عکس)
  • عجیب‌ترین قمر منظومه شمسی کاوش می‌شود
  • «گلوری»؛پدیده‌ای شگفت انگیز در آسمان فضای جهنمی
  • سیاره‌ای به نام کافه
  • دانشمندان: تصورات ما درباره غول‌های یخی اشتباه بود
  • پاسخ هوش‌مصنوعی به سؤالی به قدمت تاریخ بشر؛ چرا فرازمینی‌ها را ندیده‌ایم؟
  • کشفی تازه: زهره کربن و اکسیژن نشت می‌کند
  • کشف اسرار جدید از ماه
  • از سیاره زهره کربن و اکسیژن نشت می‌کند