Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-23@18:30:31 GMT

ساخت مواد پیشرفته ایمپلنت‌های پزشکی توسط محققان ایرانی

تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۶۷۷۳۸۸

ساخت مواد پیشرفته ایمپلنت‌های پزشکی توسط محققان ایرانی

محققان دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه تهران موفق به تولید نوعی ایمپلنت‌های دندانپزشکی با آلیاژی مستحکم شدند.

به گزارش ایمنا و به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، این محققان با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی این پژوهش را انجام دادند؛ تولید فلزات فوق مستحکم نانو ساختار جهت کاربردهای پزشکی، عنوان این پژوهش است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قادر فرجی، مجری این طرح پژوهشی گفت: "مواد پیشرفته جدیدی برای استفاده در ایمپلنت‌های پزشکی در این طرح پژوهشی توسعه یافت؛ در حال حاضر در این نوع ایمپلنت‌ها از آلیاژ تیتانیوم حاوی فلز وانادیوم و آلومینیوم استفاده می‌شود که استفاده از این فلزات در ایمپلنت‌ها مضرر است و آسیب‌هایی را ایجاد می‌کند."

وی ادامه داد: تیتانیوم خالص نیز استحکام لازم برای ایمپلنت شدن را ندارد؛ بنابراین در این طرح با استفاده از فناوری پیشرفته و در مرز دانش "تغییر شکل پلاستیک شدید"، محصولی جدید تولید شد؛ در حال حاضر محققان دنیا مشغول توسعه و کار روی این فناوری هستند.

عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه تهران افزود: "محصول جدید ساختاری نانو دارد و در آن فلزات سمی حذف شدند، اما دارای استحکامی مشایه آلیاژ تیتانیوم حاوی فلز وانادیوم و آلومینیوم است؛  اکنون این محصول در مراحل تجاری‌سازی قرار دارد."

کد خبر 419899

منبع: ایمنا

کلیدواژه: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دندان پزشكي ایمپلنت محققان ایران فناوری نانو شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۷۷۳۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشخیص زودهنگام سرطان سینه با دستاورد محققان ایرانی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، جلیل پرچکانی چوزکی، دانش آموخته بیوفیزیک دانشگاه تربیت مدرس که در تحقیقات رساله اش با راهنمایی حسین نادری‌منش و حمایت بنیاد ملی علم ایران موفق به طراحی و ساخت این بیوسنسور شده است،گفت: سرطان یکی از موضوعات حساس و مورد توجه است که یافتن راهی برای پیشگیری و تشخیص زود هنگام آن، همیشه از اهمیت زیادی برخوردار است. تشخیص دیرهنگام این بیماری، می‌تواند باعث گسترده شدن آن و آلوده کردن بافت‌های دیگر از طریق پدیده متاستاز شود که این موضوع از طریق خون یا لنف صورت می‌گیرد. متأسفانه هنگامی که متاستاز رخ دهد، درمان بسیار مشکل شده و در اصطلاح به آن سرطان بدخیم گفته می‌شود. وی افزود: طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت ، سرطان سینه به همراه سرطان ریه شایع‌ترین سرطان‌ها بین افراد هستند و سرطان سینه  شایع‌ترین سرطان در زنان ایرانی نیز محسوب می‌شود. این پژوهشگر گفت : نکته مهم این است که سرطان سینه هم در زنان و هم در مردان دیده می‌شود، اما شیوع آن در زنان بسیار بیشتر از مردان است. به طوری که از هر هشت زن، یک نفر در طول عمرش به سرطان سینه مبتلا می‌شود، اما مردان تنها یک درصد کل موارد سرطان سینه را تشکیل می‌دهند. وی تأکید کرد: متأسفانه هیچ نشانگر سرمی معتبر برای پیش‌آگاهی اولیه وجود ندارد که حساس و به‌اندازۀ کافی خاص باشد تا به‌طور معمول مورد استفاده قرار گیرد، اما در این زمینه، میکرو RNA به‌عنوان نشانگر پیش‌آگاهی اولیه در بیماری سرطان در جامعه علمی، مورد توجه قرار گرفته است. پرچکانی چوزکی گفت : در این تحقیق به دنبال طراحی و ساخت بیوسنسور الکتروشیمیایی جهت تشخیص زودهنگام میکرو RNA‌های دخیل در سرطان سینه در بستر میکروفلوئیدیک بودیم چرا که به کمک این حسگر ،  می‌توان سرطان سینه  را در مراحل ابتدایی و با سرعت بالا تشخیص داد.

دیگر خبرها

  • بهترین سفید کننده دندان؛ معرفی ۲ راهکار + مقایسه
  • راه‌اندازی واحد احیاء فولاد بافت کرمان با نانوکاتالیست‌های پیشرفته ایرانی  
  • کوچک‌ترین ایمپلنتی که با تحریک مغز اختلالات عصبی را درمان می‌کند
  • عملیات ساخت جنگنده‌های فوق پیشرفته سوخو ۵۷ در روسیه (فیلم)
  • برگزاری دومین رویداد ایده‌پردازی و استعدادیابی «بیوتلنت»
  • سردار بلندپایه سپاه: در عملیات‌های بعدی از موشک‌های پیشرفته تری استفاده می‌کنیم
  • تشخیص زودهنگام سرطان سینه با دستاورد محققان ایرانی
  • راه‌اندازی ۳ مرکز مشترک توسعه فناوری در حوزه مواد و ساخت پیشرفته
  • استقبال چشمگیر از محصولات دانش بنیان ایرانی در بزرگترین رویداد نمایشگاهی حوزه سلامت جنوب شرق آسیا
  • ثبت ۱۲ فراورده دارویی و ۵۰ تجهیز پزشکی شرکت‌های ایرانی در کنیا