Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایلنا»
2024-04-24@21:37:59 GMT

با خواص هل آشنا شوید

تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۶۷۹۳۳۴

به گزارش ایلنا، دانه‌های هل طعم گرم و بسیار خوشبویی دارند و همین امر باعث می‌شود استفاده از آن‌ها طعم مطبوع، منحصر به فرد و شیرینی را به مواد غذایی یا نوشیدنی‌ها ببخشد.

این ادویه به طور گسترده‌ای برای تسکین مشکلات گوارشی و کمک به هضم و بهبود بوی دهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. بیشتر زنان و مردان هندی برای حفظ تازگی بوی دهان خود از هل به جای نعناع استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خوب همانطور که می‌دانید سه نوع هل در بازار به فروش می‌رسد: هل سبز، هل سیاه و هل ماداگاسکار.

بیشتر دستورات تهیه مواد غذایی از هل سبز استفاده می‌کنند. به طور کلی این گزینه گران‌تر از سایر ادویه هاست، اما زیاد نگران نباشید شما می‌توانید از آن به خوبی استفاده کنید. هل یکی از موادی است که مواد شیمیایی گیاهی بسیار قدرتمندی در خود دارد و سرشار از منگنز است. منگنز یکی از مواد معدنی است که به بدن کمک می‌کند بافت‌های همبند، استخوان‌ها و هورمون‌های جنسی را تشکیل دهد.

این ماده همچنین برای عملکرد طبیعی اعصاب و مغز ضروری است و نقش مهمی در متابولیسم کربوهیدرات ها، متابولیسم چربی، جذب کلسیم و تنظیم سطح قند خون بازی می‌کند. تنها یک قاشق غذاخوری از هل می‌توانید ۸۰ درصد از نیاز روزانه بدن به منگنز را تامین نماید.

هل واقعا یکی از ادویه‌های شگفت انگیز پزشکی است و حتی می‌تواند درمان طبیعی برای سرطان و دیابت باشد. شرط می‌بندم بعد از خواندن این مقاله هل را برای همیشه در سبد غذایی خود قرار خواهید داد.

ارزش تغذیه‌ای هل:

هل متعلق به خانواده زنجبیل هاست. یک قاشق غذاخوری از آن در برگیرنده موارد زیر خواهد بود:

◾۱۸ کالری

◾۴ گرم کربوهیدرات

◾۶ گرم پروتئین

◾۴ گرم چربی

◾۶ گرم فیبر

◾۶ میلی گرم منگنز

◾۸ میلی گرم آهن

◾۱۳ میلی گرم منیزیم (۳.۳ درصد از نیاز روزانه بدن)

◾۴ میلی گرم روی (۲.۷ درصد از نیاز روزانه بدن)

◾۲۲ میلی گرم کلسیم (۲.۲ درصد از نیاز روزانه بدن)

◾۶۵ میلی گرم پتاسیم (۱.۹ درصد از نیاز روزانه بدن)

◾۱۰ میلی گرم فسفر (۱ درصد از نیاز روزانه بدن)

۷ خاصیت درمانی هل

هل می‌تواند به درمان شرایط معمولی و نیز بیماری‌های حاد و جدی کمک کند. این موارد عبارت است از:

۱. هل برای رفع بوی بد دهان

هل یکی از درمان‌های خانگی موثر برای بهبود بوی بد دهان است. جویدن دانه‌های هل می‌تواند هرگونه بوی بدی که از دهان بیرون می‌اید را نابود کند. حتی بعضی از آدامس‌ها از هل برای بهبود بوی بد دهان استفاده می‌کنند.

۲. کرم خوردگی دندان ها:

هل نه تنها می‌تواند باکتری‌هایی که باعث ایجاد بوی بد در دهان شده اند را نابود سازد بلکه قادر است از توسعه کرم خوردگی دندان پیشگیری کند و حتی کرم خوردگی و تخریب دندان‌ها را معکوس نماید. این ماده همه مزایای پاک کنندگی آدامس را دارد و معایب آن همچون چسبندگی را در خود ندارد.

۳. هل و سرطان:

تحقیقات نشان می‌دهد زمانی که صحبت از سرطان به میان می‌آید هل پتانسل مبارزه با آن را دارد.

مطالعات حیوانی نشان می‌دهد هل به عنوان عامل پیشگیری عمل می‌کند یا اینکه می‌تواند برای به تاخیر انداختن، مهار کردن یا برعکس نمودن تشکیل سرطان عمل کند.

به طور کلی مواد شیمیایی گیاهی موجود در هل همچون cineole و لیمونن می‌تواند نقش محافظتی در برابر پیشرفت سرطان داشته باشد.

۴. فشار خون:

هل می‌تواند به کاهش فشار خون در افراد که یک نکته کلیدی برای حفظ سلامت قلب و کلیه هاست کمک کند. یکی از مطالعات انجام شده حدود ۲۰ نفر از افرادی که به تازگی با پرفشاری خون مرحله اول شناسایی شده بودند را مورد بررسی قرار داد. در این مطالعه سه گرم از پودر هل هر روز در دوز تقسیم بندی شده برای ۱۲ هفته مورد استفاده قرار گرفت. نتایج حاصل از آن عالی بود.

هل نه تنها به افراد کمک کرده بود فشار خون سیستولیک و دیاستولیک و فشار خون میانگین خود را کاهش دهند بلکه وضعیت آنتی اکسیدان‌ها را تا ۹۰ درصد بیشتر کرده بود.

۵. خاصیت هل برای کنترل دیابت:

همانطور که در قسمت‌های قبلی مقاله نیز ذکر کردیم هل سرشار از منگنز است و همین امر باعث می‌شود این ماده یک انتخاب عالی برای افراد دیابتی و افرادی که با مشکلات مرتبط با قند خون دست و پنجه نرم می‌کنند باشد.

تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد افرادی که با دیابت شناسایی می‌شوند معمولا سطح منگنز اندکی دارند. هنوز معلوم نیست وجود دیابت باعث کاهش سطح منگنز می‌شود یا اینکه سطح پایین منگنز در چنین شرایطی دخیل است یا خیر.

به هر حال، اضافه کرد منگنز به رژیم غذایی ایده هوشمندانه‌ای برای دیابتی هاست به همین خاطر است که شما باید از این ادویه به عنوان بخشی از رژیم غذایی دیابتی خود استفاده کنید.

۶. سلامت سیستم گوارش با مصرف هل:

هل یک درمان سنتی در طب چینی و آئوردایی است که می‌توان از آن برای بهبود مشکلات گوارش همچون درد شکم استفاده کرد، اما علم نیز از این موضوع پشتیبانی می‌کند.

مطالعات نشان می‌دهد هل زمانی که صحبت از کمک به حل مشکلات گوارشی به میان می‌آید رتبه بالاتری نسبت به سایر ادویه‌ها خواهد داشت.

عصاره متانولی از ادویه‌ها یکی از مواردی است که می‌تواند در کنترل اختلالات معدی روده‌ای همچون اسیدیته، گاز، گرفتگی شکمی و نفخ مفید باشد.

مطالعات نشان می‌دهد هل خاصیت محافظت کنندگی از معده را دارد و به بهبود زخم معده کمک می‌کند.

۷. خواص هل برای آسم:

هل می‌تواند افرادی که با مشکلات تنفسی همچون آسم روبرو هستند را هم بهبود ببخشد.

یکی از مطالعات انجام شده بر روی مدل‌های حیوانی نشان می‌دهد ادویه‌ها مانع از اثرات برونشیتی می‌شوند. این موضوع بدین معنی است که چنین موادی می‌تواند مقاومت مسیر‌های هوایی را کاهش دهد و جریان هوا در ریه‌ها را بیشتر نماید.

اساسا، هل می‌تواند نفس کشیدن را راحت‌تر کند. این موضوع برای افرادی که از آسم و سایر مشکلات تنفسی همچون تنگی نفس رنج می‌برند بسیار مهم است.

دستور پخت‌های حاوی هل و کاربردها:

هل در عطاری‌ها و فروشگاه‌های معتبر به فروش می‌رسد که بهتر است آن را به همراه پوست بیرونی اش خریداری کنید. مزایای این نوع هل این است که برای مدت زمان طولانی تری تازه می‌ماند و بسیار قدرتمند است. این ادویه را می‌توان برای سال‌ها به همین شکل ذخیره کرد و بعد‌ها به صورت خمیر یا پودر در آورد.

همانطور که قبلا نیز بیان کردیم سه نوع هل وجود دارد: هل سبز، سیاه و ماداگاسکار

بیشتر دستورات پخت از هل سبز استفاده می‌کنند. این نوع هل بوی قوی تری دارد و کمی شیرین است. هل با کیفیت ممکن است کمی گران باشد، اما همانند سایر ادویه‌ها شما برای تهیه مواد غذایی تنها به چند قاشق چایخوری یا حتی کمتر از آن نیاز خواهید داشت. به همین خاطر بعد از خرید هل می‌توانید مدت زمان بیشتری از آن استفاده کنید.

شما می‌توانید آن را به طور کامل مورد استفاده قرار دهید یا در آب و سایر مایعات بریزید تا چای و نوشیدنی از آن تهیه کنید.

دانه‌ها را می‌توان از پوسته بیرونی درآورد و خرد کرد. این دانه‌ها را برای طعم بخشی بهتر می‌توان به مواد غذایی و نوشیدنی‌ها اضافه کرد.

این ادویه با ادویه‌های دیگری همچون دارچین، وانیل، بادام، زنجبیل، میخک، نارگیل و رز همخوانی خوبی دارد.

این ادویه باعث می‌شود با ترکیب با چنین ادویه‌هایی طعم خوبی ایجاد شود. همانطور که می‌دانید هل بخش اصلی رژیم غذایی هندی است و در چای آن‌ها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. شما می‌توانید از این ادویه محبوب در سوپ ها، انواع نان ها، شیرینی‌هایی همچون پودینگ، کیک، پنکیک و پای استفاده کنید.

هل ادویه عالی برای استفاده در مایعات داغی همچون چای نعناع و چای سبز یا اسموتی‌های سرد است. می‌توانید از هل در چای گیاهی chai نیز استفاده کنید.

عوارض احتمالی در مورد هل:

هل زمانی که از طریق دهان در مقادیر معمول مصرف می‌شود می‌تواند برای بیشتر افراد امن باشد.

عوارض جانبی رایج و خاصی برای این ادویه زمانی که به طور طبیعی مصرف می‌شود گزارش نشده است. اگر سنگ کیسه صفرا دارید، نباید از هل به عنوان دارو استفاده کنید. دانه‌های آن ممکن است درد را در این شرایط بدتر کند.

امنیت دارویی این ادویه برای زنان باردار و شیرده هنوز مشخص نیست. اگر باردار هستید یا به کودک خود شیر می‌دهید بهتر است از مقادیر کم هل در مواد غذایی استفاده کنید.


منبع: باشگاه خبرنگاران

منبع: ایلنا

کلیدواژه: سلامت خواص هل درصد از نیاز روزانه بدن مورد استفاده قرار استفاده می کنند استفاده کنید نشان می دهد مواد غذایی ادویه ها میلی گرم فشار خون دانه ها بوی بد هل سبز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۷۹۳۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

با تخلفات کنکوری و مجازات‌های آن آشنا شوید

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، آزمون اختصاصی هر یک از گروه‌های آزمایشی نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ در ۴۱۲ شهرستان و بخش مختلف کشور در روز‌های پنجشنبه ۶ اردیبهشت و جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد.

آزمون گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی صبح پنجشنبه ۶ اردیبهشت، آزمون گروه آزمایشی علوم انسانی صبح پنجشنبه ۶ اردیبهشت، و آزمون گروه آزمایشی هنر بعدازظهر پنجشنبه ۶ اردیبهشت، آزمون گروه آزمایشی زبان‌های خارجی بعدازظهر پنجشنبه ۶ اردیبهشت و آزمون گروه آزمایشی علوم تجربی صبح جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شوند.

هر داوطلب برای حضور در جلسه آزمون علاوه بر پرینت کارت شرکت در آزمون گروه آزمایشی مربوط، لازم است اصل کارت ملی و یا اصل شناسنامه عکس دار، چند مداد سیاه نرم پررنگ، مداد تراش، مداد پاکن و یک سنجاق و یا سوزن همراه داشته باشد.

داوطلبان باید از آوردن وسایل اضافی از جمله کیف دستی، ساک دستی، هرگونه دستگاه ارتباطی و الکترونیکی (از قبیل پیجر، تلفن همراه، تبلت، قلم نوری، ساعت هوشمند، دستبند هوشمند، انگشتر هوشمند، هندزفری و ...)، کیف، جزوه، کتاب، ماشین حساب، هرگونه نُت و یادداشت و نظایر آن و همچنین وسایل شخصی به جلسه آزمون اکیداً خودداری نمایند. بدیهی است که همراه داشتن هر کدام از وسایل مندرج در این بند دارای تبعات زیر خواهد بود:

۱- به عنوان تقلب و تخلف تلقی و با داوطلبان ذیربط براساس قانون رسیدگی به تخلفات و جرایم در آزمون‌های سراسری که بخشی از آن در بند «ث» همین اطلاعیه درج شده، رفتار خواهد شد.

۲- درصورت همراه داشتن وسایل ذکر شده و تحویل آنها به هنگام ورود به محل حوزه در صورت مفقود شدن وسایل، حوزه برگزاری هیچگونه مسؤولیتی در قبال آن نخواهد داشت.

۳- تأکید می‌شود همراه داشتن تلفن همراه حتی به صورت خاموش در جلسه آزمون، موجب محرومیت از گزینش در آزمون خواهد شد.

ث - مواردی از قانون رسیدگی به تخلفات و جرایم در آزمون‌های سراسری

ماده ۵ - تخلفات و جرایم در این قانون مشتمل بر موارد زیر است:

الف - ارتکاب هرگونه عملی که موجب بی‌نظمی در برگزاری آزمون شود یا همراه داشتن هرگونه وسیله غیرمجاز از قبیل وسایل ارتباط الکترونیکی (حتی بصورت خاموش) و دستگاه‌های حافظه‌دار.

ب - ارتکاب هرگونه عمل خلاف مقررات که آزمون داوطلب را از نظر علمی خدشه دار سازد از قبیل:

۱ - ارائه مدرک یا گواهی مجعول یا تصویر گواهی مجعول برای شرکت در آزمون.

۲ - تبانی با داوطلبان یا افراد خارج از حوزه امتحانی یا دست‌اندرکاران آزمون از قبیل عوامل اجرایی و طراحان سؤال برای تخلف در آزمون.

۳ - ثبت‌نام در آزمون با هویت مجعول یا شرکت در جلسه آزمون به جای داوطلب اصلی.

ج - استفاده از هرگونه وسیله غیرمجاز از قبیل وسایل ارتباط الکترونیکی و دستگاه‌های حافظه‌دار.

د - کمک به داوطلب خارج از ضوابط برگزاری آزمون جهت پاسخ به سؤالات.

ه‍- دسترسی غیرمجاز به اطلاعات مربوط به داوطلبان یا استفاده غیرمجاز از آنها؛ و - هرگونه تغییر غیرمجاز سؤالات، اوراق و پاسخنامه‌های داوطلبان یا سایر مدارک و دفاتر مربوط به آزمون.

ز- افشای سؤالات آزمون یا تلاش در جهت دستیابی و افشای آن یا شرکت یا معاونت در این امر قبل یا حین برگزاری آزمون به هر نحو.

ح - خرید یا فروش سؤالات آزمون یا پاسخ آنها یا شرکت یا معاونت در این امر قبل یا حین برگزاری آزمون اعم از اینکه سؤالات یا پاسخ آنها واقعی یا غیرواقعی باشد.

ماده ۶ - هیأت‌های رسیدگی به تخلفات، صلاحیت صدور حکم به مجازات‌های زیر را درباره متخلفان دارند:

الف - در مورد مشمولان بند (الف) ماده (۵): اخطار کتبی با درج در پرونده داوطلب و اعلام به مراجع ذیربط یا محرومیت از گزینش در آزمون همان سال.

ب - در مورد مشمولان بند (ب) یا بند (ج) ماده (۵): محرومیت از گزینش علمی در آزمون همان سال و ابطال قبولی داوطلب در همان سال و محرومیت از شرکت در آزمون از یک تا ده سال بعد.

تبصره - آراء هیأت‌های بدوی جز در مورد مشمولان بند (الف) ماده (۶) این قانون قابل تجدید نظرخواهی در هیأت تجدید نظر رسیدگی به تخلفات در آزمون‌ها است.

ماده ۷ - در مورد مشمولان بند‌های (د)، (هـ)، (و)، (ز) و (ح) ماده (۵) هیأت‌های رسیدگی متهم را برای رسیدگی و اعمال جزای نقدی از ده میلیون (۱۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا یک میلیارد (۱.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال یا حبس از یک تا پنج سال یا هر دو مجازات به محاکم دادگستری معرفی می‌کند.

ماده ۸ - ارتکاب هر یک از اعمال موضوع ماده (۵) چنانچه در قالب عضویت در یک گروه یا شبکه باشد موجب تشدید مجازات می‌شود و تشکیل دهنده و سرکرده گروه یا شبکه به حداکثر مجازات محکوم می‌شود. مجازات هر یک از اعضاء که در ارتکاب تخلفات و جرایم فوق دخالتی نداشته باشند حسب مورد حداقل مجازات ذکر شده برای مرتکب است.

ماده ۹ - رسیدگی در هیأت‌های رسیدگی به تخلفات در آزمون‌ها مانع از رسیدگی برابر سایر قوانین جزایی یا رسیدگی در هیأت‌های رسیدگی به تخلفات اداری یا هیأت‌های انتظامی اعضای هیأت علمی یا کمیته‌های انضباطی دانشجویان نیست و مرتکب علاوه بر مجازات مندرج در مواد (۶) و (۷) این قانون به مجازات مقرر در سایر قوانین و مقررات محکوم می‌شود.

ماده ۱۰ - در صورت محکومیت قطعی فردی به یکی از مجازات‌های مندرج در این قانون، به استثنای مجازات مندرج در بند (الف) ماده (۶)، هیات رسیدگی به تخلفات در آزمون‌ها، قبولی وی در آزمون را ابطال می‌کند. در این صورت موسسه آموزشی مربوط از صدور و اعطای هرگونه گواهی یا مدرک به وی خودداری خواهد کرد و چنانچه گواهی فارغ‌التحصیلی به وی اعطاء شده باشد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یا وزارت آموزش و پرورش یا دانشگاه آزاد اسلامی ملزم به ابطال آن گواهی هستند.

ماده ۱۱ - چنانچه با بررسی‌های فنی و علمی، بین نمرات و رتبه اکتسابی داوطلب و سوابق تحصیلی وی مغایرت‌های غیرمتعارف مشهود و اساسی از قبیل عدم تطابق معدل دیپلم و دوره پیش‌دانشگاهی با رتبه و نمره اکتسابی در آزمون وجود داشته باشد، با تأیید هیأت‌های بدوی رسیدگی به تخلفات در آزمون‌ها از داوطلب در یک یا چند درس عمومی و اختصاصی امتحان مجدد به عمل می‌آید. تعیین وضعیت نهایی آزمون این داوطلب، بر اساس نتایج حاصل از امتحان مجدد بر عهده هیأت بدوی است.

ماده ۱۲ - هر موسسه یا آموزشگاه علمی و آموزشی که برای افزایش آمادگی داوطلبان شرکت در آزمون‌های مورد بحث این قانون فعالیت می‌کند چنانچه در تخلفات ماده (۵) مشارکت داشته باشد مجوز تاسیس آن لغو می‌شود و مدیران مسؤول آنها علاوه بر محرومیت دائمی از تاسیس و اداره این گونه مراکز به مجازات‌های پیش‌بینی شده در این قانون و سایر قوانین محکوم می‌شوند و چنانچه موسسه یا آموزشگاه فاقد مجوز باشد مجازات مدیران مسوول آنها حداکثر مجازات مندرج در ماده (۶) است.

تبصره - در مورد آموزشگاه‌هایی که فاقد مجوز باشند علاوه بر اقدام مراجع قانونی ذیربط مدعی‌العموم نیز می‌تواند راساً نسبت به اعلام جرم و پیگیری تخلفات آنان اقدام کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • جنگ ترکیبی دشمن با هدف از بین بردن وحدت مسلمین انجام می شود
  • تصویر دیده نشده از محمدرضا شجریان
  • تصاویر دیده نشده از محمدرضا شجریان/ عکس
  • خواص دارچین شگفت‌انگیز است؛ پیشگیری از خونریزی تا کاهش فشار خون
  • جک تی9 جدید؛ همان طراحی آشنا با تفاوت های جزئی (+تصاویر)
  • با سوپر غذای تقویت‌کننده مغز آشنا شوید
  • ذخیره کانسنگ منگنز معدن ونارچ قم به ۱۲ میلیون تُن رسید
  • با تخلفات کنکوری و مجازات‌های آن آشنا شوید
  • با خسته‌ترین انسان کره زمین آشنا شوید (فیلم)
  • ۷ دلیل استفاده از سرکه سیب | با این نوشیدنی موثر در کاهش وزن بیشتر آشنا شوید