Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@12:51:22 GMT

عفو بین‌الملل: اعدام سلاح سیاسی سعودی‌ها علیه شیعیان

تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۶۷۹۸۲۷

عفو بین‌الملل: اعدام سلاح سیاسی سعودی‌ها علیه شیعیان

آوریل گذشته (فروردین- اردیبهشت ۹۸) ۳۷ نفر در دم اعدام شدند که ۳۲ نفر از آنان شیعه بودند. طبق گزارش عفو بین الملل، ۱۱ نفر از آنها به جرم جاسوسی و ۱۴ تن دیگر برای مشارکت در اعتراضات ضد حکومتی محکوم شدند.

عفو بین الملل در گزارشی از روند افزایشی اعدام ها در عربستان ، اعلام کرد که به رغم کاهش ۵ درصدی اعدام ها در جهان ، از زمان روی کار آمدن سلمان بن عبدالعزیز در سال ۲۰۱۵  اعدام ها در  این کشور دو برابر شده است .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 گزارش ۵۹ صفحه‌ای عفو بین الملل نشان می‌دهد در حالیکه اجرای حکم اعدام در سراسر جهان در سال گذشته تا ۵ درصد در مقایسه با سال ۲۰۱۸ کاهش یافته اما شمار اعدامی‌های سعودی با افزایش ۲۳ درصدی از ۱۴۹ مورد در سال ۲۰۱۸ به ۱۸۴ مورد در سال گذشته میلادی رسیده‌ است که این میزان در ۱۰ سال گذشته بی سابقه بوده است .

طبق گزارش این سازمان، از زمان حکومت سلمان بن عبدالعزیز به عنوان پادشاه در سال ۲۰۱۵، عربستان ۸۰۰ حکم اعدام را اجرا کرده و این نرخ در زمان پادشاهی وی دو برابر شده است.

تا هفته گذشته عفو بین الملل ۷۸۹ مورد اعدام در زمان پادشاهی ملک سلمان را ثبت کرده بود.

به نوشته تارنمای شبکه ان بی سی نیوز، وزارت کشور عربستان در مورد آمار اعدام در این کشور حاضر به پاسخگویی نشد.

این شبکه آمریکایی نوشت: از نظر تحلیلگران سعودی و مخالفان در خارج از کشور، شمار اعدام‌ها در عربستان نشانگر این است که حاکمان سعودی پس از قتل خاشقجی روزنامه نگار سعودی در سال ۲۰۱۸ نسبت به مسائل حقوق بشری تجدید نظر نکرده‌اند.

بن سلمان در سال ۲۰۱۸ در مصاحبه با نشریه تایم گفته بود که عربستان در تلاش برای کاهش شمار اجرای احکام اعدام است. وی در پاسخ به اینکه آیا ابتکاری در این زمینه صورت گرفته گفت: بله، قطعا این آغاز راه است. ۱۰۰ درصد به آن نخواهیم رسید اما در مقیاس بزرگی آن را کاهش می‌دهیم.

بن سلمان از سال ۲۰۱۷ که به عنوان ولیعهد عربستان انتخاب شد در تلاش برای انجام اصلاحاتی در عربستان سعودی برآمد. وی مجموعه‌ای از اقدامات از جمله اجازه رانندگی به زنان را داده است. اما او رهبری سرکوب مخالفان، دستگیری اندیشمندان، روحانیون، فعالان حقوق زن و اعضای خانواده سلطنتی را به دست گرفت.

منبع: NBC News برچسب‌ها شیعه سازمان عفو بین‌الملل عربستان سعودی محمد بن ‌سلمان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شیعه سازمان عفو بین الملل عربستان سعودی محمد بن سلمان شیعه سازمان عفو بین الملل عربستان سعودی محمد بن سلمان عفو بین الملل اعدام ها سال ۲۰۱۸

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۷۹۸۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پادشاه عربستان بستری شد

 تلویزیون رسمی عربستان، امروز (چهارشنبه) اعلام کرد که «ملک سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه این کشور در بیمارستان تخصصی «ملک فیصل» در شهر جده بستری شده است.

به گزارش ایرنا به نقل از «عربی ۲۱»، دیوان پادشاهی عربستان اعلام کرد که دلیل بستری ملک سلمان در بیمارستان، انجام معاینات دوره ای به مدت چند ساعت بوده است.

ملک سلمان بن عبدالعزیز در سال ۲۰۱۵ و پس از آنکه به مدت ۲ سال و نیم ولیعهد عربستان بود، به پادشاهی این کشور رسید.

ملک سلمان ۸۸ ساله، در ماه ژوئیه ۲۰۲۲ نیز برای انجام معاینات پزشکی در بیمارستان بستری شد و در سال ۲۰۲۰ نیز تحت عمل جراحی برداشتن طحال قرار گرفت.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • کاخ سفید : ارسال سلاح به ایران و کره شمالی از سوی روسیه منجر به بی ثباتی منطقه می شود
  • آمریکا: ارسال سلاح به ایران و کره شمالی از سوی روسیه منجر به بی ثباتی منطقه می‌شود
  • ملک سلمان، پادشاه عربستان بستری شد
  • پادشاه عربستان به بیمارستان رفت
  • کار پادشاه عربستان به بیمارستان کشید؟ | دلیل بستری شدن ملک سلمان
  • پادشاه عربستان بستری شد
  • ملک سلمان را به بیمارستان بردند
  • پادشاه سعودی به بیمارستان منتقل شد
  • نئوم، بن‌سلمان را دست به دامن چینی‌ها کرد!
  • سرکنسول عربستان سعودی در مشهد تعیین شد + جزئیات