Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-23@10:08:34 GMT

خلاقیت ابزار توسعه پایدار شهری

تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۶۸۱۰۱۷

خلاقیت ابزار توسعه پایدار شهری

رئیس رئیس اداره خلاقیت و نوآوری شهرداری اصفهان گفت: خلاقیت قابل آموزش است و ایده های خلاقانه می تواند به مدیریت شهری در ایجاد روند توسعه پایدار کمک کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، دوم اردیبهشت ماه روز جهانی خلاقیت و نوآوری نام گذاری شده و هدف آن تشویق افراد برای حرکت به سمت ایجاد تفکر خلاق و بین رشته ای در جهت کمک به آینده ای پایدار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خلاقیت امروزه به عنوان یکی از رکن های توسعه شناخته و خلاقیت برای هر انسانی یک مزیت محسوب می شود.  

رئیس اداره خلاقیت و نوآوری شهرداری اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درباره مزیت خلاقیت و شهر خلاق اظهار کرد: با توجه به اینکه اصفهان شهر خلاق صنایع دستی در شبکه شهرهای خلاق یونسکو است روز جهانی خلاقیت و نوآوری می‌تواند روز مهمی برای شهروندان خلاق اصفهان باشد. و در این روز ادارات و نهادهای متولی خلاقیت باید در جاری سازی این عنصر در سطح شهر اصفهان تلاش کنند. جاری ساختن خلاقیت با استفاده از ایده های خلاق و نوآورانه شهروندان در زمینه های مدیریت شهری می تواند کمک موثر و مفیدی برای اداره خلاق شهر باشد.

علیرضا رفیعی درباره فعالیت هایی که در راستا وظیفه عضویت اصفهان در شبکه شهرهای خلاق صنایع دستی انجام شده،‌ تصریح کرد: برای ترویج خلاقیت از ابتکار مدارس فصلی صنایع دستی استفاده شد. با این راه استعدادها در زمینه صنایع دستی وجود دارد را شناسایی کند و آن ها را در مسیر رشد قرار دهد. آموزشگاه خلاقانه در اختیارشان قرار دهند تا در مسیر صنایع دستی قرار گرفتند بتوانند در زمینه‌ها مختلف حرکت خلاقانه داشته باشند.

هر فردی می تواند خلاق باشد

وی با اشاره تعریف خلاقیت گفت: روانشناسان خلاقیت را بازتاب ابتکارات افراد در دوزمینه تعریف و حل مسئله می‌دانند یعنی اگر افراد بتوانند در تعریف مسئله مبتکرانه نگاه خاصی داشته باشند و همچنین در حل آن بتوانند به گونه ای مبتکرانه عما کند از نظر روانشناسان خلاقیت تلقی می‌شود. برای خلاقیت نام‌های متفاوتی ارائه کردند و برخی خلاقیت را تفکر جانبی، بعضی دیگر تفکر واگرا و عده ای هم تفکر اولیه را خلاقیت می‌نامند؛ اما آن‌چیزی که باتوجه به تحقیقاتی در خصوص جنبه‌های مختلف خلاقیت صورت گرفته دارای اهمیت است. عموما نتیجه این تحقیقات نشان می دهد عموم مردم تصور غلط و نادرستی از مفهوم خلاقیت دارند.

رئیس اداره خلاقیت و نوآوری شهرداری اصفهان افزود: به طور مثال عموم مردم تصور می‌کنند خلاقیت به ندرت رخ می‌دهد درحالی که این‌گونه نیست و در دنیای امروز و در زمینه‌های مختلف خلاقیت‌های زیادی در زندگی بشر رخ می‌دهد. یا این تصور وجود دارد که خلاقیت در افراد با ضریب هوشی بالا است، درحالی که ضریب هوشی می‌تواند یکی از زمینه های خلاقیت باشد، اما صرفا در افراد با ضریب هوشی بالا خلاقیت تنها در آنجا وجود ندارد. حتی افرادی که به صورت ضریب هوشی معقول و مناسب نمی‌توانند خلاقیت داشته باشند با فرایندهایی می‌توانند دست به خلاقیت بزنند. یکی دیگر از مفاهیمی که وجود دارد این است که خلاقیت قابل یادگیری نیست در صورتی که اینجوری نبوده و خلاقیت را می توان یاد گرفت.

خلاقیت قابل آموزش و یادگیری است

وی با اشاره به اینکه "افراد خلاق ویژگی مشترک دارند" توضیح داد: حساسیت افراد خلاق بالا است، آن ها افراد کنجکاوی هستند، تحمل بی نظمی را دارند چرا که آشفتگی پیرامون‌شان می‌تواند خلاقیت‌شان را برانگیخته کند، جسارت و قدرت ریسک پذیری بالایی دارند، افراد خلاق از وقتشان درست استفاده می‌کنند، پرتلاش‌اند و افراد مستقلی هستند.

رفیعی درباره چگونگی آموزش خلاقیت، خاطرنشان کرد: برای آموزش خلاقیت شیوه‌های متعددی وجود دارد که شامل روش‌های فردی و گروهی می‌شود. یکی از این روش تکنیکی است که سعی میکند نظرات افراد را درزمینه پیشنهاد یا درخواست خاص دارند بررسی کنند و با بکاربردن مراحل بتواند ابزارها یا راه حل های جدیدی ارائه بدهد. این روش را با برگزاری ایده کاپ ها در اداره خلاقیت شهرداری اجرا کردیم.

وی روش‌ طوفان فکری را یکی دیگر از شیوه های آموزش خلاقیت دانست و گفت: ماموریت‌های اداره خلاقیت با عضویت اصفهان در شبکه خلاق یونسکو مرتبط است یک بخش فعالیت ما معطوف به افزایش خلاقیت در زمینه صنایع دستی با توجه به اینکه در این برند اصفهان شهر خلاق تلقی شود همچنین در زمینه مدیریت شهری ماموریت افزایش خلاقیت در سطح شهر اصفهان را داریم. اصفهان درخصوص صنایع دستی جزء نماد شهرهای جهان است که بالغ بر ۱۹۷صنایع دستی در این شهر و استان سابقه دیرینه دارد که کمتر شهری در دنیا می‌توانیم پیدا کنیم که به این وسعت و تنوع صنایع دستی در آن رشد پیدا کرده است.

کد خبر 419939

منبع: ایمنا

کلیدواژه: خلاقيت و نواوري خلاقیت شهر خلاق صنایع دستی شهر خلاق شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق خلاقیت و نوآوری اداره خلاقیت صنایع دستی اداره خلاق ضریب هوشی زمینه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۸۱۰۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری ۲۴ نمایشگاه صنایع دستی در هفته فرهنگی اصفهان

شهردار اصفهان با اشاره به  تدارک ۲۴ نمایشگاه صنایع دستی و ۸۵ برنامه فرهنگی و ورزشی ویژه هفته فرهنگی اصفهان گفت: هفته فرهنگی اصفهان از سوم اردیبهشت ماه آغاز می‌شود و به همین مناسبت، برنامه‌های متنوعی ازسوی معاونت فرهنگی شهرداری اصفهان پیش‌بینی شده است.


 علی قاسم‌زاده افزود:  هفته فرهنگی اصفهان از سوم اردیبهشت آغاز می‌شود و به همین مناسبت، برنامه‌های متنوعی از سوی معاونت فرهنگی شهرداری پیش‌بینی شده است که بخشی از آنها با مشارکت مردم و مجموعه‌های فرهنگی با رویکرد محله‌محوری، بخشی دیگر در سطح مناطق و بخشی نیز به عنوان برنامه‌های شاخص در سطح شهر و ویژه عموم شهروندان برگزار می‌شود.


او گفت: از برنامه‌های شاخص در این ایام، ویژه برنامه‌ای با حضور هنرمندان مطرح کشور است که آثاری درباره اصفهان خلق کرده اند، این برنامه به‌مدت پنج شب در پردیس هنر میزبان عموم علاقمندان خواهد بود.


قاسم‌زاده برگزاری آیین اختتامیه مسابقه بین‌المللی نقاشی پوپک را از دیگر رویداد‌های مهم در هفته فرهنگی اصفهان دانست و گفت: این جشنواره امسال از رشد کمی و کیفی قابل توجهی برخوردار بوده و بیش از ۸ هزار اثر از ۲۹۴ شهر در ایران و ۲۸ شهر خارجی برای دبیرخانه ارسال شده است.


شهردار اصفهان گفت: برگزاری زنگ انشا با موضوع «من در اصفهان ۱۴۱۰» از برنامه‌هایی است که امسال برای نخستین بار در هفته فرهنگی اصفهان با مشارکت اداره آموزش و پرورش در مدارس شهر برگزار می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

دیگر خبرها

  • زجر خلاقیت زیر زنجیر کتاب‌های درسی
  • شهر خلاق، فرصتی برای مشارکت مردم
  • انتصاب مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان
  • اصفهان شناسنامه کشور در بخش میراث فرهنگی است
  • مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان معرفی شد
  • «کرم‌زاده» مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان شد+ سوابق
  • مدیرکل جدید میراث فرهنگی استان اصفهان معرفی شد
  • مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اصفهان منصوب شد
  • چگونه می‌توانیم در خانه‌های خلاق ایرانی یک ایده را به محصول تبدیل کنیم؟
  • برگزاری ۲۴ نمایشگاه صنایع دستی در هفته فرهنگی اصفهان