Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-25@07:01:59 GMT

پروژه «نئوم» و احتمال بروز بحران امنیتی در عربستان

تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۶۸۶۵۷۱

به گزارش فارس، با کشته شدن یکی از معترضان به ساخت پروژه شهر «نئوم» در عربستان، این طرح بار دیگر در مرکز توجه رسانه‌ها قرار گرفته است. طرحی که محمد بن سلمان در سال ۲۰۱۷ از ساخت آن بعنوان یک ابرشهر در کرانه دریای سرخ خبر داد؛ اما این کار مستلزم بیرون راندن ساکنین منطقه است.

روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی نوشته است که دولت سعودی با مقاومت کم سابقه‌ای از سوی مخالفان ساخت این پروژه مواجه شده است و افراد قبایل شمال غرب عربستان می‌گویند که هرگز خانه‌های خود را برای ساخت این شهر جدید ترک نخواهند کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیش‌بینی می‌شود که این ابر شهر مساحتی به اندازه کشور بلژیک داشته باشد؛ اما در منطقه‌ای که محمد بن سلمان برای ساخت این پروژه انتخاب کرده، بیش از ۲۰ هزار نفر زندگی می‌کنند که عمده آن‌ها از قبله «الحویطات» هستند.

فعالان سعودی به این روزنامه آمریکایی گفتند که نیروهای پلیس هر فردی را که حاضر به کوچ از منطقه و ترک زمین‌های آباء و اجدادی‌اش نباشد را بازداشت می‌کنند.

بنابراین گزارش، دولت سعودی به مردم منطقه وعده داده است که در قبال ترک منازل خود، خانه‌های جدیدی برای آن‌ها مهیا کرده و ضرر و زیانشان را جبران خواهد کرد اما ساکنین می‌گویند که هیچ اطلاعی از چگونگی جبران خسارتشان ندارند. در ادامه مسئولان سفارت عربستان در واشنگتن به این روزنامه گفتند که دولت سعودی خسارات مردم منطقه را جبران می‌کند.

هفته گذشته پلیس سعودی «عبدالرحیم احمد الحویطی» را که با انتشار ویدئویی قسم خورده بود هرگز خانه خود را تخلیه نخواهد کرد، با شلیک گلوله کشتند. او در این ویدئو انتقادات شدیدی علیه دولت ریاض کرده بود.

او در این ویدئو خطاب به مقامات سعودی گفته بود: «تعجب نمی‌کنم که بیایید و مرا بکشید.» پس از قتل وی سازمان امنیت سعودی مدعی شد که او به سمت نیروهای پلیس شلیک کرده و در خانه‌اش مقادیر زیادی سلاح یافت شده است.

در همین حال گفته می‌شود که بسیاری از اعضای قبیله «الحویطات» سلاح دارند و برخی از آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی نوشته‌اند که اگر دولت در کوچ اجباریشان اصرار کند، آماده‌اند دست به اقدامات خرابکارانه و تخریب پروژه بزنند.

حتی بسیاری از اعضای قبیله در واکنش به ابراز ارادت شیخ قبیله به محمد بن سلمان و موافقت با پروژه نئوم نوشته‌اند که او از جانب خود سخن می‌گوید و نماینده قبیله الحویطات نیست.

روزنامه وال استریت ژورنال در ادامه نوشت که نگرانی‌های بسیاری در خصوص درگیری‌های شدید میان دولت سعودی با قبیله الحویطات بعنوان یکی از بزرگترین قبائل منطقه وجود دارد.

با این حال بسیاری از ساکنین منطقه با ساخت پروژه مشکلی ندارند و صرفا به خروج از منطقه آباء و اجدادی و چگونگی باز استقرارشان اعتراض دارند.

یکی از ساکنین منطقه به این روزنامه گفت: «در واقع ما مخالف پروژه نئوم نیستیم. این منطقه مدت‌هاست که در محرومیت به سر می‌برد و ما نیاز به خدمات داریم؛ اما نمی‌خواهیم که خانه‌هایمان را ترک کنیم.»

از سوی دیگر قرار است شهر نئوم خارج از نظام قضایی عربستان باشد، به این معنا که هیچ یک از ارزش‌ها و هنجارهای جامعه سعودی قرار نیست که در آن‌جا رعایت شود که این موضوع نیز اعتراض بخش دیگری از جامعه عربستان را برخواهد انگیخت.

منبع: الف

کلیدواژه: دولت سعودی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۸۶۵۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گام‌های تهران و ریاض برای تقویت روابط

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه سعودی الشرق امروز سه شنبه در گزارشی مفصل به گام‌های جدید ایران و عربستان سعودی در راستای تقویت و اصلاح روابط دوجانبه پرداخته است.

در این گزارش به ازسرگیری سفرهای حج عمره زائران ایرانی پس از گذشت ۹ سال و همچنین تعیین سرکنسول جدید عربستان سعودی در مشهد اشاره شده است.

در متن این گزارش آمده است: روابط عربستان سعودی و ایران پس از آشتی تاریخی میان دو کشور، گام های جدیدی را در مسیر تقویت و اصلاح بر می دارد. روز دوشنبه هفته جاری فرودگاه مدینه منوره پذیرای نخستین گروه از عمره گذاران ایرانی از سال ۲۰۱۶ تاکنون بود. همچنین «عبدالله العنزی» سفیر عربستان سعودی در ایران از تعیین سرکنسول جدید عربستان در شهر مشهد مقدس خبر داده است.

کد خبر 6086499 محمدعلی تخت رونده

دیگر خبرها

  • کاخ سفید : ارسال سلاح به ایران و کره شمالی از سوی روسیه منجر به بی ثباتی منطقه می شود
  • آمریکا: ارسال سلاح به ایران و کره شمالی از سوی روسیه منجر به بی ثباتی منطقه می‌شود
  • ملک سلمان را به بیمارستان بردند
  • پادشاه سعودی به بیمارستان منتقل شد
  • عربستان به دنبال جذب سرمایه‌گذار برای پروژه نئوم
  • سفیر ایران: امسال ۹۰ هزار ایرانی عازم حج خواهند شد
  • نئوم، بن‌سلمان را دست به دامن چینی‌ها کرد!
  • سرکنسول عربستان سعودی در مشهد تعیین شد + جزئیات
  • گام‌های تهران و ریاض برای تقویت روابط
  • ابرپروژه لاین عربستان به مشکل خورد