Web Analytics Made Easy - Statcounter

در روزهای اخیر ویدئویی از فردی منتشر شده است که خود را رئیس انجمن علمی آموزشی طب الصادق(ع) می‌نامند. این شخص برای درمان بیماری‌های تنفسی ادرار شتر را تجویز می‌کند و  در این ویدئو خود هم نوش جان می‌کند.

انتشار این ویدئو در فضای مجازی با موجی از تمسخر و توهین همراه شد. مدتی قبل هم با آغاز شیوع کرونا یکی دیگر از مدعیان طب اسلامی دستور دیگری برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری صادر کرده بود که آن هم موجب تمسخر در فضای مجازی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این زمینه چند نکته به نظر می‌رسد:

*اساسا علم منسجمی به نام طب اسلامی وجود ندارد. سردمداران طب اسلامی مدعی هستند با استفاده از روایات مربوط به تغذیه و سلامتی به مجموعه منسجمی به نام طب اسلامی رسیده‌اند. در حالی‌که به‌گواه علما عمده این احادیث سند درستی ندارند. آن تعداد کمی هم که سند درستی دارند باید با تامل و به‌کار بستن ضوابط علم اصول فهم شوند.

پس نمی‌توان با تعداد اندکی حدیث که در آنها تحقیق نشده است علم منسجمی با عنوان طب اسلامی عرضه کرد. تعداد زیادی از علما و مراجع تقلید کشور در رد طب اسلامی سخن گفته‌اند که با یک جست‌وجوی ساده می‌توان به آن‌ها دست یافت.

*مطابق دستورات شرعی باید از انجام اموری که باعث توهین به مقدسات می‌شود پرهیز کرد. بدین معنا که اگر کاری باعث بدبینی جامعه و مردم نسبت به دین و مذهب شود، این کار را باید ترک کرد. آیا کسی در این مسئله شک دارد که نوشیدن ادرار شتر آن هم با ادعای پیروی از حدیث باعث توهین و تضعیف مذهب می‌شود؟ آیا سوزاندن کتاب طب هاریسون باعث وهن دین نمی‌شود؟ این کارها برای مومنین هم عذاب‌آور و مشمئزکننده است چه برسد برای افراد کمتر دیندار و بی‌دینان.

*پس در این مسئله شکی نیست که فعالیت مدعیان طب اسلامی نه‌تنها به گسترش فرهنگ اسلامی کمکی نمی‌کند بلکه باعث تضعیف دین و توهین به مقدسات می‌شود. در اینجاست که باید علمای دینی و به‌خصوص حوزه علمیه واکنش جدی‌تری نشان دهند. مراجع تقلید، علما و مدیران حوزه باید مانع فعالیت چنین افرادی به نام مذهب شوند و از وهن دین جلوگیری کنند.

سکوت حوزه علمیه و علمای دینی در این زمینه نصرت کافرین است و حتما باید واکنشی قاطع درخور به این مدعیان نشان داده شود تا از این به بعد هر شهرت‌طلبی با یک عمل عجیب و غریب خود را به ائمه معصوم منتسب نکند و موجب توهین به مقدسات نشود.

*از قوه قضائیه و نهادهای امنیتی هم انتظار می‌رود در این زمینه به یاری حوزه بشتابد. نیروی انتظامی که در تولیدکنندگان یک کلیپ را در عرض چند ساعت پیدا می‌کنند آیا نمی‌توانند این مدعیان دستگیر کنند؟ آیا فقط انتشار کلیپ بارش بادمجان تشویش اذهان عمومی است که دادستانی به آن واکنش سریع نشان می‌دهد؟ نهادهای امنیتی که هواپیمای ریگی را مجبور به فرود می‌کنند قادر به مقابله با این افراد نیستند؟

از همه این نهادها انتظار می‌رود وارد عمل شوند و نگذارند برخی افراد مدعی و شهرت‌طلب با مقدسات مردم بازی کنند و بیش از این آب به آسیاب دشمنان بریزند.

*عجیب‌تر از سکوت حوزه و نهادهای امنیتی و قضایی، واکنش سخنگوی وزارت بهداشت به این مسئله بود. جهانپور گفت: ما ناظر بر حریم خصوصی افراد نیستیم و وزارت بهداشت به این موضوع ورود نمی‌کند، این مشکلات شخصی افراد است که به این صورت نمود بیرونی پیدا می‌کند. 

باید به جناب جهانپور متذکر شویم که تهیه و انتشار چنین ویدئویی در فضای مجازی باعث می‌شود این کار از حریم خصوصی فراتر رود و به حوزه عمومی وارد شود. وقتی هم که به حوزه عمومی وارد شد و در زمینه سلامت مردم بود طبیعتا به وزارت بهپاشت مرتبط است و این وزارتخانه هم باید از چنین افرادی که با ادعاهای عجیب، خارج از دستورالعمل‌های این وزارتخانه توصیه‌هایی به مردم می‌کنند شکایت کند و مانع فعالیت ایشان شود.

منبع: الف

کلیدواژه: طب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۸۶۹۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | توهین جدید ترامپ به بایدن؛ جنگ‌ها در حال وقوع هستند

265 215

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1896539

دیگر خبرها

  • شوخی با تصاویر سیل دبی
  • ببینید | توهین جدید ترامپ به بایدن؛ جنگ‌ها در حال وقوع هستند
  • گیاه بوچو چیست و چه فوایدی دارد؟
  • برهم‌خوردن معادلات دشمن در منطقه با پاسخ موشکی سپاه به رژیم صهیونیستی
  • بانک ایران زمین بانکی برای زیان | هر سال بدتر از پارسال!
  • اگر ایران به اسرائیل حمله کرد روی قبر من ادرار کنید!
  • زلنسکی: وضعیت میدان نبرد اوکراین بدتر می‌شود
  • همه چیز درباره کلیه سنگ ساز
  • طرز پخت یک غذای ابتکاری و ویژه با 10 کیلو بادمجان (فیلم)
  • مثانه بیش فعال دارید ؟ روش‌های سریع برای درمان را بدانید