Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@00:31:45 GMT

ضرورت طهارت باطنی قبل از ورود به ماه رمضان

تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۶۹۰۷۲۶

ضرورت طهارت باطنی قبل از ورود به ماه رمضان

آیت الله حسن ممدوحی کرمانشاهی به خبرنگار معارف ایرنا گفت: ماه رمضان ماه عبادت است و طهارت شرط لازم برای عبادت است ولی در ماه رمضان باید طهارت روحی و باطنی داشته باشیم. یعنی انسان از گناهانش توبه کند و رذائلی همچون کینه و حسد و غیبت را از خود دور کند و مواظب زبان و چشم خود باشد که به آن طهارت باطن گویند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: اگر کسی با این وضعیت وارد ماه رمضان شود و در حقیقت این طهارت باطن را ادامه دهد و نگذارد که قلبش آلوده شود، ماه رمضانی بر او می گذرد که در عمرش ندیده است.

این استاد اخلاق اضافه کرد: مساله مهم و موثر این است که انسان خود را از این نوع چرک های روحی بویژه خودخواهی، کینه، تکبر، دشمنی با دیگران، بدزبانی و بدچشمی پاک کند و قلبش را برای محبت ائمه و اولیای آماده سازد و دل خود را از محبت کردن به افراد گناهکار و بی دین دور کند.

ممدوحی یکی دیگر از شرایط طهارت باطن را دوری از هر نوع مانع در این زمینه دانست و حتی گفت که گاهی دیدن تلویزیون و سرگرم شدن به تلفن همراه انسان را از طهارت باطن دور می کند.

وی با اشاره به این روایت رسول خدا (ص) که فرمود «چه بسا روزه دارانی که بهره آنان فقط گرسنگی و تشنگی است» اظهار داشت: اینها همان کسانی هستند که بدون طهارت وارد ماه مبارک رمضان می شوند و مانند کسانی هستند که بدون وضو نماز می خوانند.

دانشمندی که ماه رمضان به یک آیه مشغول شد

این استاد حوزه درباره ختم قرآن کریم در ماه مبارک رمضان گفت: گاهی نیاز نیست که تمام قرآن را در ماه رمضان ختم کرد ولی اگر کسی بتواند نیمی از قرآن را با تدبر و تفکر بخواند، بهتر است. یعنی ترجمه های آیات را ببیند و بر روی آیات الهی تفکر کند به گونه ای که قرآن بر دلش بنشیند.

وی افزود: یکی از علما تعریف می کرد هنگام قرائت قرآن در ماه رمضان به آیه ۳۰ سوره لقمان رسید که می فرماید «همه اینها دلیل آن است که خدا، خود حق است و غیر از او هر چه را که می‏ خوانند، باطل است و خدا همان بلندمرتبه بزرگ است» و تمام ماه رمضان همین آیه ذهن و دل او را به خود مشغول کرده بود و همواره بر روی آن فکر می کرد.

نویسنده کتاب شهود و شناخت درباره مطالعه ترجمه قرآن اظهار داشت: ترجمه نیز باید بر دل انسان بنشیند ولی باید بدانیم ترجمه قرآن، انسان را بی نیاز نمی کند. چون هیچ ترجمه ای در دنیا نمی تواند آن چیزی را که در قرآن آمده، بیان کند. یعنی بلیغ ترین و عمیق ترین ترجمه ها حتی از سعدی و حافظ و سایر مترجمان نمی تواند زوایای نکات عظیم قرآن را بیان کند.

ضرورت توبه قبل از ماه رمضان

وی با قرائت دعای روزهای پایانی ماه شعبان که می فرماید «اللهم ان لم تکن غفرت لنا فی ما مضی من شعبان فاغفر لنا فی ما بقی منه» گفت: در این دعا از خدا می خواهیم که اگر تا این روزها ما را نیامرزیده است، در این روزهای پایانی ماه شعبان رحمت و غفران خود را شامل حال ما کند. چون کسی که توبه کند، مانند کسی است که در آبی غسل کرده و بیرون آمده و کسی که اینگونه وارد ماه رمضان شود، خدا او را قبول می کند.

ممدوحی یکی دیگر از شرایط ورود به ماه رمضان را ادای حقوق مردم دانست و اظهار داشت: افرادی که می خواهند با پاکی وارد این ماه مبارک شوند، حتی المقدور اگر قدرت دارند، باید حق الناس را ادا کنند و اگر پشت سر کسی غیبت کرده یا تهمتی زده یا آبروی کسی را برده، باید جبران کند.

وی تاکید کرد: البته در بعضی گناهان مانند غیبت لازم نیست که به مخاطب بگویی پشت سر او چه گفته ای. چون ممکن است تبعات آن بیشتر باشد بلکه به همین اندازه که انسان پیش خدای خود توبه کند و برای شخص موردنظر استغفار کند، کافی است.

برچسب‌ها قرآن کریم اخلاق

منبع: ایرنا

کلیدواژه: قرآن کریم اخلاق قرآن کریم اخلاق طهارت باطن ماه رمضان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۹۰۷۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک سال است که رستوران‌های مشهد افزایش نرخ نداشته‌اند

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،رئیس اتحادیه صنف رستوران‌داران، چلوکباب، آشپزخانه و حلیم‌پزان مشهد گفت: نوروز امسال که با ماه رمضان نیز تقارن پیدا کرده بود و به دلیل احترام به ماه رمضان، ۵۰ درصد افت فروش داشتیم، چراکه معمولا در ماه رمضان پس از افطار کسی چلوکباب نمی‌خورد و معمولا مردم غذای فست‌فودی استفاده می‌کنند. پیش از ماه رمضان نیز تقریبا ۲۰ درصد کاهش فروش داشتیم.

حسن امیریان افزود: رستوران‌ها و آشپزخانه‌های مشهد افزایش نرخ نداشته‌اند. منتظر میزان افزایش حقوق کارگران و قیمت گوشت هستیم تا نرخ پیشنهادی خود را به انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کننده اعلام کنیم. پس از آن در صورت تایید، نرخ به سازمان صمت اعلام می‌شود و مجددا پس از تایید سازمان صمت نرخ‌های جدید به ما ابلاغ خواهد شد.

امیریان گفت: یک سال است که افزایش نرخ نداشته‌ایم، اما زمانی که گوشت ۳۰۰ هزار تومانی به کیلویی ۶۰۰ هزار تومان افزایش نرخ پیدا کرد، در بهمن ماه سال گذشته مابه‌التفاوت آن را در هر پرس غذا اعمال کردیم که تقریبا هر پرس غذا حدود ۱۰ هزار تومان افزایش نرخ پیدا کرد، اما برای افزایش نرخ باید میزان افزایش اجاره‌بها، افزایش حقوق کارگر و افزایش حامل‌های انرژی را محاسبه و برآورد کرد.

دیگر خبرها

  • فرشتگان کاتب؛ حافظ انسان در زمان حیات
  • ضرورت ورود جدی مسئولان برای رفع اختلاف مالکیت ساکنان تالاب انزلی
  • سرچشمه عرفان وحیانی و اخلاق قرآنی یکی است
  • انسان به ذکر، یادآوری و توجه نیازمند است
  • تصویر ایران در جهان اسلام درباره اهتمام به قرآن اصلاح شد
  • عوامل ویژه برنامه‌های قرآنی در ماه رمضان تجلیل شدند
  • یک سال است که رستوران‌های مشهد افزایش نرخ نداشته‌اند
  • آیت‌الله العظمی جوادی آملی: بسیاری از مردم غرب خودشان را به تاراج گذاشته‌اند/ همان طوری که قرآن توانست جاهلیت کهن را از بین ببرد، می تواند جاهلیت جدید را هم از بین ببرد و ما دیگر شاهد جریان غزه و امثال غزه نباشیم
  • دوره سراسری «انسان مدیر؛ انسان سعادتمند» برگزار می‌شود
  • دوره سراسری «انسان مدیر؛ انسان سعادتمند» برگزار می شود