Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-20@01:32:15 GMT

اصفهان، شناور در افسون گل سرخ

تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۶۹۱۰۶۵

اصفهان، شناور در افسون گل سرخ

اصفهان تنها شهر گنبدهای فیروزه‌ای نیست، شهر گل سرخ هم هست. آوازه گل‌های سرخ آن را باید از دوران معاصر تا صفویه در توصیفات مادفون روزن، کلود آنه، مادام دیولافوا، پیر لوتی و پیترو دلاواله پی‌گرفت که اصفهان را با عنوان «درخت پرگل بهشتی» و «گل سرخ جهان» یاد می‌کنند؛ توصیفی که دست‌مایه سرودن شعرها، آفریدن قطعات موسیقی، اجرای اُپرا، تابلو نقاشی و حتی کتابی تحت عنوان گل‌های سرخ اصفهان در آن سوی مزرهای ایران بوده و اما مدیران فرهنگی، شهری و گردشگری این شهر تا چه حد از این فرصت استثنایی برای معرفی اصفهان به جهان استفاده کرده اند؟

از میدان نقش جهان تا میدان گل سرخ

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبزشهرداری اصفهان، در گفت‌ و گو با ایرنا می‌گوید بنا دارد گل‌های سرخ را به میدان نقش‌جهان بیاورد و در پیوند با این اثر تاریخی  و رعایت ملاحظات میراث‌فرهنگی در باغچه‌های میدان، رُز ایرانی بکارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این تصمیم اگر درست و اصولی اجرا شود، قدمی خواهد بود به سوی سالهای فرمانروایی گل سرخ اصفهان.

به گفته فروغ مرتضایی‌نژاد تصمیم نهایی در این‌رابطه بستگی به نتیجه جلسات آنها با میراث فرهنگی اصفهان دارد: در میدان نقش‌جهان باید از درخت‌ها، بوته‌ها و گل‌های کوتاه استفاده کنیم که جلوی دید بناهای  تاریخی را نگیرد. در این‌ باره یکی از مواردی که تصویب کرده‌ایم و پیشنهاد داده شده استفاده از رُز ایرانی است.

گل سرخ همان رُز بومی ایران است که به رنگ‌های گوناگون  و با نام «وَرد» در کتاب‌های کهن و ادبیات به چشم می‌آید و جان‌مایه آفرینش‌های هنری گوناگون بوده است. مرتضایی‌نژاد با تاکید بر پیشینه گل سرخ در ایران و بویژه در اصفهان به ایرنا گفت:در سال‌های اخیر از نسترن سفید که گونه‌ای از گل سرخ است در بسیاری از رفیوژهای میان خیابان‌ها استفاده شده و در جای‌ جای شهر به چشم می‌خورند. در چهارباغ نیز در قسمت‌هایی که تراکم درختان انبوه نباشد نیز از رُز هفت رنگ استفاده کرده‌ایم و در همین سال گذشته تنها رُزی که زیبایی بسیاری در ابتدای چهارباغ  آفرید، رُز هفت‌رنگ بود.

بایدهای محیط‌زیستی در فضای سبز شهری

مرتضایی‌نژاد می‌گوید در فضاهای سبز شهری بایدهای زیادی وجود دارد و در این ‌باره ملاحظات زیست‌محیطی از بایدهای این حوزه هستند. وی ضمن اشاره به گونه‌های مقاوم گل سرخ  که کمتر دچار بیماری و آفت می‌شوند بر اهمیت دوره گل‌دهی طولانی‌مدت گل‌های رز سفید یا همان نسترن سفید تاکید می‌کند.

در کنار روایت مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان، کنشگران محیط زیستی واکنش دیگری از اقدامات این سازمان در چهارباغ و فضاهای سبز شهری داشته‌اند؛ آنها معتقدند در شرایط کم‌آبی اصفهان و بحران زاینده‌رود، شهرداری بیشتر از چمن‌هایی که مصرف آب بالایی داشته استفاده کرده و عملکرد سازمان پارک‌ها را متناسب با شرایط بحران کم آبی این سال‌های اصفهان نمی‌دانند.

آن‌ طور که مرتضایی‌نژاد می‌گوید پیرو سیاست سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان مبنی بر کاشت درختچه‌های گلدار چند ساله، یکی از گل‌های اساسی، گل سرخ است و بدین‌جهت هم شاید در سال‌های اخیر در رفیوژها و پرچین‌های شهر گل نسترن سفید یا رُز سفید و رُز هفت‌رنگ بیشتر به چشم می‌خورند.

از  دیدگاه وی استفاده از گونه‌هایی مثل تیژ، نسترن سفید و رُز هفت‌رنگ به این دلیل بوده که اساسا رُز ایرانی یا همان گل سرخ سازگار با طبیعت اصفهان بوده  اما بهره گرفتن از گل‌های سرخ در سرسبزی و زینت بخشی معابر، میان‌گذرها و چشم‌انداز مکان‌های تاریخی و گردشگری، برای چهره گللگون اصفهان در اردیبهشت ، نیازمند برنامه‌ریزی با نگاه ویژه به اصفهان به عنوان شهر گل سرخ است.

از گل‌گلاب تا رُزهای هفت‌رنگ چهارباغ

سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان بیشتر به سمت گیاهان دائم‌گل و پایدار میل دارد و شاید هم  به همین دلیل کمتر گرایش به کاشت گل‌گلاب دارد؛ گل گلاب همان رُزی ست که در دوران قاجار، جنگلی از گل سرخ در چهارباغ پدیدار ساخته بوده اما دوران گل‌دهی‌اش محدود به اردیبهشت است و از همین منظر شهرداری تمایلی به کاشت آن در چهارباغ ندارد.

مرتضایی‌نژاد می‌افزاید: رُز آفتاب می‌خواهد! و ما در چهارباغ سایه درختان را داریم. به هرحال هرجا در چهارباغ  فشردگی درختان را نداشته باشیم رُز هفت‌رنگ کار کرده‌ایم. در ابتدای چهارباغ از سمت میدان انقلاب که درخت‌های قبلی را بریده بودند، درخت‌هایی انتقال دادیم که هنوز سایه‌انداز نشده‌اند و بنابراین می‌توانیم در این محل هم رُز هفت‌رنگ کار کنیم. 

وی در ادامه گفت: گل‌گلاب گونه‌ای از رُز است که دوره گل‌دهی کوتاهی دارد. ما باید از رُزهایی مثل رُز سفید که دوره گل‌دهی طولانی‌تری دارند استفاده کنیم و این برای ما اهمیت بیشتری دارد.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری با تایید سابقه انبوه گل‌گلاب در چهارباغ، معتقد است در آن سالها مخاطرات زیست محیطی برای گل‌ها کمتر بوده و چون گل‌گلاب آفت بیشتری می‌گیرد و عمر گل‌دهی کوتاهی دارد تاکید زیادی بر کاشت آنها در چهارباغ ندارند.

این مقام مسئول در شهرداری اصفهان در عین حال از پژوهش‌ها در مرکز تحقیقات محمودآباد می‌گوید تا بتوانند گل گلاب مقاومی تولید کنند که گل‌های درشت‌تر، پُر پَرتر  و با دوره گل‌دهی بیشتری داشته باشد.

جشن گل سرخ در شهر گل سرخ

در فرهنگ ایران، اردیبهشت نگهبان گیاهان روزی زمین است، ماهی که همیشه اصفهان با گل‌های سرخ‌اش بیشتر از وقت‌های دیگر سال به چشم می‌آمد.
اصفهان، شهر گل‌های سرخ ایرانی ست که از دیرباز در اردیبهشت و همزمان با جشن گل سرخ، چشم انداز دلفریب‌تری در کنار پل‌ها، گذرها و کاخ‌ها  پیدا می‎کرده است.

گرچه اکنون از جشن گل‌سرخ اصفهان تنها نامش در میان سفرنامه‌ها باقی مانده اما هنوز نمودهای گل ‌سرخ در این شهر را می‌توان در طبیعت اردیبهشت به تماشا نشست.

شاهین سپنتا پژوهشگر جشن های ایرانی و فعال میراث فرهنگی در این‌باره به ایرنا گفت: شاید هیچ شهری در دنیا به اندازه اصفهان نامش با گل سرخ پیوند نخورده باشد. این را با نگاهی گذرا به آثار برجای مانده از سرایندگان، نگارندگان و گردشگران ایرانی و اروپایی به خوبی می‌توان دریافت.

بازآفرینی برند شهر گل سرخ

سپنتا معتقد است پس از «نصف‌جهان» پرآوازه‌ترین عنوان برای اصفهان «شهر گل سرخ» بوده اما با این وجود برای حفظ و توسعه این عنوان، آن‌گونه که شایسته است اقدامی نشده است.

وی بر این باور است که عنوان «شهر گل سرخ»از پتانسیل بالایی برای تبدیل شدن به یک برند جهانی برای اصفهان برخوردار است:برای بازآفرینی برند «شهر گل‌سرخ» باید از همه ظرفیت‌های ممکن استفاده کرد. خلق آثار ادبی و هنری، ایجاد باغ‌های گل سرخ، جشنواره گل‌سرخ و تورهای گردشگری به ویژه در روز سوم اردیبهشت‌ماه یا جشن گل سرخ تنها گوشه‌ای از این ظرفیت‌هاست‌.

این پژهشگر جشن‌های ایرانی در ادامه افزود: این برنامه‌ها باید از چنان جذابیتی برخوردار باشند که همه ساله در چنین زمانی هزاران نفر از سراسر جهان برای تماشای شور و حال جشن گل سرخ به اصفهان سفر کنند.

سپنتا در ادامه گفت و گو با خبرنگا ایرنا گریزی به فضای سبز اصفهان و گل‌های مورد استفاده در آن زد و گفت: در طراحی فضای سبز شهر اصفهان باید بیش از گذشته به استفاده از گل سرخ اهمیت داد. به ویژه در چشم انداز بناهای تاریخی میدان نقش‌جهان، چهارباغ عباسی،چهارباغ خواجو، و پل‌های تاریخی.

وی تاکید کرد: حضور گل سرخ در چشم‌انداز این آثار شاخص که هویت تاریخی شهر اصفهان را به رخ می‌کشند باید به گونه‌ای باشد که در قاب تصویر هر عکسی از این آثار در فصل بهار، گل سرخ دیده شود.

سپنتا یادآور شد: گل‌های فصلی همچون شب‌ بو، بنفشه، اطلسی، همیشه بهار و غیره را در خیابان‌های اصلی و فرعی شهر می‌توان کاشت اما در چشم‌انداز آثار شاخص جای گل سرخ خالی است.

او به تجربه کاشت گل سرخ در کنار پل خواجو اشاره کرد و گفت: چند سال است که چند بوته گل‌سرخ رونده در کنار پل خواجو، توانسته به بخشی از جاذبه طبیعی این اثر تاریخی تبدیل شود. این تجربه موفق را در چشم انداز سایر آثار تاریخی نیز می توان تکرار کرد.

سپنتا همچنین معتقد است که نهادهای شهری باید هویت شهر گل سرخ را بازآفرینی کنند و در ادامه گفت: اگرچه رُز سفید و یا رز هفت‌رنگ در حال حاضر نسبت به قبل در اصفهان شیوع بیشتری پیدا کرده است اما باید با مطالعه گیاه‌شناسی، گونه‌های مقاوم‌تر گل‌سرخ و یا گل‌گلاب را که در گذشته بخشی از هویت اصفهان بوده‌اند، پرورش داد و به اصفهان بازگرداند.

منبع: جماران

کلیدواژه: بودجه 99 ویروس کرونا آثار تاریخی سفرنامه شهرداری فضای سبز نقاشی بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری شهرداری اصفهان میدان نقش جهان مرتضایی نژاد چشم انداز ر ز هفت رنگ گل های سرخ شهر گل سرخ جشن گل سرخ گل سرخ گل گلاب ز سفید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۹۱۰۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احتمال بازگشایی مدارس از شهریورماه/ طرح شناور شدن آغاز سال تحصیلی پیگیری می‌شود

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، تغییر تقویم آموزشی مدارس (زمان آغاز و پایان سال تحصیلی) از موضوعاتی است که دستخوش سیاست‌گذاری‌های متفاوت بوده است.

بیشتر بخوانید:

با وجود تجربه شکست‌خورده دهه 70 برای آغاز سال تحصیلی از اول شهریورماه، یک‌بار دیگر این موضوع در دستور کار مجلس شورای اسلامی و وزارت آموزش و پرورش قرار گرفته است!

پیش از این بازگشایی مدارس از شهریور منجر به نارضایتی والدین و حتی کاهش میزان یادگیری دانش‌آموزان به‌دلیل گرمای هوا شده بود، در نهایت مجلس شورای اسلامی سال 76 به موضوع ورود و با قانون‌گذاری زمان آغاز سال تحصیلی را از اول مهر ماه تعیین کرد.

هم‌اکنون پرونده این موضوع یک بار دیگر باز شده است اما باید به این نکته مهم دقت کرد که بازگشایی مدارس تمام کشور از اول شهریور ماه قطعاً باعث ایجاد مشکلاتی برای والدین، دانش‌آموزان و معلمان و در نهایت نارضایتی آنها خواهد شد ازاین‌رو در صورت تصویب باید آن را برای مناطق خاصی از کشور اجرا کرد.

در همین ارتباط موسی‌الرضا کفاش؛ معاون دبیرکل شورای‌عالی آموزش و پرورش درباره تغییر زمان آغاز و پایان سال تحصیلی گفت: موضوع تقویم آموزشی مدارس سال‌هاست که مطرح بوده است و اقلیم‌های مختلف در کشور با تفاوت دمای بسیار، بازنگری در تقویم آموزشی مدارس را مطرح کرده‌اند.

وی افزود: سال 76 مجلس شورای اسلامی در مصوبه‌ای، زمان بازگشایی مدارس سراسر کشور را اول مهر، پایان سال تحصیلی را پایان اردیبهشت و زمان برگزاری امتحانات را خرداد ماه تعیین کرد و وزارت آموزش و پرورش مکلف به رعایت مصوبه مجلس به‌عنوان قانون کشور است.

کفاش ادامه داد: اخیراً 27 نفر از نمایندگان مجلس، طرحی را برای مدیریت زمان آموزش و تغییر تقویم آموزشی در کشور ارائه کرده‌اند، این طرح در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است.

معاون دبیرکل شورای‌عالی آموزش و پرورش گفت: طرحی که نمایندگان مجلس ارائه کردند و در شورای‌عالی آموزش و پرورش بررسی و تأیید شد، چندین بند دارد که در یک بند به زمان آغاز و پایان سال تحصیلی اشاره می‌کند همچنین اختیاراتی به شورای‌عالی آموزش و پرورش استان‌ها، مناطق آموزش و پرورش و مدارس برای تصمیم‌گیری درباره شناور شدن آغاز و پایان سال تحصیلی، برنامه هفتگی و تعطیلات فصلی ارائه می‌کند.

وی در پاسخ به این پرسش که «آیا در 1403 زمان آغاز سال تحصیلی از اول شهریور است؟» افزود: این طرح فعلاً در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصویب شده است و باید در صحن علنی مجلس نیز تصویب شود بنابراین فعلاً نمی‌توانیم بگویم که زمان بازگشایی مدارس تغییر کرده است.

کفاش در پاسخ به این پرسش که «آیا ممکن است در سال‌های آینده زمان آغاز سال تحصیلی تغییر کند و به شهریور منتقل شود؟»، ابراز کرد: آغاز سال تحصیلی از شهریور در قالب چارچوبی است که شورای‌عالی آموزش و پرورش باید آن را تصویب کند و این احتمال وجود دارد که سال تحصیلی زودتر آغاز شود.

معاون دبیرکل شورای‌عالی آموزش و پرورش درباره اینکه «آغاز سال تحصیلی از مهر ماه به‌عنوان یک نوستالژی در اذهان شهروندان حک شده است، علاوه بر این تغییر زمان آغاز سال تحصیلی ممکن است خانواده‌ها را دچار مشکل کند.»، گفت: تغییر تقویم آموزشی به‌دلیل اقلیم‌های متفاوت در کشور مطالبه آموزش و پرورش است از سوی دیگر سال‌هاست شهروندان زمان آغاز سال تحصیلی را از مهر ماه می‌دانند، این موضوعات در تصمیم‌گیری و تدوین چارچوب‌ها مدنظر خواهد بود و با در نظر گرفتن تمام مسائل به‌دنبال شناور بودن زمان آغاز سال تحصیلی هستیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1227567 برچسب‌ها مدارس

دیگر خبرها

  • میزان تولید آب شرب در چهارباغ افزایش می‌یابد
  • جزییات نجات ۲۱ سرنشین کشتی خارجی در آب‌های جاسک
  • کاهش حق بیمه در تور صیادان و صاحبان شناور‌های صیادی گلستان
  • کاهش حق بیمه در تور صیادان و صاحبان شناورهای صیادی گلستان
  • احتمال بازگشایی مدارس از شهریورماه/ طرح شناور شدن آغاز سال تحصیلی پیگیری می‌شود
  • دیدار مدیر کل امور اتباع البرز با امام جمعه چهارباغ
  • نجات ۲۱ خدمه شناور خارجی در جاسک
  • نجات ۲۱ خدمه نفتکش سریلانکایی ‌در دریای عمان ‌‌
  • نجات ۲۱ سرنشین کشتی خارجی در آب‌های جاسک
  • وضعیت بزرگراه شیخ زائد دبی بعد از بارندگی! | از ترافیک سنگین تا خودروهای شناور در آب | ببینید