Web Analytics Made Easy - Statcounter

این روزها جیب این فعالان صنفی خالی شده و خبری از تغییر وضعیت کسب و کارشان هم نیست. پس اندازشان ته کشیده و نمی‌دانند از امروز به بعد باید چه کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر، شاید هیچ کس به فکرش خطور نمی‌کرد که روزی روزگاری پیرایشگری و آرایشگری از مشاغل پرخطر محسوب شود. شغلی که با نظافت و زیبایی همراه است چگونه می‌توانست پرخطر و با ریسک بالا باشد؟ این مهم قرن‌ها به ذهن کسی نرسید تا کرونا آمد و تمام معادلات ذهنی بشر را به هم ریخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یک ویروس نیم گرمی آمد و بر همه عادت‌های بشر و قوانین و عرف‌ها خط بطلان کشید. در این بین پیرایشگری به حدی پرریسک شد که حدود دو ماه است پیرایشگران مردانه و آرایشگران زنانه بیکار شده‌اند و دارند از جیب می‌خورند.

این روزها جیب این فعالان صنفی خالی شده و خبری از تغییر وضعیت کسب و کارشان هم نیست. پس اندازشان ته کشیده و نمی‌دانند از امروز به بعد باید چه کنند.

مسؤولان بهداشت کشور می گویند اگر در سایر مشاغل بین فروشنده یا خدمات دهنده و خدمات گیرنده یا مشتری به طور طبیعی بین یک تا دو متر فاصله وجود دارد در این شغل بین مشتری و خدمات دهنده کمتر از نیم متر فاصله است و دست این فعالان صنفی در موی سر مشتری است. باز هم مسؤولان و کارشناسان بهداشت می‌گویند مو یکی از عوامل انتقال ویروس کرونا است.

تعطیلی دو ماهه پیرایشگاه‌ها و آرایشگران مردانه و زنانه باعث نارضایتی شهروندان شده است. بلاتکلیفی این رسته‌های صنفی باعث شده تعدادی از شهروندان بگویند با توجه به ریسک بالای رفتن آرایشگاه قید نظافت ظاهری و زیبایی را زده و منتظر صحبت‌های کارشناسان بهداشت بمانند. از بین این قشر وضعیت کسانی که در سطح جامعه مشغول خدمات دهی هستند بدتر است. کسانی مثل فعالان صنفی تعمیرکار که در فضای باز کار می‌کنند و باید بیش از دیگران به بهداشت خود توجه کنند.

نارضایتی پیرایشگاه‌ها و آرایشگران از وضع موجود

یکی از تعمیرکاران بوشهری می‌گوید: کار ما به گونه‌ای است که مجبوریم روی آسفالت دراز کشیده و زیر ماشین برویم. می‌گویند موی سر یکی از جاهایی است که ویروس کرونا در آن خوب جا می‌گیرد. نمی‌دانیم در این روزها چه کنیم. با تعدادی از دوستانم مجبور شدیم با یک سلمانی تماس بگیریم و از او بخواهیم به تعمیرگاه بیاید و سرمان را بتراشد.

علی در ادامه می‌گوید: هرچه فکر می‌کنم نمی‌توانم قبول کنم که حضور یک پیرایشگر در تعمیرگاه کار بهداشتی و درستی است. ما از ترس کرونا این کار را کردیم اما با این کار بهداشت و همه چیز را زیرپا گذاشتیم.

فرزاد کارمند یکی از نهادهای دولتی است، او می‌گوید: دو ماه است که پیرایشگاه‌ها تعطیلند. آن‌هایی هم که دارند خدمات می‌دهند به صورت غیررسمی است. مردم به این خدمات نیاز دارند. در تدوین پروتکل‌های بهداشتی باید نیازهای مردم هم دیده شود.

در تدوین پروتکل‌های بهداشتی باید نیازهای مردم دیده شود

مریم یکی از زنان بوشهری است که می‌گوید: بهداشت فردی و ضرورت نشاط اجتماعی ایجاب می‌کند که آرایشگران زنانه و مردانه باز باشند. شهری که در آن آرایشگاه نباشد شهر افسرده‌ای است. در شهر افسرده و بیمار مردم با ظاهری آشفته و نازیبا در جامعه تردد می‌کنند.

دو ماه هست کسی احوال آرایشگران را نمی‌پرسد

متصدی پیرایشگاه بهنام می‌گوید: همه همکاران من شرمنده خانواده‌های خود هستند. الان دوماه است که ما بیکاریم و کسی احوالی از ما نمی‌پرسد.

متصدی پیرایشگاه مسعود هم می‌گوید: به جای تعطیلی پیرایشگاه‌ها باید نظارت‌های بهداشتی افزایش یابد. همه همکاران من در سامانه سلامت ثبت نام کرده‌اند و کد بهداشتی گرفته‌اند. پروتکل‌های بهداشتی هم در سامانه سلامت بوده و همه پیرایشگران هم آن پروتکل را مطالعه کرده‌اند. اما تصمیم گیران پا را فراتر از پروتکل‌های موجود گذاشته و حاضر به بازگشایی این واحدهای صنفی نیستند.

مهدی جوان پیرایشگری است که اعتراض دارد: او می‌گوید: من و همسرم هر دو در این رسته صنفی کار می‌کنیم. او آرایشگاه زنانه دارد و من پیرایشگاه مردانه، هر دو بیکار شده‌ایم. هر یک از ما اجاره بهای دو ماه واحد صنفی و دو ماه اجاره خانه‌مان عقب افتاده‌ایم، الان هم اگر واحد صنفی‌ام را بازگشایی کنم باید سرجمع شش ماه اجاره بها بپردازم.

ابراهیم شایان رئیس اتحادیه پیرایشگران مردانه شهرستان بوشهر می‌گوید: پیرایشگران مردانه شرمنده شهروندان و زن و فرزند خود هستند.

وی ادامه می‌دهد: امروز حداقل هر پیرایشگر مردانه از چهار ماه اجاره بهای خانه و واحد صنفی خود عقب مانده است و کسی هم به فکر نیست.

کسی به فکر پیرایشگران نیست

شایان در ادامه می‌افزاید: به گونه‌ای زیر فشار بهداشت هستیم که گویی ما متصدی سلامت شهروندان هستیم. این رویه یک طرفه است و اگر مسؤولان می‌خواهد ما همچنان تعطیل باشیم باید به فکرمان باشند.

رئیس اتحادیه پیرایشگران مردانه شهرستان بوشهر خاطرنشان می‌کند: پیرایشگاه‌ها در بهترین فصل کاسبی به خانه رفتند و کاسبی‌شان تعطیل شد.

شایان تاکید می‌کند: خواسته ما مشخص است. بازگشایی به همراه داشتن ساعت کار، نظارت مستمر بهداشتی و رعایت حداکثری پروتکل‌های بهداشتی.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: بوشهر زیبایی آرایشگاه سلامت پروتکل های بهداشتی فعالان صنفی دو ماه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۹۳۳۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز به کار آزمایشی «سینما دانش» شهرستان قوچان 

به گزارش خبرنگار مهر، جواد واعظ شامگاه دوشنبه در حاشیه اکران فیلم آسمان غرب به‌عنوان اولین اکران آزمایشی سینما دانش قوچان اظهار کرد: سینما دانش قوچان که متعلق به اداره آموزش‌وپرورش این شهر است از دهه ۶۰ تأسیس شد و به علت برخی مشکلات در دهه ۷۰ تعطیل شد.

سرپرست آموزش‌وپرورش قوچان با اشاره به اینکه این سینما با مشارکت بخش خصوصی در دهه ۹۰ آغاز به کار مجدد کرد اما شیوع ویروس کرونا دوباره این سینما را به تعطیلی کشاند، تصریح کرد: متأسفانه وجود برخی مشکلات پس از کرونا و نبود همتی در جهت بازگشایی مجدد این سینما به سمتی کشاند تا بیش‌ازپیش مستهلک‌شده و منابع مالی و بیت‌المال هدر رود.

وی با تأکید بر اینکه نیاز شهروندان به این مکان تفریحی فرهنگی به‌ویژه قشر نوجوان و جوان اهمیت راه‌اندازی این مجموعه را با قید فوریت دوچندان کرد، افزود: در این راستا برای مدت آزمایشی یک‌ماهه تفاهم‌نامه‌ای با ستاد اکران‌های مردمی عمار بسته شد تا بتوان بر اساس حضور مردم در این بازه زمانی به سمت جذب اعتبار از طریق خیرین و نهادهای مرتبط برویم و سینمایی درخور شأن آماده‌سازی کنیم.

واعظ بابیان اینکه بهسازی و تعمیر سینما برای صندلی، پرده، صوت و … حدود ۴.۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز است، ادامه داد: امشب اکران آزمایشی فیلم آسمان غرب به‌عنوان اولین اکران برای بسیج دانشجویی برگزار و در روزهای آتی نیز برای دیگر اقشار جامعه اکران خواهد شد.

کد خبر 6085971

دیگر خبرها

  • طولانی‌ترین عفونت کرونا که ۶۱۳ روز طول کشید، بیش از ۵۰ جهش ایجاد کرد
  • شایع‌ترین اختلالات روانی کرونا و آمار آن
  • تعطیلی یک رستوران در شادگان
  • حجاج این ۲ توصیه پزشکی را جدی بگیرند
  • تعطیلی کلاس‌ها در دانشگاه کلمبیای آمریکا پس از بازداشت دانشجویان حامی فلسطین
  • آغاز به کار آزمایشی «سینما دانش» شهرستان قوچان 
  • اعتراض به تعطیلی شهر کراچی به دلیل حضور رئیسی
  • اعتراض به تعطیلی شهر کراچی همزمان با سفر رئیسی
  • تعطیلی دو روزه آخر هفته، رونق سفر و مصیبت حمل و نقل
  • سندروم پس از کرونا چیست؟