Web Analytics Made Easy - Statcounter

هفته جاری شواهد حوادث تلخ و شیرینی در حوزه سیاسی، اقتصادی و بین‌الملل بودیم که مرور برخی اتفاقات مهم خالی از لطف نیست.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ بخشی از اتفاقات به شرح زیر است:

شخصیت هفته؛ حسن روحانی

«دکتر حسن روحانی»، رئیس‌جمهور، با قدردانی از همکاری و همراهی مراجع عظام، علما و روحانیون و به‌ویژه حجت‌الاسلام مروی، تولیت آستان مقدس حضرت ثامن‌الحجج علی‌ابن موسی‌الرضا (ع)، با ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا تصریح کرد که تسریع در بازگشایی اماکن مقدس و زیارتی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، جزو دغدغه‌های مهم دولت بوده و هست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حجت‌الاسلام حسن روحانی در تماس تلفنی با تولیت آستان مقدس حضرت ثامن‌الحجج علی‌ ابن موسی‌ الرضا (ع) با اشاره به مصوبه جلسه اخیر ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا درخصوص فعالیت اماکن مذهبی و عبادی در ایام ماه مبارک رمضان، گفت: پس از مشورت با نهادهای مذهبی و متولیان امور بهداشتی کشور قرار شد تا 15 اردیبهشت‌ماه با ارزیابی مجدد اقدامات انجام‌ شده در روند اجرای طرح فاصله‌گذاری هوشمند اجتماعی، دستکم درخصوص بازگشایی صحن‌های اماکن مذهبی با رعایت طرح فاصله‌گذاری هوشمند اجتماعی، اقدام شود.

رئیس‌جمهور افزود: با همکاری تولیت آستان مقدس حضرت ثامن‌الحجج علی‌ابن موسی‌الرضا (ع) و همچنین دیگر تولیت‌های آستان‌های مقدس امیدوارم بتوانیم تمهیداتی را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی طراحی کنیم تا پس از 15 اردیبهشت‌ماه در صورت تشخیص مسئولان بهداشتی و سلامت کشور، صحن‌های اماکن متبرکه بازگشایی شوند.

همچنین دکتر روحانی روز سه‌شنبه در گفت‌وگوی تلفنی با نخست‌وزیر اسپانیا ضمن ابراز همدردی با مردم این کشور خاطرنشان کرد: آماده هستیم تجربیات خود را در زمینه مقابله با ویروس کرونا به اشتراک بگذاریم. رئیس‌جمهور با اشاره به مشکلات ایجاد شده برای شهروندان ایرانی به‌خاطر شیوع ویروس کرونا، تأکید کرد: در چنین شرایطی باید روابط کشورها بر اساس اصول انسانی باشد و با سیاست‌های خصمانه مقابله شود، اما متأسفانه شاهد هستیم در این شرایط بسیار سخت، آمریکا همچنان تحریم‌های خود علیه ایران را تشدید می‌کند و حتی این تحریم‌ها در زمینه دارو نیز اعمال می‌شود. روحانی در ادامه‌ گفت: آمریکا با پرداخت این وام هم مخالفت کرده و انتظار این است که اتحادیه اروپا و اسپانیا در مقابل این اقدام غیرقانونی اتخاذ موضع کنند.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی، رئیس جمهور، در ادامه روز سه‌شنبه در تماس تلفنی «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه، پیش از نشست آستانه گفت: «امروز شرایط سختی پیش روی همه کشورهای جهان قرار دارد و در این شرایط کشورهای دوست باید همکاری و روابط صمیمانه‌تری با هم داشته باشند.»

 دکتر روحانی با اشاره به برخی اقدامات تحریک آمیز آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه بر ضرورت توسعه همکاری ها و گفتگوهای دو کشور پیرامون مسائل و مشکلات منطقه و ادامه رایزنی ‌سران ایران، روسیه و ترکیه در چارچوب روند آستانه تاکید کرد.

رئیس جمهور اوگاندا نیز در گفت‌وگوی تلفنی با رئیس جمهور با ابراز تاسف از اقدامات غیرقانونی آمریکا علیه ایران، گفت: معتقدیم که در این شرایط سخت باید روابط انسانی در اولویت باشد و همزیستی مسالمت آمیز را ترویج داده و اختلافات را از مسیر سیاسی حل و فصل کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز چهارشنبه در گفت‌وگوی تلفنی با سلطان عمان، ضمن طلب مغفرت برای سلطان قابوس پادشاه فقید عمان و آرزوی موفقیت برای سلطان جدید این کشور  ابراز امیدواری کرد روابط دو کشور در دوران مسئولیت ایشان روابطی بهتر و صمیمی‌تر باشد.

دکتر روحانی با بیان اینکه در ماه‌های اخیر شاهد افزایش حجم مبادلات تجاری دو کشور بوده‌ایم، بر توسعه و تعمیق روابط ایران و عمان در همه زمینه‌ها تاکید کرد و گفت: علاقمندیم توافقات دو کشور از جمله انتقال گاز ایران به عمان و سرمایه‌گذاری عمان در بندر چابهار هر چه زودتر اجرایی و عملیاتی شود که به نفع دو دولت و دو ملت خواهد بود.

چهره هفته؛ محمود صادقی

یک خبرگزاری اصولگرا از «صدور حکم حبس و جزای نقدی برای محمود صادقی» خبر داد. در این خبر آمده بود: «دادگاه برای محمود صادقی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، چند ماه حبس و جزای نقدی در نظر گرفت. این حکم به‌ دنبال شکایت درباره حساب‌های قوه قضائیه و عدم همکاری با مقامات مسئول در جریان رسیدگی به پرونده صادر شده است. بنابر تاکید سخنگوی قوه قضائیه مبنی بر اینکه اخبار باید از طریق این قوه اطلاع‌رسانی شود اما شاهد بودیم که یک رسانه اصولگرا، این خبر را منتشر کرد. معمولا خبرهای قضایی و اخبار پرونده مفتوح در محاکم یا باید از جانب مسئولان  دادگاه و قوه قضائیه اعلام شود یا توسط وکیل متهم یا متهمان در اختیار رسانه‌ها قرار گیرد.

پس از انتشار این خبر «محمود صادقی»، نماینده مردم تهران در مجلس، در گفتگو با خبرنگار برنا در این خصوص گفت: با توجه به شرایط کشور و بحران کرونا، برای اینکه انتشار این رأی ممکن بود موجب تنش در فضای جامعه شود و نیز باتوجه به اقدامات اصلاحی رئیس قوه قضائیه فعلا نمی‌خواهم مفاد رأی رسانه‌ای شود.

او ادامه داد: درخواست تجدیدنظر داده‌ام و امیدوارم ادله من مورد توجه دادگاه تجدیدنظر قرار گیرد. تعجب می‌کنم این خبرگزاری چگونه از صدور این رأی باخبر شده است.

 مرکز رسانه ای قوه قضاییه در ادامه و در واکنش به پرونده محمود صادقی که منجر به صدور رأی در دادگاه بدوی شده است، چندین عنوان اتهامی با شکایت شاکیان خصوصی و مدعی العموم به صورت توامان را  در این پرونده اعلام کرد.

این مرکز اعلام کرد؛ نامبرده در مرحله بدوی از برخی اتهامات تبرئه شده و در برخی دیگر مجرم شناخته شده است که از قضا اتهام مورد اشاره در خبر یعنی محکومیت به سبب اظهارات ایشان درخصوص حساب‌های قوه قضائیه جزو مواردی است که دادگاه وی را در آن مورد تبرئه کرده است.

مصطفی کواکبیان، نماینده مردم تهران در مجلس، در تذکری در این باره گفت: «موضوع حکم دادگاه آقای صادقی در فضای مجازی منتشر شده است. با توجه به اینکه آقای رئیسی خودشان هم به موضوع حساب‌های قوه قضائیه ورود کردند، از او می‌خواهیم که مشکلی برای آقای صادقی به خاطر تذکرشان درباره همین موضوع ایجاد نشود. آقای آملی‌ لاریجانی هم بگذرد.»

خبر مهم هفته؛ حضور نیروهای آمریکایی در خلیج فارس

الجزیره عربی در خبرهای فوری خود بامداد پنجشنبه، ۲۷ فروردین‌ماه از نزدیک شدن شناورهای سپاه پاسداران به ناو آمریکایی خبر داد. ساعاتی بعد سنتکام، مرکز فرماندهی نیروهای نظامی آمریکایی در خلیج فارس روایتی از این اتفاق منتشر کرد. روایتی که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پس از ۳ روز به آن واکنش نشان داد.

 قطر نیز به نقل از برخی منابع ایرانی مدعی شده ‌بود که چندی پیش یک جنگنده امریکایی تلاش داشت وارد حریم هوایی ایران شود اما هشدار پدافند هوایی ایران موجب تغییر مسیر این جنگنده شد. همچنین این منابع گفته ‌بودند «نوع برخوردی که با کشتی‌های جنگی آمریکایی [در خلیج فارس] شد، در پاسخ به این اقدام جنگنده آمریکایی بود.

 «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا، در این باره در توییتر خود نوشت:«به نیروی دریایی دستور داده‌ام به سمت همه قایق‌های مسلح ایرانی که قصد مزاحمت برای کشتی‌های ما را دارند، شلیک و آنها را نابود کنند.»

حاشیه هفته؛ امام جمعه ایرانشهر

اخیراً کلیپی از حجت الاسلام سیدشجاع الدین ابطحی، امام جمعه ایرانشهر، در حالی که داخل خودرو نشسته بود و به کارگران پول می‌داد، در فضای مجازی منتشر شد که با واکنش‌هایی روبرو شد و موجب سوءاستفاده رسانه‌های معاند و هجمه علیه ائمه جمعه و روحانیت شد.

پس از این واکنش‌ها، حجت‌الاسلام سیدشجاع‌الدین ابطحی، امام جمعه ایرانشهر، با ارسال نامه‌ای به شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور، استعفای خود را اعلام کرد که مورد موافقت این شورا قرار گرفت.

امام جمعه مستعفی ایرانشهر تاکید کرده قصد کمک به کارگران را داشته و از مردم ایرانشهر که اسباب تکدر خاطر آنان فراهم شده، پوزش طلبیده است.

خبر هفته؛ تحریم یک بانک بدلیل همکاری با ایران

به گزارش وال‌استریت ژورنال، شعب یکی از بانک‌های کره‌جنوبی در نیویورک، به اتهام عدم شفافیت در صورت‌حساب‌های مالی و ارتباط یکی از صاحبان حساب در این بانک با ایران محکوم به پرداخت جریمه مالی شد. اداره خدمات مالی ایالت نیویورک اعلام کرده این بانک کره‌ای به پرداخت مبلغ ۳۵ میلیون دلار جریمه محکوم شده است. نیویورک دلیل این اتهام را فردی به نام «کنث زونگ» می‌داند که از سال ۲۰۱۱ از طریق حساب‌هایش در بانک بیش از یک میلیارد دلار تراکنش غیرقانونی برای تهران انجام داده است. این در حالی است که سخنگوی این بانک واکنش نشان داده و تأکید کرده حساب‌های این فرد مدت‌هاست، مسدود شده است.

***

حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده مجلس دهم در مجلس شورای اسلامی، گفت: «در دوره انتقال دوره دهم مجلس به یازدهم اتفاقاتی در بخش اداری رخ داد که انتقال افراد، خارج از ضابطه به داخل مجلس بود و بعضا استخدام‌هایی در حال وقوع است که مسئولیت آن با هیات‌ رئیسه است.» جالب آنکه چه پیش و چه پس از اظهارات خود اشاره‌ای به جزئیات این مسئله نکرده است. هر چند که تا زمان اظهارنظر هیات رئیسه درباره این مسئله یا شفاف‌سازی از سوی حاجی دلیگانی، گمانه‌زنی درباره این موضوع عملا غیرممکن است.

***

دروغ هفته؛ منفی شدن تست کرونا لاریجانی

احمد امیرآبادی‌فراهانی، عضو هیات ‌رئیسه مجلس شورای اسلامی، با اشاره به آخرین وضعیت جسمی علی لاریجانی، رئیس مجلس، پس از ابتلایش به بیماری کرونا گفت: «حال عمومی لاریجانی بهتر از قبل شده اما همچنان امکان حضور در جلسات علنی مجلس را ندارد.» به گزارش فرارو، او با بیان اینکه به تازگی از علی لاریجانی تست کرونا گرفته شده است، اظهار کرد: «در این تست مشخص شد که هنوز ویروس کرونا در بدن او وجود دارد و جواب تست در زمینه بیماری کرونا منفی نشده است.»

این مصاحبه در حالی منتشر شد که پیش از این، یکی از اعضای هیات رئیسه مجلس از حضور لاریجانی در جلسه این هفته مجلس و منفی شدن تست کرونا او، خبر داده بودند.

اتفاق مهم هفته؛ پرتاب ماهواره توسط سپاه

 ماهواره نور به عنوان نخستین ماهواره نظامی جمهوری اسلامی ایران صبح چهارشنبه (3 اردیبهشت ماه) از ماهواره بر 3 مرحله ای قاصد از کویر مرکزی ایران توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با موفقیت پرتاب و در مدار 425 کیلومتری زمین قرار گرفت. این اقدام دستاوردی بزرگ و تحولی نوین در عرصه فضایی برای ایران اسلامی است.

سرلشکر سلامی،  فرمانده کل سپاه، با بیان اینکه با پرتاب ماهواره نور سپاه امروز فضایی شد، گفت: تحقق این مهم بیانگر این است که ما در هر عرصه‌ای ورود کنیم با تکیه بر خداوند متعال و استعدادهای درونی خود می‌توانیم موفقیت‌های چشمگیر و جهان پسندی داشته باشیم.

جنجال هفته؛ گزارش عادل آذر

واکنش‌ها به «گم شدن میلیاردها دلار ارز دولتی» همچنان ادامه دارد. بیست و ششم فروردین‌ماه بود که عادل آذر، رئیس دیوان محاسبات، برای ارایه گزارش تفریغ بودجه سال 97 به مجلس رفت و گفت: 8/4 میلیارد دلار ارز دولتی دریافت شده ولی در ازای آن وارداتی صورت نگرفته است. این اظهارات با واکنش رئیس جمهور، رئیس سازمان برنامه و بودجه و رئیس کل بانک مرکزی مواجه شد. دادستانی کشور به گزارش دیوان محاسبات درباره دلارهای گمشده واکنش نشان داد. دادستانی با اعلام اینکه «گزارش دیوان محاسبات کل‌ کشور به محض وصول توسط ریاست قوه قضائیه به دادستانی عمومی و انقلاب تهران ارجاع و دستور بررسی و انجام تحقیقات با دقت و سرعت لازم صادر و پیرو سوابق قبلی از سوی دادستان عمومی تهران نیز موضوع به شعبه بازپرسی ویژه ارجاع و تحقیقات در این زمینه آغاز شده است»، از بررسی و رسیدگی به عدم ورود کالا در قبال تخصیص 4 میلیارد و 800 میلیون دلار به اشخاص از اواخر سال‌ 97 خبر داد. نکته‌ای که رئیس قوه قضاییه در جلسه شورای عالی قوه قضائیه درباره آن توضیحاتی ارائه کرد.

در این رابطه رئیس جمهور در جلسه هیات دولت گفت: «اگر کشور ما چند پاره شود یعنی هر کسی هر گوشه‌ای بخواهد کاری انجام دهد، متحد نباشیم و وحدت نداشته باشیم، یک بهانه جزئی پیدا کنیم، حالا بنده‌ خدایی آمده گزارشی بدهد یک اشتباهی کرده حالا اشتباه او را بگیریم و تکرار کنیم و به این دستگاه بگوئیم تو دنبال کن، به آن دستگاه بگوئیم تو دنبال کن، خودِ مولف فهمیده اشتباه کرده و آمده عذرخواهی کرده باز دنبال آن اشتباه افتادید، ما باید یادمان باشد که رقابت انتخاباتی سال 96 سه سال است که تمام شده، 96 رقابت انتخاباتی بود الان 99 هستیم، سال بعد انتخابات است. مجلس هم که انتخابات آن تمام شد دیگر رقابت انتخاباتی نداریم همه باید برای کشورمان و ملت‌مان کار کنیم، حالا انتخاباتی سال آینده هست باز سال آینده شروع کنیم. اشکالی ندارد؛ سال آینده که شروع شد باز هم هیچ‌وقت دعوا خوب نیست، هیچ‌وقت رقابت ناسالم خوب نیست، رقابت غیراخلاقی خوب نیست ولی اگر کسانی لازم می‌دانند اینها را برای سال آینده بگذارند. امسال سال وحدت و اتحاد است، باید دست هم را بگیریم و در کنار هم باشیم.»

جنجال هفته؛ تمدید تحریم تسلیحاتی ایران

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، طی پیامی در حساب توئیتری خود خطاب به شورای امنیت سازمان ملل، تمدید تحریم فروش اسلحه به ایران را درخواست کرد. وی مدعی شد تأمین اسلحه برای ایران موجب «تشدید خشونت» و آغاز یک «مسابقه تسلیحاتی» جدید در خاورمیانه می‌شود.

پمپئو مدعی شد: «تحریم تسلیحاتی علیه ایران بزرگترین حامی مالی تروریسم در جهان، شش ماه دیگر از امروز به پایان می‌رسد. شورای امنیت باید قبل از تشدید خشونت و شروع رقابت جدید تسلیحاتی در خاورمیانه، تحریم‌ها علیه ایران را تمدید کند». پمپئو در ادامه گفت زمان به‌سرعت در حال سپری شدن است و باید زودتر در این‌باره اقدام کرد.

«فریدون مجلسی»، دیپلمات سابق کشورمان، در رابطه با بیانیه اخیر وزارت امور خارجه آمریکا مبنی بر تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران که 6 ماه آینده به اتمام می‌رسد، به خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا گفت: این قبیل مباحث بیشتر جنگ تبلیغاتی است برای اینکه براساس برجام تحریم‌های ایران 6 ماه دیگر ملغی می‌شود و ایران دستش باز می‌شود. در واقع زمان مذاکرات برجام از سوی طرف‌های مقابل با این نیت که ایران فکر نکند می‌خواهند این کشور را تحت محدودیت‌های دفاعی قرار دهند، لغو تحریم‌ها به عنوان امتیازی به ایران داده شد.

او افزود: تحریم‌ها چه تمدید شود چه نشود، تا زمانی که دشمنی آمریکا پا بر جا هست و آن توانایی را دارد که تحریم‌های یک جانبه خودش را به دیگران هم تحمیل کند فرقی نمی‌کند. به عبارت دیگر اگر 6 ماه دیگر فرا برسد و آن تحریم‌های بین‌المللی برداشته ‌شود، آمریکا تحریم‌های دو جانبه خودش را کماکان ادامه می‌دهد و به دیگران هم می‌گوید اگر به ایران سلاح بفروشید، شما را هم تحریم می‌کنم بنابراین دیگران هم نمی‌فروشند.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: حسن روحانی تحریم امام جمعه ایرانشهر بیماری کرونا تمدید تحریم محمود صادقی حجت الاسلام علیه ایران حسن روحانی رئیس جمهور قوه قضائیه سال آینده تحریم ها دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۰۱۲۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقی زاده از برلین کاندیدای مجلس ایران و توسط مردم انتخاب شد / نجات ایران و جهان اندیشه روشنفکران تبعیدی عصر مشروطه

گروه اندیشه: دکتر علی میرسپاسی استاد جامعه‌شناسی و مطالعات خاورمیانه در دپارتمان گالاتین دانشگاه نیویورک و و رئیس مرکز مطالعات ایران‌شناسی دانشگاه نیویورک است. زمینه پژوهش میرسپاسی، نظریه‌های اجتماعی مدرنیته، جامعه‌شناسی تاریخی، تطبیقی، جامعه‌شناسی دین، مطالعه فرهنگ و جوامع خاورمیانه، و اسلام و تغییرات اجتماعی است. او در حوزه تخصصی خود آثار و تالیفات مهمی را منتشر کرده است. به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین تألیفات میرسپاسی به زبان انگلیسی عبارتند از: «اسلام سیاسی، ایران و روشنگری: نظریات امید و یاس» در سال ۲۰۱۱ توسط انتشارات دانشگاه کمبریج به چاپ رسیده؛ «دموکراسی در ایران مدرن: اسلام، فرهنگ، و دگرگونی سیاسی» در سال ۲۰۱۰ و توسط انتشارات دانشگاه نیویورک انتشار یافته ؛ «تأملی در مدرنیته ایرانی: بحثی دربارهٔ گفتمان‌های روشنفکری و سیاست مدرنیزاسیون در ایران» توسط انتشارات کمبریج و در سال ۲۰۰۰ به چاپ رسیده است. این کتاب توسط جلال توکلیان به فارسی برگردانده شده است. میرسپاسی اخیراً در حال کار بر روی پروژه اخیر خویش با عنوان «سنت، جهان وطنی و دموکراسی» است. کتاب «اسلام پس از اسلام: زندگی و فکر احمد فردید» او تلاشی است برای بررسی ریشه‌ای برآمدن اسلام سیاسی در ایران مدرن از منظر تأثیری که احمد فردید در فضای روشنفکری عمومی ایران داشته است. تألیفات میرسپاسی به زبان فارسی عبارتند از: «دموکراسی یا حقیقت: رساله‌ای جامعه شناختی در باب روشنفکری ایرانی» که توسط انتشارات طرح نو به چاپ رسیده؛ «اخلاق در حوزه عمومی: تاملاتی در باب ارزش‌ها و نهادهای دموکراتیک» که توسط نشر ثالث منتشر شده است و همچنین «روشنفکران ایرانی و مدرنیته» که انتشارات باز آن را به چاپ رسانده است. او در سخنرانی خود که در کانال جرعه فایل صوتی و تصویری آن منتشر شده، در خصوص روشنفکران تبعیدی دز عصر مشروطه به مهمترین دیدگاه های آنان شامل نجات ایران ، نجات جهان و صلح جهانی می پردازد. این سخنان از نظرتان می گذرد:

***

دو عامل باعث می شد روشنفکران عصر مشروطه که به غرب تبعید شده و در آن جا جمع شده بودند، با تلاش خستگی ناپذیری کار کنند. عامل نخست اشغال ایران و احتمال حذف فیزیکی ایران بود. و عامل دوم آگاهی اعجاب انگیزی است که روشنفکران تا آن لحظه به ذهنشان خطور نکرده بود که باید پای به میدان بگذارند تا اثبات کنند ایرانی هم وجود دارد.

در این زمان بحث های مهمی مطرح می شود که در کتابم، به بحث های ارانی اشاره کرده ام. نوشته های کاظم زاده ایرانشهر به ویژه نوشته های بعد از دوره گرایشش به ناسیونالیسم را اگر بررسی کنیم بسیار حائز اهمیت است.

همچنین ایرانی هایی که در برلین بودند دغدغه های بسیار برجسته ای در باره ایران دارند و باید گفت به همین دلیل ارتباط بسیار تنگاتنگی با ایران داشتند. این ارتباط باعث می شد که متفکران ایرانی داخل کشور، افکار و اندیشه های خود را در قالب مقاله برای انتشار در نشریات ایرانیان خارج از کشور، ارسال کنند. برای مثال مشاهده می کنید افراد برجسته ای مثل آقای شفق که در ایران بودند، برای این نشریات در خارج از کشور مطلب می نوشتند. ارتباطات داخل و خارج از طریق تلگراف و نامه نگاری میان ایرانیان همواره برقرار بوده است. ایرانیان مقیم خارج نیز تمام تلاششان را می کردند تا نشریاتشان در سراسر ایران توزیع شود.

این ارتباط گاه ابعاد سیاسی نیز پیدا می کرد. برای مثال خیلی جالب است که برای مثال تقی زاده زمانی که در برلین است، برای مجلس در انتخابات ایران کاندیدا می شود، نکته آن است که در آن زمان که وسایل ارتباطی بسیار ابتدایی بوده است، این ارتباط میان ایرانیان درون کشور و ایرانیان بیرون کشور آن اندازه بوده که تقی زاده کاندیدای انتخابات مجلس می شود و در نهایت رای می آورد و انتخاب می شود.

اگر دقت بکنیم، هر یک از این افراد نظرات مختلف و متفاوتی با یکدیگر داشته اند. ولی آثار بسیار بسیار مهمی را از خود به جای گذاشته اند. این گروه تبعیدی، پس از آماده شدن فضا، به ایران برگشتند، و اکثرشان منتهی به ایجاد جریانات روشنفکری جدید در ایران شدند. کسانی مانند کسروی، هدایت، بزرگ علوی و ... . به طور خلاصه فهرست پرشماری از بزرگان ایران، از متفکران و ادبای حتی بعد از ۲۰، ریشه در این جریان دارد. البته نباید فراموش کنیم که در عرصه هنر نیز وضعیت به همین شکل است.

بنابراین دلمشغولی اکثر متفکران در دوره مشروطه ارائه تصویری از ایران جدید است. برای مثال ارانی در عنفوان جوانی یعنی زمانی که ۲۵ سال سن دارد، حدودا در طی ۵ سال در نشر کاویانی تا ۵ متن کلاسیک ادبیات ایرانی شامل سعدی، خیام، عطار و ... را با کمک دیگران از جمله فردریک روزن، قاسم غنی، قزوینی تصحیح می کند. ارانی این آثار را زمانی از خود به جای می گذارد که به مارکسیسم گرایش پیدا کرده و دارد مارکسیست می شود. بعد هم که به طور کامل مارکسیست شد بعد از بازگشت به ایران، کار علمی روی خیام را ادامه می دهد. این متفکران زمانی که در اروپا بودند، با اندیشمندان مهم آن ادیار ارتباط داشتند.

ولی ضمن آن که دارای چنین ارتباط هایی بودند، در ارتباط با فرهنگ، ادب، و فکر ایرانی نیز قرار داشتند، که یک نمونه بسیار مهم در این زمینه، کاظم زاده ایرانشهر است. کاظم زاده ایرانشهر جزو معدود اشخاصی از این گروه از متفکران بود، که به ایران برنگشت. فضای ایران که تا اندازه ای تغییر یافت، کاظم زاده ایرانشهر از برلن به سوئیس رفت. افکار ناسیونالیستی ابتدایی را کنار زد و نظریه های جدید جهانی را در آن زمان مطرح کرد. به این معنا که مساله اصلی اش صلح جهانی بود.

کاظم زاده ایرانشهر گروهی را درست کرده بود و هزاران آدم به این گروه پیوسته بودند، سالی یک بار این اشخاص در سوئیس جمع می شدند. از این جمع و متینگ هایی که برگزار می کردند تصاویری وجود دارد که آن ها را دیده ام. در این گردهمایی ها هزاران نفر از آمریکا، آفریقای جنوبی، آسیا، خاورمیانه شرکت می کردند. این تصاویر نشان می دهد که روشنفکران ایرانی در آن زمان از یک سو می خواستند ایران را نجات، و از سوی دیگر می خواستند دنیا را نجات بدهند. مطالعه آثار و نوشته های کاظم زاده ایرانشهر راجع به ایران نشان می دهد، یک سری از دیدگاه هایش هنوز تازه و بدیع است.

بیشتر بخوانید:

هیچ حکومتی داوطلبانه به جامعه آزادی نمی‌دهد / آزادی نتیجه یک ساختار است / ایرانیان قاعده پذیر نیستند
با یک دوره ۱۵ ساله chaos مواجه ایم / ایرانیان در تاریخ ۱۶۴۰ میلادی به سر می برند/ در خلقیات، خیلی تفاوتی میان جامعه و حاکمیت نیست
تاثیر موسیقی بر شعر فارسی / شرایط تحول پذیری شعر فارسی از سلیقه جامعه / تلاشی بزرگ برای حفظ اصالت و توجه به تحول

216216

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898214

دیگر خبرها

  • پلوسی: نتانیاهو مانع صلح است، باید استعفا کند
  • اقتدار جمهوری اسلامی ایران ثمره اتحاد نیرو‌های مسلح است
  • قتدار جمهوری اسلامی ایران ثمره اتحاد نیروهای مسلح است
  • خبرگزاری آمریکایی: احتمالاً بایدن تحریم‌های نفتی ایران را اجرا نخواهد کرد
  • حمله روزنامه دولت به کریمی قدوسی: همین افراد دستمایه ایران هراسی و تحریم می‌شوند
  • رئیس عقیدتی سیاسی منطقه پدافند هوایی شمال شرق : شکوفایی و بالندگی امروز کشور ثمره خون شهدا
  • جزئیات شلیک پدافند هوایی ارتش در اصفهان از زبان رئیس کمیسیون امنیت /با اردن تعارف نداریم، باید پاسخگو باشد /به هر حمله، پاسخ می دهیم
  • بی‌بی‌سی: عبور موشک‌های ایران از پدافند هواییِ چند لایه اسرائیل
  • بی‌بی‌سی: موشک‌های ایران از پدافند هواییِ چند لایه اسرائیل عبور کردند
  • تقی زاده از برلین کاندیدای مجلس ایران و توسط مردم انتخاب شد / نجات ایران و جهان اندیشه روشنفکران تبعیدی عصر مشروطه