Web Analytics Made Easy - Statcounter

جلسات علنی مجلس شورای اسلامی در سال ۹۹ تا حدودی به روال عادی خود بازگشته است و بهارستانی‌ها این هفته همچون دو هفته گذشته؛ روزهای سه شنبه و چهارشنبه جلسه داشتند.

ادامه رسیدگی به مواد باقی مانده از لایحه مالیات بر ارزش افزوده، تصویب کلیات و بررسی جزئیات طرح دوفوریتی الحاق یک تبصره به قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، ریاست جمهوری وشوراهای اسلامی مهمترین مصوبات این هفته مجلس بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مالیات بر ارزش افزوده؛ از زمان اجرای قانون تا تعیین سازوکار اعتراض مودیان مالیاتی

نمایندگان این هفته بررسی لایحه مالیات بر ارزش افزوده را به پایان رساندند. در جریان بررسی جزئیات  این لایحه برای قضات و ماموران متخلف در پرونده‌های مالیاتی مجازات تعیین کردند؛ سازوکار و نحوه اعتراض مودیان به برگه‌ها و همچنین میزان مالیات هم مشخص شد. از نکات و محورهای مهمی که نمایندگان این هفته تصویب کردند می‌توان به تعیین زمان اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده؛ تعیین سازوکار و نحوه اعتراض مودی به برگه تشخیص مالیاتی اشاره کرد.
 تعیین مرجع حل اختلافات، نوع مجازات قضات و ماموران متخلف در پرونده های مالیاتی و نحوه اعتراض مودیان به موارد تعریف شده در این قانون از دیگر مواردی بود که نمایندگان تصویب کردند.

موافقان و مخالفان طرح دوفوریتی درباره انتخابات چه گفتند؟

الحاق یک تبصره به قانون انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و شوراهای اسلامی طرحی بود که دو فوریت آن در جلسه روز چهارشنبه هفته گذشته تصویب شد و بررسی کلیات و جزئیات آن روز چهارشنبه هفته جاری در دستور کار نمایندگان قرار گرفت. در یک هفته اخیر برخی اظهار نظرهای موافق و مخالف درباره این طرح در فضای سیاسی و رسانه ای مطرح شد. با این حال این طرح آن قدر اهمیت داشت که نمایندگان با جدیت پیگیر تصویب آن باشند. کما اینکه مصطفی کواکبیان  عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و نماینده مردم تهران روز سه شنبه به قرار نگرفتن این طرح دوفوریتی در دستور روز سه شنبه اعتراض کرد.  
 در هر صورت طرح الحاق یک تبصره به قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی نخستین دستور کار مجلس در روز چهارشنبه بود.  

رحیم زارع نماینده آباده و شریف آباد و بوآنات در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با این طرح آن را موجب تضعیف دستگاه‌های امنیتی و نظارتی و همچنین مبارزه با فساد دانست و گفت: تصویب این طرح باعث می‌شود عملکرد این دستگاه‌ها تضعیف شود.

احمد امیرآبادی فراهانی نماینده قم در مجلس شورای اسلامی هم در مخالفت با کلیات طرح دو فوریتی الحاق یک تبصره به قانون انتخابات این سوال را خطاب به نمایندگان مطرح کرد که آیا فکر می‌کنید با تصویب این طرح، شورای محترم نگهبان به وظیفه خود عمل نخواهد کرد؛ شورای نگهبان به وظیفه خود عمل می‌کند، اما چه اتفاقی می افتد، شما مراجع چهارگانه را مسلوب الاختیار می‌کنید و واقعیت‌ها را به شورای نگهبان منعکس نمی‌کنند و شورای نگهبان نیز از طریق منابع خود در شهرها و روستاها و محله‌ها استفاده می‌کند و وظیفه خود را انجام می‌دهد.

اما موافقان این طرح دو فوریتی همانند ناصر موسوی لارگانی و مصطفی کواکبیان از دو جناح سیاسی اصولگرا و اصلاح طلب برخلاف مخالفان آن را،  زمینه ساز جلوگیری از هجمه به شورای نگهبان، بررسی صلاحیت داوطلبان از طریق قانون و مراجع چهارگانه و زمینه ساز شفافیت عنوان کردند.

مصطفی کواکبیان نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در دفاع از این طرح موضوع حق الناس را پیش کشید و گفت: من می‌دانم بعضی مواقع برخی گزارش‌هایی داده‌اند و شورای نگهبان هم فرصت نکرده بررسی کند. خود آقای کدخدایی بارها به قانون انتخابات ایراد گرفته و گفته که ما در این فرصت اندک نمی‌توانیم. حالا جمعی از نمایندگان می‌گویند ما حرفی نداریم اگر هم شورای نگهبان رد کرد اما آن کسانی که گزارش خلاف داده‌اند می‌خواهیم که شفافیت ایجاد بشود و می خواهیم برویم و شکایت کنیم.

سید ناصر موسوی لارگانی به عنوان موافق کلیات این طرح گفت: طرحی که اینجا آمده برای این است که شورای نگهبان که جزو ارکان اساسی نظام است، مورد تهمت و هجمه قرار نگیرد که بگویند شورای نگهبان براساس گزارش‌های مبهم و بی‌اساس مثلا فلان شخص را رد کرد، در صورتی که اگر گزارش مستند باشد قطعا شورای نگهبان به هیچ توصیه‌ای توجه نمی‌کند.

در هر صورت این طرح با ۱۵۹ رای موافق نمایندگان از مجموع ۲۱۶ نماینده حاضر در جلسه تصویب شد حالا باید دید نمایندگان در جلسات باقیمانده می توانند جزئیات آن را بررسی و تصویب کنند. از سوی دیگر نباید حتی با تصویب این طرح در مجلس  این تصور ایجاد شود که مصوبه نمایندگان همه مراحل لازم برای قانون شدن را طی خواهد کرد. از موضع گیری هفته گذشته عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان می توان نوع نگاه شورای نگهبان به این مصوبه را  دریافت.  

حاشیه‌های بررسی طرح دو فوریتی در بهارستان

نمایندگان در جریان بررسی جزئیات طرح دو فوریتی الحاق یک تبصره به قانون انتخابات پیشنهاداتی را برای اصلاح و الحاق ارائه دادند؛ از جمله سید علی ادیانی راد نماینده قائم شهر در جریان ارائه پیشنهاد خود در ماده یک گفت: در سطر ۵ اشاره دارد در صورت درخواست داوطلب در موعد قانونی اعتراض استنادات و گزارشاتی که موجب رد صلاحیت وی شده است به وی تسلیم کنند این به دلیل تغییر با دیگر قوانین موضوعه کشور، تالی فاسد دارد.

نمایندگان با اعلام «دو» «دو» مخالفت خود را نظر وی اعلام کردند، پس از پیشنهاد ادیانی راد، نمایندگان نیز پیشنهاداتی را مطرح کردند که مخالف و موافقی نداشت و مسعود پزشکیان که ریاست جلسه علنی را برعهده داشت به دلیل نبود مخالف گفت که موافق نیز صحبت نکند، همین امر بهانه ای شد که ادیانی به پزشکیان اعتراض کند «براساس آیین نامه داخلی مجلس باید به پیشنهاد دهندگان اجازه صحبت داده شود و شما نباید با صحبت‌های مطرح شده مخالفت کنید. وقتی شما به عنوان مخالفت با پیشنهادات صحبت کرده و خلاف آیین نامه عمل می‌کنید، انتظار دارید دیگران آیین نامه را رعایت کنند.».

پزشکیان در پاسخ وی گفت: نمایندگان مخالف با پیشنهاد شما صحبت نمی کنند، زیرا از ابتدا مخالف سخنان شما هستند، پیشنهادات شما نیز رأی نمی آورد. در کشور ما افراد باید بتوانند از خود دفاع کنند، کسی در مخالف با صحبت‌های شما سخنی بیان نکرد، شما نیز نباید تهمت بزنید.  

غلامرضا کاتب نماینده مردم گرمسار هم در جریان ارائه یک پیشنهاد در ماده یک این طرح، مبنای طرح دو فوریتی درباره قانون انتخابات  را حذف تحقیقات محلی و استناد به استعلام از مراجع چهارگانه دانست. وی با اشاره به گزارشی در فضای مجازی و شبکه من و تو علیه وی منتشر شد، اظهارداشت: ارائه گزارشات کذب نه فقط مجلس بلکه نظام جمهوری اسلامی را زیر سوال می‌برد، تصویب این قانون در مجلس در راستای افزایش اعتماد عمومی ملت و در راستای امنیت ملی نظام است.

تست کرونای علی لاریجانی همچنان مثبت است

در حالی که هفته گذشته مسعود پزشکیان و همچنین عبدالرضا مصری نواب اول و دوم مجلس شورای اسلامی از حال مساعد علی لاریجانی و احتمال حضور او در جلسات این هفته در صورت اجازه پزشک خبر داده بودند، دیروز در فضای مجازی خبری منتشر شد مبنی بر اینکه تست کرونای رییس مجلس هنوز منفی است.

اسدالله عباسی سخنگوی هیات رییسه مجلس هم با تایید این خبر گفت: رییس مجلس شورای اسلامی که قرار بود این هفته در مجلس حاضر شود به دلیل منفی نشدن تست کرونایش همچنان در قرنطینه خواهد بود.

کمیسیون‌های تخصصی؛ از تنظیم بازار در ماه رمضان تا نهایی شدن بسته صادارت

کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی سه شنبه این هفته میزبان «رضا رحمانی» وزیر صنعت، معدن و تجارت بود. وی در این جلسه از نهایی شدن بسته حمایت از صادرات خبر داد و گفت: بسته حمایت از صادرات نهایی شده و ابلاغ می شود، وزارت صنعت، معدن و تجارت در این طرح به عنوان پیشگام انتخاب شده که می‌توان با استفاده ظرفیت کشورهای همسایه و جذب بازار این کشورها مازاد تولیدات صنعتی و کشاورزی را صادر کرد.

وی همچنین از اقدامات دولت تنظیم بازار در آستانه ماه مبارک رمضان خبر داد و افزود: اقلام مختلفی برای ماه مبارک رمضان ذخیره شده و کالا به وفور در کشور موجود است، با توجه به ذخایر موجود، مشکلی در تامین کالاهای ماه مبارک رمضان وجود ندارد.

کمیسیون برنامه و بودجه روز سه شنبه میزبان رییس و دادستان دیوان محاسبات برای استماع نظرات و استدلال‌های وی درباره گزارش قرائت شده هفته گذشته تفریغ بودجه سال ۹۷ در صحن علنی مجلس شورای اسلامی بود.

در این جلسه گزارش دیوان محسابات دربار تفریغ بودجه ۹۷ که هفته گذشته در صحن قرائت شد، رییس دیوان محاسبات و نمایندگان نقطه نظرات خود را بیان کردند؛ مقرر شد مستندات دستگاه‌های اجرایی و بانک مرکزی نیز اخذ و با لحاظ این موارد، گزارش کمیسیون تا پایان مجلس دهم در صحن علنی قرائت شود.
مجلس پس از دو هفته حضور نمایندگان در بهارستان هفته‌ آینده تعطیل است. طبق روال نمایندگان در ایام تعطیلی مجلس برای سرکشی به حوزه‌های انتخابیه می‌روند. نکته مهم و قابل تامل این است که نمایندگان چگونه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی به رتق و فتق امور حوزه‌های انتخابیه خود در روزهای پایانی نمایندگی می‌پردازند.  

برچسب‌ها مجلس شورای اسلامی رضا رحمانی رحیم زارع سید علی ادیانی راد عبدالرضا مصری اسدالله عباسی قانون انتخابات انتخابات ریاست جمهوری سید ناصر موسوی لارگانی غلامرضا کاتب وزارت صنعت معدن و تجارت شورای نگهبان مسعود پزشکیان جمهوری اسلامی مصطفی کواکبیان احمد امیرآبادی فراهانی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی رضا رحمانی رحیم زارع عبدالرضا مصری اسدالله عباسی قانون انتخابات انتخابات ریاست جمهوری غلامرضا کاتب وزارت صنعت معدن و تجارت شورای نگهبان مسعود پزشکیان جمهوری اسلامی مصطفی کواکبیان احمد امیرآبادی فراهانی مجلس شورای اسلامی رضا رحمانی رحیم زارع عبدالرضا مصری اسدالله عباسی قانون انتخابات انتخابات ریاست جمهوری غلامرضا کاتب وزارت صنعت معدن و تجارت شورای نگهبان مسعود پزشکیان جمهوری اسلامی مصطفی کواکبیان احمد امیرآبادی فراهانی الحاق یک تبصره به قانون انتخابات مالیات بر ارزش افزوده مجلس شورای اسلامی مصطفی کواکبیان طرح دو فوریتی شورای نگهبان هفته گذشته سه شنبه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۰۲۶۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بایدن قانون کمک ۹۵ میلیارد دلاری برای ارسال سلاح به اوکراین و اسرائیل را امضا کرد

 «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا قانون کمک  ۹۵ میلیارد دلاری به اوکراین، اسرائیل و تایوان و ارسال سلاح و تجهیزات نظامی به تل آویو و کی یف را امضا کرد و مدعی شد که این قانون جهان را امن تر می کند و اکنون باید سریع اقدام کنیم.

به گزارش ایرنا، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی گفت: «ظرف چند ساعت آینده ما ارسال تجهیزات به اوکراین، شامل پدافند هوایی، مهمات برای سامانه‌های راکت توپخانه‌ای و خودروهای زرهی را آغاز خواهیم کرد.»

رئیس جمهور آمریکا با بیان این ادعا که این اقدام به طور مستقیم در راستای منافع امنیت ملی ایالات متحده آمریکا است، تصریح کرد: «همانطور که ماهها در مورد آن صحبت کرده ام، کمک به اوکراین بطور مستقیم به نفع امنیت ملی ایالات متحده است. اگر پوتین در اوکراین پیروز شود، حرکت بعدی نیروهای روسیه می تواند حمله مستقیم به متحد ناتو باشد. اگر پوتین به متحد ناتو حمله کند، ما چاره ای جز کمک به آنها نخواهیم داشت.»

بایدن درباره کمک‌های آمریکا به اوکراین گفت: اوکراین اراده و توان پیروزی در جنگ در برابر روسیه را دارد.

رئیس جمهور آمریکا همچنین در مورد کمک‌های نظامی کشورش به تل آویو نیز گفت: این کمک‌ها «به بازسازی دفاع هوایی اسرائیل کمک می‌کند.»

بایدن بدون اشاره به جنایات اسرائیل در غزه با حمایت های نظامی و امنیتی واشنگتن به تل آویو گفت: آمریکا یک میلیارد دلار برای کمک های بشردوستانه به غزه اختصاص می دهد و اسرائیل موظف است تحویل سریع آن را تضمین کند.

چند روز پس از تصویب لایحه کمک ۹۵ میلیارد دلاری آمریکا به اوکراین، اسرائیل و تایوان در مجلس نمایندگان، مجلس سنای این کشور نیز سه شنبه شب آن را تصویب کرد . این لایحه هفته گذشته پس از ماه‌ها تاخیر و اختلاف به تصویب مجلس نمایندگان رسید و با امضای بایدن به قانون تبدیل شد.

تصویب این قانون پیروزی چشمگیری برای بایدن، دموکرات‌های کنگره و سناتور میچ مک کانل رهبر جمهوری‌خواهان مجلس سنا است که مدت‌ها برای ارسال کمک به اوکراین تلاش می‌کرد.

سناتور چاک شومر رهبر اکثریت دموکرات‌های سنا و از حامیان تداوم حمایت از اوکراین، اندکی پیش از تصویب نهایی این لایحه گفته بود: «امشب، ولادیمیر پوتین (رئیس‌جمهوری روسیه) از لحظه‌ای که اراده آمریکا را زیر سوال برد، پشیمان می‌شود».

این قانون شامل نزدیک به ۶۱ میلیارد دلار کمک به اوکراین، بیش از ۲۶ میلیارد دلار برای رژیم اسرائیل و ۸ میلیارد دلار برای منطقه هند و اقیانوسیه است.

بایدن نیز به دنبال تصویب این بسته حمایتی در سنا، در بیانیه ای این نهاد قانونگذار را تحسین کرد.

تصویب این لایحه در مجلس نمایندگان آمریکا پس از ماه‌ها بلاتکلیفی و فشار فزاینده نمایندگان محافظه‌کار مخالف تداوم کمک به اوکراین صورت گرفت که مایک جانسون رئیس مجلس نمایندگان را تهدید به برکناری کرده بودند.

کمک به اوکراین و اسرائیل پس از آن متوقف شد که جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان و سنا ابتدا خواستار اقدام در مورد امنیت مرزها به ویژه مرز جنوبی با مکزیک شده بودند.

رهبر اکثریت دموکرات های آمریکا پس از تصویب این لایحه در مجلس سنا گفت: من امشب برای رئیس جمهوری [ولودمیر] زلنسکی پیام گذاشتم. وی روز گذشته با من تماس گرفته و گفت: «من این کار را تمام‌شده می‌دانم». من هم به او گفتم: «برو و در جنگ پیروز شو».

زلنسکی نیز به دنبال تصویب این بسته در سنا، این مجلس را تحسین کرد و در پستی در ایکس (توئیتر سابق) نوشت: من امروز از سنای ایالات‌متحده برای تصویب کمک‌های حیاتی به اوکراین سپاسگزارم.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • بایدن قانون کمک ۹۵ میلیارد دلاری برای ارسال سلاح به اوکراین و اسرائیل را امضا کرد
  • تمام تلاش‌مان را می‌کنیم تا مشکلات دارویی برطرف شود
  • ایرادات شورای نگهبان به طرح مالیات بر سوداگری رفع شد
  • قالیباف: کمتر از نیم درصد مردم مشمول قانون مالیات بر سوداگری می‌شوند
  • جامعه در انتظار تصویب قانون جامع حجاب
  • رای منفی نمایندگان مجلس به ارجاع گزارش دلیل کمبود دارو به قوه قضاییه
  • مبارزه تیک‌تاک با لایحه ممنوعیت در آمریکا
  • طرح کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی اصلاح شد/ آغاز جلسه علنی مجلس شورای اسلامی
  • بررسی موضوع ارز توسط مجلس برای سومین هفته متوالی به تعویق افتاد!
  • تخصیصات فعلی اعتبارات به صورت علی الحساب است