Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌‌جنوبی گفت: بارندگی و سیلاب‌های فروردین‌ماه امسال، آب را در ۶۵۰ قنات خشک شده خراسان‌جنوبی جاری کرد.

محمدحسن غلامی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در بیرجند، با اشاره به وجود شش هزار و ۲۵۲ رشته قنات در خراسان‌جنوبی، اظهار داشت: تاکنون شناسنامه تعداد یک هزار و ۲۰۰ رشته قنات تهیه و ثبت سامانه شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه تاکنون ۴۰ درصد قنوات استان بازسازی و مرمت شده است، بیان داشت: سالانه ۲۶۷ میلیون مترمکعب آب از قنوات استحصال می‌شود که این آب نسبت به چاه‌ها دارای کیفیت بهتر و مطلوب‌تر بوده و عملکرد بهتری است.

مدیر آب و خاک امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی از مرمت و بازسازی ۳۰۰ رشته قنات با اعتبار ۳۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در سال گذشته در استان خبر داد و اضافه کرد: از این اعتبار ۲۵ میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی، هفت میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات بحران و مابقی از محل استانی بوده است.

۷۰ رشته قنات در حال مرمت و بازسازی است

غلامی با تأکید بر اینکه آب استحصالی از قنوات استان یک چهارم آب مورد نیاز بخش کشاورزی استان را تأمین می‌کند، افزود: در حال حاضر ۷۰ رشته قنات در استان در حال مرمت و بازسازی است.

وی با اشاره به اینکه در اثر بارندگی‌های مناسب در دو سال اخیر ۱۰ درصد قنوات خشکیده استان جان دوباره گرفت، تصریح کرد: بارندگی‌های مناسب در سال آبی جاری سبب افزایش آبدهی در۳۰ درصد قنوات استان یعنی حدود یک هزار و ۸۰۰ رشته قنات شد.

مدیر آب و خاک امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با اعلام اینکه به‌صورت متوسط در هر کیلومتر مرمت قنات دو لیتر بر ثانیه افزایش دبی آب را داریم، مطرح کرد: در مجموع با بارش‌های خوب بهاری دبی میانگین آبدهی قنوات استان حدود ۲۰ درصد افزایش یافت.

مسدود شدن ۴۸ رشته قنات بر اثر سیلاب

غلامی به بارندگی‌های خوب فروردین‌ماه امسال اشاره کرد و بیان داشت: گرچه در اثر بارندگی و سیلاب‌های فروردین امسال ۴۸ رشته قنات مسدود شد اما در روی دیگر سکه بر اثر این بارندگی‌ها آب در ۶۵۰ قنات خشک شده خراسان‌جنوبی جاری شد.

وی از وجود ۵۱ رشته قنات در محدوده شهرها خبر داد و بیان داشت: این قنات‌ها در بافت شهر و زیر منازل مسکونی واقع شده و به‌محض بارندگی‌های شدید احتمال خطر نیز بسیار زیاد است که این مهم باید در اولویت شهرداری قرار بگیرد.

انتهای پیام/3403/ح

منبع: فارس

کلیدواژه: خبرگزاری فارس خراسان جنوبی مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی قنات بارندگی سیلاب مرمت قنات بازسازی قنوات جاری شدن آب بخش کشاورزی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بارش باران بافت شهری خراسان جنوبی رشته قنات قنوات استان بارندگی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۰۲۸۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(تصاویر) بارندگی شدید و جاری شدن سیل بی‌سابقه در امارات

(تصاویر) بارندگی شدید و جاری شدن سیل بی‌سابقه در امارات

دیگر خبرها

  • (تصاویر) بارندگی شدید و جاری شدن سیل بی‌سابقه در امارات
  • رتبه چهارم خراسان جنوبی در اجرای طرح مسطورا
  • بارندگی‌های اخیر، خشکسالی خراسان جنوبی را جبران نمی‌کند
  • پیش بینی بارندگی در نیمه شرقی و نیمه جنوبی خراسان جنوبی
  • آتشکده نهبندان در صدر جدول بارندگی‌های خراسان جنوبی
  • باران های باعافیت در خراسان جنوبی/خسارت سیلاب شدید نبود
  • تایم لپس بارندگی شدید و جاری شدن سیل در دُبی
  • بهره مندی هزار و ۳۰۰ نفر از آموزش‌های صنایع دستی
  • امدادرسانی آماده باش ۴۰ تیم هلال احمر در خراسان جنوبی
  • لغزندگی محورهای خراسان جنوبی؛ آماده‌باش نیروهای امداد