Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- ستاره پارادوومیدانی و پاراگلایدر در خط مقدم مبارزه با کرونا می‌جنگد. تاریخ انتشار: 12:35 - 04 ارديبهشت 1399 - کد خبر: ۶۱۵۱۲۵

خبرگزاری میزان - به نقل از روابط عمومی کمیته ملی پارالمپیک، فیروزه سلطان‌محمدی ورزشکار تیم پارادوومیدانی زنجان، این روزها در کسوت پرستار داوطلب در خط مقدم مبارزه با بیماری کووید ۱۹ قرار دارد و فعالیتش به عنوان یک پرستار- ورزشکار مورد توجه قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فیروزه سلطان‌محمدی از سال ۱۳۸۸ در رشته پاراگلایدر فعالیت خود را آغاز کرد و موفق شد در رده کشوری به عنوان سوم نیز دست یابد. 

سال ۱۳۹۶ و زمانی که فیروزه برای شرکت در مسابقات جهانی آماده می‌شد، بر اثر سانحه ای که حین پرواز و به علت اشکال در تجهیزاتش رخ داد، دچار آسیب‌دیدگی شدید شد و این آسیب‌دیدگی به معلولیت و از دست رفتن بخشی از توان حرکتی انجامید.

او با اشاره به این حادثه تلخ اظهار داشت: فقط ۹ ماه از آسیب دیدگی‌ام گذشته بود که دوباره فعالیت های ورزشی را از سر گرفتم و در باشگاه بدنسازی تمریناتم را آغاز کردم. در همین باشگاه بود که به من پیشنهاد شد به هیئت ورزش‌های جانبازان و معلولین استان زنجان مراجعه کنم و پس از کلاس‌بندی و تعیین کلاس F۴۳ در رشته پارادوومیدانی و پرتاب دیسک و وزنه تمریناتم را آغاز کردم. پیش از این هرگز با ورزش افراد دارای معلولیت آشنا نبودم و اولین مواجه‌ام با ورزش پارالمپیک پس از سانحه‌ای بود که برایم رخ داد.

سلطان‌محمدی درباره موفقیت‌هایش در عرصه ورزش ادامه داد: سال ۹۷ توانستم در مسابقات قهرمانی کشور که به میزبانی زنجان برگزار شد در ماده پرتاب دیسک به عنوان سوم دست پیدا کنم و با وجود اینکه به خاطر شغلم که پرستاری است، نمی توانم به صورت مرتب با مربی تمرین کنم، اما به صورت انفرادی تمرینات بدنسازی و پرتابی را انجام می دادم و تا قبل از شیوع بیماری کرونا و درگیری‌های شغلی مرتبط با آن، مشغول آماده‌سازی برای حضور در رقابت‌های پارادوومیدانی فزاع بودم و می خواستم با شرکت در این رویداد هم رکوردم را در رنکینگ جهانی  به ثبت برسانم و هم کلاس‌بندی‌ام را تایید کنم که متاسفانه مسابقات لغو شد اما همچنان در این مسیر تلاش می کنم و امیدوارم بتوانم در این رشته به دستاوردهای خوبی برسم.

حادثه تلخی که برای فیروزه سلطان‌محمدی رخ داد، او را از رشته مورد علاقه‌اش، پاراگلایدر، دور نکرده و او جز اولین افراد دارای معلولیت خلبان پاراگلایدر در ایران است.

وی در این خصوص گفت: این حادثه نه تنها باعث نشد که از فعالیت در رشته پاراگلایدر دست بکشم بلکه به خاطر تمرینات قدرتی و بدنسازی باعث شد تا از نظر بدنی قوی تر شده و بتوانم در این رشته هم فعالیت بهتری داشته باشم و امیدوارم با فراهم شدن تجهیزات بهتر در این رشته برای کشورم افتخار آفرینی کنم.

فیروزه سلطان محمدی ۴۱ ساله، از ۲۳ سال پیش در کسوت پرستاری مشغول به فعالیت است و علاوه بر این رشته در مقطع کارشناسی ارشد پژوهش اجتماعی نیز فارغ التحصیل شده است.

 او در سال‌های اخیر مسئول بخش اطفال دانشکده دندان پزشکی شهر زنجان است و در روزهایی که می‌توانست به خاطر تعطیل بودن مرکز محل خدمتش در منزل بماند، به عنوان پرستار داوطلب در بیمارستان حضرت ولی عصر (عج) شهر زنجان مشغول فعالیت است. سلطان‌محمدی درباره دلایلش برای مبارزه با کرونا گفت: نمی‌توانستم در منزل باشم و در این شرایط سخت همشهری‌هایم را تنها بگذارم و به تازگی نیز به عنوان مدیر یکی از مراکز اقامتی بیماران مبتلا به کرونا در شهر زنجان منصوب شدم و در این مرکز نیز مشغول به خدمت رسانی‌ام.

البته اقدامات خیرخواهانه و انسان دوستانه او تنها معطوف به این مقطع و همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ نیست و در سال‌های اخیر بارها در مناطقی از کشور که در سال‌های اخیر دچار بیماری‌های واگیر دارشده اند، داوطلبانه حضور داشته و خدمت کرده است.

فیروزه سلطان‌محمدی علاوه بر شغل مقدس پرستاری و فعالیت‌های ورزشی، مسئولیتی سنگین نیز بر دوش دارد و مادر نیز هست و قطعا الگویی است شایسته برای فرزند ۲۳ ساله اش که به زودی از دانشگاه فارغ‌التحصیل خواهد شد.


مصاحبه ما با این بانوی خستگی ناپذیر، پس از پایان شیفتی طولانی صورت گرفت و او در تمام این لحظات بدون خستگی و با حوصله پاسخگوی سوالات بود و بدون پرسش، پاسخ بزرگ ترین سوال ما را نیز داد که چگونه می شود با وجود این همه مشغله و حوادث گوناگون باز هم برخاست و ناامید نشد و جواب این بود؛ دست نکشیدن از آرزوها و امید داشتن به فرداهای بهتر.

بیشتر بخوانید: رضی: در خانه به صورت سبک تمرین می‌کنم

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: پارالمپیک پارالمپیک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۰۵۰۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توصیه‌های فنی پیشگیری از خسارت در باغات سیاه ریشه

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران، سرپرست مدیریت حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران توصیه‌های فنی برای پیشگیری و کاهش خسارت آفات و بیماری‌ها در باغات سیاه ریشه را اعلام کرد.


فرید بیگی با اشاره به اهمیت پیشگیری و کاهش خسارت آفات و بیماری‌ها در باغات سیاه ریشه، توصیه‌های فنی برای مدیریت آفات و بیماری‌های درختان میوه هسته دار و دانه دار باغات سیاه ریشه را ارائه کرد.

سرپرست مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه زنبور گوجه و آلو از آفات مهم درختان گوجه سبز (آلوچه) در اوایل فصل رشد (بهار) در مازندران است که لارو (کرم) آن با تغذیه از گوشت میوه‌های تازه تشکیل شده سبب زرد شدن، ریزش میوه و کاهش محصول می‌شود، افزود: مبارزه شیمیایی در مناطقی که سابقه آلودگی دارد پس از تشکیل میوه و مشاهده اولین علایم خسارت آفت، ضمن ارائه نمونه و هماهنگی با کارشناسان حفظ نباتات و کلینیک‌های گیاهپزشکی با اخذ نسخه گیاهپزشکی با سموم توصیه شده، ضروری است.

وی درباره آفت شته، اظهار کرد: این آفت، حشرات مکنده کوچکی به رنگ‌های سبز، سیاه و قهوه‌ای هستند که از اواسط فروردین به بعد پشت برگ‌ها و روی شاخه‌های جوان و نورسته با تراکم بالا ظاهر شده و با تغذیه از شیره گیاهی موجب پیچیدگی برگ ها، سرشاخه ها، ترشح عسلک و دوده‌ای شدن برگ و میوه و ریزش شکوفه‌ها و میوه‌های تازه تشکیل شده و انتقال بیماری‌های ویروسی می‌شود.

این مسول تصریح کرد: تراکم پائین این آفت توسط حشرات مفید مانند کفشدوزک ها، زنبور‌ها و مگس‌های پارازیت و بالتوری‌های شکارگر بصورت طبیعی کنترل شده و نیاز به مبارزه شیمیایی نیست، در صورت مشاهده تراکم بالای شته‌ها با هماهنگی و مشاوره کارشناسان حفظ نباتات و کلینیک‌های گیاهپزشکی با سموم اختصاصی توصیه شده مانند پریمور، مالاتیون، هوستاکوئیک، متاسیستوکس و ونتیگرا با دوز توصیه شده در نسخه گیاهپزشکی بصورت مه پاشی با فشار کم انجام تا موجب ریزش شکوفه‌ها و میوه‌های تازه تشکیل شده، نشود.

بیگی با اشاره به اینکه شپشک سفید توت از آفات مهم درختان هلو، شلیل، کیوی، گردو، توت و بید است، افزود: تراکم بالای پوره‌های این آفت با تغذیه از شیره گیاهی، سبب ضعف عمومی درخت، زرد شدن و ریزش برگ و خشکیدگی سرشاخه‌های آلوده می‌شود، این آفت ابتدا روی تنه درخت نزدیک سطح خاک مستقر شده که در صورت عدم مبارزه به دلیل چند نسله بودن آفت، پوره‌های نسل دوم یا نسل سوم روی شاخه‌های اصلی و سرشاخه‌ها مستقر می‌شود و در صورت عدم کنترل بموقع موجب خشکیدگی درخت و علاوه بر خسارت‌های یاد شده صادرات میوه به ویژه کیوی را بشدت تحت تاثیر قرار می‌دهد.


سرپرست مدیریت حفظ نباتات سارمان جهاد کشاورزی مازندران خاطر نشان کرد: در حال حاضر مدیریت آفت در قالب مبارزه تلفیقی شامل مبارزه مکانیکی (پاک کردن تنه و شاخه‌های اصلی درخت با اسکاچ نرم و حذف سرشاخه‌های شدیدا" آلوده) و در صورت مشاهده ظهور پوره‌های آفت از هفته دوم اردیبهشت به بعد ضمن ارائه نمونه و هماهنگی با کارشناسان حفظ نباتات و کلینیک‌های گیاهپزشکی می‌توان با یکی از حشره کش‌های توصیه شده مانند اتیون، آدمیرال، اپلاود و رلدان روی تنه و شاخه‌های اصلی درخت اقدام به سمپاشی کرد.

وی درخصوص بیماری‌های میوه هسته دار و دانه دار، گفت: مهمترین بیماری‌های قارچی، لب شتری هلو و شلیل، غربالی، مونیلیا، لکه سیاه سیب و گلابی و سفیدک هاست که با ایجاد علائم مربوط به خود روی برگ‌ها منجر به کاهش سطح فتوسنتز و خسارت کمی و کیفی روی محصول می‌شود.

این مسوول در مورد بیماری شانکر باکتریایی درختان هسته دار، اظهار کرد: علائم بیماری بصورت لکه‌های آب سوخته قهوه‌ای رنگ همراه با ترشح صمغ و خشکیدگی از محل ایجاد لکه به سمت نوک شاخه‌ها مشاهده می‌شود.

وی گفت: مشاوره و هماهنگی با کارشناسان حفظ نباتات و کلینیک‌های گیاهپزشکی جهت استفاده یکی از قارچکش‌های اختصاصی و مناسب نظیر کاپتان، تیوفانات متیل، فلینت، ناتیوو، استروبی، دلان، مانکوزب، پانچو تی اف، دودین و بایکور برای بیماری‌های قارچی و ترکیبات مسی جهت بیماری‌های باکتریایی با دوز توصیه شده پس از ریزش گل‌ها و ظهور میوه الزامی است.

سرپرست مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه به دلیل حساسیت شدید درختان سیاه ریشه در فصل رشد به روغن امولسیون شونده، استفاده از ترکیب یاد شده در مبارزه بهاره اکیدا ممنوع است، افزود: برای پیشگیری از هرگونه تاثیر سوء احتمالی سمپاشی‌ها روی حشرات گرده افشان به ویژه زنبور عسل، هماهنگی با زنبورداران منطقه برای جابجایی کندو‌ها و رعایت نکات ایمنی ضروری است.

وی در پایان به باغداران توصیه کرد از اختلاط سموم با کود‌های شیمیایی در سمپاشی‌ها خودداری و برای کسب اطلاعات و راهنمایی‌های بیشتر به کارشناسان حفظ نباتات مستقر در مراکز، مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان‌ها و کلینیک‌های گیاهپزشکی مراجعه و به اطلاعات هواشناسی برای اطمینان از عدم بارندگی بمدت حداقل ۲۴ تا ۴۸ ساعت پس از سمپاشی توجه کنند.

دیگر خبرها

  • پیگیری مطالبات جامعه آزمایشگاهیان کشور
  • مبارزه با بیماری‌های گندم در مزارع بهشهر
  • بالای ۸۰ درصد از تشخیص بیماری‌ها در ایران وابسته به آزمایشگاه‌ها است
  • مادر شهید علی محمدی مقدم آسمانی شد
  • توصیه‌های فنی پیشگیری از خسارت در باغات سیاه ریشه
  • آسمانی شدن مادر شهید علی محمدی مقدم در بشرویه 
  • مبارزه با بیماری «زنگ زرد» در ۴۰۰ هکتار از اراضی لرستان
  • خسارت ۷۰ درصدی به مزارع درصورت بی توجهی به بیماری زنگ زرد گندم
  • مبارزه با جوندگان شهری با راهکارهای جدید شهرداری مشهد
  • خسارتی از بیماری «زنگ زرد» در مزارع لرستان گزارش نشد