Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-24@18:03:01 GMT

تولید سبزی ارگانیک در خلخال

تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۰۵۱۴۶

تولید سبزی ارگانیک در خلخال

به گزارش ایرنا ، برخلاف بیشتر مناطق کشور که کاشت سبزی و صیفی‌جات بابکارگیری ادوات مکانیزه کشت و نیز استفاده از انواع کودهای شیمیایی و سموم نباتی برای بهره‌وری بیشتر و افزایش راندمان محصول صورت می‌گیرد، هنوز هم کشاورزانی در خلخال هستند که همچنان به استفاده از روش اجدادی و سنتی خود در کاشت ،داشت و برداشت محصولات زراعی و سبزی و صیفی‌جات ادامه می‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



موسی کریمی ،سبزی‌کار نمونه خلخالی از آن دسته از کشاورزان و باغدارانی است که سبزی کاملا ارگانیک و عاری از هر گونه مواد شیمیایی دست مایه وی تزیین بخش بسیاری از

سفره‌های مردم خلخال است.

وی کارمند بازنشسته فرمانداری خلخال است و از زمان بازنشستگی خود از ۱۰ سال پیش با کمک پسر فارغ‌التحصیل رشته کارشناسی کشاورزی ، همسر و سه فرزند دیگر خود اقدام به کاشت انواع سبزی در مزرعه یک هکتاری خود واقع در شهر خلخال کرده است.

کمتر کسی را در شهر خلخال می‌توان سراغ داشت که با طعم سبزی‌های خوشمزه و معطر این سبزی‌کار خوش ذوق خلخالی آشنا نباشد.

وی در کاشت و پرورش سبزی‌ها از آب چاه نیمه‌عمیق در باغ خود استفاده کرده  و در ۱۰ سالی که به سبزی‌کاری مشغول است از هیچ ابزار مکانیزه کشاورزی و کود و یا سموم شیمیایی برای افزایش راندمان محصول و یا افزایش سود حاصل از فروش بیشتر سبزی بهره نبرده است.

در عین حال با آغاز فصل کشت بهاره محصولات کشاورزی در خلخال و برغم مشکل ایجاد شده از شیوع بیماری کرونا در منطقه و غیرفعال بودن بسیاری از باغداران، این کشاورز هم‌اکنون به اتفاق خانواده در حال آماده‌سازی زمین برای کشت انواع سبزی در باغ و مزرعه است.

در مزرعه سبزی‌کار خلخالی می‌توان انواع سبزی‌های خوردنی و یا سبزی آش ، خورش ، کوکو و حتی سبزی‌هایی با خواص دارویی و درمانی از جمله بادرنج بو را مشاهده کرد.

واقع شدن مزرعه این سبزی‌کار در مجاورت پارک جنگلی بزرگ اللرباغی خلخال دسترسی خریداران به سبزی‌های این کشاورز را آسان کرده و با کمترین هزینه رفت و آمد می‌توان به این مزرعه رفته و سبزی مورد دلخواه خود را تهیه کرد.

خریداران سبزی این مزرعه که بیشتر آنها را بانوان تشکیل می‌دهند، معتقدند: سبزی‌کار خلخالی به لحاظ بالا بودن کیفیت محصول نیازی به حمل و فروش محصول خود در بازار خلخال نداشته و این خریداران هستند که همه روزه خود را به محل مزرعه رسانده و سبزی دلخواه خود را خرید می‌کنند.

این کشاورز خلخالی روز پنجشنبه هنگام کار با ابزار سنتی کشت و برداشت سبزی از جمله بیل و شن‌کش دستی به خبرنگار ایرنا گفت: با تلاش خود و خانواده‌ توانسته‌ام در کنار ایجاد اشتغال برای فرزندانم و ۲ نفر از بیکاران در این مزرعه و فراهم کردن منبع درآمد مناسب برای امرار معاش زندگی ، رضایت شهروندان خلخال را در تامین سبزی سالم و عاری از مواد شیمیایی از دل خاک پاک مزرعه تامین کنم.
وی افزود: بطور میانگین سالانه و در طول پنج ماه فصل کاری در خلخال حدود ۳۰ تن انواع سبزی در این مزرعه کشت ، تولید و در محل مزرعه به فروش می‌رسد.
کارشناسان ترویج محصولات کشاورزی اداره جهاد کشاورزی شهرستان خلخال با تایید استفاده نشدن از هر گونه کود و یا سموم شیمیایی در این مزرعه برای کشت و تولید انواع سبزی توسط این کارمند بازنشسته و نیز داشتن مهارت کافی برای تولید سبزیجات سالم و معطر منحصر بفرد را احیای کشاورزی بومی و سنتی و ترویج سبزی‌کاری ارگانیک می‌دانند.

منبع: جماران

کلیدواژه: بودجه 99 ویروس کرونا درآمد سبزیجات فارغ التحصیل محصولات کشاورزی مواد شیمیایی بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی انواع سبزی سبزی کار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۰۵۱۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احداث گلخانه تولید انواع گل

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز چهارمحال و بختیاری؛ رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری شهرکرد گفت: در راستای افزایش تولیدات گلخانه‌ای بمنظور خودکفایی در تولید و کاهش هزینه‌های جاری به متراژ ۱۵۵۰ مترمربع با ۱۰ میلیارد ریال اعتبار احداث شد.
مسعود حبیبی افزود: انواع گل‌های فصلی (شامل بنفشه، همیشه بهار، مریم گلی، میمون، آهار، ابری، اکیناسه، کوکب کوهی، استسپروم، شاهپسند، اطلسی، جعفری و...) و درختان و درختچه‌های زینتی (شامل یاس زرد، برگ نو، یاس بنفش، رز، زرشک زینتی و.) برای افزایش سرانه فضای سبز در شهرکرد در این گلخانه‌ها تولید می شود.

دیگر خبرها

  • برداشت سه تُن گل محمدی ارگانیک از مزرعه تحقیقاتی دانشگاه آزاد مرکز زواره
  • بهره برداری از بزرگترین مزرعه خورشیدی برای نمک زدایی در عمان
  • برداشت ۳ تُن گل محمدی ارگانیک از مزرعه تحقیقاتی دانشگاه آزاد زواره
  • بارندگی‌ شدید موجب توقف برداشت مقطعی پیاز شد
  • برداشت ۹۶۰ تن سبزیجات برگی از گلخانه‌های خراسان جنوبی
  • افزایش ا ۵ درصدی تولیدات گلخانه های خراسان جنوبی
  • لزوم نظارت بر تولید نان از مزرعه تا سفره
  • احداث گلخانه تولید انواع گل
  • فعالیت ۴۰دستگاه انواع پهپاد در عرصه‌های کشاورزی استان قزوین
  • اعلام قیمت عمده انواع میوه و سبزی+جدول