Web Analytics Made Easy - Statcounter

احسان زهره وندی در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: با توجه به اعتبارات در سال ۹۹ حدود ۱۰۰ پروژه در حوزه پژوهش و اکتشاف که شامل ثبت و تهیه طرح‌های مرمت، در حوزه مرمت ابنیه و در حوزه احداث، راه اندازی و نگهداری از موزه‌ها پیش بینی شده است.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی توس افزود: اعتبار مصوبی که برای این ۱۰۰ پروژه برنامه ریزی شده بالغ بر ۶ و نیم میلیارد تومان است که در صورت تخصیص کامل از سمت وزارت میراث فرهنگی کشور، در اختیار استان قرار خواهد گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: در پروژه‌های مختلف، مشارکت‌های خوبی با دیگر نهادها از جمله شهرداری انجام شده است. به عنوان مثال؛ سال گذشته پروژه جلو خان آرامگاه فردوسی با مشارکت شهرداری پس از سال‌ها به انجام رسید، خانه چهاربرج در توس نیز با متراژ حدود پنج هزار متر با مشارکت شهرداری نتیجه بخش بود. همچنین در سال ۹۹ مرمت ارگ تاریخی توس با همکاری شهرداری مشهد صورت خواهد گرفت.

هم اکنون ۲۰ پروژه در سطح استان آماده واگذاری به سرمایه گذار است

زهره وندی عنوان کرد: هم‌اکنون در سطح استان حدود ۲۰ پروژه با کاربری‌های تعریف شده که تحت تملک سازمان میراث فرهنگی هستند از جمله تعدادی حمام مانند حاج رئیس، کاروانسرا و چند ابنیه دیگر، مطابق ماده ۲۷ قانون واگذاری، آمادگی واگذاری به سرمایه گذار را دارند.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی توس گفت: سرمایه‌گذار نیز ضمن بررسی و آماده سازی طرح‌های مرمتی آن را به تصویب ما می‌رساند تا طی مدت زمانی که در پیش بینی‌های سرمایه گذاری انجام شده بنا در اختیارشان قرار گیرد و بتوانند بهره برداری کنند.

زهره‌وندی افزود: ملاک و شاخص تخصیص اعتبارات به مرمت آثار تاریخی و فرهنگی درجه اهمیت و میزان در معرض خطر بودن آن‌ها است. بر این اساس برای حفظ و نگهداری آن‌ها هزینه می‌شود.

وی در انتها ابراز کرد: بارندگی‌های اخیر باعث آسیب جزئی تعدادی از بناها در سطح استان شد. البته این آسیب‌ها کلی نبودند تا ما را دچار چالش اساسی کنند. در هرصورت، فهرست این بناها تهیه و به وزارت میراث فرهنگی کشور برای اخذ اعتبارات اضطراری ارسال می‌شود تا بتوانیم مرمت اضطراری بناهایی که دچار آسیب شده‌اند را انجام دهیم و رفع خطر آن‌ها صورت پذیرد.

کد خبر 4907608

منبع: مهر

کلیدواژه: مرمت آثار تاریخی خراسان رضوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ویروس کرونا بوشهر شیراز شیوع کرونا ماه مبارك رمضان ایلام قزوین ستاد مقابله با کرونا کمک به نیازمندان شهرکرد بیرجند بارش باران جهش تولید استانداری قزوین میراث فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۱۱۸۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دارابی: چالش‌های جهان معاصر تهدیدی جدی برای میراث فرهنگی هستند!

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، همایش بزرگداشت روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی و تجلیل از فعالان و  کنشگران بناها و محوطه‌های تاریخی صبح امروز، بیست و هشتم فروردین ماه با حضور علی دارابی، قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی در سالن فجر وزارت میراث و گردشگری برگزار شد.

دارابی در این نشست طی صحبت‌هایی گفت: سنت گرامیداشت «روز جهانی بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی» که با اهتمام شورای بین‌المللی بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی – ایکوموس- شکل گرفته ، فرصت مهمی است برای یادآوری «حفاظت از میراث فرهنگی» و «کارکرد‌های آن» در جهان پر چالش امروز، چرا که بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی به عنوان نماد‌های ملموس میراث فرهنگی، دانش، باور و فنونی را در خود نهفته دارند که درک و فهم آنها می‌تواند از چالش‌ها و مشکلات جامعه بشری، امروزی گره گشایی کند.

وی در ادامه افزود: در سالیان اخیر گفتمان، شعار‌ها و پیام‌های جهانی انتخاب شده برای این روز، نمایانگر کشاکش و درگیری جوامع بشری با تغییرات اقلیمی و بحران‌های طبیعی است و در این مواجهه و چالش لازم است از یک سو میراث گذشتگان را حفظ و صیانت کنیم و از سوی دیگر با تکیه بر این منابع و با خوانش آن این منابع ارزشمند را برای بهبود و کیفیت بخشیدن به زندگی امروز به کار ببندیم. چالش‌های جهان معاصر چه ناشی از بحران‌های طبیعی و چه ناشی از تعارضات اجتماعی و مخاصمات باشد، تهدیدی جدی برای میراث فرهنگی و بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی است و از این رو باید در تأسی از راهبرد‌های جهانی، برنامه‌ها و اولویت‌های پیشگیرانه و حفاظت گرایانه برای آن اتخاذ شود.

وی با بیان اینکه در ایران ۳۴۴۳۷ اثر ثبت ملی داریم؛ که از این میان ۲۵۹۴ (اشیا)، ۱۴۷۳۰ (بنا)، ۲۱ (بافت شهری)، ۱۸۳ (بافت روستایی)، ۱۹۵۹۳ (تپه و محوطه تاریخی) هستند،‌ گفت: در سال ۱۴۰۲ سرانه حفاظت و مرمت برای بنا‌های تاریخی هر اثر ۱۳۰ میلیون ریال (معادل ۱۳ میلیون تومان) بوده و همینطور منابع مالی مصوب برای محوطه‌های تاریخی سرانه هر محوطه برای نگهداری ۹ میلیون ریال (معادل ۹۰۰ هزار تومان) بوده است، که واقعاً انسان حیرت می‌کند این همه عظمت تاریخی و میراث فرهنگی و تمدنی چگونه با کمترین بودجه و اعتبارات باید نگهداری، حفظ و مرمت شود. از این ۱۴ هزار بنا‌های تاریخی ۲ هزار اثر در مالکیت سایر دستگاه‌های دولتی و ۱۹۰۰ اثر در اختیار اوقاف است که وفق قانون حفظ و احیاء و مرمت، مکلفند از این بنا‌ها «حفاظت» کنند.

دارابی با تأکید بر اینکه اعتبارات در حوزه میراث فرهنگی کفاف نیاز‌ها را ندارد، گفت: حال و روز تملک بنا‌های تاریخی، که از ۲۰ هزار میلیارد تومان (۲۰ همت) نیاز داریم که در سال (۱۴۰۲) ۹۱ میلیارد تومان اختصاص داده شد که ۶۰ میلیارد آن اوراق قرضه است. سال ۱۴۰۳ در معاونت میراث فرهنگی «سال حفاظت از محوطه‌ها و مقاوم سازی بنا‌های تاریخی» اعلام شده که برنامه‌هایی چون  افزایش ضریب امنیتی در حوزه حفاظت فیزیکی و الکترونیکی،  تلاش برای اتمام مرمت‌های نیمه کاره،  کیفیت بخشی به اقدامات و پروژه‌های مرمت بنا‌ها،  نظامند کردن و فعال کردن شورا‌های فنی استان‌ها،  تدوین سند ملی میراث فرهنگی،  آئین نامه ارزشیابی میراث داران تمدنی را در پیش داریم.

در ادامه از پیشکسوتان این عرصه ، حافظان میراث فرهنگی ، خیران و کنشگران و فعالان شامل ؛ عبدالحسین دشتی از استان یزد، محمدحسین معماریان از خوزستان، سید غلامرضا استوار از خراسان رضوی، محمدرضا مشاکیان از خوزستان، عبدالله ملکی زیارتی از گلستان، قربان مافی از قزوین، فرهاد معزی از کردستان، الیار عاصمی زاده از تهران، محمدجعفر عظمایی مدیرعامل شرکت مس سونگون از آذربایجان شرقی، میرحسین حسینیان از مازندران، محسن نوروزوند از اردبیل، محمدحسین مقنی فرسادی از آذربایجان شرقی، سامیه محراب نیا از لرستان و غلامرضا صیادی از خوزستان تجلیل شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • حرم شاه عبدالعظیم مرمت می‌شود
  • مرمت حرم شاه عبدالعظیم طی ۶ ماه آینده
  • ۱۸میلیارد تومان صرف مرمت بناهای تاریخی کردستان شد
  • ضرغامی: میراث ملموس و ناملموس از هم جدا نیستند
  • حسینیه تکیه تاریخی مسجد یری پایین شهر زنجان مرمت می‌شود
  • تقدیر از استادکاران و مرمتگران/آسیب شناسی نشانه ضعف نیست
  • مراسم بزرگداشت روز جهانی بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی
  • دارابی: چالش‌های جهان معاصر تهدیدی جدی برای میراث فرهنگی هستند!
  • ثبت ۱۸ اثر تاریخی همدان در فهرست میراث‌ملی کشور
  • ۳۵ بنا طی سال گذشته در اردبیل مرمت و بازسازی شد