Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-18@10:46:51 GMT

هدف‌گذاری توسعه کشت گلخانه‌ای در خوزستان

تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۱۲۱۵۳

هدف‌گذاری توسعه کشت گلخانه‌ای در خوزستان

محمدقاسمی نژاد روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه سطح زیرکشت گلخانه های خوزستان با ۱۲۰ هکتار توسعه درسال ۱۳۹۸، به ۷۰۰ هکتار افزایش یافت از رشد بیش از ۱۷۰ درصدی تولید محصولات گلخانه ای درسال ۱۳۹۸ نسبت به سال قبل خبر داد و افزود:تولید محصولات گلخانه ای در سال ۱۳۹۷ حدود ۴۳هزار تن و تولید سال ۱۳۹۸ به ۱۱۸هزار تن رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی مهمترین محصولات گلخانه ای تولیدی در استان را گوجه فرنگی،خیار،انواع فلفل رنگی،توت فرنگی،گیاهان دارویی،همچنین گل وگیاهان زینتی وتولید نشاء بیان کرد.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاکشاورزی خوزستان مهمترین اقدام‌های انجام شده در سال ۱۳۹۸ در زمینه توسعه و ارتقای تولید محصولات گلخانه ای را  واگذاری واحدهای آماده ساخت در مجتمع‌های گلخانه ای، واگذاری زمین به  متقاضیان، پرداخت تسهیلات با کارمزدهفت و ۹درصد، تسهیل در روند صدور مجوزها،حذف استعلام‌های وقت گیر، برگزاری مستمر کارگاه‌های آموزشی، نشست هم‌اندیشی، بازدیدهای ترویجی و نشست‌های هفتگی ستاد گلخانه برای رفع مسایل و مشکلات متقاضیان برشمرد.
قاسمی نژاد، مزایای  کشت در گلخانه را افزایش ۱۰ برابری تولید در واحد سطح نسبت به فضای باز، کاهش میزان آب مصرفی به میزان ۷۰ درصد وبالا رفتن بهره وری، تولید محصول سالم، تولید محصول خارج از فصل، تولید در  محیط کنترل شده با کاهش و مدیریت عوامل زیان رسان و ایجاد اشتغال برای ۱۰ نفر به ازای هر هکتار عنوان کرد.
وی ابراز امیدواری کرد در سال ۱۳۹۹ نیز که از سوی مقام معظم رهبری  به نام "جهش تولید" مزین شده و با توجه به اولویت کشت‌های گلخانه‌ای در سیاست های وزارت جهاد کشاورزی، شاهد ادامه روند توسعه گلخانه‌های استان به میزان ۱۵۰هکتار در خوزستان باشیم.
قاسمی نژاد میزان تولید گیاهان زینتی گلخانه ای د رسال ۱۳۹۸ را نیز  ۱۸.۵میلیون شاخه گل بریده عنوان کرد.
استان خوزستان با تولید سالانه ۱۶.۵میلیون تن محصولات زراعی و باغی به ارزش بیش از ۲۰۰هزار میلیارد ریال ، از نظر کمیت و تنوع تولید مقام نخست کشوری محسوب می شود.
طبق اعلام سازمان جهادکشاورزی خوزستان در۲ ماه آینده حدود پنج میلیون تن محصول زراعی شامل گندم ، جو ، کلزا ، علوفه دامی ، چغندر قند و محصولات جالیزی دراستان برداشت خواهد شد.

منبع: جماران

کلیدواژه: بودجه 99 ویروس کرونا بهره وری فلفل گوجه فرنگی مقام معظم رهبری وزارت جهاد کشاورزی بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی محصولات گلخانه ای گلخانه ای سال ۱۳۹۸

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۱۲۱۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

متقاضیان احداث باغ در اراضی شیب‌دار گلستان از نهال رایگان بهره‌مند می‌شوند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان گفت: متقاضیان احداث باغ در اراضی شیبدار گلستان می‌توانند از مزایای طرح کشت درختان مثمر در اراضی شیبدار بهره‌مند شوند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از گلستان و به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی، اظهار کرد: با توجه به شرایط اقلیمی موجود و درجه حرارت مناسب در اکثر مناطق استان، فرصت احداث باغ در اراضی شیبدار تا پیش از گرم شدن هوا وجود دارد.

وی افزود: متقاضیان احداث باغ در این عرصه‌ها می‌توانند با حضور در مراکز جهاد کشاورزی شهرستان خود و ارائه درخواست، از مزایای طرح کشت درختان مثمر در اراضی شیبدار، شامل نهال زیتون و کشت رایگان آن بهره‌مند شوند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان همچنین با تاکید به ایجاد گلخانه آن را یکی از محافظان آب در دوران خشکسالی دانست و گفت: کشت گلخانه‌ای علاوه‌بر کاهش قابل‌توجه مصرف آب، میزان تولید و اشتغال را ۱۰ برابر می‌کند.

وی با بیان اینکه تولید در گلخانه ۱۰ برابر تولید در فضای باز است، از سویی دیگر این نوع کشت ارزش افزوده خوبی به همراه دارد، افزود: به دلیل رویکرد صادرات‌محور محصولات گلخانه‌ای با رونق این نوع کشت، امکان صادرات محصولات کشاورزی به کشورهای منطقه فراهم شده است و سود خوبی عاید گلخانه‌داران می‌شود.

برزعلی با اشاره به توسعه گلخانه‌ها در گلستان توضیح داد: سیاست توسعه گلخانه‌های کشور مبتنی بر مطالعاتی بود که توسط وزارت جهاد کشاورزی در اواسط دهه ۹۰ انجام شد و براساس آن پس از تصویب هیئت دولت، توسعه کشت گلخانه‌ای در کل کشور کلید خورد.

وی با اشاره به اینکه در سایه کمک‌های دولت، محصولات کشاورزی از فضای باز به فضای زیرپوشش گلخانه منتقل شدند، بیان کرد: گلستان به دلیل برخورداری از اقلیم‌های متفاوت از جمله مناطقی است که برای توسعه کشت گلخانه‌ای شناسایی شده و در راستای آن دولت برای توسعه گلخانه‌ها در مناطق مستعد، اعطای تسهیلات و صدور مجوز به متقاضیان کمک کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان با اشاره به حمایت‌های جهاد کشاورزی از متقاضیان احداث گلخانه توضیح داد: انجام هر فعالیتی نیاز به دانش و تجربه دارد، از این رو علاقه‌مندان به این حوزه باید از حداقل اطلاعات و دانش در حوزه کشت گلخانه‌ای برخوردار باشند.

وی حداقل مساحت مورد نیاز برای احداث گلخانه در روستاها را چهار هزار متر مربع زمین اعلام کرد و گفت: حداقل سه هزار متر مربع از زمین باید زیر پوشش گلخانه‌ای برود.

برزعلی از علاقه‌مندان به احداث گلخانه خواست که سطوح بالاتری را برای احداث گلخانه انتخاب کنند تا ضمن افزایش درآمد، در آینده امکان صادرات محصولات خود را داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: متقاضیان پس از دریافت پروانه تأسیس گلخانه می‌توانند مجوز تغییر کاربری زمین و تأمین انشعابات گاز، برق را دریافت کنند در کنار آن دولت برای حمایت از این افراد، ۸۰ درصد هزینه ساخت گلخانه را در قالب تسهیلات پرداخت می‌کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان با بیان اینکه تسهیلات احداث گلخانه با بازپرداخت پنج‌ساله با یک سال تنفس به متقاضیان اعطا می‌شود، افزود: تسهیلات پرداختی برای احداث گلخانه، از محل تبصره ۱۸ و با کارمزد ۱۸ درصد به متقاضیان تعلق می‌گیرد.

وی از برپایی کارگاه‌های آموزشی مستمر در طول سال برای ارتقای دانش گلخانه‌داران خبر داد و گفت: از سال ۱۳۹۶ تاکنون برای ۴۰۰ طرح گلخانه‌ای به مساحت ۱۰۴ هکتار تسهیلات اعطا شده و ۷۷ طرح گلخانه‌ای نیز به مساحت ۵۶ هکتار در دست ساخت است.

به گفته برزعلی، در یک سال گذشته با توجه به محدودیت منابع مالی، روند اعطای تسهیلات کُندتر شده است اما باز هم حمایت‌های لازم از متقاضیان وجود دارد تا اعطای تسهیلات در اولین فرصت عملیاتی شود.

کد خبر 745344

دیگر خبرها

  • ورامین پیشرو در تولید محصولات گلخانه‌ای
  • اشتغالزایی حاصل اجرای طرح ۱۱۰۴ هکتاری در گتوند
  • اشتغالزایی حاصل اجرای طرح ۱۱۰۴ هکتاری شهید باغبانی در گتوند
  • تولید سالانه ۱۶ هزار تن گیاهان دارویی در لرستان
  • تولید سالانه ۱۶هزار تن گیاهان دارویی در لرستان
  • متقاضیان احداث باغ در اراضی شیب‌دار گلستان از نهال رایگان بهره‌مند می‌شوند
  • افزایش ۱۰ برابری تولید و اشتغال با توسعه کشت گلخانه‌ای
  • اشتغال جوانان نی ریزی با توسعه فضا‌های گلخانه‌ای
  • ۱۰ کشور مقصد صادرات محصولات گلخانه‌ای گلستان
  • توسعه کشت دانه‌های روغنی و حبوبات در لرستان