Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-19@16:12:23 GMT

وضعیت رصدی هلال ماه رمضان از دیدگاه علم نجوم

تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۱۳۸۰۱

وضعیت رصدی هلال ماه رمضان از دیدگاه علم نجوم

‌علی ابراهیمی سراجی دبیر کمیته علمی ستاد استهلال استان تهران در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص رؤیت هلال ماه رمضان گفت: برای بررسی رؤیت پذیری هلال رمضان ۱۴۴۱ بایستی ابتدا لحظه مقارنه ماه و خورشید را حساب کنیم که طبق محاسبات با چهارم اردیبهشت ساعت ۶:۵۵.۴۸ مطابق با۲۹شعبان برابر بود.

وی با بیان اینکه باید وضعیت رؤیت پذیری هلال ماه رمضان را در این تاریخ بررسی می‌کردیم، گفت: در شامگاه چهارم اردیبهشت دیدیم که سن هلال ماه برابر با ۱۲-۱۳ ساعت در ایران بود که این مقدار از زمان مقارنه ماه سپری شده بود ولی باز هم سن ماه ملاک رویت هلال ماه نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ابراهیمی سراجی با بیان اینکه سایر پارامترها برای رؤیت هلال ماه وجود دارد، گفت: جدایی زاویه ماه از خورشید، ارتفاع ماه از افق و میزان مکث ماه در آسمان از جمله پارامترهایی هستند که می‌توان بر اساس آنها رؤیت هلال ماه را مدنظر قرار داد؛ دیروز ارتفاع ماه از افق کمتر و مکث ماه در آسمان نیز کم بود.

به گفته این کارشناس نجوم، بنابراین هلال ماه رمضان در ۲۹ شعبان یعنی دیروز قابل رؤیت نبود و تنها در عراق، نواحی غربی آفریقا، آمریکای شمالی، جنوبی و مرکزی دیده می‌شد اما در آسیا و استرالیا دیده نمی‌شد و این قابل پیش بینی بود.

وی ادامه داد: امروز برابر با ۳۰ شعبان است که به راحتی می‌توان بعد از غروب خورشید در افق غربی با چشم غیرمسلح هلال ماه رمضان را رؤیت کرد.

کد خبر 4908384 میترا سعیدی کیا

منبع: مهر

کلیدواژه: ماه مبارك رمضان نجوم ویروس کرونا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تحقیقات علمی فناوری نانو شرکت دانش بنیان نوآوری تولید اینترنت موبایل واکسن ناسا فناوری فضایی سامسونگ پارک علم و فناوری هلال ماه رمضان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۱۳۸۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهلت ارسال آثار به دومین جشنواره ملی دوسالانه ترویج نجوم ادیب تمدید شد

مدیر مرکز آموزش نجوم ادیب با اشاره به برگزاری دومین جشنواره ملی دوسالانه ترویج نجوم ادیب گفت: مهلت ارسال آثار تا دهم اردیبهشت تمدید شد.

مهری نقوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: دومین دوره دوسالانه جشنواره ملی ترویج نجوم ادیب در دو بخش مقاله‌های علمی و عکاسی نجومی (عکس و تایم‌لپس) ویژه علاقمندان به نجوم، دانشجویان و دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه برگزار می‌شود.

وی با اشاره به برگزاری کارگاه‌های متنوع عکاسی نجومی و چندین رویداد جانبی، افزود: کارگاه آموزشی عکاسی نجومی، کارگاه آشنایی با استانداردهای پژوهش و مقالات علمی، کارگاه تحلیل داده‌های نجومی، «هنر و آسمان» و «جایزه کیاست پور» از جمله رویدادهای جانبی این جشنواره بوده است.

مدیر مرکز آموزش نجوم ادیب با اشاره به اینکه اختتامیه دومین جشنواره ملی دوسالانه ترویج نجوم ادیب بیست‌وهفتم اردیبهشت سال جاری برگزار می‌شود، تصریح کرد: علاقمندان تا دهم اردیبهشت سال جاری فرصت دارند آثار خود را به نشانی http://www.nojoum.esfahanfarhang.ir ارسال کنند.

نقوی خاطرنشان کرد: این جشنواره در محورهای مقاله علمی و عکاسی نجومی و با هدف ترویج علم نجوم و رشد تفکر علمی در بین اقشار مختلف به ویژه نوجوانان و جوانان در سطح کشور برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه در این رویداد، بخش مقاله‌های علمی در هفت محور و بخش عکاسی نجومی در سه محور موضوعی در دو زمینه عکس و تایم‌لپس برگزار خواهد شد، ادامه داد: محورهای مقاله‌های علمی شامل، نجوم رصدی و ابزار نجومی، عکاسی و آلودگی نوری منظومه شمسی و سیارات فراخورشیدی، علوم و فناوری فضایی، اختر فیزیک و کیهان‌شناسی، تاریخ نجوم و سایر علوم است و محورهای رقابت در بخش عکاسی نجومی نیز شامل آسمان شب (کهکشان و صورت‌های فلکی)، عمق آسمان (اجرام اعماق آسمان) منظومه شمسی (خورشید، ماه و سیارات) می‌شود.

کد خبر 745819

دیگر خبرها

  • آخرین وضعیت امدادرسانی در مناطق سیل زده جنوب کشور
  • کشف بزرگترین سیاهچاله در نزدیکی کره زمین
  • تصادف اتوبوس با کامیون در یزد؛ آخرین وضعیت مسافران/ عکس
  • مهلت ارسال آثار به دومین جشنواره ملی دوسالانه ترویج نجوم ادیب تمدید شد
  • نهاد‌های بین‌المللی در برابر جنایات رژیم صهیونیستی ورود جدی کنند
  • نهادهای بین‌المللی در برابر جنایات رژیم صهیونیستی ورود جدی کنند
  • کشف پُرجرم‌ترین سیاهچاله ستاره‌ای با جرمی ۳۳ برابر خورشید!
  • آخرین وضعیت اقدامات امدادی در سیل جنوب کشور/ امدادرسانی به هزار نفر و تداوم آماده‌باش
  • نگاهی به سفر نخستین انسان به فضا در باشگاه نجوم آیاز
  • کشف پرجرم‌ترین سیاه‌چاله ستاره‌ای در کهکشان راه شیری