ماه رمضان عید اولیای الهی است
تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۱۵۳۷۰
امسال درحالی به ماه مبارک رمضان و میهمانی الهی وارد میشویم که ویروس کرونا همچنان مردم را خانهنشین کرده؛ با وجود سختیهای ناشی از قرنطینه و طرحهای مرتبط آن میتوان با استفاده از فرصت قرنطینه، مقدمات ورود به ضیافت الهی را با دعاهای امام سجاد (ع) فراهم کنیم. سیدالساجدین در دعای چهل و دوم، پس از ختم قرآن به راز و نیاز به درگاه الهی پرداختند که فرازهایی از این دعا را به منظور بهره برداری بیشتر هنگام تلاوت آیات الهی در ماه مبارک ذکر کردیم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
اینک بخشهایی از دعای چهل و پنجم صحیفه را مرور می کنیم؛ دعایی که امام سجاد (ع) در وداع از ماه رمضان زمزمه کردند ولی به سفارش برخی بزرگان این دعا را قبل از پایان یافتن این ماه الهی با گوش جان می شنویم تا قدر این ماه را بیش از پیش دریابیم و طعم بندگی را بهتر بچشیم و در زمان تلاوت قرآن با حضور قلبی بیشتر کلام الهی را بنوشیم.
صحیفه سجادیه پس از قرآن و نهج البلاغه به عنوان مهمترین میراث مکتوب شیعه به نامهای خواهر قرآن و انجیل اهل بیت مشهور است. امام سجاد (ع) بسیاری از معارف دینی مانند خداشناسی، جهانشناسی، انسانشناسی، فرشتگان، رسالت انبیا، جایگاه پیامبر(ص) و اهل بیت (ع)، گرامی داشت اعیاد، مسائل اجتماعی و اقتصادی و اشارات تاریخی را به زبان دعا مطرح کردند.
سیدالساجدین در دعاهای خود به نعمتهای مختلف خدا اشاره کرده و درباره فضایل و رذایل اخلاقی، آداب دعا، تلاوت قرآن، ذکر، نماز و عبادت نکات فراوانی را بیان کرده اند و دعای بیستم صحیفه سجادیه به نام مکارم الاخلاق یکی از معروفترین دعاهای آن حضرت است.
امام خمینی (ره) در وصیت نامه سیاسی الهی خود از صحیفه سجادیه به عنوان نمونه کامل قرآن صاعد یاد کرده و افزودند: صحیفه سجادیه از بزرگترین مناجات عرفانی در خلوتگاه انس است که دست ما کوتاه از نیل به برکات آن است؛ آن کتابی است الهی که از سرچشمه نور اللَّه نشأت گرفته و طریقه سلوک اولیای بزرگ و اوصیای عظیم الشأن را به اصحاب خلوتگاه الهی می آموزد.
آیت الله حسن ممدوحی کرمانشاهی استاد حوزه در کتاب چهارجلدی شهود و شناخت به ترجمه و شرح صحیفه سجادیه پرداخته است و آیت الله عبدالله جوادی آملی مفسر قرآن کریم در مقدمه این کتاب از ممدوحی به صاحب علم صائب و عمل صالح یاد کرده است.
امام سجاد (ع) هنگام وداع با ماه مبارک رمضان اینگونه دعا کردند «ماه مبارک را در حالی وداع می گوییم که جدایی از آن بر ما سخت و موجب نگرانی ماست و پیمان محفوظ و احترام بسیار و حق حتمی آن را بر عهده خود ضروری و لازم می دانیم و با حسرت و شوق تمام درودمان را بر آن ماه خدا و عید اولیای خدا نثار می کنیم.»
ممدوحی نوشت: فراق همدمی که در سایه فضایل آن، انسان به والاترین درجه ها و مرتبه های کمال می رسد، قطعا سنگین و غیرقابل جبران خواهد بود. از این رو امام سجاد (ع) حق ثابت این ماه خدا را بر عهده خود ثابت دانسته و با درود تمام آن را بدرقه کرده و با اشک شوقی که در فراقش می ریزد، از آن ایام متبرک به شهر الله و عید اولیای خدا یاد می فرماید.
وی افزود: در روایت آمده است که ماه شعبان ماه پیامبر اکرم (ص) است؛ چنان که در دعای مخصوص ماه شعبان می خوانیم «این ماه پیامبر تو، سرور رسولان و ماه شعبان است که آن را با رحمت و رضوان خود درپیچیده ای؛ ماهی که شیوه رسول گرامی تو در شبانه روز آن شب خیزی و روزه داری بود.»
این استاد حوزه نوشت: ماه رمضان ماه خداست. زیرا آنچه خدا در این ماه قرار داده، مانند نزول قرآن در شب قدر که از هزار ماه برتر است، در ماه های دیگر وجود ندارد و نیز مردم در این ماه برای تکلیف استثنایی آن یعنی روزه و عبادت هایی مانند شب خیزی و تناول غذای سحری و خواندن نماز شب و دعا و قرائت قرآن، بیش از هر وقت دیگر به خدای خود نزدیک هستند و توفیق های این ماه برای مردم بسیار چشمگیر است.
وی ادامه داد: به همین مناسبت تقرب مردم در این ماه به خدا بیشتر است. اگر خدا زمان یا مکانی را به خود نسبت می دهد فقط به همین جهت است که آن زمان و مکان موجب تقرب بیشتر به خدا می باشد. بر این پایه اگر ایامی به عنوان «ایام الله»، مسجد الحرام به «بیت الله»، مساجد به «خانه خدا» و ماه رمضان به «شهرالله» خوانده شده اند، به این دلیل است که در آن مکان یا زمان قداست بیشتر و نزاهت فراوان تری نصیب مردم شده و احتمال انجام گرفتن فسق و فجور از سوی مردم عادی در این زمان ها و جایگاه ها مانند مسجد الحرام و مساجد به طور طبیعی ناممکن یا بسیار اندک است و قطعا عموم مردم به ذکر یا فکر یا نماز و راز و نیاز با حضرت حق اشتغال می ورزند و این همه، سبب هدایت و رشد بیش از پیش آنان گردیده و عروج روحی آنان را در پی دارد.
ممدوحی اضافه کرد: عید خواندن ماه رمضان، آن هم عید اولیای خدا، به آن جهت است که یبشتر از هر وقت موجب شادمانی و شادکامی اولیای الهی گشته و آنان بیش از هر چیز از اشتغال به بندگی خدا لذت می برند. از این رو ماه رمضان، عید آنان به شمار آمده است.
برچسبها امام سجاد قرآن کریم اخلاق مناسک دینی پروندهٔ خبری ماه مبارک رمضان ؛ بندگی و روزگار کروناییمنبع: ایرنا
کلیدواژه: امام سجاد قرآن کریم اخلاق مناسک دینی امام سجاد قرآن کریم اخلاق مناسک دینی صحیفه سجادیه امام سجاد ماه رمضان ماه مبارک
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۱۵۳۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مسیریابی سعادت بشر با پویش زندگی با آیهها
حجت الاسلام ماندگاری گفت: پویش زندگی با آیهها با تدبر روزانه در یک آیه به ما میفهماند که قرآن مسیریاب سعادت است؛ چنانچه قرآن میفرماید:«ذَلِكَ الْكِتَابُ لَا رَیبَ فِیهِ هُدًى لِلْمُتَّقِینَ؛ این کتاب که هیچ شکی در آن نیست، راهنمای پرهیزگاران است.» - اخبار فرهنگی -
حجتالاسلام محمدمهدی ماندگاری، استاد حوزه و دانشگاه، در گفتوگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم با بیان اینکه پویش زندگی با آیهها مسیریاب سعادت بشر است، گفت: از روزی که نرمافزار مسیریاب به موبایلها راه یافت، مردم به دلیل توانمندیهای این نرمافزار که مسیرهای خلوت را انتخاب میکند، دستاندازها، دوربین پلیس، ترافیک و... را اعلام میکند و مسیر را به راحتی به راننده نشان میدهد، تمایل به استفاده از این برنامه دارند. پویش زندگی با آیهها نیز با تدبر روزانه در یک آیه از قرآن به ما میفهماند که قرآن مسیریاب سعادت است؛ چنانچه در سوره بقره آمده است: «ذَلِكَ الْكِتَابُ لَارَیبَ فِیهِ هُدًى لِلْمُتَّقِینَ؛ این کتاب که هیچ شکی در آن نیست، راهنمای پرهیزگاران است.»
ماندگاری ادامه داد: آیه 9 سوره اسراء میفرماید: «إِنَّ هَذَا الْقرآن یهْدِی لِلَّتِی هِی أَقْوَمُ؛همانا این قرآن به راست و استوارترین طریقه هدایت میکند.» لذا آثار و برکات قرآن هدایت مسیر درست در زندگی بشر است؛ چون زندگی ما یک لایه عینی و یک لایه غیبی دارد.
او ادامه داد: مسیریاب لایه غیبی و رابطه ظاهر و باطنی زندگی عالم، قرآن است که آثار و برکات آن شامل سعادت، هدایت، رشد، پیروزی و موفقیت میشود.
تربیت مدیران حکمرانی قرآنی طبق اندیشههای امام موسی صدر
رسانه ملی، دانشگاه ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی باشد
این استاد حوزه با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب، رسانه ملی را دانشگاه دانست و گفت: متأسفانه گاهی احساس میکنیم که صدا و سیما به یک زنگ تفریح تبدیل شده است. این در حالی است که حضرت آقا صدا و سیما را به مثابه یک دانشگاه عمومی میدانند که وظیفه گسترش دین، اخلاق، امید و آگاهی و ترویج سبک زندگی اسلامی ایرانی در میان آحاد ملّت را بر عهده دارد.
ماندگاری با بیان اینکه اگرچه دانشگاه و مدرسه زنگ تفریح دارد اما همه آن تفریح نیست، خاطرنشان کرد: اساس دانشگاه و مدرسه بر تعلیم و تربیت است. اگر رسانه به عنوان یک دانشگاه به رسالت اصلی خود برسد و جایگاه قرآن را برای مردم توضیح دهد، مردم به قرآن به عنوان مسیریاب سعادت اعتماد کنند، قرآن را تلاوت کنند و در آن تدبر نمایند، حتماً سعادت بشر در بُعد فردی، خانوادگی و اجتماعی در تمام ابعاد تضمین خواهد شد.
این کارشناس مذهبی تأکید کرد: انشاءلله اگر دانشگاهها، مساجد، هیئات و رسانه نقش تعلیم و تربیتشان را پررنگ کنند، اتفاقات خوبی در زمینه توسعه فرهنگی قرآنی در کشور رقم خواهد خورد.
ماندگاری تمرکز اصلی صدا و سیما را بر آموزش و پرورش دانست و اظهار کرد: صدا و سیما باید کارهای تعلیمی و پرورشی را برعهده داشته باشد؛ پرورشی به این معنا که صدا و سیما باید جایگاه آیه به آیه و نکته به نکته قرآن را در زندگی انسانها در موضوعات مختلف تبیین کرده و سپس نمونههای تأثیرپذیری از قرآن را برای مردم بیان کند.
دبیرخانه گفتوگوهای فرهنگی با روسیه و چین راهاندازی میشود
محفلی که تأثیر قرآن در زندگی را نمایان کرد
این استاد حوزه و دانشگاه به اثرات ارزشمند برنامه محفل در زندگی مردم اشاره کرد و گفت: برنامه محفل با ایدهای خلاقانه و با محوریت قرآن توانست زمینه تدبر در قرآن را برای مخاطبان رسانه ملی به ارمغان آورد. اگر رسانه بتواند با تداوم برنامههایی مشابه برنامه محفل تأثیر قرآن در زندگی افراد و همچنین حل مشکلات مردم را بیان کند، قطعاً در انس مردم با قرآن اثرگذار خواهد بود.
او ضمن اشاره به نقش نهادهای فرهنگی از جمله سازمان تبلیغات اسلامی در تحقق جامعه قرآنی گفت: سازمان تبلیغات اسلامی یا هر نهاد فرهنگی دیگر باید به طلاب و مبلغین آموزش دهد که چگونه میشود با زبان، عمل و روشهای تربیتی مردم را با قرآن مأنوس کرد؛ این اقدام تأثیر زیادی در انس مردم با قرآن خواهد داشت.
این خطیب دینی تصریح کرد: ما نباید موعظهکننده باشیم بلکه باید مربی باشیم. مربی باید وسط میدان باشد و مسائل و مشکلات مردم را مستند به قرآن حل نماید. اگر راه و روشهای استفاده از قرآن در دورههای آموزشی سازمان تبلیغات کار شود، قطعاً حضور مبلغین تأثیر بیشتر خواهد داشت.
این کارشناس مذهبی تأکید کرد: اگر بعد از ماه رمضان و ماه محرم مراجعه مردم به مراکز پاسخگویی به سؤالات، روحانیت، مسجد و قرآن بیشتر شد، معلوم میشود که روحانیان و بالطبع سازمان تبلیغات اسلامی خوب کار کردهاند.
نکاتی برای انس بیشتر مردم با قرآن
ماندگاری به منظور انس بیشتر مردم با قرآن چند مسئله را مورد توجه قرار داد و گفت: یکی از راههای انس بیشتر مردم با قرآن اعتمادسازی است. در حال حاضر مردم آنقدر که به اینترنت و فضای مجازی اعتماد دارند به قرآن اعتماد ندارند. مشکل ما این است که به قرآن اعتقاد داریم اما اعتماد نداریم. اعتقاد یعنی میدانیم که قرآن راهحلهایی دارد اما اعتماد سپردن خودمان به قرآن است.
او یادآوری کرد: وقتی قرآن میگوید این کتاب راهحل و کتاب رشد است، مردم باید اعتماد کنند. ما وقتی به پزشکی اعتماد میکنیم، ریش و قیچی را به دست او میسپاریم. اگر ما به قرآن اعتماد کردیم، راهحلها را از قرآن میپرسیم.
این کارشناس مذهبی یکی دیگر از راههای انس مردم با قرآن را تلاوت و تدبر در قرآن عنوان کرد: خداوند در آیه چهارم سوره مزمل می فرماید «وَرَتِّلِ الْقرآن تَرْتِیلًا؛ به تلاوت آیات قرآن با توجه کامل مشغول باش.» البته اگرچه به تلاوت قرآن بسیار تأکید شده اما خوب است که در کنار هر تلاوتی، تدبر قرآن را هم مدنظر قرار دهیم. تدبر در قرآن باعث می شود تا مردم شیرینی قرآن را بچشند.
او ادامه داد: ما باید نتایج عمل به قرآن را برای مردم تبیین کنیم و شیرینی آن موفقیت را به مردم بگوییم.
ماندگاری آیه «تواصوا بالحق» را دستورالعملی برای زندگی دانست و گفت: مردم باید یاد بگیرند که راهحلهای قرآن را برای همدیگر تبلیغ کنند، از قرآن دفاع کرده و پای قرآن ایستادگی کنند. اگر جریانسازی این مراحل در جامعه اتفاق بیفتد، انس مردم با قرآن بیشتر خواهد شد.
انتهای پیام/