Web Analytics Made Easy - Statcounter

طرح موضوع توقیف سریال «زیرخاکی» که در ماه رمضان به نمایش درمی‌آید، به واسطه تصاویر منتشر شده از یکی از بازیگران این سریال، این پرسش را پیش آورد که آیا اساساً توقیف یک اثر هنری به واسطه آنکه یکی از عناصرش از خطوط قرمز عبور کرده، با توجه به آنکه منجر به دیده نشدن اثر هنری و در نتیجه مجازات تمامی عوامل یک اثر هنری می‌شود، اساساَ اخلاقی است و فراتر از آن، آیا اقدامی در راستای مصالح ملی است؟

«تابناک»، مهدی خرم دل؛ هادی حجازی‌فر، پژمان جمشیدی، ژاله صامتی، گوهر خیراندیش، ایرج سنجری، نادر فلاح، اصغر نقی زاده و رایان سرلک از مرداد 1398 مقابل دوربین رفتند تا سریال «زیر خاکی» به کارگردانی جلیل سامان را برای رمضان 1441 ساخته شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ماه‌های پیشین تصاویری از حضور گوهر خیراندیش در عروسی دخترش با پوششی منتشر شد و پس از آن نیز شماری از فیلم‌ها و سریال‌ها که این بازیگر زمان در آن حضور داشت، پخش و بازپخش شد و واکنشی در پی نداشت اما اکنون در آستانه پخش سریال «زیر خاکی»، ظاهراً همین تصاویر مستمسکی برای توقیف این سریال شده است؛ هرچند در نهایت پس از نقدها به چنین رویکردی، شاهد بازگشت زیرخاکی به کنداکتور تلویزیون بودیم.

این رویکرد سال‌های متمادی است که در سینما و تلویزیون ایران برقرار است و به محض اینکه یک بازیگر یا کارگردان به عنوان عوامل تعیین کننده این قاعده، ار خطوط قرمز در فضای رسمی کشور عبور می‌کند، آثاری که آن بازیگر نقش آفرینی کرده یا آن کارگردان، خلق نموده نادیده گرفته می‌شود و از پخش مجدد این آثار به شکل عمده ممانعت به عمل می‌آید؛ هرچند این قاعده استثناهای معدودی نیز داشت که پخش توبه نصوح به کارگردانی محسن مخملباف با بازی مرحوم فرج الله سلحشور از جمله این استنثاها است اما این استثناها تاثیری در تغییر قاعده نداشته است.

این رویه سال‌هاست به سینما و تلویزیون ایران ضربه زده و با عبور هر بازیگر یا کارگردان از خطوط قرمز رسمی، شماری از فیلم‌ها و سریال‌ها از طرف متولیان سینما و سیما در میان آثار غیرقابل پخش قرار داده شده‌اند. به عنوان نمونه با مهاجرت گلشیفته فراهانی و سلسله اتفاقاتی که رخ داد، تمامی فیلم‌هایی که او نقش آفرینی کرده بود، از جمله «درخت گلابی» به کارگردانی داریوش مهرجویی، «بوتیک» اثر حمید نعمت‌الله، «به نام پدر» ساخته حاتمی کیا، «همیشه پای یک زن در میان است» اثر کمال تبریزی، «درباره الی» به کارگردانی اصغر فرهادی چنین سرنوشتی یافته‌اند.

در میان کارگردانان نیز آثار چهره‌ای چون عبدالرضا کاهانی چون «آن‌جا»، «بیست»، «هیچ»، «اسب حیوان نجیبی است»، «بی‌خود و بی‌جهت» و «استراحت مطلق» عملاً پخش نمی‌شود، هرچند این کارگردان مواضعی شبیه جعفر پناهی نداشته اما سرنوشت آثارش مشابه آثار اوست. از قضا خود جعفر پناهی فیلم «بادکنک سفید» را بر اساس فیلمنامه‌ای از عباس کیارستمی، کارگردانی کرده و در کارنامه دارد که متعلق به گروه کودک شبکه دوم سیما و در گذشته بارها از تلویزیون ایران پخش می‌شد و در سال‌های اخیر با تغییر وضعیت پناهی، پخش نمی‌شود.

ظاهراً قضه به این شکل است که با عدم پخش این آثار به این چهره‌ها بیش از این میدان داده نشده و مانع از شهرت بیشترشان می‌شود و به نوعی تنبیهی در نظر گرفته می‌شود که دیگران را از عبور از خطوط قرمز رسمی وامی‌دارد اما در عمل فضای فرهنگی کشور از آثاری محروم شده که شاید مشابه‌اش نیز تولید نشود. به عنوان نمونه «میم مثل مادر» ساخته رسول ملاقلی پور به عنوان فیلمی تاثیرگذار درباره مقام مادر و روایت یک مادر دلسوز سال‌های پیاپی همزمان با روز مادر پخش می‌شد اما با توجه به نقش محوری گلشیفته فراهانی در فیلم، دیگر پخش نشد و بدین ترتیب یکی از فیلم‌های مناسبتی پرطرفدار از لیست آثار قابل پخش خارج شد!

آیا برنده اصلی این رویه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صداوسیما محسوب می‌شوند و بازنده اصلی کارگردان‌ها و بازیگرانی هستند که تصویرشان با چنین ترتیباتی دیده نمی‌شود؟ چنین به نظر نمی‌رسد. فرض را بر این بگذاریم که ده‌ها بازیگر و کارگردان در یک مقطع زمانی کوتاه از خطوط قرمز عبور کنند. آیا به یک باره قرار است صدها فیلم و سریال را غیرقابل پخش اعلام کرد و عملاً تولیدات را نادیده گرفت؟ با وجود آنکه شمار اشخاصی که چنین سرنوشتی داشته‌اند و به کل آثارشان کنار گذاشته شده، پرتعداد نیست اما یک ارزیابی کوتاه نشان می‌دهد تعداد آثاری که به واسطه این چهره‌ها غیرقابل پخش شده، سه رقمی است!

مسئله دیگر جنبه اخلاقی چنین رویکردی است؟ آیا منصفانه است به واسطه اینکه یک بازیگر تصمیم گرفته از خطوط رسمی کشور عبور کند، شماری از فیلم‌های سینمایی کنار گذاشته شوند و بدین ترتیب ثمره تلاش تمامی عوامل آنها از جمله تهیه کننده، کارگردان، نویسنده، مجموعه بازیگران، فیلمبردار، صدابردار، طراح صحنه، آهنگساز و مجموعه بزرگی که در خلق این آثار نقش داشته‌اند، نادیده گرفته شود؟ آیا قابل پذیرش است که هزینه یک اقدام فردی، یک مجازات بی‌رحمانه دسته جمعی باشد و حتی اگر قرار بر تاوانی باشد، جمع تاوان فردی را متحمل شوند؟

منطق، اخلاق و مصلحت حکم می‌کند آثاری که اشخاصی در آن دخیل بوده، به خصوص در فیلم‌های سینمایی و سریال‌های تلویزیونی که اثر به لحاظ خلق به صورت مطلق متعلق به یک عنصر خاص نیست و مجموعه عناصر خلاقه در کنار هم به خلق اثر می‌پردازند، از سرنوشت یک به یک این اشخاص مبرا شوند و هر رفتار شخصی خارج از خطوط قرمز، حاصل کار گروه بزرگی را به محاق نبرد. «زیرخاکی» می‌تواند نخستین گام در چنین تجدیدنظری باشد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: ویروس کرونا حادثه طبس وام یک میلیونی قطعنامه 2231 رزمایش کمک مومنانه ماهواره نور توقیف فیلم سینمایی اخلاق فیلم سینمایی سریال گوهر خیراندیش ویروس کرونا حادثه طبس وام یک میلیونی قطعنامه 2231 رزمایش کمک مومنانه ماهواره نور خطوط قرمز فیلم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۱۷۹۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۰۰ روز تجاوز رژیم صهیونیستی به غزه با ۳۴۱۸۳ شهید

 

  به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ دفتر اطلاع رسانی دولت در غزه آخرین آمار مربوط به جنگ را به مناسبت دویستمین روز جنگ و نسل کشی در نوار غزه منتشر کرد.
آمار منتشر شده به شرح زیر است:
 (۲۰۰) روز از جنگ می‌گذرد
 (۳۰۲۵) مورد جنایت ثبت شده است
 (۴۱۱۸۳) شهید و مفقود
 (۳۴۱۸۳) شهید در بیمارستان ثبت شده اند
 (۱۴۷۷۸) کودک به شهادت رسیده اند
 (۳۰) کودک بر اثر گرسنگی شهید شده اند
 (۹,۷۵۲) زن شهید شده اند
 (۴۸۵) نفر از کادر درمان به شهادت رسیده اند
 (۶۷) نفر از امدادگران شهید شده اند
 (۱۴۰) خبرنگار به شهادت رسیده اند
 (۷,۰۰۰) نفر مفقود هستند
 (۷۷۱۴۳) زخمی هستند
 (۷۲%) از قربانیان، زنان و کودکان هستند
 (۱۷,۰۰۰) کودک بدون والدین یا یکی از آنها زندگی می‌کنند
 (۱۱,۰۰۰) زخمی برای نجات جان خود نیازمند سفر به خارج هستند
 (۱۰,۰۰۰) بیمار سرطانی با مرگ دست و پنجه نرم می‌کنند و نیاز به درمان دارند
 (۱,۰۹۰,۰۰۰) نفر به بیماری‌های واگیر مبتلا شده اند
 (۸,۰۰۰) نفر به علت مشکلات آوارگی به هپاتیت ویروسی دچار شده اند
 (۶۰,۰۰۰) زن باردار به علت نبود مراقبت پزشکی در خطر هستند
 (۳۵۰,۰۰۰) بیمار مبتلا به بیماری‌های مزمن به علت نبود دارو در خطر قرار دارند
 (۵۰۰۰) فلسطینی در خلال جنگ بازداشت و ربوده شده اند
 (۳۱۰) نفر از نیرو‌های درمان بازداشت شده اند
 (۲۰) خبرنگار که نام آنها در دست است بازداشت شده اند
 (۲) میلیون نفر آواره شده اند
 (۱۸۱) مرکز دولتی تخریب شده است
 (۱۰۳) مدرسه و دانشگاه به کلی ویران شده است
 (۳۰۹) مدرسه و دانشگاه آسیب دیده است
 (۲۳۹) مسجد به کلی ویران شده است
 (۳۱۷) مسجد آسیب دیده است
 (۳) کلیسا هدف قرار گرفته و تخریب شده است
 (۸۶,۰۰۰) واحد مسکونی به طور کامل تخریب شده است
 (۲۹۴,۰۰۰) واحد مسکونی آسیب دیده و قابل سکونت نیست
 (۷۵,۰۰۰) تن بمب و ماده منفجره بر غزه ریخته شده است
 (۳۲) بیمارستان از خدمت رسانی خارج شده است
 (۵۳) مرکز درمانی از خدمت رسانی خارج شده است
 (۱۶۰) درمانگاه هدف قرار گرفت
 (۱۲۶) آمبولانس هدف قرار گرفت
 (۲۰۶) اثر تاریخی ویران شد
 (۳۰) میلیارد دلار خسارت اولیه و مستقیم نسل کشی در نوار غزه

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی


روند کشف پیکر‌های شهدا از گور دسته جمعی در بیمارستان ناصر ادامه دارد
خبرنگار شبکه الجزیره گزارش داد: نیرو‌های دفاع مدنی در چهارمین روز پیاپی به کشف پیکر‌های شهدا در گورستان دسته جمعی در بیمارستان ناصر در خان یونس، در جنوب منطقه غزه، ادامه می‌دهند. خبرنگار الجزیره افزود: نیرو‌های دفاع مدنی پیکر ۳۵ شهید دیگر را از این گور دسته جمعی بیرون آورده اند که به این ترتیب تعداد پیکر‌های کشف شده به ۳۱۰ تن در گروه‌های سنی مختلف می‌رسد. نیروی دفاع مدنی از وجود سه گور دسته جمعی در دیوار‌های بیمارستان ناصر خبر داده بود.
شبکه الجزیره در ادامه تصاویری از روند حفر گور دسته جمعی در بیمارستان ناصر در خان یونس و بیرون آوردن اجساد شهدا از آن و شناسایی پیکر‌ها توسط خانواده‌های فلسطینی منتشر کرد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

دیگر خبرها

  • دستگیری عامل قدرت نمایی در درمانگاه قدیم دارخوین
  • خداحافظی دسته جمعی از تیم ملی | کار سرمربی ایران سخت شد!
  • صهیونیست‌ها ده‌ها نفر را در بیمارستان ناصر زنده به گور کردند
  • آیا خشکاندن و آب ندادن به درختان جرم است؟
  • عفو بین‌الملل: گور‌های دسته جمعی در غزه نیازمند تحقیقات مستقل است
  • ۲۰۰ روز تجاوز رژیم صهیونیستی به غزه با ۳۴۱۸۳ شهید
  • حمید سهیلی خود را سرباز سینما می‌دانست/ آثار سهیلی اسناد تاریخی معتبری است
  • ۱۴۰ گور دسته جمعی در نوار غزه شناسایی شد
  • واکنش آمریکا به کشف گور‌های دسته‌جمعی در غزه 
  • فیلم/وداع مادر با فرزندی که در گور دسته جمعی پیدا شد