Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزان استان اصفهان با اشاره به لغو شدن شورای هماهنگی حوضه آبریز زاینده رود در یک سال اخیر، گفت: صنف کشاورزان اصفهان از حضور در جلسات تصمیم گیری برای برنامه توزیع آب و طرح ساماندهی رودخانه زاینده رود کنار گذاشته شده است.

اسفندیار امینی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: شورای هماهنگی حوضه آبریز زاینده رود را از سال گذشته لغو کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی توضیح داد: سال ۹۷ پس از اینکه صحبت از تشکیل ستاد احیای زاینده رود شد به نمایندگان اعلام کردیم که این تصویب نه تنها ستاد احیا زاینده رود نیست بلکه همان شورای هماهنگی حوضه آبریز زاینده رود را نیز منحل می کند؛ این ستاد کار گروهی زیل شورای عالی آب به ریاست وزیر نیرو است با این تفاوت که صنف کشاورزان در شواری هماهنگی زاینده رود عضو بود اما در ستاد احیا حذف شده است.

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزان اصفهان افزود: سال آبی جاری کارگروهی برای تدوین برنامه مصارف و توزیع آب تشکیل نشد و در جلسه ای با حضور سه مدیرعامل آب منطقه ای اصفهان، یزد و چهارمحال و بختیاری، مهندس احسانی و آقای حبیبی این برنامه نوشته شد و  صنف کشاورزی هیچ دخالتی نداشت.

صنف کشاورزان از طرح ساماندهی رودخانه کنار گذاشته شد

امینی بیان کرد: نه تنها شورای هماهنگی حوضه آبریز زاینده را متوقف کردند بلکه صنف کشاورزی را که براساس مصوبات شورای عالی آب، شورای تامین و کارگروه سازگاری با کم آبی مسئول نظارت بر توزیع آب، ساماندهی و حفاظت رودخانه بود، برکنار کردند.

وی گفت: به رغم همه مصوبات، صنف کشاورزان اصفهان از ابتدای امسال از حوزه رودخانه کنار گذاشته شده است و به این دلیل کشاورزان ناراحت و بلاتکلیف هستند.‌

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزان اصفهان خاطرنشان کرد: متاسفانه از ابتدای امسال که مقرر شد این صنف در مسائل رودخانه دخالتی نداشته باشد ذوب آهن و فولاد مبارکه تعرضاتی به رودخانه داشتند و در حال لوله کشی جدید هستند و از سوی دیگر  زمزمه هایی از اضافه شدن ۷۰۰ لیتر بر ثانیه آب برای انتقال به کاشان و لوله گذاری جدید برای نطنز به گوش می رسد این در حالی است که پروژه بن-بروجن نیز هم اکنون در دست اجرا است.

امینی افزود: کشاورزان از وقتی فهمیدند صنف دیگر دخالتی در مسائل رودخانه ندارد ناراحت هستند و امروز را برای راهپیمایی فراخوان دادند.

وی با بیان اینکه صنف کشاورزان پیش از سال جدید اجازه عملیات ساماندهی رودخانه را ندارد، یادآور شد: ساماندهی رودخانه بیش از آنکه مسئله فنی و اجرایی داشته باشد، تبعات اجتماعی دارد، به رغم اینکه تاکنون چند شرکت صاحب نام به عنوان پیمانکار طرح با شرکت آب منطقه ای استان قرار داد بستند اما هیچ کدام در ساماندهی رودخانه موفق نبودند زیرا با مسائل اجتماعی همراه بود، از زمانی که صنف کشاورزان وارد همکاری شد در قالب مدیریت طرح مشکلات اجتماعی را حل می کرد تا ساماندهی رودخانه اجرا شود با وجود این قبل از سال جدید صنف کشاورزان برای ساماندهی دیگر دخیل نیست ماشین آلات را بردند و در حقیقت طرح ساماندهی رودخانه زاینده رود رها شده است.

آبی برای کشت تابستانه نمی دهند

امینی افزود: با توجه به اینکه مسئولان امر اعلام کردند تا اواسط خردادماه آب برای کشت کشاورزان رهاسازی خواهد شد و تابستان آب تخصیص نمی دهند، کشاورزان برای حقابه پاییز آینده نیز ابراز نگرانی می کنند و به اجرا نشدن مصوبات دولت معترض هستند.

امینی با بیان اینکه هم اکنون نیز آب برای آبیاری کم است، ادامه داد: مسئولان امر پیش بینی کرده بودند که تا پایان سال آبی جاری یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب وارد سد زاینده رود می شود اما دوباره این برنامه بازبینی شده و ورود یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون مترمکعب پیش بینی شده است.

دبیراجرایی نظام صنفی کشاورزان اصفهان اظهار کرد: براین اساس ۲۰۰ میلیون مترمکعبی که کاسته شده از مصارف شرب و صنعت نمی تواند باشد، از سوی دیگر برنامه ای برای توزیع آب در تابستان وجود ندارد زیرا کشاورزان شرق و غرب اصفهان همزمان برای کشت غله آب گرفتند. از این رو به نظر می رسد ۲۰۰ میلیون مترمکعبی که کم کردند از حقابه پاییز است، کشاورزان اصفهان از این ابهامات نگران هستند و با توجه به اینکه نمایندگان صنف در جلسات حضور ندارند از آینده خبر نداریم و کشاورزان بلاتکلیف هستند.

کد خبر 420471

منبع: ایمنا

کلیدواژه: صنف کشاورزان وزارت نیرو تالاب گاوخوني شرکت آب منطقه ای اصفهان شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق ساماندهی رودخانه کشاورزان اصفهان صنف کشاورزان توزیع آب برای کشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۱۸۲۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساماندهی سگ‌های بلاصاحب البرز بدون هماهنگی همه شهرستان‌ها نتیجه‌بخش نیست

حمزه صالحی  با اشاره به اینکه در حال حاضر دو پناهگاه نگهداری از سگ‌های بلاصاحب در کرج فعال است، گفت: یکی از این مراکز در حلقه دره و دیگری در باغستان است که هر کدام ظرفیت نگهداری از ۵۰۰ قلاده سگ را دارند.

مسئول محیط شهری سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج ادامه داد: در هر یک از این مرکز یک دامپزشک، یک تکنسین و چهار پرسنل برای حفظ و نگهداری فضای پناهگاه و غذارسانی به سگ‌ها فعالیت دارند.

وی با اشاره به نحوه غذارسانی به سگ‌های این مراکز گفت: روزانه ۵۰۰ کیلوگرم غذا در هر یک از این پناهگاه‌ها توزیع می‌شود.

این مسئول تصریح کرد: طبق دستورالعمل وزارت کشور ما وظیفه داریم سگ‌های بلاصاحب را از مناطق مختلف کرج جمع آوری و به این مراکز انتقال دهیم و بعد از عقیم سازی مجددا در محل قبل خود رها کنیم.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه ساکنین برخی مناطق از تعداد بالای سگ‌های بلاصاحب در محل خود گلایه دارند و شکایت‌ها در این خصوص زیاد است، گاه مجبور می‌شویم سگ‌هایی که از یک محل یا محدوده جمع آوری کرده‌ایم را در مناطق دیگر رهاسازی کنیم.

صالحی افزود: سگ‌هایی که جمع آوری می‌شوند در مرحله اول به پناهگاه انتقال داده شده و بعد از معاینه به بخش قرنطینه منتقل می‌شوند تا از لحاظ سلامت مورد بررسی قرار بگیرند.

وی گفت: اگر سگ‌ها مشکلی نداشته باشند عقیم سازی و برای ۲۰ روز به فضای فنس دار پناهگاه انتقال داده می‌شوند و پس از گذراندن این مدت، مجددا به محلی که جمع آوری شده بوند بازگردانده می‌شوند.

مسئول محیط شهری سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج گفت: البته برخی سگ‌ها که ممکن است بیماری غیرقابل درمانی داشته باشند و سایر سگ‌ها را نیز درگیر کنند و در چنین شرایطی به تشخیص دامپزشک یوتانایز می‌شوند.

وی گفت: البته با توجه به حساسیت‌های حامیان حیوانات و مسائل انسانی، آمار یوتانایزهایی که در سال انجام می‌شود بسیار پایین است.

صالحی با اشاره به تعداد سگ‌هایی که ماهانه عقیم سازی می‌شوند، تصریح کرد: طبق قرارداد، باید ۲۰۰ سگ بلاصاحب در هر ماه عقیم سازی شود ولی با توجه به اهمیت کنترل جمعیت این حیوانات در فضای شهری این آمار بیشتر است و در برخی ماه‌ها به ۴۰۰ قلاده هم می‌رسد.

وی افزود: برنامه عقیم سازی سگ‌های بلاصاحب در برنامه‌ای میان مدت اثر بخش است و به کاهش جمعیت آنها در کرج منجر می‌شود به همین دلیل شهروندان باید صبور باشند و نباید انتظار داشته باشند، با اولین تماس تلفنی دیگر خبری از سگ‌های بلاصاحب در محله‌ای که زندگی می‌کنند، نباشد.

صالحی تاکید کرد: در حال حاضر بیشترین شکایات شهروندان در خصوص تجمع سگ‌های بلاصاحب مربوط به منطقه ۳ است و دلیل اصلی آن همجواری این منطقه با چهارباغ است.

این مسئول تصریح کرد: در تلاشیم طرح جمع آوری سگ‌های بلاصاحب در کل استان توسط یک پیمانکار و به صورت یکپارچه انجام شود چون تا زمانی که شهرستان‌های استان در این خصوص با هم هماهنگ نباشند، ساماندهی به درستی نتیجه نمی‌دهد.

وی گفت: سگ‌ها در حال تردد هستند و اگر برنامه عقیم سازی در شهرستانی به خوبی اجرایی نشود، وضعیت کرج هم تغییر محسوسی نخواهد کرد و هدفگذاری برای کاهش جمعیت سگ‌های بلاصاحب آن طور که باید و شاید محقق نمی‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان البرز کرج

دیگر خبرها

  • زاینده‌رود اصفهان دوباره جاری شد
  • آب در رودخانه زاینده‌رود اصفهان دوباره جاری شد
  • توصیه به پرهیز از توقف در بستر رودخانه زاینده رود
  • ساماندهی سگ‌های بلاصاحب البرز بدون هماهنگی همه شهرستان‌ها نتیجه‌بخش نیست
  • ذخیره سد زاینده رود ۳۸۳ میلیون مترمکعب/ آب امشب به زاینده‌رود می‌رسد
  • ذخیره سد زاینده‌رود به ۳۸۳ میلیون مترمکعب رسید
  • افزایش خروجی سد و رهاسازی آب در بستر زاینده رود/ از توقف در بستر رودخانه خودداری کنید
  • افزایش خروجی سد زاینده‌ رود برای آبیاری مزارع کشاورزان+ جزئیات
  • افزایش خروجی سد زاینده رود از امشب
  • خروجی سد زاینده رود با هدف بازگشایی رودخانه افزایش یافت