Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایلنا، هر سال در چنین روزهایی با بارش باران‌های بهاری و در برخی شهرها با سیل روبه رو می‌شویم. در این میان آثار و بناهای تاریخی از جمله بخش‌هایی هستند که به موجب باران‌های شدید آسیب می‌بینند و بعضا سبب ریزش بخش‌هایی از این بناها می‌شود.

هرچند بهار ۹۹ نسبت به بهر ۹۸ با سیلاب‌های کمتر و به تبع تخریب بناهای کمتری همراه بود اما بارش‌های اخیر همچون سال‌های گذشته خسارت‌هایی به جای گذاشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ضمن آنکه هنوز بسیاری از بناهای تاریخی که در سیل بهار ۹۸ (سال گذشته) تخریب و آسیب دیده بودند، مرمت و بازسازی نشده‌اند و بیم آن می‌رود که برخی از این میراث برای همیشه ناپدید شوند.

در بهار ۹۹ از یکسو شاهد ریزش بخش‌هایی از قنات زارچ و همچنین مسجد جامع فهرج یزد بودیم و از دیگر سو بخشی از سقف بازار امین‌السلطان در تهران و البته بخشی از دیوار کاخ سعدآباد فروریخت. سایر استان‌ها نیز از خسارت‌هایی که بارش‌های بهاری به بناها وارد کرده‌اند بی‌نصیب نماندند. این درحالی است که هنوز آسیب‌های سیل ۹۸ به بناهای تاریخی پابرجاست.

محمدحسن طالبیان (معاون میراث فرهنگی کشور) دراین خصوص به خبرنگار ایلنا گفت: اگر ۱۰۰ میلیارد تومانی که سال گذشته به عنوان خسارت وارده سیل به میرا‌ث‌فرهنگی اعلام کرده بودیم اختصاص یافته بود بسیاری از بناهای تاریخی سر و سامان می‌یافتند. حال منتظر هستیم این اتفاق بیافتد. در این میان مرمت تعدادی از پل‌های تاریخی مانند پل کشکان، گاومیشان، قلعه فلک‌الافلاک و ... را به صورت اضطراری انجام دادیم و این امر سبب شد تا در سیل اخیر اتفاقی برایشان نیافتد. البته این بدان معنا نیست که هیچ اتفاقی برای این آثار نمی‌افتد چراکه ممکن  است در آینده با حوادثی روبه رو شویم که خطرآفرین باشد. منتظر هستیم ۱۰۰ میلیاردی که تصویب شد به میراث فرهنگی اختصاص یابد.

او با اشاره به آنکه در سیل و بارندگی‌های سال‌های گذشته و اخیر شاهد آسیب و تخریب برخی از خانه‌ها و بناهای تاریخی بودیم که مالک خصوصی دارند، در این خصوص نیز گفت: هزینه مرمت خانه‌های تاریخی که مالک خصوصی دارند توسط مالک باید تامین شود. مالکان باید کارهای نگهداری و رسیدگی به بنا را انجام دهند. در این میان وزارت میراث‌فرهنگی مانند نمک روی آش است و به لحاظ مهندسی و در برخی مواقع مشارکت‌های اندک، وارد عمل می‌شود. اما اگر مالکان خصوصی برای مرمت بنای خود مشارکت نکنند، قطعا کار معاونت میراث سخت خواهد شد. در این میان برخی از خانه‌ها ریخته‌اند و توقع دارند معاونت میراث تمام کار مرمت و بازسازی بنا را انجام دهد. البته برخی از خانه‌ها نیز در بافت تاریخی قرار دارند و ممکن است ثبت هم نباشند اما بسیاری از بودجه‌های بافت‌های تاریخی در حوزه وزارت راه قرار می‌گیرد و در زمره بودجه‌های ما نیست.

او ادامه داد: عمران بهسازی، شهرداری، مالک و معاون میراث باید بتوانند با هم توافق کنند تا کار مرمت آثار پیش برود. با این وجود همکاران ما در میراث‌فرهنگی استان‌ها تا جایی که کاری از دستشان برآمده از معرفی استادکار و در اختیار قرار دادن مصالح گرفته تا... را انجام داده‌اند اما مقیاس تخریب‌ها بالاتر از حدی است فقط از عهده میراث‌فرهنگی برآید به طور مثال ممکن است مجموعه‌ای نشست کرده باشد. در این میان باید مذاکراتی دراین خصوص انجام شود و سایر نهادها و ارگان‌ها نیز وارد عمل شوند.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: سیل بناهای تاریخی باران بهاری مرمت بناهای تاریخی آسیب بارندگی به میراث فرهنگی بناهای تاریخی میراث فرهنگی خانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۱۸۲۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واگذاری ۱۰۰ بنای تاریخی برای مرمت و بهره‌برداری

مدیرعامل صندوق توسعه و احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی از هدف‌گذاری برای واگذاری نزدیک به ۱۰۰ بنای تاریخی برای مرمت و بهره‌برداری خبر داد.

به گزارش ایسنا، شهاب طلایی شکری ـ مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی ـ در نشستی با علی دارابی ـ معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ با بیان اینکه بیش از ۱۷ سال از تأسیس این صندوق می‌گذرد و در حال حاضر، تنها مرجع قانونی واگذاری بهره‌برداری بناهای تاریخی است، گزارشی از عملکرد یک‌ساله خود در این صندوق ارائه کرد و افزود: امسال هدف‌گذاری صندوق احیا، واگذاری نزدیک به ۱۰۰ بنا برای مرمت و بهره‌برداری است.

طلایی این صندوق را بازوی اجرایی معاونت میراث فرهنگی در حوزه‌های مرمت و احیا دانست و بر انجام برنامه‌های مشترک میان صندوق توسعه و احیا و معاونت میراث فرهنگی تاکید کرد و با اشاره به ضرورت ایجاد شرایط مناسب برای حضور سرمایه‌گذاران و بهره‌برداران آثار تاریخی، گفت: بناهای تاریخی حتی آثار ثبت جهانی به تنهایی نمی‌تواند سرمایه‌گذار را برای حضور در این حوزه مجاب کند. به بیان دیگر، سرمایه‌گذاری در حوزه میراث فرهنگی، پرریسک است. ما این را می‌دانیم و به همین دلیل، رویکردمان در وهله نخست احیاست نه درآمدزایی.

مدیرعامل صندوق توسعه و احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی درحالی‌که در ماه‌های اخیر واگذاری برخی بناهای تاریخی به سرمایه‌گذاران خصوصی برای مرمت و بهره‌برداری واکنش‌برانگیز شده است، اظهار کرد: تمام فعالیت‌های این صندوق در چارچوب تفسیر دقیق قانون است.

علی دارابی ـ قائم‌ مقام وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ در ادامه این سخنان، تاکید کرد: برنامه‌ها و اقدامات صندوق با حفظ مرجعیت معاونت میراث فرهنگی و در عین حال، تسهیل و تفویض اختیار و تمرکززدایی در امور دنبال شود.

صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی هنوز فهرستی از یکصد بنای تاریخی را که قرار است برای مرمت و بهره‌برداری واگذار شود، به صورت عمومی منتشر نکرده است، ‌اما سال گذشته ۸۰ بنای تاریخی از جمله «ارگ راین» را برای مزایده فهرست کرده بود، که تعداد محدودی از آنها سرمایه‌گذار پیدا کرد. مدیرعامل این صندوق، درحالی‌که موضوع به مزایده گذاشتن و واگذاری برخی بناهای تاریخی به سرمایه‌گذار خصوصی با واکنش همراه شده بود، تاکید کرد: با واگذاری این بناها نمی‌خواهیم خرج کشور را بدهیم. بناهایی هم که به مزایده گذاشته می‌شوند جزء نفیس‌ها نیستند و فهرست چالش‌برانگیزی برای مزایده نداریم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تقدیر از استادکاران و مرمتگران/آسیب شناسی نشانه ضعف نیست
  • تشکیل انجمن خیرین میراث فرهنگی در استان‌ها
  • مراسم بزرگداشت روز جهانی بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی
  • ثبت ۱۸ اثر تاریخی همدان در فهرست میراث‌ملی کشور
  • ۳۵ بنا طی سال گذشته در اردبیل مرمت و بازسازی شد
  • ثبت ۲۵ اثر استان اردبیل در فهرست آثار ملی کشور و یک اثر در فهرست آثار جهانی
  • ثبت ۲۰ اثر خراسان جنوبی در فهرست میراث‌ملی و ۴ اثر در میراث جهانی
  • ثبت ۲۰ اثر در فهرست میراث‌ملی کشور و ۴ اثر در میراث جهانی
  • قلعه نادری قشم در معرض نابودی/ میراث فرهنگی کجاست!+ عکس
  • واگذاری ۱۰۰ بنای تاریخی برای مرمت و بهره‌برداری