Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-18@16:34:24 GMT

پافشاری برای تصویب یک لایحه پُر ایراد در مجلس

تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۲۰۵۲۵

پافشاری برای تصویب یک لایحه پُر ایراد در مجلس

با وجود ایرادات متعدد شورای نگهبان و هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت به لوایح و طرح‌های مناطق آزاد و ویژه، مجلس هنوز هم بر گسترش این مناطق اصرار می‌ورزد.

به گزارش مشرق، این پنجمین رفت و آمد لوایح گسترش مناطق آزاد بین مجلس و شورای نگهبان است. شورای نگهبان بارها لوایح و طرحهای گسترش این مناطق را مغایر با اصول 85 و 75 قانون اساسی دانسته و هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز بند 11 و 17 سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و بند 1 « جزء د» سیاست‌های کلی آمایش سرزمینی را از جمله دلایل مخالفت با گسترش بی‌حساب این مناطق معرفی کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید: پشت پرده ایجاد مناطق آزاد جدید ۲ سال تلاش نمایندگان برای افزایش تعداد مناطق آزاد

کمیسیون اقتصادی بدون توجه به پیگیری تحقق شعار سال و اولویت‌هایی همچون مالیات بر عایدی سرمایه و حمایت از بنگاه‌های تولیدی، سال جدید کاری خود را با مناطق آزاد و اصرار بر نپذیرفتن ایرادات شورای نگهبان آغاز کرده است.

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان پیش از این در خصوص پیگیری معنادار و نامتعارف مجلس برای تصویب لوایح گسترش مناطق آزاد و ویژه گفته بود: تاکنون چندین بار شورا بر باقی بودن ایرادات این لایحه مناطق آزاد تاکید کرده اما مجلس بر مواضع خود اصرار می‌ورزد.

ترفندهای مجلس برای به کرسی نشاندن نظرات خود

محمد حسینی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در سوالی مبنی بر اینکه "مجلس چگونه می‌تواند ایرادات اساسی شورای نگهبان و مجمع تشخیص را مرتفع کند" پاسخ داد: دقیق نمی توانم در این باره اظهار نظر کنم اما بالاخره نمایندگان بعضا با ترفندهایی مانند تغییر ظاهری برخی کلمات و احکام و نیز پافشاری بر موضع خود، سعی در به کرسی نشاندن نظر خود می‌کنند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات خاطر نشان کرد: به عنوان فردی که سابقه حضور به عنوان حسابرس در مناطق آزاد را در کارنامه خود دارم، معتقدم همین تعداد منطقه آزاد و و ویژه کنونی در دستیابی به اهداف خود ناموفق عمل کرده اند. وی ادامه داد: این مناطق قرار بود در طول این سالها محلی برای رونق تولید و صادرات بشود اما در نهایت به محلی برای واردات بی‌رویه مبدل شد و همچنین در جذب سرمایه خارجی عملکرد ناموفقی را از خود نشان داد.

اتهام‌زنی نمایندگان موافق گسترش مناطق‌آزاد به نمایندگان مخالف

محمد حسینی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات با بیان اینکه نمایندگان مخالف گسترش‌ نجومی مناطق آزاد و ویژه در اقلیت مجلس هستند خاطر نشان کرد: جالب است بدانید در نگاه موافقان گسترش مناطق آزاد، نمایندگانی به مخالفت با این مناطق می‌پردازند که در حوزه انتخابیه‌شان منطقه آزاد و ویژه نیست و در حقیقت به مخالفان اتهام منفعت نداشتن در این مناطق زده می‌شود.

حسینی با بیان اینکه نمایندگان از سمت خودشان تعداد سرسام‌آوری منطقه ویژه به لایحه دولت افزوده‌اند، گفت: اگر با تاسیس همه این مناطق موافقت شود، تعداد کل مناطق آزاد و ویژه ما حدودا معادل تعداد کل نمایندگان مجلس خواهد شد. وی ادامه داد: این افزایش افسارگسیخته نشان‌دهنده جایگزین شدن منافع حوزه انتخابیه نمایندگان بر منافع ملی است.

وی با اشاره به اینکه رفت و آمدهای زیادی بین مجلس و شورای نگهبان برای تصویب لایحه مناطق آزاد وجود داشته است، گفت: گسترش مناطق آزاد با سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی، قانون اساسی و تعدادی از احکام قانون برنامه ششم توسعه متعارض است و به همین دلیل تصویب آن تاکنون از سمت شورای نگهبان و هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام با مقاومت مواجه شده است.

گفتنی است که کارشناسان اقتصادی اظهارات تندی مبنی بر وجود معضلات «تسهیل قاچاق کالا و ارز»، «رشد تصاعدی شرکت‏های صوری و افزایش فرار مالیاتی»، «تخلفات گسترده در واگذاری منابع و اراضی» و « شکاف طبقاتی» در مناطق آزاد داشته اند.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری دادستان کل کشور در آبان ماه سال‌گذشته در این باره گفته بود: «مناطق آزاد به مرکزی برای قاچاق کالا تبدیل شده است. فلسفه تشکیل مناطق آزاد برای آن بود که صادرات کشور رونق پیدا کند، ولی متاسفانه به محل واردات تبدیل شده است».

منبع: تسنیم

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا ماهواره نور سال جهش تولید اخبار بورس منطقه آزاد برنامه ششم اقتصاد مقاومتی شورای نگهبان عباسعلی کدخدایی مجلس شورای اسلامی مناطق آزاد و ویژه گسترش مناطق آزاد شورای نگهبان مجمع تشخیص

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۲۰۵۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آقاتهرانی: انشالله شورای نگهبان فردا لایحه عفاف و حجاب را تایید کند /هیچ توجیهی برای کوتاه آمدن از حجاب وجود ندارد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مرتضی آقاتهرانی رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس، در نطق میان دستور (سه شنبه ۲۸ فروردین ماه) خود در نشست علنی مجلس گفت: از ۷۵ سال پیش تاکنون که صهیونیست ها بخشی از خاورمیانه را گرفته اند و ادعا کردند که بیش تر از این نیز حقشان هستند و دیگران نیز صهیونیست ها را حمایت کردند اما هر بار که اعراب با هم یکی می شدند و در مقابل اسرائیل می ایستادند معمولا این ها شکست می خوردند ولی در جنگ ۳۲ روزه و به دنبال آن طوفان الاقصی پس از پیروزی انقلاب با وعده صادق تحقق پیدا کرد و اقتدار مسلمان ها را نشان داده است و این افتخاری است که باعث خوشنودی اهل ایمان می شود.

آنگونه که ایلنا روایت کرده، وی افزود: از نیروهای مسلح و همه کسانی که در این راستا تلاش کردند سپاسگزاریم و به روح سردار حاج قاسم سلیمانی و سردار زاهدی از درگاه الهی لطف و رحمت بیش تر طلب می کنیم؛ همچنین از مردم تهران به دلیل اعتماد مجددشان تشکر می کنیم و انشاالله که بتوانیم در تراز نظام و انقلاب خدمت کنیم.

نماینده تهران در مجلس بیان کرد: دوستان عزیز! جهاد تبیین نباید دست کم گرفته شود و به لطف الهی در فضای مجازی و صدا و سیما روی برنامه وعده صادق کار شد و این حرکت قابل تقدیر است بنابراین این مهم بوده که چنین پاسخ کوبنده ای در دنیا مطرح شود که ظالم کیست؟ و مظلوم چه کسی است؟ تبلیغ تاثیر زیادی دارد و ائمه جمعه باید فعالیت کنند تا مردم بیش تر در جریان این موضوع قرار بگیرند.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس تاکید کرد: صهیونیست ها کاری نمی توانند بکنند اگر مرد هستند حمله کنند و بیایند درگیر شوند، خودشان هم می دانند که آمریکا با حدود ۶۰ کشور با ایران جنگیده و در هشت سال شکست خورده است، دیگر شما که آدم آنها هستید و نمی توانید هیچ کاری کنید؛ بنابراین شما افرادی هستید که بچه های مدرسه ای را بمباران می کنید و به بیمارستان ها حمله می کنید و شماها نامرد هستید اگر مرد هستید بیایید با رزمنده ها بجنگید شما نمی توانید بجنگید و به این موضوع اعتراف کنید.

آقاتهرانی بیان کرد: در خصوص لایحه عفاف و حجاب گزارش تهیه شد و در صحن هم مطرح گردید؛ بنابراین باید ۳۲ دستگاه نسبت به این مسئله ورود کنند اما متاسفانه فقط ۲ دستگاه ورود کردند که یکی وزارت کشور بود و دیگری هم فراجا بوده است؛ اکنون فراجا پای کار است و همه دستگاه ها باید یاری کنند وزارتخانه ها همگی باید پای کار بیایند همه در این موضوع سهم داریم.

این نماینده تهران گفت: بحث عفاف و حجاب یک جنبه دینی دارد که جای خود دارد و یک جنبه قانونی دارد که ممکن است یکی بگوید هیچ دینی ندارم خب نداشته باش اما کشور ما قانون دارد این موضوع در ۴۳ سال پیش در شواری انقلاب فرهنگی آمده است و به هر دلیل بعضی ها عمل نکردند اما الان برای بار سوم به شورای نگهبان رفته و انشاالله فردا بپذیرند و آخرین مرحله آن باشد و طوری نشود که فقط فراجا وسط میدان باشد قطعا مجلس هم یاری می کند. عفاف و حجاب وجهه سیاسی، اخلاقی و اجتماعی و شرعی و دینی دارد، بنابراین هیچ توجیهی برای کوتاه آمدن از آن وجود ندارد.

وی اظهار کرد: در خارج قوانینی که دارند محکم می نویسند، بنابراین قوانین باید بازدارنده باشد؛ لذا ۴۰ ماده عفاف و حجاب مربوط به دستگاه ها است و ۳۰ ماده شامل جرم انگاری می شود که حدود ۶ هزار ۷۰۰ نفر ساعت فقط کمیسیون فرهنگی برای این موضوع کار کرده و به همین اندازه هم کمیسیون قضایی روی آن کار کرده است در ضمن دولت باید ورود کند و تقاضا این است که همه وزرا سرخط شوند.

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1895919

دیگر خبرها

  • تصویب لایحه تجارت پس از ۲۰ سال
  • تصویب لایحه تجارت پس از ۲۰ سال/ تشدید مجازات‌ سرقت
  • تصویب چند لایحه ضد ایرانی در مجلس نمایندگان آمریکا
  • تصویب چند لایحه علیه ایران در مجلس نمایندگان آمریکا
  • آقاتهرانی: انشالله شورای نگهبان فردا لایحه عفاف و حجاب را تایید کند
  • لایحه تجارت پس از ۲۰ سال بلاتکلیفی به تصویب رسید
  • آقاتهرانی: انشالله شورای نگهبان فردا لایحه عفاف و حجاب را تایید کند /هیچ توجیهی برای کوتاه آمدن از حجاب وجود ندارد
  • مصوبات جلسه علنی سه شنبه مجلس
  • طرح اصلاح مجازات سرقت‌ها و جرایم زیر ۲۰ میلیون تومان تصویب شد
  • رسیدگی به «لایحه تجارت» در مجلس پایان یافت